NIEUW: Digitale Music Server/player direkt op Hifi. Squeezebox 3. Reviews

Gestart door kit-kat, december 12, 2005, 11:57:44

Vorige topic - Volgende topic

kit-kat

De Squeezebox 3.....

Het ziet er veelbelovend uit.
Ik wil al een tijdje overstappen van cd speler naar een music server met HD opslag van muziek, en dat direct op mijn hifi systeem afspelen.

Zoiets als een ipod idee...maar dan met meer ruimte en lossless muziekbestanden en een fatsoenlijke DAC of directe digitale uitgang.
Eigenlijk gebruik je dus gewoon een PC harddisk voor de opslag, en gebruik je de Squeezebox als een "doorvoersluis en afstandsbediening".
Met de squeezebox kun je de computer in een andere kamer hebben staan en heb je dus geen last van het geluid, of van het feit dat je woonkamer, door een PC, als een kantoor eruit gaat zien. Dat is zo ongezellig.

Een squeezebox is klein en onopvallend en kan fantastisch geluid voortbrengen, eventueel gecombineerd met een externe DAC....

Lees de reviews hieronder maar eens!!!

Ik heb tot nu toe gewacht omdat ik het gevoel had dat deze apparaten zich nog in de kinderschoenen fase bevonden.
Ik denk echter dat de squeezebox nu in een fase is beland, dat je het jarenlang nog zult kunnen gebruiken met plezier, de meeste bugs zijn er nu wel uit..

http://www.zdnet.nl/reviews.cfm?id=51218      (Nederlands)
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1205/slimdevices_squeezebox.htm
http://www.i4u.com/section-viewarticle-114.html

Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?
Zijn er anderen die net zoals ik, zoiets aan willen schaffen??
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

garmtz

Erg gaaf product ja, ik zat er ook al een tijdje naar uit te kijken... Wel met externe DAC gebruiken liefst...

kit-kat

Ik weet dat er ook "all in one"oplossingen zijn, zoals

Hifidelio (reviews hier op het forum..)
Cambridgeaudio 640 H (bevat helaas erg veel beginners problemen, volgens de recensies die ik heb gezien)
Chord heeft ook een dure music server...boven budget  ::)

Ik denk dat ik liever geen all in one systeem wil hebben....omdat deze vergeleken met een gewone pc duur zijn, en moeilijker te upgraden
Een PC is veelzijdiger.....

dat is mijn mening.
Daarom staat Squeezebox 3 nu bovenaan mijn lijstje

Een alternatief voor SB3 is de Roku soundbridge....daarover kun je ook meer lezen in de reviews. Op dit moment lijkt squeezebox echter het betere apparaat in handen te hebben, met een betere geluidskwaliteit

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

kit-kat

Ja, Garmtz...

leuke ontwikkelingen zijn het heh :D
Ik wil inderdaad ook met externe dac gebruiken, dit geeft volgens mij idd een grote verbetering...(zie ook enjoythemusic review!)

markvl

Ik heb al een tijdje een SB2.
Toevallig heb ik hem afgelopen zondag vergeleken met een Meridian G91.
De rest van de set was o.a. Meridian G68 voor DAC-diensten, Sphinx blokken en B&W 802N speakers.

De SB2 speelde .wav files, de G91 de bijbehorende CD.
Het verschil was klein maar hoorbaar.
De SB2 was net wat droger en strakker dan de G91, die iets meer de scherpe randjes van het geluid af haalde.
Het was alsof je twee foto's van dezelfde persoon zag.
De ene gemaakt onder een witte lamp, waarbij je alle details ziet.
De andere met iets gedempt licht en een klein beetje make-up.
Het hangt dus van je smaak af welke van de twee je prefereert.

Maar de essentie van de muziek, de details en de emotie, kwamen bij alletwee op vrijwel hetzelfde niveau naar voren.

En je schijnt de SB2 door diverse modificaties nog een stuk beter te kunnen krijgen...

