Ervaringen met Rotel

Gestart door patrick_vdb, maart 30, 2002, 18:27:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patrick_vdb

Ik ben van plan om in de nabije toekomst mijn HT te gaan upgraden met een nieuwe versterker en later ook met nieuwe speakers. Wat betreft de speakers blijf ik trouw aan het merk B&W (wil de stap maken van de 600 serie naar de CDM-NT). Nu lees ik vele goede recenties over Rotel in samenwerking met B&W speakers en mijn interesse naar de Rotel processor / voorversterker RSP-976 en de Rotel eindversterker RMB-1075 zijn hierdoor zeker toegenomen. Heeft een van jullie toevallig ervaring met dit merk?

thommy

#1
Hallo pat,

Mijn persoonlijke mening hierover is dat deze kombinatie iets te stroperig gaat klinken.
De toch wel warme klank van de B&W met de dito klank van de Rotel lijkt me toch iets teveel.
Probeer trouwens eens de Parasound eindtrappen, dit geeft volgens mij een ideaal klankbeeld.
Je mag steeds deze opstelling eens komen beluisteren.

Speakers: B&W 802, 805 , HTM en twee ASW 800's, allen uit de Matrix serie
Voorversterker en eindtrap van Parasound, de AVC-2500U en de HCA-2205 AT .

Groetjes,
Yves.

garmtz

#2
Ik ben het een beetje met thommy eens. Beiden zijn nogal warm en dat KAN teveel van het goede worden. Echter, misschien is dit juist wel iets wat jij zoekt. De combinatie zal in ieder geval wel zeer goed presteren met muziek(-DVDs). Ik heb zelf ook Rotel gehad met ook relatief warm klinkende speakers (Chario) en dit klonk briljant. Ik draag Rotel dus een warm hart toe.

thommy

CitaatIk ben het een beetje met thommy eens. Beiden zijn nogal warm en dat KAN teveel van het goede worden. Echter, misschien is dit juist wel iets wat jij zoekt. De combinatie zal in ieder geval wel zeer goed presteren met muziek(-DVDs). Ik heb zelf ook Rotel gehad met ook relatief warm klinkende speakers (Chario) en dit klonk briljant. Ik draag Rotel dus een warm hart toe.
Inderdaad Garmt,
Voor muziek lijkt me een "warm" klinkende setup best aangeraden.
Echter met film geeft dit niet het gewenste effect, vind ik.
Dus naar mijn bescheiden mening kan je best je B&W combineren met een Amerikaanse Amp.
Wat Para betreft, is dit een echte Amerikaan?
Het enige wat echt Amerikaans is, is het moederbedrijf en voor de rest van de productie is gekozen voor voorheen een Aziatische en tegenwoordig een Scandinavische assemblage.
Para heeft volgens mij toch niet het "kille scherpe" klinken van zijn landgenoten en zit hier ergens tussenin.

Patrick, wat betreft je liefde voor B&W, dit kan ik beamen, eens een B&W, altijd een B&W, zo is het bij mij ook gelopen  ;)
Uitzondering op hun warm geluid is die oudere 800 THX-set.( maar liefst 3 tweeters per box)
Deze set was echt bedoeld voor film-weergave en klonk op zich zeer schril, aanbevolen voor movie maar met muziek zeker ontoereikend. Ik heb deze set ook dikwijls kunnen aanhoren.

Nieuwsgierig ben ik ook naar die  Reference serie van KEF, ook een echte "Brit" en zou deze dan ook eens graag horen presteren in een HT-opstelling.
Misschien dat iemand me een tip kan bezorgen waar deze uitgebreidt te beluisteren is.

Dus Patrick, ga gewoon eens ergens luisteren naar verschillende kombinatie's. Omdat kleur en smaak toch persoonlijk is, is dit de enige aan te raden oplossing.

Yves.


J.A.F._Doorhof

#4
Ik hoop dat je kil en scherpt bedoeld voor de oosterse amps, want US amps zijn verre van dat.

