Filmmaatschappij overweegt vroegere release dvd's

Gestart door Starred, augustus 22, 2005, 20:09:41

Vorige topic - Volgende topic

Starred

Robert A. Iger, lid van de raad van bestuur bij Walt Disney Company, heeft gezegd dat het tijd wordt om de strategie die gevolgd wordt bij het uitbrengen van films in bioscopen en op dvd te herzien. Hij is ervan overtuigd dat de tijd tussen het verschijnen in cinemazalen en het beschikbaar worden op dvd van een film korter kan worden. Hij zegt ook zich ervan bewust te zijn dat dit op heel wat weerstand zal stuiten, zowel van bioscopen als van de filmmaatschappijen, maar aangezien de wensen van consumenten gewijzigd zijn, moet ook de industrie haar regels aanpassen. De groep 2929 Entertainment heeft al plannen om een reeks films simultaan te lanceren voor bioscopen, op dvd en op tv.

Sommigen zijn van mening dat een bioscoopervaring niet altijd onverdeeld positief is. Er zijn natuurlijk wel het grotere scherm en de dure geluidsinstallatie, maar de nadelen zijn legio: films die later dan aangekondigd beginnen, voorafgegaan door reclamefilmpjes, mensen die de film storen met telefoongesprekken en dergelijke, en de volgens sommigen buitensporig hoge prijzen. Home theatres worden steeds populairder en zeker met de opkomst van HDTV wordt het voor velen steeds interessanter om thuis in de vertrouwde omgeving van een film te genieten. De cijfers van dvd-verkopen zijn dit jaar echter beduidend lager dan vorige jaren. Dit kan verschillende oorzaken hebben, waaronder het wegvallen van verzamelaars van wie de verzameling compleet is, de opkomst van video-on-demand en de dvd-verhuurdiensten.

Voorstanders van de gelijktijdige releases zijn van mening dat, wanneer consumenten alle keuzes aangeboden worden, zij de mogelijkheid die ze zelf verkiezen zullen 'kopen', terwijl ze nu vaak 'gedwongen' worden om films te downloaden omdat ze bijvoorbeeld niet naar de bioscoop willen maar ook geen maanden willen wachten om een nieuwe film te zien. Overigens slaagde Mr. & Mrs. Smith er tijdens het openingsweekend er ondanks de verminderde populariteit van cinemazalen alsnog in meer dan 50.000.000 dollar binnen te halen in ruim 3000 bioscopen in de Verenigde Staten alleen.

Tweakers

Job

Voor liefhebbers van de cinema zijn dit niet zomaar prettige berichten. Soit, we zullen zien.

Dani1982

straight tot DVD, van mij mag het!! sinds mijn eigen theater steeds beter wordt, ga ik voor geen goud meer naar de bioscoop.
Ik word daar echt gek, en qua kosten kan ik net zo goed de dvd kopen. (filmticket, biertjes en happies = nieuwe dvd).

Het wachten tot een film op dvd komt was eerst erg, maar tegenwoordig kijk ik niet naar bioscoop releases, maar naar dvdreleases.
Ik kan prima wachten op films en dat loont de moeite om hem voor de eerste keer in je eigen theater te kijken. Dan geniet je nog meer!!

Het zou wel zonde zijn voor de business natuurlijk....

jurjen

Citaat van: Starred op augustus 22, 2005, 20:09:41
... terwijl ze nu vaak 'gedwongen' worden om films te downloaden omdat ze bijvoorbeeld niet naar de bioscoop willen maar ook geen maanden willen wachten om een nieuwe film te zien.

Gek is dat, wat valt er te downloaden als er nog geen DVD gereleased is? Volgens mij komt het downloaden niet omdat de film eerder gereleased wordt dat de DVD maar omdat de DVD in regio 1 eerder gereleased wordt dan bij ons. Of omdat de regio 1 release (soms) beter is. Of omdat de DVD eerst een paar maanden veels te duur in de schappen staat en daarna pas een normale prijs krijgt.

Mij dunkt dat ze de regio planning gewoon moeten afschaffen en ook moeten gaan toestaan dat winkels in Europa regio-1 disks verkopen. Het tijdsverschil tussen de bioscoop-release en de DVD-release mag wat mij betreft gewoon blijven bestaan.

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

JürgenW

Ja, weg met de regio-beperking!

Slechts een PAL- en een NTSC-versie.