Eerste indrukken van de Immersive in de Goliath scaler.

Gestart door J.A.F._Doorhof, september 12, 2002, 00:08:27

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Hummmm,

Het is eigenlijk nog VEEL te vroeg om wat te zeggen over de Immersive kaart, maar ik gok het er toch op.

LET OP !!!!
Mijn Goliath scaler bezit nog niet de BNC mod dus de kwaliteit moet nog iets beter worden.

Eerste indrukken:
Dit is een HEEL indrukwekkende kaart, had hem per ongeluk in een verkeerd PCI slot en dan merk je goed hoe een grote load dit soort bewerkingen op je PCI slot drukt ;D, let dus goed op dat je GEEN VIA board gebruikt en het liefst een goed MB bv een 845 Board, kies ook een busmastering slot.

De software
Een hele goede indruk, heel professionele layout met een NIET windows look. Zelfs voor een tweaker als ik meer dan genoeg instellingen voor allerhanden mogelijkheden, even kort op een rijtje (alleen de belangrijkste).

INPUT:
Kies wat voor bron 4:3, LTBX, anamorphic.

OUTPUT:
4:3, 16:9 HDTV

Aspects:
van full 4:3 via 1:85 in stappen van 0.05 naar 2.65

Instellingen algemeen:
Buiten contrast/Brightness/Saturation
Hebben we ook de beschikking over een MEGALOAD met LUT settings, hieronder vallen oa Gamma algemeen, Gamma brightness, Gamma contrast etc. etc.

Binnen het pakket kun je de refreshrate per 0.05 hz instellen (nieuwe Powerstrip nodig) tevens kun je on the fly je resolutie wisselen vanuit een pulldown menu MET bijbehorende refresh.

In principe kom je dus NOOIT meer in windows.

Tevens zit er een leuke kleine AB bij, die ik nog niet aangesloten heb (PRONTO CCF files zijn er ook).

Beeldkwaliteit
Daar gaat het uiteindelijk om, is het DE PSM-1 killer ?

Tja,
Mijn indrukken zijn nu gebaseerd op een S-video aansluiting via de Immersive kaart en via een Radeon 9000PRO uit.

De probleem DVD's van de PSM-1 worden VLEKKELOOS afgespeeld, maar dat gaat maar om een paar titels, maar voor sommige mensen zeer belangrijk.
De beeldkwaliteit met S-video in rechtstreeks vergelijk met de PSM-1 is VERASSEND, dit is echt de kwaliteit van een HELE goede scaler, het is zeker niet beter maar dit is wel de ALLERBESTE scaler die IK tot nu toe heb gezien, The Rock, pas op ;D.

Zal morgen proberen een SDI speler te krijgen en te kijken wat dat voor verbetering geeft, maar één ding kan ik wel zeggen, zo op het eerste oog hoeft SDI maar een kleine verbetering in scherpte en diepte op te leveren en we hebben een high-end oplossing erbij.

LET OP.
Ik moet nog met de testpatronen bezig, maar de probleem titels en 5th Element SB geven de burger moed. Wat wel direct opvalt is dat aan de bovenkant van de grayscale (hoogwit) wat detail verloren gaat. Daar krijg je dan weer gamma voor bij aan de onderkant..... maar goed dat is met S-video vs de PSM-1.

Immersive vs TV-Rave
;D
Voor mensen die denken dat Dscaler goed is met een TV-kaart, dan moeten ze dit toch echt even bekijken, nog nooit heb ik voetbal zo soepel en zonder combing of straddling gezien, HEEL indrukwekkend.

Dit weekend zeker meer.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

jaco

garmtz

Robbo

J.A.F._Doorhof

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Dus........

PSM-1 vs Holo3DGraph en Goliath.

Na wat tegenslagen (waardoor we niet een uiteindelijk resultaat kunnen geven) heb ik de testen gedaan.