Zowel de Cinepro, ATI als ADA zijn niet bepaald schel te noemen.

Ik omschrijf US versterkers meestal als:
Warm (engels), maar met een echt topend en veel kracht (dynamiek).

De Parasounds die ik heb gehoord (en dat zijn er niet zo heel veel moet ik eerlijk zeggen) vondt ik qua klank toch wel richting US gaan. Alleen de modellen die ik gehoord heb, haden net iets minder detail in het hoog dan de topmodellen van de US markt (ATI daargelaten, maar dat is in principe een hoge instapper).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#5
Parasound heeft inderdaad een behoorlijke Amerikaanse sound, die ik omschrijf als vol en krachtig, maar niet zo afgetopt in het hoog of wollig in het laag als Engelse produkten en dus neutraler. Een Amerikaanse versterker stapt echt op je af en zegt:"He, hier ben ik! Laten we eens lekker knallen!". Daar hou ik van... :)

J.A.F._Doorhof

#6
Over knallen gesproken.

Ik heb het hoogte kanaal verwijderd, dit ivm de aankomende Cinepro processor. En nu het center kanaal op aanraden van Cinepro gebridged. Nu dus 650W op het centerkanaal, en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo een vooruitgang had verwacht.

Stemmen zijn nu nog losser en duidelijker te horen, en de dynamiek was al gigantisch met de Cinepro maar is nu toch net weer een stap hoger.

Mischien toch maar alle kanalen bridgen ? (just kidding).

Ik vindt inderdaad ook van engelse versterkers de Bas vaak wat wolliger, de Amerikaanse broeders hebben een wat strakkere bas weergave. Dit kan echter ook weer per merk verschillen. De ADA dit ik bv had die had een echt engels karakter, de Cinepro is veel meer wat jij omschrijft, hier ben ik, kom maar op. Voor beide is wat te zeggen, maar de basweergave van de Cinepro is wel beter. Maar dat kan ook door de inmense power komen. De ADA was 125W/200W per kanaal de Cinepro is 250W/400W per kanaal.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

#7
CitaatIk hoop dat je kil en scherpt bedoeld voor de oosterse amps, want US amps zijn verre van dat.


MvrGr.
Frank

Ok,
Sorry van mij dat ik het zo extreem heb voorgesteld.
Moeilijk voor mij om dit onder woorden te brengen, daarom zie de beschrijving van Garmt, de nagel op de kop:

"die ik omschrijf als vol en krachtig, maar niet zo afgetopt in het hoog of wollig in het laag als Engelse produkten en dus neutraler. Een Amerikaanse versterker stapt echt op je af en zegt:"He, hier ben ik! Laten we eens lekker knallen!"

Wel vind ik dit met resultaat dat het geheel iets MINDER "vol" klinkt.
Neutraal en Lot's of Power zijn de termen die ik in de toekomst zal hanteren ;)

Yves.

patrick_vdb

#8
Parasound en Cinepro liggen volgens mij qua prijs toch een flink stuk boven (factor x2) die van Rotel of niet?

Nu heb ik in de kamer een vrij harde akoestiek en wil ik dus een schelle combinatie gaan verhinderen. Of de B&W's met Rotel te warm gaat worden zal ik eens moeten gaan beluisteren maar in ieder geval bedankt voor die tip.

Hoe is eigenlijk de verhouding tussen de Denon AVC-1se en die voor- en eindversterker van Rotel in samenwerking met de B&W's? Is het gebruik van een voor- en eindversterker per definitie een stap vooruit of zijn apparaten als die Denon best concurerend?

J.A.F._Doorhof

#9
Ligt aan welke Rotel je koopt  ;D, maar inderdaad Cinepro is wat duurder. Parasound heeft ook goedkopere series.

Een losse processor en eindversterker zal in mijn optiek altijd wat beter klinken, vraag me niet waarom......