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

oud_account_1

Citaat van: kit-kat op december 12, 2005, 12:14:23
Ik weet dat er ook "all in one"oplossingen zijn, zoals

Hifidelio (reviews hier op het forum..)
Cambridgeaudio 640 H (bevat helaas erg veel beginners problemen, volgens de recensies die ik heb gezien)
Chord heeft ook een dure music server...boven budget  ::)

Ik denk dat ik liever geen all in one systeem wil hebben....omdat deze vergeleken met een gewone pc duur zijn, en moeilijker te upgraden
Een PC is veelzijdiger.....

dat is mijn mening.
Daarom staat Squeezebox 3 nu bovenaan mijn lijstje

Een alternatief voor SB3 is de Roku soundbridge....daarover kun je ook meer lezen in de reviews. Op dit moment lijkt squeezebox echter het betere apparaat in handen te hebben, met een betere geluidskwaliteit
Ik heb een Sound bridge, en vind het een perfect apparaat (nou ja, bijna :))
De squeezebox lijkt me een beter optie, vooral als je nu nog iets moet kopen.
Van de Soundbridge is een nieuwere versie uit, met iets gewijzigde hardware.
Het nadeel daarvan is dat alles naar 48kHz omgezet wordt, ook 44.1kHz WAV bestanden :o
Reden genoeg om geen nieuwe Soundbridge meer te kopen :)

Ook ik wil geen All-In-One omdat ik liever de disks met data op zolder heb, maar dat roep ik al langer :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Don_Paul

Ik heb een Soundbridge in bestelling staan. Ik heb ook even naar de Squeezebox gekeken, maar die viel toch af. Een van de redenen is dat je speciale software moet installeren op de PC met de muziek; dat is voor mij onacceptabel. Daarnaast 'past' de soundbridge wat makkelijker in een standaard installatie (formaat vd kast).
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

garmtz

De SqueezeBox gaat beter spelen met een betere (conventionele) voeding in plaats van de wat mindere schakelende voeding en ook een goede DAC brengt veel.

Misschien een Chord DAC64 kopen kit-kat? :)

kit-kat

pecunia Garmtz...
money makes the world go round..... ;D

Ik houd van muziek...maar zoveel geld ga ik er echt niet voor uittrekken, ook al had ik het!!!

mradem

Ik speel bijv. ook tegenwoordig bijna alles vanaf de HTPC. Deze is nu aangesloten dmv SPDIF met me pre. Het verschil met de pc en de arcam cd speler is er dus heb ik deze behouden. Hoe zit dat precies met een externe dac? Zou ik dit bijv. kunnen gebruiken icm de pc en dan aan het niveau van de arcam kunnen tippen?

En wat doet het met films via de pc?

R

Ik denk dat je met een goede dac en goede encoding/geen encoding je arcam zult kunnen evenaren. Ikzelf ga ook rustig mezelf eens verdiepen in die technieken. Ik denk dat het resultaat staat of valt met of zonder een goede dac.

mradem

Ik lees bijv. wel bizare dingen over de Apogee Mini-DAC. Mijn oude arcam stond te koop omdat ik andere dingen moest bekostigen maar ik had een financiele meevaller zodat ik deze kon behouden. Maar nu zou ik deze best opnieuw in de verkoop willen zetten en voor de opbrengst een DAC willen kopen. Deze hang ik dan tussen de HTPC en Pre. Ik gebruik de HTPC immers nu heel veel.

R

Heb jij geen dv 27? Ik zou persoonlijk nog wachten tot de eerste nieuwe dingen uit uitgekristalliseerd zijn. Net te vroeg om in te stappen. Ikzelf zit in mijn hoofd met een imac + dikke HD en externe DAC.. maar niets is nog zeker.

beunky

Ik heb de Benchmark DAC-1 gehoord en was er zwaaaaaaaar van onder de indruk... en dat voor 1.060 euro nieuw... het was echt heel erg goed... die leuke prijs komt omdat het een studio-apparaat is en daar worden een stuk redelijker prijzen betaald dan in de hifiwereld... :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

mradem

Citaat van: Ruben op december 13, 2005, 16:36:48
Heb jij geen dv 27? Ik zou persoonlijk nog wachten tot de eerste nieuwe dingen uit uitgekristalliseerd zijn. Net te vroeg om in te stappen. Ikzelf zit in mijn hoofd met een imac + dikke HD en externe DAC.. maar niets is nog zeker.

