Overgangsperiode naar dedicated HT - Plaatsing Speakers

Gestart door VerbaL, oktober 17, 2005, 18:37:33

Vorige topic - Volgende topic

VerbaL

Hoi,

Met de aankoop van een nieuwe woning zal ik m'n apparatuur tijdelijk in de living moeten plaatsen tot ik de financiƫle middelen heb om aan een dedicated HT te beginnen. Zoals dat gewoonlijk gaat met bestaande ruimtes, zullen er wat compromissen gesloten moeten worden. Ik zou er toch het beste van willen maken zonder al te grote aanpassingen. Hieronder zien jullie een ruwe schets van de woonkamer. Mijn vraag aan jullie is of jullie me kunnen adviseren hoe ik m'n speakers en televisie het beste plaats om toch nog van een aangenaam geluid te kunnen genieten.

Voor de volledigheid m'n speakers:
- Fronts: B&W DM602.5
- Rears: B&W DM601
- Center: LCR60

Alvast bedankt voor de hulp!

Joris

NielsLu

Citaat van: VerbaL op oktober 17, 2005, 18:37:33
Hoi,

Met de aankoop van een nieuwe woning zal ik m'n apparatuur tijdelijk in de living moeten plaatsen tot ik de financiƫle middelen heb om aan een dedicated HT te beginnen. Zoals dat gewoonlijk gaat met bestaande ruimtes, zullen er wat compromissen gesloten moeten worden. Ik zou er toch het beste van willen maken zonder al te grote aanpassingen. Hieronder zien jullie een ruwe schets van de woonkamer. Mijn vraag aan jullie is of jullie me kunnen adviseren hoe ik m'n speakers en televisie het beste plaats om toch nog van een aangenaam geluid te kunnen genieten.

Voor de volledigheid m'n speakers:
- Fronts: B&W DM602.5
- Rears: B&W DM601
- Center: LCR60

Alvast bedankt voor de hulp!

Joris

Hoi Joris,

Ik heb de afbeelding een beetje bewerkt. De indeling in de kamer is helaas een beetje ongelukkig. Vooral de hal zit op een ongelukkige plek volgens mij. Maar ik denk dat je met deze opstelling het beste geluid krijgt.

De kleine vierkantjes zijn je luidsprekers. Tussen de frontspeakers kun je dan het tv meubel neerzetten.

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

VerbaL

Hey Niels,

Hartelijk dank voor je snelle reactie en suggestie. De hal zit inderdaad erg ongelukkig, maar ja...we moeten ermee verder :). De vorige bewoner had zijn televisie in het hoekje van 1,5m staan en ik was aanvankelijk in die richting aan het denken, maar het is echt heel smal en de haard steekt tamelijk diep uit.

Wat ik niet op m'n plan getekend had was het grote raam aan de voorzijde van de woning. Dat raam zit eigenlijk achter de front speakers zoals ze op jou aanpassing staan en dan is dat misschien niet de meest ideale oplossing.

Zelf had ik het volgende wat in gedachte, maar daarbij staan de achterspeakers wel een stuk verder uit elkaar dan de frontspeakers:

NielsLu

Citaat van: VerbaL op oktober 17, 2005, 19:33:11
Hey Niels,

Hartelijk dank voor je snelle reactie en suggestie. De hal zit inderdaad erg ongelukkig, maar ja...we moeten ermee verder :). De vorige bewoner had zijn televisie in het hoekje van 1,5m staan en ik was aanvankelijk in die richting aan het denken, maar het is echt heel smal en de haard steekt tamelijk diep uit.

Wat ik niet op m'n plan getekend had was het grote raam aan de voorzijde van de woning. Dat raam zit eigenlijk achter de front speakers zoals ze op jou aanpassing staan en dan is dat misschien niet de meest ideale oplossing.

Zelf had ik het volgende wat in gedachte, maar daarbij staan de achterspeakers wel een stuk verder uit elkaar dan de frontspeakers:

Ik denk dat je dan beter je speakers verder naar de bank toe kunt trekken. Dus de linker speaker bij de muur van de hal, op het plaatje boven de haard. En dan de rechter speakers precies op de zelfde plek maar dan rechts. Dan kun je je achterspeakers precies parallel van je frontspeakers neerzetten.

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

garmtz

Dit lijkt mij ideaal...

NielsLu

VerbaL

@ garmtz: dat zou inderdaad niet slecht zijn, mocht er geen deur zijn op de plaats van de tv (had ik eigenlijk ook moeten vermelden ;D)

@ Niels: de speakers nog naar voor trekken is eventueel ook een mogelijkheid, maar ik neem aan dat de tv dan mee naar voor moet? In dat geval ontstaat er misschien een redelijk groot gat achter de televisie met onbenutte ruimte.