De reden kan zijn dat je een keuze kan maken tussen verschillende merken, bv de Sony TAE-9000ES is een zeer goede processor (voor zijn geld), maar de eindblokken die erbij horen zijn niet veel soeps, als je daar bv Rotel of ATI eindblokken bijzet kun je een heel mooi resultaat krijgen.
En omdat je de weg tussen je processor en eindversterker los hebt kun je altijd makkelijk uitbreiden met bv een EX oplossing of wat de toekomst zal brengen.

Denon zijn over het algemeen zeer goede receivers. Maar de Sony ES receiver serie klinkt bv ook heel lekker. Persoonlijk zou ik toch voor losse componenten gaan, maar als je dat niet doet, dan voor Denon.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#10
CitaatParasound en Cinepro liggen volgens mij qua prijs toch een flink stuk boven (factor x2) die van Rotel of niet?
Klopt. Para$ound is in Nederland ERG duur.
CitaatNu heb ik in de kamer een vrij harde akoestiek en wil ik dus een schelle combinatie gaan verhinderen. Of de B&W's met Rotel te warm gaat worden zal ik eens moeten gaan beluisteren maar in ieder geval bedankt voor die tip.
Veel gemaakte fout. Als je kamer kaal is, moet je niet gaan voor een warm fuzzy geluid, maar voor slank en strak! In een harde kamer heb je namelijk meer last van staande golven en deze wil je dus niet extra benadrukken met een bassige speaker/versterker. Wat voor materialen gebruik je precies in de kamer en hoe groot is deze?
CitaatHoe is eigenlijk de verhouding tussen de Denon AVC-1se en die voor- en eindversterker van Rotel in samenwerking met de B&W's? Is het gebruik van een voor- en eindversterker per definitie een stap vooruit of zijn apparaten als die Denon best concurerend?
Die Denon is echt geen misselijk ding! Echter, zowel in prijs als prestaties gaan de separates wel over de Denon heen. Ga gewoon heel veel dingen luisteren en trek je eigen conclusies. in dezelfde prijsklasse zijn de nieuwe PS17 van Marantz of de SR14 van hetzelfde merk ook erg interesant.

patrick_vdb

#11
CitaatVeel gemaakte fout. Als je kamer kaal is, moet je niet gaan voor een warm fuzzy geluid, maar voor slank en strak! In een harde kamer heb je namelijk meer last van staande golven en deze wil je dus niet extra benadrukken met een bassige speaker/versterker. Wat voor materialen gebruik je precies in de kamer en hoe groot is deze?

Mijn HT staat opgesteld in de woonkamer (heb helaas geen ruimte voor een dedicated HT) welke assymetrisch van opbouw is. Een muur loopt niet parrallel met de tegenoverliggende muur omdat de andere twee parrallel lopende muren verschillend van lengte zijn (in het voorste gedeelte is de kamer een kleine 4 meter breed en in het achterste gedeelte ongeveer 7 meter de totale diepte is iets meer als 8 meter). De ruimte aanzich wordt gebroken door de keuken deze is namelijk ommuurt.
De vloer is voorzien van parket en naast de banken en gordijnen (hangen in de het HTgedeelte) is er verder nog geen absorberend materiaal aanwezig (een vloerkleed moet nog komen voor het HTgedeelte).  
Ik heb niet de indruk dat ik last heb van staande golven in de basfrequenties (waarschijnlijk dat de assymetrische opbouw hier een voordeel in is) wel bemerk ik dat tijdens hardere passages de hogere tonen ietswat versterkt lijken te worden (in beperkte mate en niet heel hinderlijk maar toch..). Vandaar dat ik denk een schelle combinatie te moeten voorkomen of heb ik het mis?




patrick_vdb

#12
CitaatLigt aan welke Rotel je koopt  ;D, maar inderdaad Cinepro is wat duurder. Parasound heeft ook goedkopere series.

Een losse processor en eindversterker zal in mijn optiek altijd wat beter klinken, vraag me niet waarom......


