Wie wil er een subwooferkast voor mij uitrekenen, of simuleren.

Gestart door Leen, augustus 11, 2005, 23:27:32

Vorige topic - Volgende topic

Leen

Hoi,
Vandaag heb ik een wooferunit gekregen uit de carhifi wereld.
Het gaat om de Rockford RFP3412 een 12" speaker.

Daar wil ik een sub mee bouwen, maar de kast berekenen kan ik niet.
De sub is alleen voor film bedoeld, en zat te denken aan een br kast.

Of misschien in combi met een slave Kef bd 139.
Wil het geheel aansturen met de versterker uit mijn huidige sub.

De specs van de speaker zijn.
Fs        28 hz
Re       3.69 ohm
Le        4.48  mh
Qts      0,472
Qes     0,510
Qms    6,237
Vas     86,4 liter
Spl      87,6  w/m
Xmax   13 mm
Power  200 watt

Wie kan of wil er een berekening voor maken, of is dit project gedoemt te mislukken.

Iedere surgestie is welkom of idee.

Bij voorbaat dank.

Mvg leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520
tv    philips 32pw9713/12
sat tuner philips drs2210 speakers 2×mission 704. 4×mission 731+center+sub eltax draaitafel technics sl120 +sme 3009+philips gp412II interlinks diy rg 58 u speakerkabel no name 2.5mm koperdraad

fgroen

BR kast of slave unit (in feite ook een BR kast) kun je gevoegelijk vergeten met een Qts van 0,472. De enige mogelijkheid die ik zie is een grote gesloten kast of een transmissielijn.

De laatste is goed te simuleren met AJ Horn, zie ook het laatste nummer van Hobby hifi. Ik heb zelf geen AJ Horn, dus daarmee kan ik je niet helpen.

Is dit een unit die geschikt is voor de hoedenplank of zo? je zou hem haast in een open baffle moeten plaatsen om de Qts van het systeem niet toe te laten nemen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Vigier

Hai,

als ik hem simuleer in een bassreflex (ik ben even uitgegaan van 500cm2 conusoppervlakte), dan kom ik aan een kist van 174 liter, 10cm diameter poort, 14cm lang. -3 dB ligt dan op 22 Hz, lekker diep!
Echter: zoals fgroen al zei: hij is niet geschikt voor bassreflex. De Qts wijst erop, en daarnaast: Fs/Qes komt uit op 54,9 wat erop duidt, dat hij gemaakt is voor gesloten.

Als ik hem gesloten simuleer, dan heb ik een kist van 69,2 liter. -3 dB ligt dan op 43 Hz. Hieraan kun je zien dat hij echt voor in de auto bedoeld is, daar is dit een mooi -3dB punt.
Als je hem per se voor in de huiskamer wil gebruiken en hij moet laag gaan voor bij de film, dan lijkt me er maar 1 oplossing: bandpass.
Met een kist van: 66,7 en 37,6 liter, een pijp van 10 cm diameter, 26cm lang, heb je -3dB punten van 26 en 70 Hz. Lijkt me een mooi bereik voor een cinema-sub. Ik zeg er dus nu wel bij dat ik de conusoppervlakte ingeschat heb. Als je het precies wil weten, dan zul je de oppervlakte ff op moeten meten.

Groet, Joris

fgroen

Voor een 12" is een schatting van 500 cm2 behoorlijk accuraat denk ik.

Andere optie is om een subwoofermodule te gebruiken waarbij je bassboost kan instellen onder de 43 Hz. Of kan je huidige subversterker dat al?

Leen

Hoi,
Jammer genoeg ben ik geen rekenwonder, heb allen maar lagere blo gehad  :(, dus al die getallen zeggen mij niets.
Dus hoe bereken ik de conus oppervlakte?

Een tl heeft toch een heel laag rendement, teminste de rodgers monitor die in een grijs verleden heb nagebouwd wel.

De bandpassbehuizing die joris heeft berekend gaat tot 70 hz in het hoog en het lfe kanaal gaat toch tot ongeveer 120 hz, heb alles op small staan op 80 hz, dus zou ik een stuk missen in frequentie.

Dus zal een br mits die voldoende rendement geeft de enigste optie zijn.

De versterker die ik voorals nog wil gaan gebruiken komt uit mijn eltax sub 120 watt sinus volgens opgave, of er bas boost op zit geen idee.

Omvang van de kast in niet belangrijk, hoef er niet mee in mijn handen te blijven staan  ;D.

Alle ideen zijn welkom, en bij voorbaat vriendelijk dank.

Mvg Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520
sat tuner philips drs2210 speakers 2×mission 704. 4×mission 731+center+sub eltax draaitafel technics sl120 +sme 3009+philips gp412II interlinks diy rg 58 u speakerkabel no name 2.5mm koperdraad

asterduc

Citaat van: Leen op augustus 12, 2005, 15:44:13
Dus zal een br mits die voldoende rendement geeft de enigste optie zijn.

doe dan toch gewoon de onderstaande BR die Vigier je heeft berekend. Als de grootte geen probleem is zul je versteld staan van het resultaat. Een hoge Qts geeft een groot BR volume maar ook lekkere diepe bas!

