Pjotr`s Aurel Bryan audiosetje...

Gestart door Pjotr27, september 27, 2005, 09:41:40

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Joep


solitaire

Citaat van: Pjotr27 op juni  6, 2009, 14:39:09
Graag en dan het liefste van massieve houtsoorten ( teak , eiken , bamboe etc. ) als je dat hebt.
Bij mijn profiel kan je mijn mailadres vinden.....
Alvast bedankt!

je hebt mail ... helaas niet wat je verwacht (na verzenden bedacht ik me dat mijn ISP ook een bottleneck kan vormen natuurlijk)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Pjotr27

Citaatje hebt mail ... helaas niet wat je verwacht

Mooi , wel leuk leesvoer....

CitaatBellen?

Ik heb Hans net een mailtje gestuurd met wat ik ongeveer wil voor een prijsofferte.....
Het moet in ieder geval een laag meubel worden 150 cm breed, 45 hoog en 45 diep met lekkere dikke planken zoals dat bruin gevlamde op zijn site.
De onderplank zo laag mogelijk zodat er veel ruimte over blijft tussen de onder en bovenplank.
En het liefste in de kleur (houtsoort) van mijn stekkerblok...  ;D

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Joep


Pjotr27

CitaatGoed bezig!

Al een offerte van Hans terug, valt me alleen niet bepaald mee, wordt zo wel heel duur..... ( Onder en bovenplank maar liefst 9 cm dik , gewicht meubel wordt zo 86 kg)
Morgen eens terug mailen of er door misschien dunnere planken te nemen de prijs aantrekkelijker wordt.....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

En een nieuwe mail naar Hans gestuurd......
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

solitaire

Citaat van: Pjotr27 op juni  8, 2009, 20:40:08
Al een offerte van Hans terug, valt me alleen niet bepaald mee, wordt zo wel heel duur..... ( Onder en bovenplank maar liefst 9 cm dik , gewicht meubel wordt zo 86 kg)
Morgen eens terug mailen of er door misschien dunnere planken te nemen de prijs aantrekkelijker wordt.....

Lastig is dit altijd, een 'alternatief voorstel' indienen bij een ontwerper.

Zelf heb ik in het verleden wel luidsprekers ontworpen, voor mensen die mijn ontwerpfilosofie kennen, en gebaseerd op het wensenlijstje van de koper en diens setup, waarbij dan een 'alternatief voorstel' inhield dat de kern van het ontwerp weggenomen werd. Net als bij een auto kan je ook niet simpelweg, zeg, de middenstijl wegnemen uit een design (en dan rijdt die auto nog ... neem delen van een LS-ontwerp weg en hij speeld plots op melkpak-nivo ...).

Ben benieuwd hoever de plannen van Hr. Kortenbach 'plooibaar' zijn.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Pjotr27

CitaatLastig is dit altijd, een 'alternatief voorstel' indienen bij een ontwerper.

Zelf heb ik in het verleden wel luidsprekers ontworpen, voor mensen die mijn ontwerpfilosofie kennen, en gebaseerd op het wensenlijstje van de koper en diens setup, waarbij dan een 'alternatief voorstel' inhield dat de kern van het ontwerp weggenomen werd. Net als bij een auto kan je ook niet simpelweg, zeg, de middenstijl wegnemen uit een design (en dan rijdt die auto nog ... neem delen van een LS-ontwerp weg en hij speeld plots op melkpak-nivo ...).

Ben benieuwd hoever de plannen van Hr. Kortenbach 'plooibaar' zijn.

Hier het 1e ontwerp:
Algemeen

Onze audiorack's zijn geheel vervaardigd van massief Europees Spruce: een voor audiorack's ideaal materiaal. Spruce absorbeert namelijk zeer effectief trillingsenergie en met name bij hoogwaardige audio apparatuur zijn de effecten hiervan zeer goed hoorbaar.

Voor het bereiken van deze doelstelling dient het rack een zekere massa te bezitten en vandaar dat de dikte van de plateau's door ons in de ontwerpfase wordt bepaald in relatie met de afmetingen ervan en het gewicht van de opgestelde apparatuur.

Specificaties

Aantal plateau's      : 2 stuks
Plateauafmetingen [lxbxh]   : 1500 x 450 x 90 mm - bovenste plateau
              1390 x 450 x 90mm – onderste plateau

Aantal zijpanelen      : 2 stuks
Afmetingen [lxbxh]      : 360x 450 x 55 mm

Afstand tussen de plateau's   :  270 mm

Afmetingen rack [lxbxh]   : 1500 x 450 x 450 mm, excl. stelpoten
Gewicht [kg]         : 86 kg

Uitvoering

Het rack wordt vervaardigd van Europees spruce. De bovenzijde van de plateau's en de zijpanelen aan beide zijden worden afgewerkt met Sapeli mahonie fineer, de langs- en kopkanten met latten, 5 mm dik, in massief mahonie

De zijpanelen van het rack worden aan de onderzijde voorzien van verdekt aangebrachte, in hoogte instelbare pootjes aangebracht.

