Wat ziet er beter uit: 720p of 1080i ?

Gestart door eddy_b, september 29, 2005, 01:24:45

Vorige topic - Volgende topic

eddy_b

Heeft er iemand ervaring die kan vertellen wat een beter beeld opleverd, 720p of 1080i ?

Voor 720p zijn er de volgende beeldformaten:

1024 x 768 (16:9, met rechthoekige pixels)
1366 x 768 (16:9, met vierkante pixels) -> gecomprimeerd tot 1280 x 720
1280 x 720 (16:9, met vierkante pixels)

Voor 1080i zijn dat:

1920 x 1080 Pixel (16:9, met vierkante pixels)

Op zich heeft 1920 x 1080 ,  125 % meer pixels dan een 1366 x 768 formaat, dus 2.25* zoveel.
Maar, 1920 x 1080 laat 30 beelden per seconde zien, en 1366 x 768 60 beelden per seconde.

Op zich is dan de bitrate van 1080i hoger dan 720p.

Kan me voorstellen dat je zou zeggen, kijk eerst eens zelf.
Maar ik ben juist nieuwsgierig wat je zelf van het verschil vindt, wanneer je dit ooit hebt mogen ervaren.

Corrigeer me, wanneer ik een fout in mijn berekeningen heb gemaakt.

J.A.F._Doorhof

Je haalt een paar dingen door elkaar.
720P = 1280x720.
De resoluties die je aanhaalt zijn paneel resoluties.

Het grote verschil tussen 720P en 1080i is dat 720P een progressive formaat is en 1080i een interlaced formaat.
PERSOONLIJK vind ik 720P de betere, dit omdat je beschikt over meer resolutie bij bewegende beelden namelijk altijd 1280x720.
Bij 1080i beschik je over 1920 (vaak maar 1400)x540.
Voor stilstaande beelden of redelijk statisch materiaal is 1080i beter, voor snel bewegende beelden is 720P beter.

MAAR er is meer.
Bij 1080i werken we vaak met 50 fields per seconde bij 720P met 24 frames per seconde.
(één frame bestaat uit 2 fields).
Bij de 60 fields per seconde heb je dus 50x per seconde nieuw materiaal (unieke momenten in de tijd).
Bij de 24 frames per seconde heb je 24x per seconde nieuw materiaal (24 frames bestaande uit 2 fields die herhaald worden).

Het is dus niet HEEL makkelijk te zeggen wat beter is.

Als je een GOEDE deïnterlacer gebruikt bij 1080i dan zou dit systeem iets beter KUNNEN zijn, maar met ander materiaal zou 720P weer beter kunnen zijn.

kijk je PUUR naar snelbewegende scenes zou ik toch voor 720P kiezen denk ik.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

waarom is deinterlacen van 1080i nou zoveel moeilijker dan bv 480i?

Is het omdat het aantal benodigde berekeningen niet lineair maar exponentieel toeneemt?

jowi

Op mijn Barco 808, die, voor de niet-kenners onder ons, de volle 1920x1080 (i en p) kan weergeven, merk ik duidelijk dat 1080i materiaal (en 1080p) scherper is, simpelweg door de hogere resolutie. Meer detail. Op mijn systeem is 720p in vergelijking met 1080i over het algemeen dus een stuk softer.

Dat bij snelle bewegingen 720p of 1080p door de progressive nature van de weergave beter zou zijn is in de praktijk vaak niet te halen is mijn ervaring, daar het (niet officiele, dus gedownloade) bronmateriaal vaak niet echt 100% is, en pans en snelle bewegingen ook op 720p en 1080p schokkerig gaan.Maar ik heb ook 1080i materiaal wat vreselijke strakke, loei-soepele pans heeft...

Persoonlijk heb ik dus een duidelijke voorkeur voor 1080i boven 720p. Mijn projector kan echter de voor mij dus in feite ideale combi van 1080p aan, maar er zijn 2 redenen waarom ik dat (nog) niet doe : mijn CPU is niet snel genoeg, en de Barco gaat een stuk meer herrie maken...

)p(

Het verschil zit hem met name in echte 720p materiaal. Veel van het 720p materiaal dat gepost wordt is gebaseerd op 24fps bronnen. 720p is pas echt mooi met 60 fps video materiaal. Vooral natuurlijk voor sport e.d.

Interessant voorstel ;)
http://alvyray.com/DigitalTV/Naming_Proposal.htm

Ik denk dat de auteur van bovengenoemde site vooral aan 60fps bronnen denkt. Voor film materiaal hebben we natuurlijk met 1080i de volledige res mbv 3:2 pulldown.

peter

J.A.F._Doorhof

1080i deïnterlacen is op zich niet moeilijker dan 480i maar je hebt wel meer rekenkracht nodig.

@Jowi,
Heb je wel EXACT dezelfde bronnen op 720P en 1080i.
Als je kijkt naar testbeelden is 1080i inderdaad scherper, nogmaals het staat stil dus je kijkt continue naar 1080 beeldlijnen.
Zodra je naar sport gaat kijken is 720P duidelijk in het voordeel.

Dat 720P soft is vind ik gek, op mijn setup is zowel 1080i als 1080P en 720P scherp.
je moet wel voor alle inputs even apart je focus nalopen (electronisch)

Wat vpv al aanhaalt als je naar PUUR film gaat kijken heeft 1080i de MOGELIJKHEID om terug te gaan naar de volle resolutie maar dan alleen als je motion adaptive deïnterlacer gebruikt.
Je kan namelijk weer terug naar de volle 24fps van het origineel en dus heeft 1080i dan het voordeel.

