Velodyne introduceert kamerakoestiek correctie voor ieder merk subwoofer!

Gestart door bmateijsen, november 16, 2005, 14:08:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaco

Citaat van: FrankG op november 29, 2005, 15:17:45
Yep lijkt me ook beter.
Ik ben wel benieuwd hoe deze zich verhoud tegenover een behringer 1024  met een prijs van 99 euro?
Heeft ide Behringer niet een full band input en 24 bit. Dan moet je correctie onderin doen met maar een paar bit aan resoolutie.
Ik mag aanamen dat de SMS-1 vollen 24 bit voor de 0 - 200 Hz of zo gebruikt. Dan is je resolutie aanmerkelijk beter.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

B.J.

Citaat van: jaco op november 29, 2005, 15:19:58
Om op topic te blijven.
Wel jammer dat er inderdaad maar 1 correctie curve is, ik heb 2 woofers en hoe veel kans zou er zijn dat ze precies dezelfde curve nodig hebben.

Bedoel je 2 woofers in 1 sub of 2 subs?

In het eerste geval heb je maar 1 curve nodig, in het tweede geval is 1 sms niet genoeg.

Movievault

Maakt dat zoveel uit voor de curve, lijkt me niet.
Ik heb nu al wat ervaring met de behringer en geloof me die doet wat hij moet doen, geen probleem ermee.

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Sander Sassen

Goed, back on-topic, ik vind 't een aanwinst de SMS-1, zeker voor HT. Voor het eerst heb ik een (bij benadering) rechte curve in het laag en is de room-gain prima in de hand te houden. Ook is de meet-microfoon van een prima kwaliteit, hij is beter bij freq. <100Hz dan mijn meetmicrofoon die ik normaliter gebruik voor het doormeten van zelfbouw luidsprekers.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis

Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

jaco

Citaat van: Bas Janssen op november 29, 2005, 15:22:46
Bedoel je 2 woofers in 1 sub of 2 subs?

In het eerste geval heb je maar 1 curve nodig, in het tweede geval is 1 sms niet genoeg.
Ik heb 2 18" subwoofers (2 losse units, niet 2 drivers in 1 kast). Die zijn natuurlijk lang niet recht in mijn kamer dus een SMS-1 is wellicht interessant. Ik heb wel al een voorversterker met room correctie via een parametrische eq. Maar dat werkt meer in de tijd dan direct op de frequentie response vlak maken. Ook heb ik problemen met mijn woofers met de singnal/noise verhouding dus de room correctie werkt niet jovel op mijn woofers.
Andere mensen met Meridian waren erg enthousiast over de SMS-1 in combinatie met de room correctie.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Sander Sassen

Ik snap de commentaren niet helemaal aangaande de mogelijkheid van de SMS-1 om maar een enkele subwoofer te corrigeren. Waar het om draait is dat hij meet op de luisterplek en daar de curve recht trekt. Of er op de SMS-1 nu een enkele, of meerdere, subwoofers zijn aangesloten maakt dan niet uit. Immers, de pieken en dalen worden weggewerkt op de luisterplek, daar wordt gemeten, en adhv. die locatie vindt ook de correctie plaats. Welke subwoofer verantwoordelijk is voor welke piek en/of dal doet er dan niet toe, de som van de weergave van beide is wat gecorrigeerd wordt. Kortom, het aantal subs wat je aansluit doet er niet toe!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz

Citaat van: Sander_Sassen op november 29, 2005, 16:04:12
Ik snap de commentaren niet helemaal aangaande de mogelijkheid van de SMS-1 om maar een enkele subwoofer te corrigeren. Waar het om draait is dat hij meet op de luisterplek en daar de curve recht trekt. Of er op de SMS-1 nu een enkele, of meerdere, subwoofers zijn aangesloten maakt dan niet uit. Immers, de pieken en dalen worden weggewerkt op de luisterplek, daar wordt gemeten, en adhv. die locatie vindt ook de correctie plaats. Welke subwoofer verantwoordelijk is voor welke piek en/of dal doet er dan niet toe, de som van de weergave van beide is wat gecorrigeerd wordt. Kortom, het aantal subs wat je aansluit doet er niet toe!

Het probleem is dat iedere subwoofer een andere bijdrage levert aan de respons op de luisterplek. Dit komt doordat iedere plek in de kamer weer andere staande golven versterkt en verzwakt en iedere sub andere boundary effecten heeft naar de diverse wanden.

Als je iedere sub individueel zou kunnen eq-en, zou in theorie (in de praktijk is dit niet zo, vanwege cancellation van de subwoofers onderling) het totaal van de individuele subs al snel bij een ideaal kunnen komen.