De tegenslagen
Radeon 9000's geven bij 1440x960 een wavy beeld, kaarten worden terug gestuurd, en binnenkort vervangen door waarschijnlijk Hercules of wel werkende Club 3D's. Beeld van de nu gebruikte 7200 is beduidend minder scherp dan de 9000Pro, tevens wegens tijdgebrek geen BNC mod uit kunnen voeren.

De resultaten
Hebben we een PSM-1 beater ?
JA en NEE.

Nee
Voor de prijs die de PSM-1 kost € 750,00 is er natuurlijk niets dat de PSM-1 kan verslaan dat lijkt me logisch daar de SDI mod in je speler alleen al rond de € 500,00 kost en de kaart zelf € 1050,00 (ex PC).
Tevens heeft de PSM-1 een lichte edge in scherpte, maar......

Ja
De SDI aansluiting heeft een zelfde kleurweergave als de PSM-1, mischien iets feller maar dat is echt een nek aan nek strijd, en zal hoogstwaarschijnlijk meer aan de kabels liggen dan aan de producten zelf.

De SDI speler geeft het 200TVL patroon bijna vlekkeloos weer, net als de PSM-1 op 1024x768, het lijkt zelfs alsof er wat minder moire te zien is bij de SDI speler, maar dat komt waarschijnlijk door de hogere resolutie.

En verder.....
Tja, de smoothess van de PSM-1 vindt je terug in deze oplossing, ook de inmense detailiring van de PSM-1 is er weer, het gehele beeld lijkt wel wat rustiger, waarschijnlijk geeft de PSM-1 toch een hele lichte EE mee aan het beeld, of verzacht de DCDi techniek het beeld iets. Het gaat in ieder geval om een dermate verschil dat 99% van de mensen het niet eens zal opvallen maar ik zag het bijna direct, verwacht er dus niet te veel van.

De probleem titels van de PSM-1 worden nu VLEKKELOOS weergegeven wat mijn idee over de problemen van de titels dus bevestigt is dat als je DCDi uitschakeld ook de H3D kaart combing artifacts geeft, dit is HET bewijs dat het dus NOOIT een PROBLEEM VAN de PSM-1 is geweest maar ECHT een masteringsfout op die serie DVD's (let op dit is anders dan het PAL debacle). DCDi weet dit echter perfect te onderdrukken.

PAL ziet er ook gewoon zeer goed uit, en zit nu op een niveau van NTSC DVD's, dit is duidelijk het zwakkere punt van de PSM-1, maar wederom de meeste PAL titels spelen op de PSM-1 zonder problemen, en zelfs als je een probleem titel hebt (Gladiator is de bekendste) dan moet je behoorlijk goed kijken op een goede display om het als storend te ervaren, over het algemeen is het niet opvallend of zelfs helemaal niet aanwezig.

Maar goed....... wat zou ik doen........
Aangezien het om een sloot geld gaat ga ik dat even goed onderbouwen. ;D

De perfectionist
Ik ken er wel een paar. ;D
Die koopt ZONDER twijfel de H3D met een GOEDE SDI speler.

De man/vrouw met een normaal budget en opbouw mogelijkheden
Die koopt de H3D en gebruikt tijdelijk de component of S-video ingangen en daarna een SDI mod.

De man/vrouw die het direct goed wil doen maar wel om het geld moet denken
Zonder twijfel de PSM-1, voor zijn prijs nog steeds een ronduit belachelijk goede oplossing.

MAAR een klein onderscheidt hierin om je zelf goed te kunnen plaatsen.

CRT eigenaren
Zonder twijfel de H3D, je koopt immers een ZEER goede scaler MET een waanzinnige SDI kwaliteit, vergeet niet de PSM-1 heeft GEEN mogelijkheden om externe bronnen te scalen, de H3D wel.
Ben je toch gebonden aan budget kun je een PSM-1 kopen met een HT-PC met PC-TV kaart, maar ik ben van mening dat je toch beter iets door kunt sparen en het goed doen, de PC-TV kaarten zijn echt slecht in vergelijk met de input van de H3D.