Bij videomateriaal (sport) is echter tot nu toe 720P superieur.
bij geupscaled materiaal (ook films) is ook 720P op dit moment VAAK superieur omdat dit vaak vanaf een video bron wordt geupscaled dus eigenlijk kijk je naar video.

Zodra HDDVD op de markt komt en er gekozen wordt voor 1080i/24 dan zou je in theorie een superieure standaard hebben die net zo goed zou moeten kunnen zijn als 1080p/24 MITS je de goede deïnterlacer gebruikt.

Ga je naar bron materiaal met meer dan 24 frames per seconde moet je OF naar 1080P of 720P.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jowi

Oh ja dat zal het wel zijn dan; ik heb niet zo veel 720p materiaal, het meeste wat gepost wordt is 1080i. Dus wat ik wel eens gedaan heb is 1080i materiaal afspelen in 720p. Dat wordt duidelijk softer, misschien is soft niet het juiste woord, maar je ziet dat de resolutie minder groot is. Het superstrakke, gestoken scherp van 1080i is dan weg. Maar dat kan dus ook door het downscalen komen. Het is moeilijk om iets in zowel 720p als in 1080i te hebben, waarvan je zeker weet dat het beiden van dezelfde bron komt. Is nu vrijwel onmogelijk.

Overigens heb ik een stukje sport, basketbal, in 1080i. Zeer snelle pans, heen- en weer rennende mensen, vliegende bal, geen schokje te zien... dus ik denk dat het veelal ook aan het materiaal ligt.

Maar ik ga er wel eens verder mee experimenteren.

Starred

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 29, 2005, 11:05:42
1080i deïnterlacen is op zich niet moeilijker dan 480i maar je hebt wel meer rekenkracht nodig.

ja, maar hoeveel meer ongeveer? Het is blijkbaar zoveel dat een stevige CPU het niet aankan?

jowi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 29, 2005, 11:05:42
Heb je wel EXACT dezelfde bronnen op 720P en 1080i.
Frank, mag ik vragen welk HD materiaal jij gebruikt wat je zowel in 720p als in 1080i hebt, en waarvan je weet dat het op hetzelfde bronmateriaal gebaseerd is, en dus beiden correct gefabriceerd is?

J.A.F._Doorhof

Hi,
DVE professional zal dat materiaal gaan bevatten.
Ik heb nu wat losse democlips op 720P en 1080i.

Als je gaat downscalen van 1080i naar 720P is het nogal logisch dat het softer wordt :D
Dat is natuurlijk geen vergelijk.
Je kunt het dan ook de andere kant op doen, 720P materiaal op 1080i gaan afdraaien de conclusie wordt dan dat 720P toch een stuk beter is want op 1080i zijn dan ook fouten te zien.

Je moet wel appels met appels vergelijken en niet een kokosnoot in een bananaschil proberen te stoppen en dan tot de conclusie komen dat een kokosnoot slechter is dan een banaan :D

DVE pro bevat EXACT hetzelfde materiaal op 720P en op 1080P daar zal ik dus zometeen veel van verwachten.
Op dit moment moet ik het doen met een standaard clipje en haal ik dus mijn informatie uit de theorie erachter.
Custom installer

jowi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 29, 2005, 12:54:56
Hi,
DVE professional zal dat materiaal gaan bevatten.
Ik heb nu wat losse democlips op 720P en 1080i.

Als je gaat downscalen van 1080i naar 720P is het nogal logisch dat het softer wordt :D
Dat is natuurlijk geen vergelijk.
Je kunt het dan ook de andere kant op doen, 720P materiaal op 1080i gaan afdraaien de conclusie wordt dan dat 720P toch een stuk beter is want op 1080i zijn dan ook fouten te zien.

Je moet wel appels met appels vergelijken en niet een kokosnoot in een bananaschil proberen te stoppen en dan tot de conclusie komen dat een kokosnoot slechter is dan een banaan :D

DVE pro bevat EXACT hetzelfde materiaal op 720P en op 1080P daar zal ik dus zometeen veel van verwachten.
Op dit moment moet ik het doen met een standaard clipje en haal ik dus mijn informatie uit de theorie erachter.
Haha ja daar zit wel wat in... maar ik heb ook wel 720p materiaal wat ik op 1080i afspeel, en dat vind ik ook niet echt mooier hoor... al is dat ook moeilijk vergelijken. 720p heeft simpelweg minder resolutie, en dat merk je. Soms. ;D Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar 1080i. Maar zoals ik al zei ik ga het eens eerlijk proberen te vergelijken als dat kan.

J.A.F._Doorhof

720P moet je op 720P afspelen en 1080i op 1080i (of P).
ZODRA je dingen gaat veranderen gaan er ook in het beeld dingen veranderen.

Maar nogmaals het is inderdaad even wachten op DVE PRO.
Custom installer

jantje112

Op de demo's die ik heb gezien. Zowel 1080i als 1080p als 720p vond ik de 1080i en 1080p duidelijk winnaar. 1080i rechtstreeks van DVHS was echt "kwijl" "kwijl" (Reinier bedankt hiervoor)

Ook bij Rob op de Cine9 kwam het 1080i materiaal onbewerkt beter uit zijn verf dan 720p. Of dit toeval was?

J.A.F._Doorhof

Nogmaals we vallen in herhalingen het ligt aan het materiaal.
Custom installer

Starred

Waarom wordt er weinig 1080p materiaal gemaakt? Vanwege de bandbreedte?

J.A.F._Doorhof

Er zijn bijna geen apparaten die het kunnen weergeven.
Custom installer

Starred

aha, kip/ei?

maar technisch is het geen probleem om 1080p te maken ipv 1080i?

J.A.F._Doorhof

Custom installer

Starred