Voorbeeld: de ene sub staat in een drukminimum en de andere sub in een drukmaximum van een bepaalde staande golf. Hoeveel je dan ook corrigeert, het heeft amper effect, omdat de subs elkaar tegenwerken!

Om dit allemaal een beetje te voorkomen, is het verstandig de subs zo symmetrisch mogelijk in de kamer te plaatsen, zodat ze globaal dezelfde staande golven aanspreken en dezelfde boundary gain effecten/suckout hebben.

acjv

Citaat van: jaco op november 29, 2005, 15:19:58
Om op topic te blijven.
Wel jammer dat er inderdaad maar 1 correctie curve is, ik heb 2 woofers en hoe veel kans zou er zijn dat ze precies dezelfde curve nodig hebben.

Dat zou ik 1-2-3 niet weten, maar ik heb 'm zojuist aangeloten op een Totem Lightning, die op dezelfde plaats staat als de DD-12 eerder. Wat me opvalt is dat nadat ik de fase van het signaal 180° gedraaid heb de response bijna hetzelfde te krijgen is als met de DD-12. De laagweergave is wel anders dan met de DD-12. Maar ik vermoed dat je zelfs met twee woofers, juist omdat je de response van het gehele systeem meet, en daarop inregelt, je toch een goed en uitgewogen resultaat zult krijgen. Wat ik me zo bedenk, is dat wanneer je met twee SMSjes het systeem inregelt wordt het ook niet echt eenvoudig omdat je zult moeten gaan itereren tussen de twee, en of je daarmee dan de nauwkeurigheid haalt die je zoekt?

Mijn conclusie op dit moment is dat juist met één curve je waarschijnlijk beter af bent dan met twee, omdat die elkaar ook weer beïnvloeden en je wilt juist het totaal goed krijgen. En dat meet je met één SMS-1 Dit is geen wetenschappelijke onderbouwing; die volgt wellicht nog  ;)

/edit
Sander, ik geloof dat we het deze keer redelijk met elkaar eens zijn... Ik schreef mijn post tegelijk met die van jou kennelijk... Anyways...

acjv

Citaat van: garmtz op november 29, 2005, 16:13:53
Om dit allemaal een beetje te voorkomen, is het verstandig de subs zo symmetrisch mogelijk in de kamer te plaatsen, zodat ze globaal dezelfde staande golven aanspreken en dezelfde boundary gain effecten/suckout hebben.

Dat vraag ik me echt af! In mijn beleving is symmetrie niet zo'n goed idee. Juist om de reden die je noemt. Je versterkt er de fouten en problemen mee. Vergelijk het met de parallele wanden t.o.v. juist niet-parallele wanden in een luisterruimte. Het doel is een clustering van eigenfrequenties juist te vermijden en ze zo gelijkmatig over het muziekspectrum te spreiden; ze zijn er, maar ze vallen op die manier zo minder op ten opzichte van elkaar. Precies één van de redenen om bijvoorbeeld je luidsprekers op een oneven (1/3, 1/5, 1/7) deel van de ruimteafmetingen van de wand te plaatsen. Voor een sub wil je maximale werking, en een minimaal aanslaan van de eigenfrequenties van de ruimte (one-note bass ligt dan op de loer) of in elk geval zo gelijkmatig mogelijk. Enige asymmetrie aanbrengen helpt daarin.

Starred

Hoe wordt die inregeling gedaan met 2 DD subs? Ook iteratief of automatisch?

Sander Sassen

Wat de asymmetrie betreft ben ik het geheel met acjv eens, op precies dezelfde wijze breng je bv. bracing aan in een luidsprekerkast, om resonaties te verdelen over meerdere frequenties, bij een symmetrische plaatsing heb je juist versterking van bepaalde resonanties.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

acjv

Citaat van: Starred op november 29, 2005, 16:34:15
Hoe wordt die inregeling gedaan met 2 DD subs? Ook iteratief of automatisch?

Met twee DD-s heb je een master-slave configuratie (blz. 17 van het manual). Velodyne beveelt aan in dat geval de slave subs dezelfde basisinstellingen mee te geven als de master, en dan de slaves middels auto-eq zichzelf te laten inregelen. Als laatste doe je de master sub, en bij voorkeur met de hand. Uiteindelijk zal het toch wel wat itereren worden om het optimaal te krijgen. Dus wat dat betreft lijkt me de SMS-1 oplossing eigenlijk helemaal zo gek nog niet. Behalve dan dat de karakteristiek van een DD niet hebt (vermogen, servo etc.)

