Stereo set van Pa & Ma

Gestart door Rody, september 1, 2005, 15:32:53

Vorige topic - Volgende topic

patrick_vdb

Hoi,

Misschien olie op het vuur maar goed ;D

Los van het gegeven dat er idd verschillen in de geluidsweergave bestaan tussen verschillende kabels, ben ik het volkomen met Keyser eens dat er beter eerst eens naar de akoestiek van de kamer gekeken kan worden. Een andere kabel zal misschien wel de gewenste 'warmte' kunnen toevoegen maar nooit zonder aan de andere kant ook iets weg te halen. Kabels inzetten om 'grove' veranderingen door te voeren is in mijn ogen een echte no-go!

mvrg

Patrick

Movievault

Waar is die knop toch ;D

Daar heb je gelijk in.
Soms is de akoestiek van de kamer aanpakken de beste oplossing, maar dat gaat niet altijd als je in een huiskamer zit.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

patrick_vdb

Hi Frank,

Citaat van: FrankG op september 22, 2005, 13:11:00
Soms is de akoestiek van de kamer aanpakken de beste oplossing

Niet soms maar altijd! ;) ;D

Akoestiek beinvloeden kan op diverse manieren, er zijn best wel methodes te vinden waarin een huiskamer niet tot een studio-achtig iets hoeft worden omgetoverd om toch een redelijke tot goede akoestiek te krijgen. Het kost misschien wat tijd, geld en moeite maar het eindresultaat is altijd beter dan de startsituatie.

mvrg

Patrick

Movievault

Ja maar in een bestaande living wil pa waarschijnlijk niet zijn zetels ruilen en ma zal waarschijnlijk de schilderijen niet willen inruilen voor ecophon platen.  ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Oracle

Heren: back ontopic graag!  ::)

Citaat van: NielsLu op september 22, 2005, 12:51:00
Hmm...

Ik heb zelf ook de VdH The Royal Jade. Deze kabel ervaar ik toch niet echt als een "warme" kabel. Bij mij werd het geluid juist veel helderder. Voor de VdH had ik VLS 2x 4mm kabel (misschien was dit wel een heel warme kabel).

Groet,
Niels

Zou het misschien kunnen dat de ruimte het geheel wat scherp maakt? Zoals je zelf al aangeeft is het een harde ruimte (door de stenen vloer o.a.). Heb je misschien veel ramen? Een leuke test dan is, om het verschil te proberen met de gordijnen open en dicht. Dicht klinkt vaak beter (waarschijnlijk 'warmer').

Tja, en als VdH al te helder is, dan zou ik toch eens naar Monster kabel kijken. Dat is vaak een heel warme/donkere kabel. Maar als het in de set past, waarom niet!

Groet,
Mark

Rody

Bedankt voor jullie input..

Ik weet dat waarschijnlijk de akoestiek de grootste invloed heeft.. op mijn slaapkamer klinkt het gewoon wat 'voller' en warmer.
Het probleem is dat je natuurlijk niet de hele woonkamer anders kan inrichten..het blijft idd een woonkamer.

Achter de luisterpositie zit een groot raam wat denk ik voor veel reflectie in het hoog veroorzaakt..helaas kunnen de gordijnen niet dicht, die hangen er voor de sier (we kunnen wel verduisteren, maar dat rolluik zit aan de buitenkant ;D ).

Verder natuurlijk de plavuizen vloer maar zoals je ziet ligt er wel een kleed(je)...

Ik zal is mijn Onix SP200 koperkabel ertussen hangen, kijken wat dat doet.
En ook even mijn buizenversterker aansluiten beneden..wordt ook leuk ;D

Zijn er verder nog opties waarmee ik het geluid wat voller en warmer kan laten klinken?

hifiman

Rody,

Ik heb het verschil op mijn set gehoord met Oehlbach kabel (4mm2) en Nordost Flatline gold. Dat verschil was niet subtiel maar gigantisch! Bij de Oehlbach klonk het groezelig, ik zou haast zeggen "vervormd". Bij de Nordost klonk het rustig en goed.
Welke kabel voor jouw ouders  de beste keuze is weet ik niet maar ik ben uiteindelijk gegaan voor Wyrewizard Spellbinder (ook van Nordost), die is goed betaalbaar en heeft hetzelfde karakter als die dure Flatline gold. Overigens had ik ook voor de Flatline Gold gegaan als ik geen 30 meter nodig had gehad  :P

Voorheen heb ik ook nog de QED SA gehad zoals je weet.  De spellbinder geeft de openheid van de QED SA maar dan zonder dat overdreven pittige hoog. Met de Oehlbach was ik naast dat het groezelig klinkt ook die openheid kwijt. Ik verwacht dus dat er nog heel wat winst te behalen is door die Oehlbach kabel te vervangen!

