Project: RD Kenius

Gestart door Peerless Monster, augustus 10, 2005, 22:48:16

Vorige topic - Volgende topic

Peerless Monster

Aangezien ik met mijn vorig project "The Mission Remake" sommigen heb doen schrikken van mijn DIY kunsten, probeer ik een start te maken met mijn tweede project: RD Kenius.

RD Kenius? zullen jullie je nu afvragen? Yep Kenius. Komt van KEF en van Plinius. Gemak zat. En RD staat voor mijn naam. Niet vragen waar de D voor staat, want dan verklap ik meer dan ik eigenlijk wil! Dus RD Kenius, op zijn Engels uitspreken. Dat staat sjieker.

Wat heb ik inmiddels gedaan: ik heb 2 setjes van VIFA gekocht van het type Format. Bij Speakerenco: 830 euro en bij speakerland 810 euro.
Ik ga niet zeggen waar ik ze heb gekocht  :P

Wel nu. Wat ga ik doen. Ik dus de Format nabouwen, maar dan in de vorm van de soup van Tony... Neeeeeeeeee, denk jullie nu. Niet weer eentje met die schijt hoeken. Jawel, want ik vind ze prachtig om te zien, maar voor de gewone hardwerkende man niet te betalen (de drivers ten minste) en voordat die speakers af zijn, ben je 2 jaar verder en 4000 euro lichter. Het is de bedoeling om de speakers maar met de helft van dat budget te gaan maken: 2000 euro. En dat zal wel gaan lukken...

Het eerste idee was om ze te gaan fineren en dus van MDF te gaan fabriceren, maar waarom ook niet van berken mutiplex? Deze hebben vaak al een mooie fineerlaag en die hoef je dus alleen nog maar te behandelen met een mooie olie, vernis of beits oid en je bent klaar. Misschien een goedkopere en simpelere oplossing, maar dat geeft niet. Kan dat geld besteedt worden aan de bedrading die er in moet komen en aan de bindingposts, want ik wil daar niet op gaan bezuinigen.

Ik heb het filter nog niet goed bekeken, maar wat ik al wel gezien had, was een audiocap die gelijk in het oog springt als je op het PCB kijkt.
Dus dat gaat wat beloven. Nu alleen hopen dat ze niet beter gaan klinken als dan (spreektaal sorry) mijn KEF's anders heb ik al die jaren voor niks daarnaar zitten luisteren en al die jaren gewoon weggegooid ;).

De voeten wil ik overigens met spikes gaan afwerken, die buiten de kast staan (op van die uitstekende voetjes). Dat ziet er zo ongelofelijk vet uit ;). Maar dat is van latere zorg. Eerst de kast gaan fabriceren...

Dus stand van zaken:
Ik heb de drivers. 8 stuks maar liefst met het bijbehorend filter.

Oh ja, mocht men mij betrappen op spelfouten, dan komt het omdat ik snel typ en omdat het ongelofelijk laat is voor mij nu en ik allang op bed had moeten liggen ;).

Shoot me op enige vorm/design/spel/materiaal fouten die ik nu maak of in de toekomst ga maken. Kritiek is de basis voor verbetering dus die hoor ik maar al te graag.

Grtz,
Rens
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

FFF

haha als soup bouwer wil ik graag reageren.

Dingen waar je bij de bouw van de kast rekening mee moet houden als je tony's tekening zou gebruiken:

Dat je de hoeken waar de facetten aan komen extra dik maakt, dikker als op de tekening, anders zou het weleens zo kunnen zijn dat je een paar luchtgaten hebt, omdat deze tekening gebaseerd lijkt te zijn op de gydrotron bouwwijze van de facetten er in te zagen ipv af te zagen.

Als je de euro's er voor hebt zou ik de kast van bijvoorbeeld multiplex maken, of ipv de 30 mm mfd 12mm mdf met 18mm multiplex op elkaar verlijmd, multiplex is zwaarder en minder buigzaam. Ik ga dit waarschijnlijk oplossen daar over de gehele kast nog een extra laag multiplex te doen (nu is het 30mm mdf voorkant 60 mm) De kast van berken multiplex maken is ook een goed alternatief (zie net je suggestie) alleen door de facetten wordt dat geen succes als je dat direct als fineerlaag wilt gebruiken lijkt mij.