Uiteindelijk zou je het moeten uitproberen wat het beste werkt. Ik heb alleen maar een DD-12 en een DD-10, dus kan niet met dezelfde sub dit uitproberen.

jaco

Mijn subs zijn toch al reare dingen: Bag End infrasub 18. Die versterken de afval van het chassis en kappen bij 10 Hz de frequentie hard af.
Ik kan dus met een SMS vermoedelijk absoluut niet versterken op een frequentie omdat de ingebouwde versterker dat nooit trekt (er moet al enorm veel vermogen naar de lagere frequenties) Nu zou versterken bij EQ toch al not done zijn, dus wellicht totaal geen probleem.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Citaat van: acjv op november 29, 2005, 16:49:04
Met twee DD-s heb je een master-slave configuratie (blz. 17 van het manual). Velodyne beveelt aan in dat geval de slave subs dezelfde basisinstellingen mee te geven als de master, en dan de slaves middels auto-eq zichzelf te laten inregelen. Als laatste doe je de master sub, en bij voorkeur met de hand. Uiteindelijk zal het toch wel wat itereren worden om het optimaal te krijgen. Dus wat dat betreft lijkt me de SMS-1 oplossing eigenlijk helemaal zo gek nog niet. Behalve dan dat de karakteristiek van een DD niet hebt (vermogen, servo etc.)

Uiteindelijk zou je het moeten uitproberen wat het beste werkt. Ik heb alleen maar een DD-12 en een DD-10, dus kan niet met dezelfde sub dit uitproberen.

Als ze beide hetzelfde signaal moeten krijgen dan  kan je inderdaad daisy-chainen.. Echter mooier is het om ze echt als stereo-subwoofer te gebruiken.

Groet Bjorn

acjv

Dat zou ook mijn voorkeur hebben, uiteindelijk. Het ontslaat je niet van de iteratie in de afregeling ervan. Maar je hebt gelijk, een stereo set-up zal waarschijnlijk wel iets meer toevoegen dan dubbel met hetzelfde signaal (zoals met een SMS-1 uiteindelijk het geval is).

garmtz

Ik snap waarom mensen vinden dat je de subs asymmetrisch moet plaatsen en ook dat je op die manier meerdere room modes aan kunt pakken (ik vind de 'virtual sub' methode van Gerry Lamay van HAA hier heel geschikt voor), bijvoorbeeld de belangrijkste breedte- en met de andere sub een lengte-mode. Echter gaat het hier minder om het plaatsen van meerdere subs, maar om het plaatsen van 2 subs die beiden worden gecorrigeerd. Ga je de 'optimaal asymmetrisch' geplaatste subs beide dezelfde correctie geven, zal het effect van die correctie op ANDERE plekken dan de luisterplek onvoorspelbaardere resultaten geven dan symmetrisch geplaatste subs die beiden dezelfde modes aanspreken. Als je nu zorgt dat je de subs niet zo plaatst dat ze enorme dips veroorzaken, hoef je alleen maar de pieken te dempen en is het eindresultaat een uniformere basweergave ook BUITEN de sweet spot.

Sander Sassen

En ook daar heb je een punt Garmtz. Ik heb de oplossing hier staan btw. dipool-laag, heb je van een heleboel room-gain problemen geen last meer iig. Het is uiteraard niet een antwoord op alle problemen, maar de meeste room-gain en plaatsings problemen ondervang je ermee. Meer (gedetailleerde) informatie op onderstaande thread.

The Renegade, dipool bas met open-baffle d'Appolito
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1239

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

acjv

Citaat van: garmtz op november 29, 2005, 17:30:07
Als je nu zorgt dat je de subs niet zo plaatst dat ze enorme dips veroorzaken, hoef je alleen maar de pieken te dempen en is het eindresultaat een uniformere basweergave ook BUITEN de sweet spot.

Kun je niet beter energie in de dalen stoppen, dan proberen het teveel aan energie, i.e., de pieken weg te werken? Uiteraard moet je de subs dan niet in een akoestisch zwart gat hebben staan; dan helpt dat ook niet meer. Maar een versterker/sub brengen energie in, terwil het lastiger wordt dat te doen verdwijnen anders dan met faseschuivingen (elektronisch) of akoestische aanpassingen (mechanisch). Maar misschien zie ik dit verkeerd! Ik leer graag bij - van ervaringen, in dit geval!

