Waarom doen mijn draaitafels de woofers wapperen?

Started by Alex Cremers, December 7, 2005, 12:34:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Cremers

Ik heb twee draaitafels, een Linn Sondek en een oude Elac. Elk is aangesloten op een andere versterker en andere speakers, maar beide doen de woofers van de speakers duidelijk zichtbaar wapperen. Van de Elac is dit te begrijpen want hij heeft een din plug aansluiting (4 of 5 pinnetjes). De versterker kent deze plug niet en daarom gebruik ik een adapter (din naar cinch), dus van enige aarding kan geen sprake zijn.
De Linn Sondek heeft een aardingsklemmetje en deze gaat naar de "aardingschroef" op de achterkant van de versterker, maar het mag niet baten, het signaal stoot onhoorbare subfrequenties uit die de woofers behoorlijk laten bewegen. U raad mijn vraag natuurlijk: Hoe kan dit?!

Bedankt.



Alex

advr



Hoi,

Zeer vreemd, ik heb ook een Linn LP12 maar ik heb daar totaal geen last van..alles is super stil. Ik gebruik wel een Linn Linto.
Zeer vreemd. Het lijkt wel op de oude vertrouwde rumble, vroeger had je een subfilter op versterkers tegen deze ongewenste trillingen.

Hoe heb je de draaitafel staan, is de LP12 goed afgesteld... je kunt een brom hebben door een slechte aarding maar het klapperen van je woofers kan aan zoveel dingen liggen.

Heb je als je platen draait of juist niet.

groet,
Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Teejoo

Is het nog volume afhankelijk? Indien ja denk ik toch feedback.

beunky

Dit is een bekend probleem als je geen subsonic filter ingeschakeld hebt op je phono-voorversterker. Heb je er zo'n filter op, dan moet je dat direct inschakelen, je zult zien dat je dan van je problemen af bent.
Dit heeft totaal niets met aarding te maken :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Alex Cremers

Inderdaad, op de ene versterker schakel ik altijd "subsonic" aan. Die filtert het sub weg en het wapperen is kompleet verdwenen. Helaas, op de andere versterker zit geen filter functie. Maar is dat rumble effect dan normaal? Het wapperen vangt aan op het moment dat de naald op de LP valt. De LP12 staat op een redelijk duur hi-fi rack (bovenste schap). Misschien staat hij te dicht bij de voorversterker?


Alex

beunky

Quote from: Alex Cremers on December  7, 2005, 13:22:57
Inderdaad, op de ene versterker schakel ik altijd "subsonic" aan. Die filtert het sub weg en het wapperen is kompleet verdwenen. Helaas, op de andere versterker zit geen filter functie. Maar is dat rumble effect dan normaal? Het wapperen vangt aan op het moment dat de naald op de LP valt. De LP12 staat op een redelijk duur hi-fi rack (bovenste schap). Misschien staat hij te dicht bij de voorversterker?


Alex

Nee dat is zeker niet normaal, maar het is inherent aan plaatweergave! Zorg er voor dat je zo snel mogelijk een subsonic filter krijgt, dat is de enige oplossing voor dit probleem! De woofers vinden dit echt niet fijn zeg maar... zorg dus gewoon dat je zo snel mogelijk een subsonic filter krijgt en laat dat filter op die andere set ook altijd ingeschakeld!!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

advr

Quote from: beunky on December  7, 2005, 13:29:05
Nee dat is zeker niet normaal, maar het is inherent aan plaatweergave! Zorg er voor dat je zo snel mogelijk een subsonic filter krijgt, dat is de enige oplossing voor dit probleem! De woofers vinden dit echt niet fijn zeg maar... zorg dus gewoon dat je zo snel mogelijk een subsonic filter krijgt en laat dat filter op die andere set ook altijd ingeschakeld!!

ik heb helemaal geen subfilter op mijn Graaf en heb er toch helemaal geen last van. ook toen de LP12, zonder Linto, op mijn Audio Innovations 500 MKII aangesloten was, die had eveneens geen subsonic filter, heb ik daar nooit problemen mee gehad.  ;D

mijn LP12 hangt aan de muur er is ook voorzien van de Trampoline base. Maar dat mag de oorzaak ook niet zijn. ;D

ik heb het wel met andere platenspelers gehad maar nooit met de LP12.... :o

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

beunky

Quote from: advr on December  7, 2005, 15:22:26
ik heb helemaal geen subfilter op mijn Graaf en heb er toch helemaal geen last van. ook toen de LP12, zonder Linto, op mijn Audio Innovations 500 MKII aangesloten was, die had eveneens geen subsonic filter, heb ik daar nooit problemen mee gehad.  ;D

mijn LP12 hangt aan de muur er is ook voorzien van de Trampoline base. Maar dat mag de oorzaak ook niet zijn. ;D

ik heb het wel met andere platenspelers gehad maar nooit met de LP12.... :o

Zit er niet gewoon standaard eentje in de uitgang van de Linn ingebouwd?
Wel vreemd inderdaad... wellicht heb je ook gewoon geluk gehad ;) ;D 8)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

advr


hahahaha, ik ken meerdere gebruikers en die hoor ik daar ook nooit over. de linn heeft dat niet ingebouwd.