De Rotel combinatie die ik vermelde ligt rond de 3200 euro. De vlugge blik die ik heb geworpen op de Parasound en Cinepro prijzen waren ongeveer het dubbele :-[

Ik ben ook van mening dat het scheiden van componenten zal leiden tot verbetering in resultaat (mits de losse componenten met elkaar matchen). Een AV-versterker met ingebouwde processors en identieke eindtrappen zal bv een beter resultaat geven tov een evendure AV-receiver waarbij naast de processor en eindtrappen ook nog een tuner zit verwerkt (deze zal op zijn beurt weer een beter resultaat geven tov een evendure all-in-one box set).
Ik ben echter helaas nog niet zo thuis in de processors en eindversterkers en door het toch best grote aanbod is het lastig zoeken.

chendy

#13
Hi there!

HUH...? Welk groot aanbod...? ???

Er zijn maar weinig pre/processors voor HT. Daarvan is een groot gedeelte onbetaalbaar voor het gewone "klootjesvolk"...
Misschien is het beter om te wachten op de RSP-1066 die binnenkort uitkomt van Rotel? De tijd gaat komen van de "betaalbare" pre/pro´s. Ikzelf ga waarschijnlijk voor een Outlaw 950 i.c.m. een Parasound HCA-1206 in een 6.1 opstelling.

Als je naar eindbakken gaat kijken, zal er in jouw prijsklasse (budget) helemaal weinig keus zijn. De Rotel´s zijn voor het geld kwalitatief "goed  genoeg". Als je beter wilt, zal je ZEKER veel meer moeten uitgeven. Mocht geld geen "obstakel" zijn: Krell mono-blokken.
Een andere optie is om 2e-hands te kopen. In o.a. Parasound is 2e-hands genoeg keus.

Met vriendelijkr groet, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

Robbo

#14
Hoi Patrick,

Sinds enige weken draai ik met een B&W / Rotel combinatie.  

Aangezien het best een aardige investering is ben ik natuurlijk niet over eennacht ijs gegaan, maw bijna twee jaren zijn verstreken voordat dit spul bij me in de woonkamer stond, dus je kunt wel stellen dat mijn keus overwogen is.  

Ik ben absoluut geen HT/hifi freak maar weet wel degelijk wat ik mooi vind en dat is deze combinatie.   Te warm ??   Ik denk het niet.  In het begin klonk de combinatie (in stereo) zelfs iets te kil naar mijn smaak.  Maar door de DA converter van de Rotel te gebruiken ipv de Pioneer 717 ging het al een stuk beter.   En door het verder gebruiken van de set (nu iets van 45 uur gedraaid) kan ik ook al merken dat het geluid aan het veranderen is.

Op de AVC1SE kan ik geen commentaar geven maar de 10SE vond ik een ramp icm 804's. De Yamaha AX1 veel te warm en de Onkyo 939 niet onaardig maar dat was het ook niet helemaal.  Ik ook nog de Marantz SR-14 willen beluisteren maar dat is er nooit van gekomen.
De RSP1066 waar Chendy het over heeft lijkt een leuk ding te worden,  maar voegt behalve voor Prologic II, naar mijn idee te weinig toe.  Houdt maar rekening met een 2500 euro voor deze processor.....

De 1075/976 icm de CDM-NT moet een prima combinatie zijn.  Ik heb de 9NT's beluister icm met een 1080 (2x200w) met een rsp976 en een gebrugde 1066 voor surround en dat klonk prima!   (Kan je wellicht doorverwijzen naar de eigenaar, laat maar even weten)

Inderdaad Parasound klink ook super.  Dat heb ik zelf bij Thommy kunnen vast stellen.  Het is dat de Parasound processor zo prijzig is, anders had ik deze zeker overwogen.