Het bovenpaneel wordt d.m.v. aangepaste trillingdempers op de zijpanelen geplaatst en is op deze wijze volkomen ontkoppeld van de zijpanelen en het onderste plateau

Ik vind dit wel mooi, maar de boven en onderplank zijn te dik ( er blijft te weinig afstand over 27 cm is te weinig met warme buizen monoblokken).
Vraag is of minder dik echt zoveel minder gaat klinken , het spaart in ieder geval aardig wat hout en gewicht. Ook iets smaller 110 / 120 cm is ook prima, als dat de nodige pegels scheelt.....
Ik wacht wel af of we er uit komen ik ga zowiezo nog bij hem langs......
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

reMC

Massa is erg belangrijk zoals meneer Kortenbach aangeeft, minder massa zal inderdaad minder goed klinken (ook zelf mee geexperimenteerd). En 90mm is niet heel dik hoor. Als je die planken dunner maakt zullen de verhoudingen een beetje gek worden (voor het aanzicht ook vooral). Dan zou ik dus altijd ook het rack iets minder breed nemen.

Maar geloof me, wij hebben ook zo'n rack staan, je krijgt een PRACHTIG rack, echt!

Succes ;)

Pjotr27

CitaatMaar geloof me, wij hebben ook zo'n rack staan, je krijgt een PRACHTIG rack, echt!

Staat er zo`n rack in Buren? Dan kom ik snel (liefst deze week) even kijken..... Is niet zover als naar Putten.....

110/ 120 breed is ook prima dus iets dunner zal dan geen probleem zijn.....
En zij en boven / onderplank even dik staat zeker zo mooi....
Dat heeft de Tabula Rasa ook...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

solitaire

Citaat van: reMC op juni  9, 2009, 15:15:26
Massa is erg belangrijk zoals meneer Kortenbach aangeeft, minder massa zal inderdaad minder goed klinken (ook zelf mee geexperimenteerd). En 90mm is niet heel dik hoor. Als je die planken dunner maakt zullen de verhoudingen een beetje gek worden (voor het aanzicht ook vooral). Dan zou ik dus altijd ook het rack iets minder breed nemen.

Maar geloof me, wij hebben ook zo'n rack staan, je krijgt een PRACHTIG rack, echt!

Succes ;)

Leuke hobby hebben we toch: mijn ervaring is juist dat massa in bijna alle toepassingen weergavetechnisch de mindere is van low-mass. De tafel die er bij mij gaat komen is dus eerder gemaakt van 9mm. dan van 90mm. dik hout ... (ben al bezig met enkele DHZ projecten, dus dit project zit 'in de pijplijn' ;)).

Daarbij is IMO doorslaggevend trillingen asap. efficient onschadelijk te maken, en naar mijn ervaring is met low-mass en een eenduidige route om trillingen af te voeren dit optimaal te realiseren.

Maar meerdere wegen ... :yin-yang:, dus ook 'massa-tafels' kunnen er goed 'klinken', en smaak speeld natuurlijk ook een rol (qua uiterlijk en klank).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

phy

Ja Solitaire
Dat is weer een andere insteek dat hoeft ook niet verkeerd te zijn
Michael green heeft dat idee eigenlijk in de wereld gebracht.
maar ik denk dat als Hans Kortenbach iets maakt het zeker goed zal zijn
daar hoef je niet over te twijfelen dit is een echte vakman die niet alleen prachige dingen maakt maar ook kan luisteren.

ik ben er van overtuigd Peter, dat alles wat Hans maakt (ook je eigen ontwerp) beter zal zijn dan een Tabula Rasa.

Je moet het ook nog eens zo zien je bent van 1 van de de beste audiomeubels naar een dekenkist gegaan en wat is nou eigenlijk precies het verschil ?
gewoon een goed vlak en stabiel en geschikt meubel is  voldoende het is echt geen wereld van verschil het is net dat kleine "etwas"  maar ja dat zoeken we net
:smile:

Wat Hans maakt daar hoef je in iedergeval niet aan te twijfelen  ;)


solitaire

Alles wat ik hoor/lees over het werk van Hr. Kortenbach is positief, dus zeker dat 'ie weet hoe je een goed rack bouwd :thumbs-up:.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Pjotr27

CitaatJe moet het ook nog eens zo zien je bent van 1 van de de beste audiomeubels naar een dekenkist gegaan en wat is nou eigenlijk precies het verschil ?

