Bescherm jij je gehoor?

Gestart door Joep, december 9, 2005, 11:54:44

Vorige topic - Volgende topic

Ben je in het bezit van gehoorbescherming?

Ja, ik heb ze vaak in!
Ja, ik heb ze...maar waar?
Wa zeggu?
Nee, niet nodig.
Nee, nog niet.
Nee, ik vind ze te duur!

daxie

ik heb er ook op maat laten maken door de audicien. Ik heb gekozen voor een "industriemodel" dat dus enkel de hogere frequenties sterk dempt. ik moet zeggen dat ik niet meer zonder kan. Van zodra er een machine in mijn buurt komt verlang ik er naar... Idem voor fuiven, feesten, cafe's...

In oktober naar Katie Melua, zal wel lukken zonder. Night of the proms in november weet ik nog niet.

Joep

Citaat van: daxie op augustus 20, 2008, 18:31:44
ik heb er ook op maat laten maken door de audicien. Ik heb gekozen voor een "industriemodel" dat dus enkel de hogere frequenties sterk dempt. ik moet zeggen dat ik niet meer zonder kan. Van zodra er een machine in mijn buurt komt verlang ik er naar... Idem voor fuiven, feesten, cafe's...

In oktober naar Katie Melua, zal wel lukken zonder. Night of the proms in november weet ik nog niet.

"Alleen de hogere frequenties.."

Vanaf welke frequentie (ongeveer) treedt de sterke demping in werking?

Voor muziekconcerten heb ik JUIST gekozen voor een lineaire demping. Dus alle frequenties ongeveer evenveel demping. Dit nadat een motorrijders-variant mij niet beviel. Die had een non-lineaire demping en deed vooral ook het hoog beperken. Die dopjes gaven mij altijd een 'afgesloten' gevoel, alsof ik er niet echt bij was. Nu, met de lineair dempende otoplastieken heb ik dat helemaal niet meer.

Ervaar jij het anders? :)

phmeijer

Hier een staffeltje om te bepalen wanneer (na welke tijd) je gehoorschade op gaat lopen:

80dB 8 uur
83dB 4 uur
86dB 2 uur
89dB 1 uur
92dB 30 min
95dB 15 min
98dB 7,5 min
101dB 3,5 min
enz. een verdubbeling van het geluidsniveau betekent een halvering van de tijd.

Na genoemde tijd begint het gehoor schade op te lopen, vandaar ook de grens van 80dB in de arbowet waarna werkgeverd gehorbescherming moeten aanbieden en de grens van 85dB waarna je het MOET gebruiken volgens de Arbowet. Hierbij wordt uitgegaan van een situatie waarbij je niet continu blootgesteld wordt aan het geluid.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Joep

Inderdaad, handig om dit weer even onder de aandacht te brengen. Er zijn altijd lezers die later 'inschakelen'. ;)

En in de praktijk betekent het bijna altijd dat voordat je je eerste biertje besteld en opgedronken hebt, je al blijvende schade aan je gehoor hebt ondervonden..  :'(

silver89

Citaat van: Joep op augustus 23, 2008, 11:55:17
Inderdaad, handig om dit weer even onder de aandacht te brengen. Er zijn altijd lezers die later 'inschakelen'. ;)

En in de praktijk betekent het bijna altijd dat voordat je je eerste biertje besteld en opgedronken hebt, je al blijvende schade aan je gehoor hebt ondervonden..  :'(

Gehoor schade en rock  horen gewoon bij elkaar >:D

phmeijer

Citaat van: silver89 op augustus 23, 2008, 14:55:32
Gehoor schade en rock  horen gewoon bij elkaar >:D

Fijn als je later ouder bent, niet meer van rock houdt en graag je kleinkinderen wilt verstaan!!!  ???
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

silver89

Citaat van: phmeijer op augustus 23, 2008, 15:10:14
Fijn als je later ouder bent, niet meer van rock houdt en graag je kleinkinderen wilt verstaan!!!  ???

Ik ben oud en heb alleen geen  kleinkinderen ;D.
Silver89 is niet mijn geboorte datum maar mijn leeftijd ;)

solitaire

Citaat van: silver89 op augustus 23, 2008, 15:36:56
Ik ben oud en heb alleen geen  kleinkinderen ;D.
Silver89 is niet mijn geboorte datum maar mijn leeftijd ;)

mijn veronderstelling was dat je in je 25 jaar huwelijk zit ...

zit ik qua leeftijd toch nog aardig in de richting  ;D

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

daxie

Citaat van: Joep op augustus 20, 2008, 18:35:23
"Alleen de hogere frequenties.."

Vanaf welke frequentie (ongeveer) treedt de sterke demping in werking?

