HELP ik ben nieuw! (scherm/beeldverhouding/ondertitels etc)

Gestart door iVin, augustus 7, 2005, 10:35:29

Vorige topic - Volgende topic

iVin

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en een redelijke leek op HT gebied.

ik zit met het volgende:

Leen regelmatig een projector van mijn werk om thuis DVD's te kijken. Hen de zolder ingericht als kijkruimte en zelf een scherm gemaakt.

probleem:
Ik blijf zwarte balken on/boven houden waarin mijn ondertitels (half) staan. Heb het scherm iets hoger gemaakt dan 1:2.35 (meeste films zijn in dit formaat ipv 16:9)  zodat ik ruimte onder mijn beeld hou voor de ondertitels. Nu zelt ik het beeld hoger zodat de breedte klopt en de bovenste zwartet balk buiten mijn beeld valt. beneden heb ik nu iets ruimte voor ondertitels.

Bij sommige films heb je weer een 16:9 verhouding en moet ik het beeld weer opblazen.
Andere films hebben hun ondertitels weer in het beeld staan.

kortom: ik wordt een beetje gek van dat instellen:

wat moet ik nu doen:

1 welke verhouding van scherm? (wil toch echt scherm kopen)
2. welke instelling op DVD speler (pioneer DV 525) a) 4:3 (letterbox)  b) 4:3 (pan&scan) c:) 16:9 (wide)   nu heb ik a) ingesteld
3. welke instelling op beamer (sony VLP-EX1 xga) widescreen on/off?

heb alles aangesloten via s-video

het moet toch mogelijk zijn om de ondertitels in het beeld te krijgen i.p.v. eronder.
wil gewoon (bijna) elke film schermvullend hebben.

help
???

iVin

Hoi,

heb inmiddels andere DVD speler aangesloten (pioneer DVD 370), deze op 16:9 (wide) gezet.
beamer ook op widescreen gezet.

beeldverhouding is goed (weet niet of het schermvulled is want projecteer even tijdelijk op een muur in huiskamer) maar ondertitels vallen niet helemaal in beeld.

J.A.F._Doorhof

Bij 2.35:1 films zullen ondertitels vaak buiten het beeld vallen dat is normaal.
Bij 1.85:1 projectoren vallen ze als het goed is altijd binnen het beeld, zo niet staat of de DVD speler of de projector op 4:3.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

NeonKnight

Citaat van: iVin op augustus  7, 2005, 10:35:29
probleem:
Ik blijf zwarte balken on/boven houden waarin mijn ondertitels (half) staan. Heb het scherm iets hoger gemaakt dan 1:2.35 (meeste films zijn in dit formaat ipv 16:9)  zodat ik ruimte onder mijn beeld hou voor de ondertitels. Nu zelt ik het beeld hoger zodat de breedte klopt en de bovenste zwartet balk buiten mijn beeld valt. beneden heb ik nu iets ruimte voor ondertitels.
Er zijn redelijk veel films (voornamelijk actiefilms) in 2.35:1, maar ook toch aardig wat in 1.78:1 of 1.85:1 (of 2.40:1 etc). Het valt me wel op dat steeds meer films inderdaad op 2.35:1 worden uitgebracht, maar ik weet niet of de conclusie dat de meeste films 2.35:1 zijn correct is...

Bij sommige films heb je weer een 16:9 verhouding en moet ik het beeld weer opblazen.
Andere films hebben hun ondertitels weer in het beeld staan.
Dit snap ik niet. Je hebt een (ongeveer) 2.35:1 scherm en je moet het beeld opblazen ingeval van een 16:9 (1.78:1) film? Dat zou net andersom moeten zijn...   :-\
Als je een 1.78:1 film hebt, dan zou je de film juist verkleind moeten weergeven (zwarte balken aan de zijkant). Zo niet, dan trek je beeldverhouding scheef...

1 welke verhouding van scherm? (wil toch echt scherm kopen)
2. welke instelling op DVD speler (pioneer DV 525) a) 4:3 (letterbox)  b) 4:3 (pan&scan) c:) 16:9 (wide)   nu heb ik a) ingesteld
3. welke instelling op beamer (sony VLP-EX1 xga) widescreen on/off?

1. Is uiteindelijk een persoonlijke keuze.
Bij 1.78:1 heb je in de meeste gevallen geen problemen met ondertitels e.d., maar heb je wel vaak horizontale zwarte balken.
Bij 2.35:1 zul je vaker problemen hebben met ondertitels en heb je bij andere beeldformaten juist weer verticale zwarte balken (die eventueel met gordijnen zijn te maskeren). Hierbij verklein je het geprojecteerde beeld om de beeldverhouding correct te krijgen.
Andere formaten lijken mij niet zinvol.

2. & 3. : ik zie dat je daar uit bent.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

iVin

Ok thanx,

begrijp dat ik gewoon een 16:9 scherm moet aanschaffen. Bij 16:9 film heb ik dan precies een schermvullend beeld met de ondertitels in mijn beeld.
bij een 2.35:1 film krijg ik zwarte balken onder en boven, waar dan de ondertitels gedeeltelijk in zullen vallen

begrijp ik het zo goed?

heb de DVD speler op 16:9 gezet en de projector op widescreen.

NeonKnight

Bij 16:9, of beter gezegd 1.78:1 films heb je dan inderdaad schermvullend beeld. Ondertitels bevinden zich meestal (altijd?) in het beeld en niet eronder.
Bij "bredere" formaten, of dat nou 1.85:1, 2.35:1 of 2.40:1 is heb je inderdaad zwarte balken onder en boven waarin de ondertitels vallen.
Bij "smallere" formaten, zoals 4:3 (1.33:1) heb je zwarte balken aan de zijkant. Ondertitels bevinden zich weer in het beeld.

Dit geldt alleen niet automatisch voor letterbox films (zeg maar breedbeeld film binnen 4:3 formaat); die willen nog wel eens ondertitels in de zwarte balk (die ook in het signaal zit) hebben zitten waardoor je in feite een 16:9 film niet op een 16:9 scherm kunt laten zien, omdat dan de ondertitels eraf vallen... Maar dat gaat een beetje ver en hopelijk bestaan dat soort films binnenkort sowieso niet meer...  ;)
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers