Is piraterij goed voor een console ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, september 17, 2002, 09:17:02

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Mischien een hele gevaarlijke vraag, maar ik vraag me het toch zo af......

Is piraterij goed voor een console ?
Ik kan me indenken dat er zat mensen zijn die geen € 70,00 voor een spel willen uitgeven, en daardoor een console niet kopen.
Je merkt namelijk dat er zodra er mod chips op de markt komen voor consoles de dingen direct beter gaan verkopen.

Nu is het natuurlijk zo dat MS per verkochte X-box een verlies maakt van een X aantal dollars dus voor MS zal het mischien niet opgaan, hoewel het me stug lijkt dat er geen enkel origineel spel gekocht zou worden.

Neem bv de PS-1, ik weet uit mijn vrienden kring dat er legio mensen een PS-1 hebben gekocht om de reden dat je de CD's zo makkelijk kon kopiëren.... Dit zou wel eens de boost van de sales van de PS-1 geweest kunnen zijn.

Bij de X-box ben ik ervoor gegaan omdat met de modchips je nu games uit Amerika kan spelen, en die zijn toch gemiddeld € 20,00 goedkoper dan hier (gemiddelde prijs tussen de € 40,00 - € 50,00).

Ben wel eens benieuwd naar jullie meningen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

markvl

Zelf zal ik geen 'backups' kopen of maken. Hoogstens lenen, en als iets me bevalt koop ik het. Ik accepteer dat ik dan niet zoveel kan aanschaffen, maar probeer me gewoon te beperken tot de kwaliteitsspellen.

Het zal voor sommigen best meespelen dat discs makkelijk te dupliceren zijn als ze een console willen kopen. Het feit blijf dat het gewoon diefstal is.

Ik ben wel over een modchip aan het denken om imports te kunnen spelen.
Natuurlijk kun je dat ook diefstal noemen, maar als je een disc uit de US importeert krijgen de makers in ieder geval royalties. En als het tegenzit betaal je ook nog invoerrechten, dus de enige die dan geld mist is de importeur. En als een spel hier (nog) niet uit is mag die ook niet klagen.

Dus ik denk dat 'backups' uiteindelijk slecht zijn voor de spellenmakers, maar dat 'imports' hopelijk de prijzen hier nog eens naar beneden krijgen.

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Spacebass

Je reinste diefstal. Je jat toch ook geen spullen bij de Bijenkorf omdat het er zo duur is? (tenminste ik neem aan van niet  ;D )

Piraterij is bij consoles wel heel erg breed.
Je hebt ook PS2 en Nintendo64 emulators voor op de PC en dan verdient iemand er wat aan...ook niet makers niet.

Dus in die zin is het niet goed voor een console.

Daarentegen heb ik geen overzicht van "brave" burgers die voor hun kind wel een origineel spel kopen omdat het bij een klasgenoot de gekopieerde versie heeft gespeeld en het zo'n leuk spel vond! Dus dan is het weer reclame (vergeet niet dat die consoles omgebouwd moeten zijn en de opdracht daartoe geven de ouders)

Dus als antwoord op je vraag... is niet te bepalen totdat je er een gedegen onpartijdig onderzoek naar doet.

J.A.F._Doorhof

Ben het met beide eens.
Ik val zelf ook in de groep van ik koop wel origineel.

Maar eerlijk is eerlijk € 70,00 voor een game is veel geld, en als je niet eerst kan proberen is dat doodzonde.

Ik heb bv Crash en Genma Ominusha op de X-box en beide zijn gewoon zo verschrikkelijk goed dat je die spellen origineel kunt kopen (staat garant voor genoeg plezier), maar ik ben op de PC toch wel meer dan eens tegen games aangelopen die ik wou kopen en die via een demoversie al heel snel door de mand vielen.

Ik ben dan ook zeer voor een goedkope DVD met bv allemaal levels van verschillende games zodat de aspirant koper een keuze kan maken aan de hand van ECHT spelen.

Blijft een beetje de dubbele vraag.
Persoonlijk ben ik een klein beetje van mening dat MS het niet zo heel erg vindt dat de X-box gehacked is. In mijn kennisen kring ken ik bv al zeker 4-5 mensen die een PS-2 hebben gekocht IPV een X-box omdat er gekopieerd kon worden, en ik ken maar één iemand die een X-box gekocht heeft, nu de X-box gehacked is zie ik rondom me heen steeds meer mensen toch een X-box aanschaffen.

Aan de ene kant natuurlijk slecht, maar aan de andere kant.

Laat zeggen MS heeft een perfect beveiligde machine en verkoopt er 10 miljoen, per machine worden gemiddeld 4 games gekocht (of meer).

Nu wordt diezelfde machine gehacked en worden er 30 miljoen verkocht (en om dat soort sprongen gaat het) en nu gaat het gemiddelde van originele games naar 2 dan verkopen ze nog steeds 20 miljoen games meer dan bij een perfect beveiligde machine.

Het is een beetje vergelijkbaar met de DVD spelers.
Aan de ene kant mag je niet regiovrij maken, en fabrikanten zijn verplicht om dat te voorkomen, aan de andere kant merkt Pioneer het heel goed dat hun spelers zo makkelijk RCE free te maken zijn, bijna iedereen koopt Pioneer (op de echte R2 kopers na, die denken dat het niet uitmaakt  ;)).

Als ik een DVD speler op de markt zou brengen zou het heel aantrekkelijk zijn om uit te laten lekken hoe je de machine RCE free kan maken.

Kijk maar naar de PC branche, bij zowel de branders als bij de DVD-Rom spelers merken we dat 90% van de mensen naar branders vraagt die beveiligingen kunnen omzeilen, en dat diezelfde groep ook uitdrukkelijk vraagt naar RPC-1 DVD-Rom spelers, het is zelfs zo erg dat wij eigenlijk alleen maar dit soort branders/DVD-Rom drives op voorraad hebben genomen.

Wie vaart er hier wel bij ?
Ik denk dat Lite-on en Plextor niet voor niets zo verschrikkelijk hard lopen, toch ?

Dat piraterij slecht is, staat buiten kijf, maar het gebeurt.....
En daardoor moeten de games zo duur gemaakt worden, wil je van de piraterij af, zet de games maar op € 15,00 en ze zullen de winkels uit vliegen. Maar het kan wel eens strategies HEEL intressant zijn voor een firma om aan de ene kant heel hard te roepen tegen piraterij te zijn, en aan de andere kant via een achterdeur er toch marketing voordeel uit te halen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Absoluut waar!
Maar vergeet niet dat de klant in de DVD branche aan het langste eind trekt. Wat ik begrepen heb is dat er een consortium is van 3  mensen in europa die zich bezighouden met het regio/macrovision vrij makenvan DVD spelers. Het schijnt dus zelfs zo te zijn dat fabrikanten zelf een steentje bijdragen om het hun zo gemakkelijk mogelijk te maken, omdat dit bepalend voor de afname zou zijn.

idd Waarom zou dit bij Games anders zijn! en wat zou het Microsoft kunnen schelen als games gekopieerd kunnen worden? Zolang zij hun omzet (zoals jij heel goed aangeeft) maar halen. Want anders kan ik ook niet verklaren dat ik een PS2 gekocht heb voor 1000 gulden en een jaar later hij voor minder dan de helft weggaat terwijl zij nog niet eens een PS3 hebben of de expansionbay echt gebruikt hebben. Idem voor de X-BOX...als het niet zo goed gaat kan, de prijs ineens wel omlaag!

J.A.F._Doorhof

Da's een beetje dubbel, en geeft ook een versterking en verzwakking van mijn punten (vandaar de discussie).

MS wil onder GEEN beding de concurrentie strijd met de PS-2 verliezen en hoewel de X-box NU nog achter loopt zie ik dat zelf rond de feestdagen wel bijtrekken (ik heb nu zo een ding staan en je valt echt van de ene verbazing in de andere qua grafisch en geluidsmogelijkheden), door een verlies per unit te nemen hoopt MS de markt te kunnen "verpesten" van Sony en meer geld te verdienen op de verkoop van games.

Ik kan me een uitspraak van Gates herrineren waarin hij aangaf dat hij nog liever X-boxen gratis weggaf dan de strijd van de PS-2 op te geven, en bedenk je wel, MS is zo een inmens grote kracht en heeft zo verschrikkelijk veel ontwikkeling en kapitaal achter zich staan dat ik het nog moet zien of er überhaupt een PS-3 komt. LET OP zowel de PS-3 als de X-box II zijn pas geplanned voor 2005/2006, ik vrees voor Sony dat die klap echt heel hard gaat aankomen, en naar het schijnt heeft Nintendo al aangekondigt dat de Gamecube de allerlaatste consule van dit bedrijf is, dat betekend dat de strijd zal losbarsten tussen de PS-2 en de X-box.

En jammer genoeg (of niet) is het zo dat als MS iets wil ze Sony alle hoeken van de aarde kunnen laten zien, financieel gezien, Sony zal een VEEL kortere adem hebben dan MS.