BOUBOU

Citaat van: acjv op november 29, 2005, 19:07:51
Kun je niet beter energie in de dalen stoppen, dan proberen het teveel aan energie, i.e., de pieken weg te werken? Uiteraard moet je de subs dan niet in een akoestisch zwart gat hebben staan; dan helpt dat ook niet meer. Maar een versterker/sub brengen energie in, terwil het lastiger wordt dat te doen verdwijnen anders dan met faseschuivingen (elektronisch) of akoestische aanpassingen (mechanisch). Maar misschien zie ik dit verkeerd! Ik leer graag bij - van ervaringen, in dit geval!

Ik dacht altijd dat het onderdrukken van een piek, een stuk minder energie kost dan het boosten van een dal  ???
Ik ben zeer geïnteresseerd in iemand wie deze theorie weerlegd.
Een opgeblazen amp is ook niet alles na het uitproberen van de SMS  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

patrick_vdb

Hi Arthur,

Citaat van: acjv op november 29, 2005, 19:07:51
Kun je niet beter energie in de dalen stoppen, dan proberen het teveel aan energie, i.e., de pieken weg te werken?

Boosten kan verschillende negatieve neveneffecten hebben. Bij een stevige smalbandige boost kan het linear gedrag van de driver beinvloed worden (maw niet meer linear) met eventueel dynamische compressie ten gevolge. Door verschillende frequenties te boosten zodat ze op de luisterplek een rechte lijn vormen met de pieken kan elders in de ruimte een totaal scheef beeld ontstaan dat uiteindelijk ook op de luisterplek terug te horen is. Ook kost boosten meer versterking, kan de driver eerder tegen zijn fysische beperkingen gaan aanlopen waardoor vervorming een reeele kans wordt of zelfs uiteindelijk schadelijk voor de versterking (bij de servo-controlled subs van bv Velodyne misschien niet zo snel een probleem maar een aandachtspunt voor mensen die de SMS-1 gaan gebruiken met andere subs).

Met andere woorden, het is doorgaans verstandig te cutten ipv te boosten.

mvrg

Patrick

garmtz

Citaat van: patrick_vdb op november 29, 2005, 20:37:15
Boosten kan verschillende negatieve neveneffecten hebben. Bij een stevige smalbandige boost kan het linear gedrag van de driver beinvloed worden (maw niet meer linear) met eventueel dynamische compressie ten gevolge. Door verschillende frequenties te boosten zodat ze op de luisterplek een rechte lijn vormen met de pieken kan elders in de ruimte een totaal scheef beeld ontstaan dat uiteindelijk ook op de luisterplek terug te horen is. Ook kost boosten meer versterking, kan de driver eerder tegen zijn fysische beperkingen gaan aanlopen waardoor vervorming een reeele kans wordt of zelfs uiteindelijk schadelijk voor de versterking (bij de servo-controlled subs van bv Velodyne misschien niet zo snel een probleem maar een aandachtspunt voor mensen die de SMS-1 gaan gebruiken met andere subs).

Met andere woorden, het is doorgaans verstandig te cutten ipv te boosten.
Wat hij zegt... Thanks Pat....  8)

BOUBOU

Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Sander Sassen

Als aanvulling op Patrick z'n duidelijke post even wat cijfers zodat je een indruk hebt wat je aan versterkervermogen nodig hebt bij een boost/cut. Iedere 6dB die je boost vergt 4x het vermogen van je versterker tov. de 0dB curve, kortom, als je ergens een dip van 12dB wilt wegwerken heb je kans dat je zowel tegen de grenzen van je versterker aanloopt als tegen de maximale excursie van je driver aangezien je nu 8x het vermogen nodig hebt en de driver dus erg ver uitgestuurd wordt. Let erop dat de meeste commerciele subs al met een boost in het laag werken, vooral als er met een kleine gesloten kast wordt gewerkt. Dan is de ruimte die je hebt om te boosten kwa versterkervermogen en maximale excursie erg beperkt, hou daar dus rekening mee. Je kan in dat geval beter gaan schuiven met de sub om te kijken of je ergens een plek kan vinden waar de dip een stuk minder is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

BOUBOU

@Bjorn

Hoe zit het presies als je een CHT-8R op de SMS-1 aansluit, heb je dan in principe een DD sub, of zitten er nog meer verschillen tussen deze combinatie, en bijvoorbeeld een DD-10?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

riwi

Je mist dan nog de servo control van de DD. De servo pusht de driver niet alleen naar buiten, maar trekt hem ook actief weer terug. De woofer kan daardoor niet of minder flubberen met als resultaat strakkere bassen.

Ik ga de SMS-1 trouwens ook uitproberen op mijn B&W 12" subje. De vergelijking met de DD12 lijkt mij dan erg interessant.