Voor muziekconcerten heb ik JUIST gekozen voor een lineaire demping. Dus alle frequenties ongeveer evenveel demping. Dit nadat een motorrijders-variant mij niet beviel. Die had een non-lineaire demping en deed vooral ook het hoog beperken. Die dopjes gaven mij altijd een 'afgesloten' gevoel, alsof ik er niet echt bij was. Nu, met de lineair dempende otoplastieken heb ik dat helemaal niet meer.

Ervaar jij het anders? :)

mijn oortjes zijn ook niet met dat doel gekocht (om ze audiofiel te gebruiken bij concerten).
Voor ambianceconcerten vind ik het ok, maar ik zou er geen muziek mee beluisteren...

Misschien dat mijn volgende wel lineair zijn, op voorwaarde dat ze voldoende beschermen.

francois

Heel erg interessant topic.

Er is nogal veel te krijgen wat (professionele) oordoppen betreft en vind de keuze dan ook erg moeilijk.
Ik gebuik nu al een lange tijd Alpine doppen, speciaal voor motorrijders.
Deze doe ik altijd in bij concerten en wanneer ik cabrio rij.
Dit had ik dus veel eerder moeten doen want misschien had ik dan minder of wellicht nog geen oorsuis gehad :-[

Een maandje of wat geleden ben ik eens bij de winkels van Schoonenberg en Beter Horen binnen gestapt
om wat info te vragen over de welbekende otoplastieken.
Het kiezen van de juiste demping blijft daarentegen best wel moeilijk.

Op dit moment denk ik om de oordoppen van Comfoor te nemen.

Ik zou otoplastieken willen waarmee een gesprek redelijk te volgen is, waarij je met een concert nog van de muziek kan genieten en waar ik met cabrio rijden voor de volle 100 procent beschermd ben tegen windruis.
De Alpine doppen die ik nu heb doen redelijk goed zijn werk maar wil een nóg betere bescherming.

Iemand bekend hier met de Comfoor otoplastieken ?

Dutchie

Sinds ik motor rij heb ik AudiSafe otoplastieken. Ik rij niet meer zonder, en ook bij boorwerkzaamheden thuis of verbouwingen met veel herrie heb ik ze in.
Ik wil toch nog wel een hele hoop jaren plezier van m'n HT hebben!! :)
Huiskamer HT:  Samsung Q9F 75inch | Pioneer SC-LX801 | Pioneer UDP-LX500 | Kef iQ9 | Kef iQ6C | Kef iQ5 | Sub: SVS SB-3000 | Harmony One

Wijx wondere wereld

er zijn ook otoplastieken waarbij je het filter kan veranderen net als bij de alpine dopjes. Het merk weet ik niet meer omdat ik ze alleen voor de motor gebruik
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

francois

Citaat van: Dutchie op augustus 29, 2008, 09:47:30
Sinds ik motor rij heb ik AudiSafe otoplastieken
Kun je met deze ook nog een gesprek voeren of versta je helemaal niets meer met deze doppen ?

neverywhere

Zelf ben ik altijd redelijk voorzichtig met de oortjes ...maar gisteren avond op de feestweek te s,Gravendeel had ik geen oordopjes bij me op het afsluitende vuurwerkspektakel...en dat had eigenlijk wel gemoeten...jeemig de peemig wat een knallen....

Ik vermoed dat half s,gravendeel vandaag een gehoorapparaat kan gaan aanschaffen.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Jenkins

Volgende week gaan we naar 'n popconcert van Lionel Richie. En reken maar dat ik weer doppen indraai!
Gewoon een kort reepje papieren zakdoek in een punt draaien, beetje speeksel als glijmiddel er op en klaar.
Past altijd als gegoten, kost geen drol en omdat je ze weggooit ook hygiënisch.

Mét is het veel beter van de muziek genieten dan zonder;
Je hoort beter de individuele instrumenten en zelfs de tekst is met doppen te volgen. Raar maar waar.
Misschien, omdat ik met doppen ontspannener naar de muziek kan luisteren, dus zonder gekromde tenen, dichtgeknepen sluitspier en klamme handjes...?
  ::)

Geldt ook voor boren.
Heb ook van die roze siliconenpluggen die ik eens in een vliegtuig gekocht heb. Dempen ook prima, maar comfort laat te wensen over.

silver89

oor doppen bij lionel richie ???
Dacht meer aan metallica,slayer ,motorhead ,e.d ;D

ShellBeach

Vandaag toch de dopjes kunnen gebruiken: de laatste dag van boombal festival. Goede live groepen maar wel te luid.
Het laatste stuk: een akoestische big band en daarna een electronisch versterkt bal heb ik zonder dopjes gedanst, stond niet te luid en ik was vooral achteraan de zaal.