Citaat van: Vigier op augustus 12, 2005, 13:21:28
als ik hem simuleer in een bassreflex (ik ben even uitgegaan van 500cm2 conusoppervlakte), dan kom ik aan een kist van 174 liter, 10cm diameter poort, 14cm lang. -3 dB ligt dan op 22 Hz, lekker diep!
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102

fgroen

CiteerEen tl heeft toch een heel laag rendement, teminste de rodgers monitor die in een grijs verleden heb nagebouwd wel.
Dat kwam meer door het lage rendement van de toegepaste unit. (KEF B139)

Een TL breidt alleen maar het laagfundament uit. Vooral units met een relatief grote Qts doen het goed in TL's. Ik heb momenteel een 21cm Vifa woofer in een TL hangen, en ik heb niet bepaald last van een laag rendement.  >:D
Sterker nog: de Audax HM170Z0 die ik als mid gebruik kan het kwa rendement niet bijbenen. Ik moest gewoon een dempingsnetwerk voor mijn woofer zetten om de boel aan het klinken te krijgen!!  :-\
Gelukkig heb ik de boel nu actief.  8)

Citaat van: Vigier op augustus 12, 2005, 13:21:28
Echter: zoals fgroen al zei: hij is niet geschikt voor bassreflex. De Qts wijst erop, en daarnaast: Fs/Qes komt uit op 54,9 wat erop duidt, dat hij gemaakt is voor gesloten.

Ik denk dat er ondanks het grote volume wel een opslingering in de bas zal zitten, en dat ga je horen als een soort predominante resonantie. Ik denk dat je deze unit goed in toom zal moeten houden. Dit geldt ook wanneer de unit in een TL wordt toegepast by the way.  :-\

Leen

Citaat van: fgroen op augustus 12, 2005, 17:17:57
Dat kwam meer door het lage rendement van de toegepaste unit. (KEF B139)
Citeer

Hoi,
Klopt hebben een rendement van 84 db, maar vond het inpuls gedrag tegen vallen en wollig klinken van die speakers, dit is voor ht en dan nog hoofdzakelijk film  van mindere mate van belang.

Tevens is een tl moeilijker te construeren als een br.
Ben mischien bevooroordeeld over een tl, wegens die negatieve ervaring toen.

Mvg Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520

Leen

Hoi,
Heb zitten rekenen met een kast van 57*57*57 =185 liter kom ik in de buurt, hou ik nog wat over voor brecing, en de speaker met versterker gaan er ook nog af als ik het goed begrijp.
Zijn binnen maten.

Wat is het verstandigste frontfire of downfire bij een houten vloer, en komt vrij dicht in een hoek van de kamer te staan, dus zal wel wat roomgain geven?

Mvg Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520

asterduc

Citaat van: Leen op augustus 12, 2005, 23:45:05
Wat is het verstandigste frontfire of downfire bij een houten vloer, en komt vrij dicht in een hoek van de kamer te staan, dus zal wel wat roomgain geven?

Met frontfire ga je weinig verkeerd doen.

Voor downfire moet je nakijken of de unit daar wel degelijk voor ontworpen is, ivm extra massa die omhoog moet en kans op doorzakken van de konus na enige tijd.

Succes,
Ed.

ThemeScene H57, HTPC.

Leen

Hoi
Ja denk dat ik voor frontfire ga het is een caraudio unit.

En Ed kijken of ik en duc realistisch kan weergeven  ;D, heb er vroeger ook enkele gehad, één pitters met desmo toen al   8), maar is offtopic.
reciever h/k avr130
dvd philips 520

asterduc

Citaat van: Leen op augustus 13, 2005, 18:33:39
En Ed kijken of ik en duc realistisch kan weergeven  ;D, heb er vroeger ook enkele gehad, één pitters met desmo toen al   8), maar is offtopic.

haha, leuk.
Weet je wat beter klinkt als een Duc?

ThemeScene H57, HTPC.

blue-eyes

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

oud_account_1

Citaat van: asterduc op augustus 13, 2005, 20:34:03
haha, leuk.

2 ducs :)

Ik heb zelf een rsv mille, maar een duc klinkt toch beter.
En die naamachines waar blue het over heeft klinken helemaal niet :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

blue-eyes

Valt mee, pas na 5 minuten werd er gehapt ;D ;D

Zouden ze het dan toch leren? Alle DUC rijders happen hierop, ook een collega van me (751 rijder). Je kan hem niet kwader krijgen ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

asterduc

Citaat van: squadra op augustus 13, 2005, 20:57:27
2 ducs :)

je hebt 'em Squadra.
2 duc's met open uitlaat en dan tijdens zo'n zwoele zomernacht lekker gaan toeren, een mooier gevoel en vooral geluid, ken ik niet.  Alle Sub's ten spijt!