En je moet ook denken aan goed gereedschap, ik werd van alleen de bracing al niet vrolijk, 30mm (kwaliteits, vrij hard geperste) mdf is hard werken of met een simpel decoupeerzaagje door te zagen, hetzelfde geld voor freesen, kan alleen in kleine laagjes tegelijk, misschien zinvol om serieuze spullen te kopen/huren als je die net hebt. (ik had een de walt frees en bosch decoupeerzaag, maar dat is eigenlijk behelpen.)

Vergis je niet in de kosten van dit project ik bouw dan de soup, maar bijvoorbeeld alleen mijn dempingsmateriaal zit al op dik 200 euro.

En het belangrijkste, suc6 met je project en dat je maar veel foto's mag plaatsen :)

Deleted member

Hee, Vifa Format's die heb ik ook!  :) In Format vorm dan welliswaar maar goed ik ben benieuwd!  :D Succes!

fgroen

Cool projekt!!

Ik ben zelf niet zo'n fan van het Vifa zelfbouwprogramma, desalniettemin een leuk projekt!

Ik heb ook al over Berkenmultiplex na zitten denken, en voor rechte kasten lijkt het me ideaal. De facetten worden op deze manier denk ik erg druk met al die lijntjes.

De optie van FFF om MDF aan de binnenkant te doen en multiplex aan de buitenkant is denk ik een goede, moet je daarna de facetten bekleden met een dunne laag multiplex. (In modelbouwzaken kun je multplex krijgen vanaf 0,8mm dik  :D)

Veel succes met je projekt, en zo te zien zit jij voorlopig nog wel naar KEFs te luisteren.  ;D >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

CiteerHee, Vifa Format's die heb ik ook!   In Format vorm dan welliswaar maar goed ik ben benieuwd!   Succes!

Ik vind ze best aardig klinken! maar goed er kan nog het 1 en ander aan verbeterterd worden dus we zullen wel zien...

CiteerVergis je niet in de kosten van dit project ik bouw dan de soup, maar bijvoorbeeld alleen mijn dempingsmateriaal zit al op dik 200 euro.

200 Euro? Mmm Pritex heb ik hier nog liggen voor een complete kast. Loodbitumen is in principe ook geen probleem, alleen weet ik niet wat voor hoeveelheid ik daarvoor moet gaan gebruiken. De Soups gebruik ik als leidraad voor de hoeken. Voor de rest is het exact dezelfde kast waarschijnlijk als de Format, maar dan met de hoeken eraf.
Ik heb nu alleen nog geen baspijp. Ik heb er eentje nodig van 185 mm. (doorsnede weet ik zo 1,2,3 niet uit mijn hoofd, volgens mij iets van 72 mm oid). Is zo'n B&W pijp geen mooie optie? Waar kan je die dingen kopen?

CiteerDat je de hoeken waar de facetten aan komen extra dik maakt, dikker als op de tekening, anders zou het weleens zo kunnen zijn dat je een paar luchtgaten hebt, omdat deze tekening gebaseerd lijkt te zijn op de gydrotron bouwwijze van de facetten er in te zagen ipv af te zagen.

Dat is het mooie van mijn ontwerp, ik wil multiplex gaan gebruiken met berkenfineer.
CiteerDe kast van berken multiplex maken is ook een goed alternatief (zie net je suggestie) alleen door de facetten wordt dat geen succes als je dat direct als fineerlaag wilt gebruiken lijkt mij.
Om die facetten te maken moet je dus de hoeken zagen. Niet eraf zagen zoals bij de soups. En idd Guidtron heeft zulke speakers gemaakt (ff verder onderzoek gedaan), dus ik denk dat ze daar meer op gaan lijken, alleen dan met de 4 drivers van de Format. Foto's gaan nu natuurlijk wel een beetje moeilijk ed, want er is nog niks ;). Ik moet nu zelfs het multiplex nog kopen en daar heb ik pas as zaterdag de tijd voor. En het heeft natuurlijk nog geen haast ;).

Maar hoe zou je zoiets kunnen oplossen om het fineer van het multiplex te gebruiken? Dat moet namelijk wel mogelijk zijn.

CiteerEn je moet ook denken aan goed gereedschap, ik werd van alleen de bracing al niet vrolijk, 30mm (kwaliteits, vrij hard geperste) mdf is hard werken of met een simpel decoupeerzaagje door te zagen, hetzelfde geld voor freesen, kan alleen in kleine laagjes tegelijk, misschien zinvol om serieuze spullen te kopen/huren als je die net hebt. (ik had een de walt frees en bosch decoupeerzaag, maar dat is eigenlijk behelpen.)