Nee ik gebruik geen dvd speler meer Ruben. Ik gebruik nu mijn HTPC (Theatertek en FFDSHOW) en dat werkt perfekt. Beeld is erg goed en geluid is redelijk. Misschien niet zoals een high end dvd speler maargoed dat wilde ik er wel voor inleveren. Maar nu ik dat over die DAC's lees wordt ik wel nieuwsgierig. Als ik de Arcam cd192 (waar ik cd's mee speel) kan verkopen en daar zo'n dac voor kan aanschaffen. Als dit mijn muziek (mp3 etc) en dvd geluid flink kan opkrikken dan zie ik dit wel zitten.

garmtz

Een goed geluid valt of staat met het loopwerk is mijn mening. Als die niet goed genoeg is, kan een DAC dat niet 'goedmaken'.

mradem

Zo'n dac werkt alleen voor 2 kanaals geluid toch? Of ook op meerkanaals?

garmtz

Audiofiel

Ik vind de iTunes draadloze oplossing nog steeds een goed alternatief voor een HD music server.

Ik gebruik zelf een netwerk harddisk met daarop al onze CD's, de helft in Apple lossless, de andere in MP3 192Kb. Via elke computer in huis, dus ook de iBook op schoot, kan ik die muziek benaderen (zowel met Apple als Windows mogelijk).

Via een AirPort Express ga ik daarna naar de stereo, via digitaal optisch en mijn eigen DAC. Het geluid is verbluffend goed te noemen, zeker met de Lossless bestanden. Ik zou deze combinatie zeker niet willen ruilen voor welk apparaat op dit moment ook te koop is. Ik vind de opslag op 1 machine veel te beperkt, ik wil de muziek overal kunnen gebruiken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

R

Citaat van: Audiofiel op december 13, 2005, 17:02:07
Ik vind de iTunes draadloze oplossing nog steeds een goed alternatief voor een HD music server.

Ik gebruik zelf een netwerk harddisk met daarop al onze CD's, de helft in Apple lossless, de andere in MP3 192Kb. Via elke computer in huis, dus ook de iBook op schoot, kan ik die muziek benaderen (zowel met Apple als Windows mogelijk).

Via een AirPort Express ga ik daarna naar de stereo, via digitaal optisch en mijn eigen DAC. Het geluid is verbluffend goed te noemen, zeker met de Lossless bestanden. Ik zou deze combinatie zeker niet willen ruilen voor welk apparaat op dit moment ook te koop is. Ik vind de opslag op 1 machine veel te beperkt, ik wil de muziek overal kunnen gebruiken.

Hoe ga je van airport express naar de dac? bij mij heeft ie line out. Of heb je via usb iets aan de praat?

R

Citaat van: garmtz op december 13, 2005, 16:48:34
Een goed geluid valt of staat met het loopwerk is mijn mening. Als die niet goed genoeg is, kan een DAC dat niet 'goedmaken'.

Ja, natuurlijk mee eens, maar dat is dan van belang bij het inlezen, of zie ik het dan verkeerd.

Audiofiel

Citaat van: Ruben op december 13, 2005, 17:10:57
Hoe ga je van airport express naar de dac? bij mij heeft ie line out. Of heb je via usb iets aan de praat?

Die mini-line out is tegelijk een optisch uit. ;)

Met een miniToslink-naar-Toslink ben je klaar. 8)

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Enige jammere is dat je niet zoals bij de Squeezebox gewoon op de unit zelf de nummers kunt kiezen. Je hebt namelijk ergens iTunes op nodig. Maargoed, het is maar wat je een nadeel vindt, volgens mij zit Audiofiel de hele dag achter een Mac... ;)

garmtz

Citaat van: Audiofiel op december 13, 2005, 17:16:40
Die mini-line out is tegelijk een optisch uit. ;)

Met een miniToslink-naar-Toslink ben je klaar. 8)

Wel weer erg vernunftig van Apple.