Iets minder rust, iets vlakker van kleur van de instrumenten. Mis ik mijn Finite, nee helemaal niet. Dat ik ook een beetje waarom ik twijfel over ( veel ) geld uitgeven voor een meubel.
Aan de andere kant een meubel van Hans koop je voor de rest van je leven en dat is ook iets waard.
Daarnaast is ieder meubel van hem uniek en dat heeft ook wat...
Aan de andere kant , een goedkoop meubel kopen kan ook tegen vallen en dan is ieder tientje teveel betaald.
Morgen of donderdag vervolg overleg met Hans en ik ga in ieder geval zo snel mogelijk in Buren kijken..  ;D
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

En een nieuwe offerte gehad van Hans, zelf afhalen scheelt ook nog aardig wat en iets smaller ( 125 cm breed en de boven en onderplank 72mm ipv 90mm ) scheelt de nodige pegels. Ik ga Maandagmorgen naar Hans om  een en ander definitief af te praten ( het gaat ons met name nog over de kleur fineer). We komen er wel uit!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

Het gaat ongeveer zo worden, alleen iets breder en iets lager en niet in 2 kleuren hout.
Zie de omschrijving iets terug in dit topic.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

solitaire

Citaat van: Pjotr27 op juni 10, 2009, 10:27:28
En een nieuwe offerte gehad van Hans, zelf afhalen scheelt ook nog aardig wat en iets smaller ( 125 cm breed en de boven en onderplank 72mm ipv 90mm ) scheelt de nodige pegels. Ik ga Maandagmorgen naar Hans om  een en ander definitief af te praten ( het gaat ons met name nog over de kleur fineer). We komen er wel uit!

'tot elkaar komen' noemen we dat geloof ik ... mooi geregeld / mooi resultaat :thumbs-up:

Citaat van: Pjotr27 op juni 10, 2009, 10:34:25
Het gaat ongeveer zo worden, alleen iets breder en iets lager en niet in 2 kleuren hout.
Zie de omschrijving iets terug in dit topic.

impressive rack 8)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

reMC

Citaat van: Pjotr27 op juni 10, 2009, 10:34:25
Het gaat ongeveer zo worden, alleen iets breder en iets lager

Dat is wel mooi! Persoonlijk vind ik het meubel van de foto iets te hoog namelijk, is wat beter in balans als het lager/breder is vind ik.

Cool!

Pjotr27

CitaatDat is wel mooi! Persoonlijk vind ik het meubel van de foto iets te hoog namelijk, is wat beter in balans als het lager/breder is vind ik.

Die van de foto is van Hans, die kon ik ook overnemen, wij vinden hem a. te hoog en b. 2 kleuren hout niet mooi.
Ons rack wordt nu 125  x 45 x 45 cm....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

R


Pjotr27

#1095
CitaatMaar geloof me, wij hebben ook zo'n rack staan, je krijgt een PRACHTIG rack, echt!

Klopt,alleen in een `mindere` afwerking volgens Hans maar vertel eens reMC wat doet zo`n rack in vergelijk met de simpele tafeltjes die jullie eerst gebruikten? Ben ik wel heel nieuwsgierig naar....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

Morgenochtend ga ik afscheid nemen van mijn Plinius 9100 versterker.
Ga hem nog een keer aansluiten zodat de koper hem kan horen.
Maandag een nieuw meubel bestellen en dan nog op een echte voorversterker uit.
Kortom er veranderd weer aardig wat, goed voor de economie!  ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

En opgehaald door een vriendelijke meneer uit België.
GIsterenavond nog even geluisterd naar de Plinius, het verschil met de (nu ingespeeld) Sun`s is wel erg groot.
De Sun`s zijn veel opener, meer ruimte, veel mooier midden, kortom ik ben er erg gelukkig mee... ;D
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

reMC

Goed bezig!

Citaat van: Pjotr27 op juni 10, 2009, 14:07:12
maar vertel eens reMC wat doet zo`n rack in vergelijk met de simpele tafeltjes die jullie eerst gebruikten? Ben ik wel heel nieuwsgierig naar....

Het geluid klinkt robuuster, meer 'op de grond' (tastbaarder)' en krachtiger. Verschil is er, maar niet GIGA (de tafeltjes die we gebruikten waren al van mooi materiaal, alleen minder massa).

Pjotr27

CitaatHet geluid klinkt robuuster, meer 'op de grond' (tastbaarder)' en krachtiger. Verschil is er, maar niet GIGA (de tafeltjes die we gebruikten waren al van mooi materiaal, alleen minder massa).

Maar de tafeltjes waren toch ook al van Hans, eigenlijk moet je vergelijken met een IKEA meubeltje of zo.....
Ik denk zelf ook dat hoe beter de set is hoe groter het verschil hoorbaar wordt....
Maar goed, ik ga er toch een bestellen bij Hans maandag!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.