Aan de andere kant zou dat weer doodzonde zijn voor de concurrentie op de markt, omdat een bedrijf zonder concurrentie lui wordt (kijk naar de spoorwegen en de PTT/KPN), maar ik denk dat dat bij MS wel los zal lopen, het is een bedrijf dat van de PC markt uit gewend is om steeds te vernieuwen en steeds weer inovatief te zijn, you hate them or you love them, en om eerlijk te zijn heeft MS bij mij wel een zwak gevonden in de laatste paar jaren (vooral op inovatie).

MvrGr.
Frank
Custom installer

Grindtegel

Voor de hardware is piraterij uiterst effectief. Het succes van de PS1 is voor een groot deel te danken aan het feit dat ie om te bouwen was en er gekopieerde spellen op te spelen waren.

Echter zijn de software leveranciers in de aap gelogeerd...
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

Is dat wel zo ?

Als je een basis hebt van 1 miljoen machines ipv 10.000 machines denk ik toch dat er meer software verkocht wordt met de 1 miljoen gekraakte machines.

Zelfs de meest verstokte illegaal kopiërende gamer koopt wel eens een orgineel spel, al is het maar op een verjaardag, sinterklaas of whatever.

NOGMAALS, piraterij is niet goed te praten maar ik denk dat er toch een behoorlijke winst uit te halen is door de maatschappijen zelf. Je moet het denk ik los zien van de CD verkopen en piraterij, de CD speler heeft namelijk al een basis en nu wordt er gekopiëerd.

De gamesbranche (hardware) zie je exploderen als zo een machine gekraakt wordt.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

Consoles moeten gewoon free demo disc uitbrengen in de winkles die ze verkopen...

Demo'tje UT2003 geeft mij wel weer koopimpuls...

8)

patrick_vdb

Ik denk dat de console-fabrikant er inderdaad wel bij vaart wanneer hun systeem gehacked kan worden, de PS1 is daar een goed voorbeeld van. Technisch gezien liep het apparaat achter op de concurrentie maar versloeg deze toch met gemak, dankzij de mogelijkheid tot het spelen van kopieeen.

Piraterij is echter niet goed te praten, alleen al vanwege het kunstamatig hoog houden van de games (want er wordt immers gekopieerd bij het leven is dan een argument) waardoor de eerlijke consument te veel betaald en dus de dupe is.

Overigens is het niet raar waarom games zo duur zijn als je bedenkt dat deze enorme bedragen vereisen om ontwikkelt te worden. Een gemiddelde game kan qua ontwikkelingskosten rustig vergeleken worden met de grootste blockbusters uit Hollywood. Als dan de kosten niet gedekt zijn door de opbrengsten door de piraterij dan lopen we uiteindelijk de kans dat de spellen niet meer zo indrukwekkend zijn als ze nu vaak zijn.

De demo's zijn er voor de PS2, je krijgt ze elke maand bij het officiele PS2 blad en zijn zeker handig om van te voren te kijken of een game wel of niet bevalt. Lijkt mij dat andere consoles hier toch ook gebruik van (moeten) maken. Overigens doen de meeste winkels niet moeilijk om een game te ruilen wanneer deze niet bevalt (ik heb het nog nooit meegemaakt dat ze er moeilijk om doen).

Mvrgr

Patrick

Spacebass

Het laatste waar ik Microsoft van beschuldig is innovatie of vernieuwing ;D

Ik denk dat nog niet 10 % zelf bedacht is. Wat bedrijven als deze doen is andere bedrijven opkopen als deze interessante technologieen bezitten of weg concureren een product half klaar op de markt dumpen en vervolgens gebruik maken van de aanhankelijkheid van de klant.
Ook investeren in concurenten zodat je deze financieel aan je bindt (Kijk naar de 100 miljoen dollar aan Borland "geschonken")

Zou mij niets verbazen als Bill de mislukte MSN internet alsnog een nieuw leven in gaat blazen door via deze weg de gamers te "koppelen" via hun X-BOX (kan hij achteraf zeggen...zie je wel ik had toch gelijk ;D..."Internet is niets! msn heeft de toekomst"...dus internet/games/TV broadcasting/Films/Radio de hele mikmak via MSN en de X-BOX/X-BOX 2 met servicepack 3035 ;D
en voor niet al te veel geld en dus op omzet draaien!