Toch een geluk dat ik dopjes bijhad voor de luidere delen, op de voorste rij meedoen en geen last. Wel iedereeen die mij opent 'hey jij hebt dopjes' .... trouwens, met dopjes kan je mekaar nog steeds vlot verstaan.

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Erik

Heb ze tegenwoordig ook wel eens in, in de trein. Soms zitten er mensen zo ongelooflijk slap en hard te kletsen, ook in stilte coupes. Erg fijn als daar dan 24db vanaf gaat.

Zou voor deze gevallen eigenlijk nog zwaardere doppen moeten hebben, het beste waren nog die van dat rubber wat men in mijn oor spoot om de maten op te nemen. Die vullen namelijk ook je gehoorschelp en toen hoorde ik echt 0,0 heel apart.

Ze beschermen nu dus niet alleen mijn oren tijdens concerten maar ook mijn humeur in de trein  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Xander32

Citaat van: garmtz op december  9, 2005, 12:37:45
Ik heb ook aardig wat party's en concerten achter de rug, maar ben de laatste tijd een stuk zuiniger op mijn gehoor. Heb muzikanten-oordoppen (met filter, dus sluiten je oor niet helemaal af).
Deze bezit ik ook. Echter wel rijkelijk te laat: door m.n. mijn eigen muzikale uitspattingen, waarbij ik jaren lang voor een batterij trompetten en naast de slagwerker heb gezeten en gestaan, ben ik nu gezegend met een blijvende zuis in beide oren ...

Concertbezoeken en "vroeger" ieder weekend naar een dancing zal ook geen goed hebben gedaan :(.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Erik

Beter laat dan nooit, het kan nog veel erger dan wat ruis, dus misschien hebben die doppen je wel meer ellende bespaard ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

hansd

met interesse heb ik dit topic even doorgelezen en kan wellicht iets toevoegen,
ben vandaag nog naar de audicien geweest en die vertelde dat het juist de lagere tonen zijn die de gehoorschade opleveren in tegen stelling wat ik (en waarschijnlijk velen met mij ) dacht . De hoge tonen ervaart men wel eerder als irritant maar doen minder kwaad ,ook de lage tonen die via de botten binnenkomen (het voelen van de bassen ) dringen door tot in het slakkenhuis en kan  teveel van het goede zijn.
Ik zit nu in een testfase met gehoor toestellen en kan je vertellen dat de nieuwste op dat gebied zeer goede resultaten geven. Ik hoor veel meer nuances in de muziek zonder dat deze blikkerig gaat klinken ,ik hoor weer details die ik lang heb moeten missen . De lage en lage mid tonen komen gewoon via de oren binnen en de hoortoestellen vullen aan wat ik zelf op dat volume niet meer zou horen . Kost wel wat ,die mini versterkers achter mijn oren ,je koopt er ook een aardige grote versterker voor maar dat is verdraait lastig achter je oren.  ;)
Waarschijnlijk is lekker doorrijden in een cabrio niet zo goed geweest , in de cabrio die ik nu heb zit ik door lagere stoelen een heel stuk lager en is open een heel stuk stiller maar de (gewone) oordoppen gaan wel mee voor luidruchtige stukken .(tunnels bv)
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .

Erik

Oh dat is weer fijn mijn huisarts heeft me pas nog verteld dat het juist de hoog tonen zijn die schadelijk zijn op hard vermogen. Laten we het er maar op houden dat zowel hoog als laag slecht zijn voor het gehoor bij hoge sterktes.
- Winston Churchill

advr

vandaar dat ik ook maar oordopjes heb laten maken, de Elacin ER15.  :music:

morgenavond eens voor het eerst uitproberen, ben zeer benieuwd.
had wel eens van die gele dingen in mijn oren maar die zitten niet lekker en dempen wat raar. ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Rudo

Ik ben gisteren naar het North Sea Jazz geweest. Behalve dat het prachtig was, was ik weer blij met mijn oordoppen. Die heb ik 6 jaar terug aan laten meten bij en Audicien, merk Comfoor.
Ze zitten echt comfortabel en bij geluidsvolume's van over de 100 dB (gemeten met een IPhone) wel zo prettig. En ingedaan kan je er ook gesprekken mee volgen en voeren.
Waarom het toch zo hard moet, ik begrijp dat niet...
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

advr

Citaat van: Rudo op juli  9, 2012, 09:49:01

Waarom het toch zo hard moet, ik begrijp dat niet...

dat begrijpt denk ik niemand...het slaat ook nergens.
waarschijnlijk zijn diegenen die de mengtafel bedienen ook al doof... het is gewoon zonde ???
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A