Rob


HJ

#15
patrick schreef:

Ik heb niet de indruk dat ik last heb van staande golven in de basfrequenties (waarschijnlijk dat de assymetrische opbouw hier een voordeel in is) wel bemerk ik dat tijdens hardere passages de hogere tonen ietswat versterkt lijken te worden (in beperkte mate en niet heel hinderlijk maar toch..). Vandaar dat ik denk een schelle combinatie te moeten voorkomen of heb ik het mis?
 
hiervoor kun je toch de cinema eq.(of hoe dat ook mag heten)optie op je versterker gebruiken?
dit zorgt ervoor dat de hoge tonen wat minder schel overkomen.

garmtz

#16
Patrick, ik zou je niet AL teveel zorgen maken om de akoestiek. Alleen al een kleedje en wat meubels doen wonderen. Bij films kun je altijd nog cinema re-eq gebruiken inderdaad. Als bij muziek het schelle er niet is, heb je geen probleem.

Robbo, Rotel kil en Yamaha warm!? Tjee... Hmmm...

Ik denk dat Rotel met B&W geen slechte combi is. Ga gewoon luisteren en als het je pakt, is het prima. Doe het echter wel bij jou thuis. Maar vergeet ook niet de alternatieven te beluisteren (Marantz, Denon).

Robbo

#17
CitaatRobbo, Rotel kil en Yamaha warm!? Tjee... Hmmm...
 

Ja, ik was in het begin een beetje teleurgesteld met mijn combo. Maar ja die kevlar mid een natuurlijk wel een stugge.  

Zoals ik al zei, nu ik de DA van de Rotel gebruik ipv van de speler klink het al een stuk beter.

Wat de Yamaha betreft dat heb ik nog even nagezocht en het was de RX-V3000  niet de AX1 ongetwijfeld zit daar ook wat verschil in.  

Rob

searcher

#18
Ik heb destijds ( 1 1/2 jaar) geleden ook rotel beluisterd.

Wat mij altijd is bijgebleven is dat ik het gevoel had of ik in een nauwe steeg stond te luisteren.
Ik maar dat is mijn mening vond het absoluut niet mooi.

Mijn smaak gaat meer uit naar een open,ruimtelijk warm geluidsbeeld als ik het goed vertaal.

Ook heb ik destijds Yamaha gehad dit vond ik vrij kil/koud en schel klinken.
Ik vind het niet gemakkelijk om dit te posten omdat ik respect heb voor een andermans installatie.

Vaar vooral niet blind op onze ervaringen t.a.v warm en koud maar gebruik het in je achterhoofd en neem het mee in je beoordeling als je met je EIGEN oren gaat luisteren.
En dat raad ik je zeker aan luister niet meer dan 2/3 speakerparen op 1/2 receivers/versterkers.
Neem de voor jouw bekenden cd's/dvd's mee.
Je kunt het gewoon niet meer verwerken slaap er dan nog eens een aantal nachtjes over en luister opnieuw.
je kunt versteld staan hoe je gemoedsrust je waarneming kan beinvloeden.

Kijk ook eens rond op www.hear.nl of www.hifi.nl maar misschien dat Frank je een leuke aanbiedingen kan doen.
Bij hem zit je zeker snor m.b.t je aanschaf.

                                                     m.v.g searcher
 



Robbo

#19
Inderdaad wat je er zelf van vind is het belangrijkste.   Wat ik wel gemerkt heb is dat de ene combinatie beter werkt als de andere.  

Ik geloof niet dat er slechte produkten worden gemaakt.  Het is gewoon een kwestie van smaak en budget.

Rob

J.A.F._Doorhof

#20
Er worden nog wel slechte producten gemaakt, maar niet meer zoveel  ;D.

Het rust heel vaak inderdaad op een combinatie fout.
Hoe vaak ik wel niet bij klanten door het simpel wisselen van speakerkabel een VEEL beter resultaat behaalde is niet meer op één hand te tellen.