O ja, en ik was dus ook een fervent non-believer, maar ik heb gehoord wat ik heb gehoord en nogmaals de verschillen (bij LS kabels) zijn niet eens subtiel maar donweg groot! (geen AB vergelijking of blinde test nodig, duidelijk hoorbaar)

Groetjes,

Ronald

Rody

Citaat van: tingtong5 op september 22, 2005, 15:34:22
Rody,

Ik heb het verschil op mijn set gehoord met Oehlbach kabel (4mm2) en Nordost Flatline gold. Dat verschil was niet subtiel maar gigantisch! Bij de Oehlbach klonk het groezelig, ik zou haast zeggen "vervormd". Bij de Nordost klonk het rustig en goed.
Welke kabel voor jouw ouders  de beste keuze is weet ik niet maar ik ben uiteindelijk gegaan voor Wyrewizard Spellbinder (ook van Nordost), die is goed betaalbaar en heeft hetzelfde karakter als die dure Flatline gold. Overigens had ik ook voor de Flatline Gold gegaan als ik geen 30 meter nodig had gehad  :P

Voorheen heb ik ook nog de QED SA gehad zoals je weet.  De spellbinder geeft de openheid van de QED SA maar dan zonder dat overdreven pittige hoog. Met de Oehlbach was ik naast dat het groezelig klinkt ook die openheid kwijt. Ik verwacht dus dat er nog heel wat winst te behalen is door die Oehlbach kabel te vervangen!

O ja, en ik was dus ook een fervent non-believer, maar ik heb gehoord wat ik heb gehoord en nogmaals de verschillen (bij LS kabels) zijn niet eens subtiel maar donweg groot! (geen AB vergelijking of blinde test nodig, duidelijk hoorbaar)

Groetjes,

Ronald

Hi Ronald, de Wirewizard spellbinder zit ik ook aan te denken. Lijkt me een hele mooie kabel, weet alleen niet of deze het geluid wat warmer laat klinken.

Hoe zit het met deze kabel qua bas? Wordt het wolliger of strakker tov bijv de Oehlbach en/of QED SA.. ?

Als je je apparatuur vlakbij je fronts had gehad, dan had je voor je fronts wel de Flatline Gold kunnen nemen ;D

hifiman

Citaat van: Rody op september 22, 2005, 16:44:28
Hi Ronald, de Wirewizard spellbinder zit ik ook aan te denken. Lijkt me een hele mooie kabel, weet alleen niet of deze het geluid wat warmer laat klinken.

Hoe zit het met deze kabel qua bas? Wordt het wolliger of strakker tov bijv de Oehlbach en/of QED SA.. ?

Als je je apparatuur vlakbij je fronts had gehad, dan had je voor je fronts wel de Flatline Gold kunnen nemen ;D
Ik vind het geluid met de Spellbinder niet warmer klinken, wel een stuk beter  ;D
De bas wordt strakker dan met de oehlbach!

Groetjes,

Ronald

kippekop

Citaat van: patrick_vdb op september 22, 2005, 13:06:43
Hoi,

Misschien olie op het vuur maar goed ;D

Los van het gegeven dat er idd verschillen in de geluidsweergave bestaan tussen verschillende kabels, ben ik het volkomen met Keyser eens dat er beter eerst eens naar de akoestiek van de kamer gekeken kan worden. Een andere kabel zal misschien wel de gewenste 'warmte' kunnen toevoegen maar nooit zonder aan de andere kant ook iets weg te halen. Kabels inzetten om 'grove' veranderingen door te voeren is in mijn ogen een echte no-go!

mvrg

Patrick

Volgens mij zijn speakers en accoustic nog steeds de 2 meest bepalende componenten van je set...daarna waarschijnlijk je versterker, vervolgens cd speler en dan nog eens je speakerkabel en achteraan de interlinks...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Martijn M

Citaat van: kippekop op september 22, 2005, 18:59:31
Volgens mij zijn speakers en accoustic nog steeds de 2 meest bepalende componenten van je set...daarna waarschijnlijk je versterker, vervolgens cd speler en dan nog eens je speakerkabel en achteraan de interlinks...

impov is dat helemaal correct
Dutch & Dutch

)p(

Citaat van: keyser op september 22, 2005, 23:23:53
impov is dat helemaal correct

ik zou als volgorde kiezen uitgaande van fatsoenlijke componenten.