Oh ik heb alles tot mijn beschikking hoor ;). Wees maar niet bang.
Kijk maar naar mijn vorig ontwerp:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32619.0
En om zoiets te maken heb je toch al vrij goed gereedschap nodig ;).

CiteerEn het belangrijkste, suc6 met je project en dat je maar veel foto's mag plaatsen

Thnx dat heb ik wel nodig ;).
EN ja die foto's komen geheid ;). Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden...

CiteerVeel succes met je projekt, en zo te zien zit jij voorlopig nog wel naar KEFs te luisteren.

Thnx! Ik voorlopig naar mijn KEF's te luisteren... Neu hoor. Weekeinde werken en klaar is Rens ;).
Nee het vorige project duurde ook 4 maanden, dus dat ik ga uit van zo lang... Misschien korter, misschien langer.
Ik werk er alleen in het weekeinde aan (anders wordt de vrouw boos  >:D)

CiteerIk ben zelf niet zo'n fan van het Vifa zelfbouwprogramma,

Waarom niet als ik vragen mag. Deze Format is goed om aan te horen al zeg ik het zelf. Voor het geld een briljante speaker.

CiteerDe facetten worden op deze manier denk ik erg druk met al die lijntjes.
De lijntjes van het fineer? Of van zaagsnedes?

CiteerDe optie van FFF om MDF aan de binnenkant te doen en multiplex aan de buitenkant is denk ik een goede, moet je daarna de facetten bekleden met een dunne laag multiplex

Precies zoals ik gedacht had om het te doen. Ik ga eerst de hoeken van multiplex nabootsen om te kijken of het makkelijk is om goede hoeken te maken met het multiplex...

Grtz,
Rens

Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

beunky

Moet je later het filter niet aanpassen aan jouw kast? Of zie ik dat verkeerd en heb je daar wel rekening mee gehouden?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Peerless Monster

Ik houd de maten aan van de Format kast, ook intern blijft dat hetzelfde.
Je moet de kast eigenlijk zien als de Format, maar dan schuin naar achtergezet onder een hoek van 9 graden en dan met een 5tal facetten. Zo kan het filter hetzelfde blijven.
Is overigens een mooie layout voor een filter :).

voodooless

Citaat van: Peerless Monster op augustus 11, 2005, 10:38:40
Ik houd de maten aan van de Format kast, ook intern blijft dat hetzelfde.
Je moet de kast eigenlijk zien als de Format, maar dan schuin naar achtergezet onder een hoek van 9 graden en dan met een 5tal facetten. Zo kan het filter hetzelfde blijven.
Is overigens een mooie layout voor een filter :).

Niet helemaal juist. Door je facetten krijg je een betere afstraling en rollof. Als het oude filter rekening houdt met de slechtere afstraling en rollof, kan het best zijn dat het filter niet helemaal past op je kast. Aanpassing is waarschijnlijk wel minimaal, maar het zeker toch wel waard om even te onderzoeken.

Peerless Monster

Zag je reactie net pas... Sorry.

Ik heb te weinig verstand vcan filters om daar een oordeel over te vellen. Ik kan me het wel voorstellen, maar juist dat is misschien wel mooier... Wie weet :D.

Dus onderzoeken kan ik niet. Zo wil ik ook van mijn filters voor de KEF's wel eens weten hoe ik dat moet doen...

voodooless

Citaat van: Peerless Monster op augustus 12, 2005, 14:28:12
Zag je reactie net pas... Sorry.

Ik heb te weinig verstand vcan filters om daar een oordeel over te vellen. Ik kan me het wel voorstellen, maar juist dat is misschien wel mooier... Wie weet :D.

Dus onderzoeken kan ik niet. Zo wil ik ook van mijn filters voor de KEF's wel eens weten hoe ik dat moet doen...

Gewoon laten nameten bij speaker en co. Die weten je dan ook vast wel verder te helpen. Met al die kosten die je gaat maken, is dat toch een kleine moeite dacht ik zo :)

Peerless Monster

;), maar dat doormeten kan pas na het in elkaar gezet te hebben van de kast... Dus eigenlijk moet er een mogelijkheid bestaan om het filter er weer uit te nemen...
Ik denk dat ik dat al weet. Een geborsteld aluminium plaat aan de achterkant waar de WBT's tegenaan komen. (plaatje van 30 x 20). Weet iemand waar ik zo'n plaatje vandaan kan halen ???