hij kan natuurlijk van versterker wisselen en eens kijken of de Elac dit ook heeft. Misschien is het een kapot lager wat rumble veroorzaakt.
de LP12 is, als ie goed afgesteld is, super rustig in de loop.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

beunky

Quote from: advr on December  7, 2005, 15:39:12
hahahaha, ik ken meerdere gebruikers en die hoor ik daar ook nooit over. de linn heeft dat niet ingebouwd.

hij kan natuurlijk van versterker wisselen en eens kijken of de Elac dit ook heeft. Misschien is het een kapot lager wat rumble veroorzaakt.
de LP12 is, als ie goed afgesteld is, super rustig in de loop.

Ja, dat kan ie natuurlijk altijd ff proberen :)
Zou ook nog kunnen inderdaad... wel 8) dat de LP12 er standaard geen last van heeft :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Alex Cremers

Quote from: advr on December  7, 2005, 15:39:12
hahahaha, ik ken meerdere gebruikers en die hoor ik daar ook nooit over. de linn heeft dat niet ingebouwd.

hij kan natuurlijk van versterker wisselen en eens kijken of de Elac dit ook heeft. Misschien is het een kapot lager wat rumble veroorzaakt.
de LP12 is, als ie goed afgesteld is, super rustig in de loop.


Elac heeft het op beide verstekers. Wat is een kapot lager en kan dit inderdaad rumble veroorzaken?

beunky

Uiteraard heeft de Elac het op beide versterkers ;)
Wat ik al zei, het is gewoon een kwestie van het subsonisch filter aanzetten.
Normaliter zou dat ook moeten gelden voor de LP12, maar blijkbaar is die zó goed ontworpen en doorontwikkeld dat het daarbij niet nodig is :)
Het zou dus de LP12 zijn die dan mogelijk niet goed afgesteld is.
Heeft de LP12 het ook als je het subsonic filter inschakelt?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

advr



de LP12 is gewoon ontzettend goed ;D ;D

die bestaat niet voor niet als 33 1/3 jaar. er zijn veel upgrades op geweest de afgelopen jaren en die zijn allemaal op mijn LP12 te vinden ;)

ik zou het eigenlijk niet weten verder...

gewoon Audio Excellence bellen en navragen. die weten sowieso alles van de LP12 af.
of Latham, de importeur.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Alex Cremers

Tja, ik kan het niet ontkennen, hij moet wel eens afgesteld worden.
Er staat "Export" gedrukt boven Linn Sondek. Misschien ligt het daar aan. De goeie LP12's houden de Engelsen zelf bij ;).


Alex




Penguin

subsonic filter hmm gewoon laten wapperen  ;D dat filter is erger denk ik
Ik heb ook wel platen die wat woofer beweging geven maar sinds ik een mat met clamp heb van goldmund
Bijna geheel weg, mat doet ook iets aan je beeld het is allemaal strakker en je hoort meer van de stemmen en zachte passages
Wellicht iets voor jouw

beunky

Quote from: Penguin on December  7, 2005, 20:58:02
subsonic filter hmm gewoon laten wapperen  ;D dat filter is erger denk ik

Ik hoop niet dat je dat serieus meent... ::) :o
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Penguin

je zegt het zelf sub-sonic dus onhoorbaar hmm als je het keihard zet lopen de kopjes van tafel  ;D
Filter is altijd ten koste van kwaliteit van je geluid signaal moet weer door condensatoren en weerstanden etc

Alex Cremers


advr



nee, joh, na laten kijken, je hebt een geweldige platenspeler in je bezit!!  ::)
maar hij is wel geweldig gevoelig, je moet hem echt na laten kijken. :P

wat voor element ziet er in?

maak eens een foto..

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Penguin

Foto foto  ;D mooi ding LP12 ik liep op een beurs weg bij een 40.000 gld dure cdspeler naar de lp12 modified die speelde dat ding finaal de grond. wel 12 jaar terug cd spelers zijn ook beter geworden ;D

advr

#20
zoiets....

een fotootje met het "oude"Benz Gold element en zonder Trampoline base,

nr 2 het Klyde element.


nr 3 met Trampoline base en zichbare de flinke steunen.


Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

#22
nr 3
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

beunky

Quote from: Alex Cremers on December  7, 2005, 21:08:29
In dat geval, iemand een LP12 kopen?

Ben je gek, gewoon na laten kijken en goed af laten stellen!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Penguin

Ik moet wel zeggen dat je draaitafel erg dicht op je zij muur hangt (zal waarschijnlijk zijn vanwege ruimte)
Maar het is wel een goede speler net als wat mijn voorganger net zegt.
Kijk of hij nog waterpas staat dus op een oude plaat ff een waterpasje plaatsen als hij scheef staat kan er ook van alles mis gaan.
ik ben wel een beetje jaloers op dat houtenkastje :D