akoestiek (ruimte en plaatsing) , speakers, cd speler, versterker, speaker kabels, interlinks

peter

patrick_vdb

Hi,

@Mark,

Citaat van: Mark Lemmens op september 22, 2005, 13:37:07
Heren: back ontopic graag!  ::)

Meer on topic dan iemand te wijzen op de akoestische invloeden wanneer er 'iets' scheelt in het geluidsbeeld kan haast niet :D

@Rody,

Hoe beleven jou ouders het geluid zelf, aangezien het hun set is?

mvrg

Patrick

Oracle

Citaat van: patrick_vdb op september 23, 2005, 07:07:53
Meer on topic dan iemand te wijzen op de akoestische invloeden wanneer er 'iets' scheelt in het geluidsbeeld kan haast niet :D

Ja, maar de discussie neigde naar het wel/niet horen van verschillen in kabels, en zo... en dit lijkt me niet de juiste plek daarvoor! ;)

Groet,
Mark

Rody

Citaat van: patrick_vdb op september 23, 2005, 07:07:53
Hi,

@Mark,

@Rody,

Hoe beleven jou ouders het geluid zelf, aangezien het hun set is?

mvrg

Patrick

Ze vinden het geluid erg mooi, ze waarderen dat de speakers heel veel detail geven en dat je echt alles hoort.
Ze missen alleen een beetje 'warmte'.. Ze zijn niet de meest ervaren luisteraars dus het is lastig voor hun om precies duidelijk te maken wat er 'mist'. Misschien dat een subwoofer hierbij ook een uitkomst biedt om dit warmte-gevoel te krijgen.

Volgens hun klonk het Kef kht2005.2 setje waarmee ze even gedraaid hebben warmer. Maar daar zat dus een sub(je) bij wat het geluid wat 'spectaculair' maakte misschien en dat ze zo'n sub hier missen.

patrick_vdb

Hoi Rody,

En wat vind jij persoonlijk van het geluid zoals te horen op de set van je ouders? Het is interessant dat je aangeeft dat je ouders de KEF set met subwoofer destijds als 'warmer' ervaarde en je conclusie dat zij wellicht wel eens wat 'laag' in het tonale karakter missen kan best eens de juiste zijn. Het tonale karakter van een set wordt bepaald door de samenhang en evenwichtigheid van alle deelgebieden samen. Wanneer bv het laag enigszins te prominent aanwezig is kan dit als 'warmte' ervaren worden, het tegenovergestelde is dan natuurlijk ook toepasselijk, het gemis aan laag laat de muziekweergave dun, koel, minder warm klinken.

Of het direct nodig is om een sub aan te schaffen valt natuurlijk ook te bezien, daarvoor zul je eerst moeten gaan bekijken/beoordelen waardoor de weergave wat 'dunnetjes' is. Misschien is het inderdaad het bereik van de luidspreker (maar dat betwijfel ik) maar het kan net zo goed aan de akoestiek liggen. In het laatste geval zal het zomaar bijvoegen van een sub niet direct tot een echt bevredigend resultaat gaan leiden. Tevens is het natuurlijk een zeer goede mogelijkheid dat je ouders geconditioneerd zijn aan het 'spectaculaire' geluid van de KEF set en nu gewoon eerst eens even moeten wennen aan het nieuwe geluid van de set. 

Alhoewel ik absoluut geen discussie wil starten over de hoorbaarheid van verschillen tussen verschillende kabels, ben ik van mening dat er op het forum soms wat te veel lofzang wordt gegeven over de haalbare verbeteringen met het verwisselen van deze componenten! Ik zou voornamelijk eens rustig de tijd nemen om aan het nieuwe geluid te wennen, een aankoop is zo gemaakt maar doelgericht en echt oplossend aankopen is een andere zaak.

mvrg

Patrick

bryan vd B

Hi,

het gemis aan warmte is eigenlijk niet gelijk de schuld aan de componenten de organen(oren) of de akoestiek maar meer een samenhang van deze.
Probeer je ouders te vertellen dat je eerst aan het nieuwe geluid moet wennen alvorens nieuwe aankopen te doen m.b.t kabels e.d.
Waarschijnlijk geeft deze opstelling een ruimtelijker plaatje als de kefjes waardoor het helderder klinkt met betere afbeelding waardoor het juist wat koeler kan klinken.
Het wat meer indraaien of iets verplaatsen kan al leiden naar een andere weergave(lang leve de akoestiek) dit geld voor het gehele frequentie gebied.
Als je ouders tot de conclusie komt toch nog laag te missen kan een sub overwogen worden maar een niet goede samenwerkende sub kan leiden tot nog meer ergenisen.Aan de andere kant doet een goede integrerende sub heel veel goed voor het geluidsbeeld.
Mijn advies is eerst wennen aan het nieuwe geluid vervolgesn de akoestiek misschien hier en daar wat aanpassen indien mogelijk en dan pas over tegaan naar de andre opties.Je zal nog versteld staan wat er op akoesties gebied te winnen valt.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