Kijk het is een bedrijf..niets meer en niet minder en kan ook grote respect opbrengen voor iemand die via een gekocht besturingsysteem (MS-DOS) via het licentie systeem de PC markt heeft veroverd!
Maar...al die andere bedrijven hebben hun nek uitgestoken en met hele innovatieve producten een markt gecreeerd...en nu er een markt is, komt de X-BOX met de laatste technologieen...hoezo hij is technisch beter ::)..raar hè ;D

Ik vind het goed hoor dat ze de X-BOX uitgebracht hebben, ik bedoel de klant profiteert van deze titanen strijd door de verbeteringen die nu afgedwongen worden bij de concurenten, maar.....alleen de redenen zinnen mij niet!

J.A.F._Doorhof

SB,

Je zult altijd mensen hebben die MS haten en mensen die ze goed vinden, ik behoor de laatste tijd steeds meer tot de laatste groep.

Het probleem waar ze hun slechte naam vandaan hebben is niet hun fout.
De vele service packs van Windows zijn natuurlijk in eerste oogpunt vreemd maar ook weer een teken van feeling met de klant.
Kijk maar eens goed in de documenten WAAROM de servicepacks erzijn, een klein gedeelte zijn bugfixes maar het overgrote gedeelte zijn beveiligingsupdates en workarrounds voor bepaalde chipsets, hardware, software.

Voor mij is de X-box een test om te kijken of MS nu WEL of NIET kan zorgen voor een perfect draaiend systeem.

Kijk zoals je weet zit ik met mijn neus boven op de PC-markt en maak ik veel mee met problemen en oplossingen, en in bijna 100% van de gevallen is het gewoon een 3e oorzaak maar MS of wij als hardware leverancier krijgen de schuld, begrijpelijk.... de PC loopt vast voor de klant, voor ons loopt Windows vast, maar in werkelijkheid is het allemaal vaak terug te voeren naar een verkeerd of buggy geschreven driver..... tja, wie zijn schuld is het dan ?

Het begin van MS is inderdaad dubieus hoewel de film "The Pirats of silicon valley" een eerlijk beeld geeft en na de film gezien te hebben krijg je toch een beetje meer begrip voor de situatie. Zet de tijd even een paar jaar vooruit naar NU, en ik moet gewoon eerlijk zeggen dat ik MS een ZEER inovatief bedrijf vindt, kijk naar de nieuwe mogelijkheden met XP als verwend digitale fotograaf en videobewerker vindt ik XP echt een droom die waarheid geworden is.

Vergis je niet in de verschrikkelijke mogelijkheden die MS ons biedt die we allemaal maar voor lief nemen en waar we bij tijd en wijlen op lopen te schelden (ook wij  ;)), maar waarom is er geen concurrent ? omdat het allemaal toch niet zo makkelijk blijkt te zijn denk ik. Wie wel eens een LINUX systeem of een andere concurrent heeft opgezet weet wat ik bedoel, de user friendliness van MS is gewoon enorm hoog. Het enige probleem is al die slecht geschreven en buggy drivers, of verkeerde user instellingen.

Oei, we gaan off-topic  ;D.

In ieder geval hoop ik dat er een concurrent op de gameconsole markt blijft alleen al om MS scherp te houden.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Spacebass

CiteerOei, we gaan off-topic  .
is dit een hint! ;D

Ik denk eraan een topic te openen over software technologie enz... onder afterhours wel te verstaan!  ;) ... zal morgen nadenken over de inhoud  ;D
Want zoals met al onze discussies: de kans is heel groot dat wij elkaar niet begrijpen en dan loopt ook deze thread weer uit de klauw ;D
Overigens ik haat Microsoft niet... en het is niet zo zwart wit ...ik houd ze beroepsmatig kritisch in de gaten, omdat ze deels voor mijn inkomen zorgen ;D

J.A.F._Doorhof

Duidelijk, ik bedoelde ook niet haten.
Maar veel mensen geven MS de schuld van dingen die niet door het besturingssysteem veroorzaakt worden, vandaar.

Mischien inderdaad een leuk topic, MS hate or love them or something else.
Be my quest.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Led

Tja...

Ik vind computerspellen (pc en console) zowieso veel te duur, net zoals muziek-cd's.
Ik ben niet driftig aan het kopieeren, maar als ik gewoon een makkelijke kans krijg doe ik het wel. (Ik ga er niet naar op zoek ofzo, het moet geen moeite gaan kosten :))

Probleem met het kopen van computerspellen is dat van de 100 spellen er misschien 1tje echt leuk is. Gewoon zonde om 'zomaar' een spel te kopen. (Reviews zeggen meestal ook niet zoveel aangezien die meestal toch alleen maar naar de graphics kijken - met dat 1e uurtje spelen komen ze amper/niet toe aan gameplay he..)
Maar, net zoals met muziek-cd's - als ik 1 op de 100 keer eindelijk iets heb gevonden wat ik *wel* leuk vind, koop ik het gelijk (ook al heb ik het dus al als 'backup' liggen).