Digitale projector eigenaren
Heb je analoog in RGB/HV of DVI dan kan zowel de PSM-1 als de Goliath scaler een goede combinatie zijn, check voor de PSM-1 wel of je projector 50hz voor PAL ondersteund.

Plasma eigenaren
Door de vaak wat vreemde resoluties zonder twijfel de Goliath Scaler, en überhaupt als je Plasma kunt betalen dan moet je ook de extra moeite doen voor het perfecte beeld (toch) ;).

mensen met al een HT-PC
Investeer in de H3D kaart los en koop daar eerst een gewone speler bij met component of S-video, je zult echt verbaast staan van de kwaliteit in vergelijking met bv TT of WinDVD.

Heb je meer vragen stel ze gerust.
Na volgende week staat de showroom open voor demo's (op afspraak).

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robbo

Hoi Frank,

Hoelang is die voorinteken prijs voor de H3d nog geldig?

Wat kost een SDI mod nu ? Ik lees hier 500 euro en ergens anders op het forum 999 euro.

Rob

J.A.F._Doorhof

SDI mods zijn € 500,00 ze zijn behoorlijk snel in prijs gezakt.
De voorinteken aktie duurt tot eind van deze maand.

MvrGr.
Frank
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Nog iets opvallends over de PAL kwaliteiten van de Holo3DGraph.

De pans op PAL DVD's zijn een behoorlijk stuk soepeler dan de PSM-1 welke al helemaal niet slecht was, de advanced 2:2 pulldown van de H3D verbeterd dit echter wat leidt tot bijna TE natuurlijke pans (zal wel even wennen zijn).

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robbo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 13, 2002, 14:56:50
SDI mods zijn € 500,00 ze zijn behoorlijk snel in prijs gezakt.
De voorinteken aktie duurt tot eind van deze maand.

MvrGr.
Frank

Dat maakt het alweer interessanter.    Welke speler heb je nu staan met SDI ?  De Denon 1600 ?    Ik heb begrepen dat de Denon 1600 gelijk is aan de Panasonic RA56 welke in de US veel gebruikt wordt voor SDI mods.  

Zijn er nog andere alternatieven met DVD-A ?

Rob

J.A.F._Doorhof

Ik heb net vandaag mijn 1600 inderdaad met SDI uitgerust en zal dit weekend met deze speler gaan testen.

In principe kunnen alle spelers die een PSM-1 kunnen hebben ook een SDI mod hebben, behalve de Sony 7700.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

Ik moet dit alles wel eens komen bewonderen binnenkort...

Hoe ga je nu satelliet ontvangst aanpakken?

Ik bedoel, stel dat je een satkaart in de PC hebt zitten?

J.A.F._Doorhof

Custom installer

SiR-ROUND

J.A.F._Doorhof

Vanuit de SAT kaart kun je met een kabel (ligt aan je kaart, S-video of composite) naar de ingang van je H3D kaart, ik moet dit nog uitproberen want ik verwacht wel wat problemen ivm de hoge belasting op de PCI bussen van zowel de satkaart als de H3D (die er alleen al rond de 44MB/sec uitstoot).

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

pietnoeck

Frank,

Zou het niet mogelijk zijn de MPEG stream van de DVB kaart naar de H2D te routen via het fameuze "add-on" kaartje dat ze gaan fabriceren om een interne DVD-speler aan te sluiten ? Dan zou dat kaartje toch nog zinvol zijn !

Martin_M

Ik heb het resultaat vanmiddag bij Frank mogen bewonderen en ik (als PSM1-gebruiker) moet zeggen dat ik enthousiast ben.

Ik vond de PSM1 t.o.v. de HTPC iets mooiere kleuren geven en meer diepte in het beeld. Ook was het scrollen (vooral bij NTSC) beter.