kippekop

Je merkt wel dat steeds meer speakermerken een spectaculaire tweeter nemen omdat dit bij films zo lekker klinkt...maar bij muziek kan dat al snel irriteren en mis je wat warmte. Ik kan me dit vooral bij internet speakers wel goed voorstellen...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

R

Rody

Citaat van: kippekop op september 23, 2005, 15:47:27
Je merkt wel dat steeds meer speakermerken een spectaculaire tweeter nemen omdat dit bij films zo lekker klinkt...maar bij muziek kan dat al snel irriteren en mis je wat warmte. Ik kan me dit vooral bij internet speakers wel goed voorstellen...

Het is absoluut geen spectacualaire tweeter in die zin van het woord..
Het hoog heeft veel detail en klinkt zacht en wordt absoluut niet fel of schel.
Ik irriteer me helemaal niet, en mijn ouders overigens ook niet. Ze vinden de speaker overigens zeer goed klinken.
Dat missen van warmte hoeft dus niet persee aan de speaker te liggen.

De Reference serie van Onix is voornamelijk gericht op het weergeven van muziek terwijl de Rocket serie meer richting HT gaat.
Maar ook dat zijn geen felle speakers in het hoog, nog minder dan de Reference series zelfs.

Rody

bryan vd B

hi,

en al wat gespeeld met de plaatsing van de speakers???

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Rody

Citaat van: bryan vd B op september 24, 2005, 18:41:28
hi,

en al wat gespeeld met de plaatsing van de speakers???

Bryan

Nog niet echt. De speakers staan al wel een stuk verder van de muur af (eindelijk) nadat ik ma heb overtuigd dat het toch beter zou klinken ;D
Verder is de plaatsing niet echt flexibel aangezien dan de hele inrichting omgegooid zou moeten worden....  ;) :)

bryan vd B

Citaat van: Rody op september 25, 2005, 14:31:20
Nog niet echt. De speakers staan al wel een stuk verder van de muur af (eindelijk) nadat ik ma heb overtuigd dat het toch beter zou klinken ;D
Verder is de plaatsing niet echt flexibel aangezien dan de hele inrichting omgegooid zou moeten worden....  ;) :)

En dan heb je pas echt oorlog ;D.
Heb je veel last van reflexties??? want het net even anders nerzetten dus naar binnen of iets rechter draaien van de speakers kan al leiden naar een hele andere weergave.

Bryan

Rody

Bedankt voor alle adviezen iedereen. Mooi dat mensen meedenken om tot een oplossing te komen.

Ik heb een tijdje geleden mijn set, behalve mijn speakers natuurlijk, aangesloten beneden.
Nu is het niet zo dat mijn ouders alle kleine verschilletjes horen, maar dit was toch wel even wat anders.

De toevoeging van mijn kabels deed een hoop goed. Veel minder grauw en gruis, ook de stroomkabel deed de stemmen veel zuiverder uitkomen.

Verder de omschakeling naar een buizenversterker (2x50W) deed ERG veel goed.
Zelfs zo goed dat mijn ouders er ook eentje wilden ;D
De Onix Reference 2 klonken echt VEEL beter en nu kon ik pas goed ontdekken dat dit echt waanzinnig goede speakers zijn.

Maar natuurlijk zijn mijn ouders niet van die verslaafden zoals ik en andere mede-forummers dat ze gelijk weer honderden euro's over de 'balk' wilden gooien. Daarom ben ik lange tijd op zoek geweest naar betaalbare oplossingen.

Allereerst heb we Xindak cables besteld: de FS-03 en ook een bi-wire jumper ipv dat goedkope koperen(?) dingetje van er normaal tussen zit ;D

Wat er in elk geval ook gaat komen is deze buizenversterker van Jolida:
2 matched pairs (4) of 6550/KT88 power output; 1 pc. 12AX7A pre-amplifier, 2 pcs. 12AT7A or 6SN7GT power drivers.
Volgens mij zijn het 6550 van Electro Harmonics die er uiteindelijk in zitten :)

Zodra de Marantz CD speler verkocht is, zal deze waarschijnlijk plaats maken door een bijpassende tube CD speler, ook van Jolida.