Grtz,
Rens

oud_account_1

Bij Schaeffer in duitsland, kan je het zelf ontwerpen ook :)
Prijzen zijn redelijk.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Peerless Monster

Wat is de site? Bij Schaeffer.de krijg je wat anders volgens mij...
In Nederland ook zulke bedrijfjes?

oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Peerless Monster

Das vet. Kan je zelf gaan ontwerpen!! En zelfs text erop. Fantastisch!
Heel erg bedankt, dit is wat ik zocht en ook nog voor een redelijk normale prijs ook nog ;).
Kan ik de naam van het project erin laten graveren ;).

Grtz,
Rens

oud_account_1

Citaat van: Peerless Monster op augustus 12, 2005, 20:37:57
Das vet. Kan je zelf gaan ontwerpen!! En zelfs text erop. Fantastisch!
Heel erg bedankt, dit is wat ik zocht en ook nog voor een redelijk normale prijs ook nog ;).
Kan ik de naam van het project erin laten graveren ;).

Grtz,
Rens

Wel even opletten met wat je erop plaatst.
Als je b.v. + en - bij je aansluitingen wilt hebben, dan is het goedkoper om dat in 1 tekstvlak te plaatsen, met spaties ertussen :)

En als het plaatje niet verzonken is, dan kunnen de zijkanten wat klemsporen bevatten.

Peerless Monster

CiteerWel even opletten met wat je erop plaatst.
Als je b.v. + en - bij je aansluitingen wilt hebben, dan is het goedkoper om dat in 1 tekstvlak te plaatsen, met spaties ertussen

Daar ik eens rustig voor zitten lezen. Heb ook al gezien dat je eigen karakters in kunt plaatsen dus dat is al erg mooi!
Eerst even een eigen lettertype ontwerpen ;).

Maar hoe bedoel je klemsporen? Van in de machine laseren oid? Dus je moet het laten verzinken?
Als in dieper of als in coating?

Geborsteld alu is dat gewoon geanodiseerd alu? Volgens mij wel he?

Grtz,
Rens

oud_account_1

Citaat van: Peerless Monster op augustus 12, 2005, 20:47:03
Maar hoe bedoel je klemsporen? Van in de machine laseren oid? Dus je moet het laten verzinken?
Zie afbeelding, daar is te zien wat ik bedoel, is ongeveer 1cm breed.
Er zijn er 3 (links, midden en rechts) op de zijkanten in de lengterichting.

Citeer

Grtz,
Rens

Ik denk het, dat is ook in de afbeelding te zien, dat is wat zij geborsteld noemen.

beunky

Citaat van: Peerless Monster op augustus 12, 2005, 20:47:03
Daar ik eens rustig voor zitten lezen. Heb ook al gezien dat je eigen karakters in kunt plaatsen dus dat is al erg mooi!
Eerst even een eigen lettertype ontwerpen ;).

Grtz,
Rens

Ik ben hier ook ff mee aan het stoeien, maar hoe kun je je eigen lettertypes gebruiken dan?

Peerless Monster

Kan je mij eens grotere foto's mailen als je wil?

Peerless Monster

CiteerIk ben hier ook ff mee aan het stoeien, maar hoe kun je je eigen lettertypes gebruiken dan?

Dat weet ik ook nog niet, maar het staat ergens uitgelegd.
Ik heb het programma pas net gedownload. Net ff Constatine zitten kijken...

beunky

Citaat van: Peerless Monster op augustus 12, 2005, 23:23:05
Dat weet ik ook nog niet, maar het staat ergens uitgelegd.
Ik heb het programma pas net gedownload. Net ff Constatine zitten kijken...

Ik ben reuze benieuwd ;D
Het lijkt me namelijk precies wat ik zoek voor mijn project ;) ;D
Ik kan helaas de uitleg niet vinden :(

Peerless Monster

CiteerIk ben reuze benieuwd
Het lijkt me namelijk precies wat ik zoek voor mijn project 
Ik kan helaas de uitleg niet vinden

Idem hiero. Echt super is dit. Als dir dus echt gaat werken heb ik nog wel een paar opdrachtjes voor ze ;).
Ik ga nu lekker pitten ;).

suc6!

oud_account_1

beunky

Citaat van: Peerless Monster op augustus 12, 2005, 23:37:28
Idem hiero. Echt super is dit. Als dir dus echt gaat werken heb ik nog wel een paar opdrachtjes voor ze ;).
Ik ga nu lekker pitten ;).

suc6!

Het is een superkoekie, enige wat je nodig hebt is Corel Draw. Je pakt dan willekeurig welk lettertype je wilt, tikt je tekst en saved dat als een hpgl-file, simpeler kan het haast niet ;D