De verkoop gaat vaak zo:
V:"Ik zoek een HT-set"
A:"We hebben een Yamaha receiver in de aanbieding".
V:"En wat voor speakers zal ik nemen ?"
A:"We hebben nu een aanbieding met B&W's"
V:"En bekabelingen ?"
A:"Siltech is nu lekker voordelig"

Op zich allemaal topmerken, en de verkoper heeft HELEMAAL gelijk deze producten aan te bieden, maar deze combinatie is DODELIJK. De producten op zich is niets mis mee, de prijs kan ook perfect zijn, maar.....

Een goede verkoper (tenminste ik doe dat) zal altijd vragen naar :
* Wat voor ruimte gebruikt u ?
* Wat voor andere apparatuur heeft u al staan ?
* Wat verwacht u van het set ?

En tja,
Dan vallen 99% van de verkopers door de mand, want wie weet de klank eigenschappen van wat HIJ/ZIJ verkoopt.

Heel veel mensen die een Yamaha verkopen verkopen ook B&W en de combinatie 6 serie en bv de DSP-A1 vindt ik persoonlijk veel te schel. Ik zou dan eerder naar Kef speakers toe neigen, en mischien heb je dan wel een perfecte match, juiste kabel erbij om het geheel te tunen, en niet te vergeten de kamer aanpassingen mee nemen met het verkoop gesprek, en voila een tevreden klant.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#21
CitaatIk denk dat Rotel met B&W geen slechte combi is. Maar vergeet ook niet de alternatieven te beluisteren (Marantz, Denon).

Ben afgelopen week eens gaan rondneuzen en heb daarbij de Denon AVC-1se gehoord en de SR-14mkII van Marantz (beide in combinatie met 4x de B&W Nautilus 805 en de bijbehorende center). Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk was van de Marantz en de Denon toch een stuk minder vond presteren (in de gehoorde set-up). Niet alleen de Marantz heeft een behoorlijke indruk achtergelaten maar zeker ook de set-up van 4x de Nautilus 805 (ten opzichte van de CDM-NT serie). Was ik dus eerst nog van plan te gaan voor de Rotel met de CDM-NT serie nu ben ik toch behoorlijk aan het twijfelen over de speakerkeuze en of ik niet de stap moet zetten richting Nautilus 805 (helaas wel weer een stukje duurder).

Robbo

#22
Als je twijfelt lijkt het me beter om niet overhaast je keuze te maken.   Zo heb ik het ook gedaan.  Dan spaar je ondertussen lekker door, en kun je altijd nog beslissen wat je wilt.  

Niets is zo lullig om iets te kopen waarvan je weet dat je het over een half jaar al weer wil upgraden.


cinepaulis

#23
patrick,

Tja, ik ben misschien niet helemaal meer objectief met mijn B&W Nautilus 805 fronts en HTM-2 center, maar ik denk dat je met de SR-14 en de B&W wel een erg mooie combinatie hebt. Zeker wat betreft stereo.

In ieder geval staat bij mij nog op het verlanglijstje:
- Marantz SR-14
- set B&W Nautilus 805 als surrounds.

(Binnen niet al te lange tijd wil ik eens aan CineBarkoos vragen of hij zijn SR-14 eens bij mij wil laten logeren  ;D dan kan ik horen hoe ik het uiteindelijk wil hebben)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

patrick_vdb

#24
Als B&W freak kende ik de Nautilus serie al langer maar vond ze altijd aan de pittige kant (qua prijs dan). Vandaar dat ik uitkeek naar de CDM-NT serie (ook niet misselijk).
Nu ik echter de set-up van 4x de Nautilus 805 in samenwerking met de HTM-2 (heeft nagenoeg dezelfde constructie als de 805 en kan dus bijna als identiek worden gezien) heb mogen aanschouwen kan ik het eigenlijk niet meer voor mezelf rechtvaardigen om toch naar de CDM-NT uit te wijken (voor de prijs alleen). Brengt eigenlijk meteen het volgende probleem met zich mee want wat ga ik als eerste aanschaffen....nieuwe speakers (welke ook in de planning zaten) of eerst een nieuwe degelijke versterker ???