... en wat die Japanse four-in-ones betreft, dat zijn natuurlijk de beste en snelste motorfietsen überhaupt. Maar ja, ze hebben geen persoonlijkheid noch wederverkoopwaarde, wat jammer toch van je vrije tijd en je spaarcenten.

Ed.

ThemeScene H57, HTPC.

oud_account_1

Citaat van: Blue-Eyes op augustus 13, 2005, 21:00:12
Valt mee, pas na 5 minuten werd er gehapt ;D ;D
En dan niet eens door een duc rijder :)

Het geluid van mijn Aprilia is ook wel leuk, vooral als je serieus aan het gas gaat hangen :)
Helaas mag dat in NL niet eens 4 seconden, dan ben je alweer illegaal bezig :(
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

oud_account_1

Citaat van: asterduc op augustus 13, 2005, 21:08:23
je hebt 'em Squadra.
2 duc's met open uitlaat en dan tijdens zo'n zwoele zomernacht lekker gaan toeren, een mooier gevoel en vooral geluid, ken ik niet.  Alle Sub's ten spijt!
;D

Citeer
... en wat die Japanse four-in-ones betreft, dat zijn natuurlijk de beste en snelste motorfietsen überhaupt.

Ach ja, er zijn ook mensen die luisteren met hun ogen gericht op meetrapporten :)

blue-eyes

Ik wil zo graag motor rijden maar mag dit niet van mijn vriendin........ En ach, dat wordt dan ook wel als chantage gebruikt voor mijn HT ;D

Heb tijdens een stage wel op een CBR1000 gereden, 10 jaar geleden. Vaynes and Hanes (?) getuned tot 175 pk, en dat voor 10 jaar geleden! Een beest.... Erg gevaarlijk als je zo onervaren bent  :-X

Verder vanaf mijn 16e tot mijn 21ste op een 125cc watergekoelde brommer gereden :P . Dat ging ook aardig hard ;)

Tja. En daar zal het wel bij blijven jammer genoeg  :'( :'(

Leen

Citaat van: asterduc op augustus 13, 2005, 20:34:03
haha, leuk.

Een duc ingebouwd in een basreflexkast  8)
Wie rekend even de poort uit? ;D

mvg Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520

fgroen

Leen

Heeeeeeeeeeeeeeeey ging toch over een sub hier  ;D, met al die solex zijkleppers freaks hier :o  :P

Is het maken van een kubus verstandig, of is een kast met niet op gelijke afstanden beter ivb met staande golven ectr, of klets ik uit mijn nek.

Wat is beter een poort met grote diameter of kleine ivm met poort ruis.

Ben maar een leek die iets kan nabouwen.  :(

Mvg Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520

fgroen

Hoe houden we dat on-topic? Als je baskast een geluid maakt als de Britten-bike, dan kun je wel van ultieme kleuring spreken, alles zal dan wel klinken als een Britten.  8) Kun je alleen maar classical motorraces bekijken met je subwoofer.  :D

Kubus is m.i. niet zo'n goed idee, hangt ook een beetje van de grootte af en de frequenties die verwerkt worden. (Audiofiel heeft die kubusjes met Scanspeak drivers, en daar zijn geen problemen mee, maar ze zijn ook relatief klein.) Beter allemaal verschillende maten, liever nog niet-parallelle wanden.

Grote poort betekent ook lange poort, dus dat ik ook weer extra volume. Ongebreideld grote poort is dus een beetje zinloos, maar een te kleine poort gaat bijgeluiden maken. Normaal verschijnt in de simulatieprogramma's wel de minimale poortdiameter (of beter gezegd: poortoppervlak) bij gegeven luchtvolumeverplaatsing en kastafstemming.

asterduc

Citaat van: Leen op augustus 15, 2005, 16:38:23
Is het maken van een kubus verstandig, of is een kast met niet op gelijke afstanden beter ivb met staande golven ectr, of klets ik uit mijn nek.

Maakt voor een sub weinig uit tenzij de kast redelijk groot wordt (meer dan 1 meter bvb). Reken zelf maar eens uit dmv golflengte.

CiteerWat is beter een poort met grote diameter of kleine ivm met poort ruis..

Kleine poort spaart volume maar kan poortruis genereren. Een grote poort heeft buiten een groter volume GEEN nadelen.  Het rendement stijgt ook lichtjes met een grotere poort. Hou er wel rekening mee dat hoe groter de poort wordt in doorsnede, hoe langer ze ook zal moeten worden.

Ed.

en ..., een Duc klinkt nog steeds best, wat andere ook zeggen!

ThemeScene H57, HTPC.

Leen

Hoi,
Dit simuleer bascad voor mijn te gebruiken uinit voor de sub die ik wil gaan bouwn.
reciever h/k avr130
dvd philips 520