Oh, leuk detail misschien -
Ik ben zelf coder voor een PS2-game die first party door Sony zelf gepublished gaat worden :)
(En speel zelf thuis lekker op een Dreamcast :))

SiR-ROUND

Dus als jij vrijwillig gaat werken kan er weer 10 Euro van de prijs af?

;D

Led

Neuh, geloof me, de mensen die eraan werken zien maar verdomd weinig terug van al dat geld hoor :)

Als ik veel geld wou verdienen had ik beter database-programmeur kunnen worden oid.. :)
(Denk maar niet dat ik 2 bij de groep IT'ers hoor met een auto van de zaak, telefoon etc. - ik heb een fiets van de zaak :))

Als je ervanuit gaat dat er alleen al meer geld gestopt wordt in marketing voor een spel dan er aan de developers betaalt wordt..
(Er werken 30 man, 3 jaar, 40 uur per week aan een spel. Die mensen zijn echt allemaal niet de goedkoopste. Reken uit wat dat kost. En dat is dus het goedkoopste gedeelte van het spel...)

Hoger in de keten (publishers, distributie etc.) worden de echt grote bedragen er pas bij opgeteld. (En ook weer gevangen)

Ik denk dus niet dat ze mij minder hoeven te betalen om spellen goedkoper te maken - ik denk dat er genoeg speelruimte is aan alle kanten om het goedkoper te maken zonder uberhaupt maar aan de developers te komen :)

Naja, enough ranting, on to happy thoughts :)

SiR-ROUND

Happy thoughts?

Let's frag some bastards!!!!

;D

Spacebass

CiteerLet's frag some bastards!!!!

Hoe ver ben jij inmiddels met UT2003?

SiR-ROUND

Eh, is er een stand alone versie van dan?

;D

Laatste wat ik gespeelt heb is tegen Roberto nog in Utreg...

Tegen de bots verveelt een beetje...

Arme Roberto had geen kans... Jammerlijk afgeslacht... Hij is de klap(pen) nooit meer tebovengekomen en heb het dus maar niet meer over UT bij hem in de buurt...

;D ;D ;D

Johan Van Gompel

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 19, 2002, 09:44:51
Wie wel eens een LINUX systeem of een andere concurrent heeft opgezet weet wat ik bedoel, de user friendliness van MS is gewoon enorm hoog. Het enige probleem is al die slecht geschreven en buggy drivers, of verkeerde user instellingen.

Het e.e.a. kan grotendeels voorkomen worden door zorgvuldig je hardware te kiezen. Ik gebruik thuis al jaren hetzelfde Debian GNU/Linux systeem (nooit moeten herinstalleren) dat alleen maar gebruiksvriendelijker is geworden. ;D  Windows wordt louter voor het afspelen van DVDs gebruikt tot er een voldoende volwassen Linux-oplossing beschikbaar is.

Ik ben geen MS hater maar vind het wel spijtig dat kleine dingen zoals online banking toepassingen, commerciele DVD-spelers, enz. enkel voor Windows-gebruikers beschikbaar zijn. Dat was in het Amiga-tijdperk al zo en dat is door de jaren heen alleen maar erger geworden.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Spacebass

CiteerEh, is er een stand alone versie van dan?
haha
Als je hem koopt, moet je net als bij Unreal Tournament een hele ladder beklimmen, met verschillende soorten Combat's. Ik begin altijd op het laagste Niveau en als ik dan de hele ladder gehad heb, doe ik hem nogmaals op een hoger niveau , en dan weer een hoger niveau enz...

Zit inmiddels op level Adept..

Robert ingemaakt ??? Noway...die kids van tegenwoordig slopen je gewoon...(Of wij worden oud en trager ??? )

SiR-ROUND

CiteerRobert ingemaakt  Noway...die kids van tegenwoordig slopen je gewoon...(Of wij worden oud en trager  )

Hehheh, speak for yourself...

Okay, okay, helemaal weggefragged heus niet, maar toch echt geen ongelijke strijd volgens mij...

Ik heb wel heel wat jaren online ervaring tov Roberto, die pas net een goede verbinding heeft en ook dat scheelt...