Nu moet ik zeggen dat met deze oplossing de lat weer wat hoger is komen te liggen.
Wat het allereerste opvalt is dat het lijkt alsof er meer contrast is. Kleine kleurnuances vallen veel eerder op. Bij de Leeloo-jumpsscene in 'the fifth element' bijvoorbeeld zie je nu zo verschrikkelijk veel (en dat deed de PSM1 al zo goed). De pasteltinten komen hier ook beter tot hun recht.
Ten tweede scrollt het beeld beter en het geheel staat nog rustiger.

De instellingen van de software gaat ideaal. Een soort pulldown-menu'tje wat over het beeld wordt geprojecteerd en te bedienen is met een afstandbediening (dus ook de Pronto). Je vergeet gewoon dat je met een PC te doen hebt.

Ben benieuwd of de verschillen bij mij thuis ook zo duidelijk zullen zijn? Ben bang van wel ;)

Martin M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

J.A.F._Doorhof

Met SDI.

En het opstart en shutdown probleem is ook opgelost.
Je start de PC gewoon op via de powerbutton en afsluiten kan met de AB (het gebeurde me regelmatig dat de PC nog aanstond en de projector al uit).

MvrGr.
Frank
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Ok dan,

De beta test is voor ons afgelopen en in het kort even mijn ECHTE mening.

De kaart IS de PSM-1 killer maar.....
De prijs ligt een stuk hoger, een SDI upgrade kost rond de € 500,00 en de kaart los € 1050,00, en je hebt een PC nodig, dit tov de PSM-1 die € 750,00 all in kost....

Maar het is het meer dan waard, ik heb nu flink wat materiaal gekeken en ben tot de volgende conclusies gekomen.

Bediening
Net zo makkelijk als met de PSM-1 maar nu met veel meer instel mogelijkheden en een ZEER vriendelijke GUI, door het gebruik van de AB hoef je alleen maar je PC aan te zetten de rest boot automatisch en via de AB kun je verder alles doen inclusief afsluiten, keyboard en muis zijn NIET meer nodig.

Beeldkwaliteit analoog
Zonder twijfel de beste scaler die IK tot nu toe heb gezien onder de € 6000,00 analoog zit het niveau echt zeer hoog en LD's en sat. worden met een ongekende "schoonheid" weergegeven (geen kleine ruis in vlakken etc.), tevens behoren de panns bij de allersoepelste die ik heb mogen aanschouwen.

Beeldkwaliteit digitaal
Zijn geen woorden voor, de PSM-1 was al fantastisch maar dit zit er toch echt nog wel een stap boven, de beeldkwaliteit is rustiger en de panns zijn nog soepeler, tevens zijn ALLE probleem titels nu zonder fouten te zien.

Overall
Als je een goede projector hebt en je hebt het budget dan ben ik toch bang dat dit de manier is, is je budget wat beperkter dan blijft de PSM-1 een gigantisch goed product, dat geen concurrentie kent.

MvrGr.
Frank
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Ook goed nieuws voor mensen die last hebben van de Chroma upsampling error (Chroma bug), er zit in de nieuwe releases een extra optie genaamd CHROMA FILTER welke de chroma bug op een goede manier weet te verminderen tot acceptable of zelfs helemaal niet meer aanwezig.

MvrGr.
Frank
Custom installer

bmateijsen

Ik ben toch wel erg benieuwd.... Kan niet wachten tot mijn verhuizing en dan ook de HT kan gaan inrichten..

Jammer dat dit pas in februari is... maar goed, ik wil graag nog eens het resultaat met eigen ogen zien.... misschien half december anders half januari...

Groet Bjorn

J.A.F._Doorhof

Custom installer

bmateijsen

ik ken inmiddels de gastvrijheid! komt goed Frank.. eerst even verhuizen!

Groet Bjorn

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken