Milestones speaker met Thiel units

Gestart door Marc Heijligers, juli 26, 2005, 08:41:25

Vorige topic - Volgende topic

scrutinizer

Citaat van: Marc Heijligers op december  9, 2007, 12:57:42
Anton,

Nu snap ik beter wat je bedoelt.

Voor watbetreft het materiaalgebruik van de units vind ik dat i.h.a. teveel gefocussed wordt op het conus materiaal, terwijl het gebruikte dempings systeem en de vorm van de unit voor een heel groot deel de klank van een unit bepaalt.

Het klopt inderdaad dat, gegeven een unit, het nogal een uitzoekwerk is om te kijken in welk gebied en op wat voor een manier (filtering, montage) deze zich correct gedraagt. Daarna komt er nog een heel ge-puzzel met unit interactie aan bod. Bepaalde soort units zijn veel vergevingsgezinder in dat opzicht, en de Thiels zijn in dat opzicht een drama. Ik zeg niet dat ik het beter doe (dat is aan anderen om dat te beoordelen), maar ik vind dat vele commerciele speaker met Thiels daar een voorbeeld van zijn. Avalon doet het ten opzichte van het gros niet onaardig, en tegenwoordig ook helemaal anders (zie de curves van de Indra).

Marc

;)

Als er is wat tijd voor is..check deze drivers en hun filosofie eens.: www.magico.net
Btw. goed geluid komt niet ( altijd ) uit een mooi kastje. ;D

groet,
Anton

ps. Jammer dat we elkaar laatst niet ontmoet hebben bij Erik... met Guido. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Marc

Alles goed...zal best wel :P

Even over dat filter met zuigkring...
Onze vriend (of ook weer niet)....Kharma...zegt...door zijn oortjes aan die unit af te kunnen stappen van een zuigkring...wel eens aan gedacht om die unit dan maar eens te lenen/kopen... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Wowly

Dat zijn zeer fraaie off-axis spectra. Chapeau!

Wowly

fgroen

Citaat van: Erik van Voorst op december  9, 2007, 17:49:14
Even over dat filter met zuigkring...
Onze vriend (of ook weer niet)....Kharma...zegt...door zijn oortjes aan die unit af te kunnen stappen van een zuigkring...wel eens aan gedacht om die unit dan maar eens te lenen/kopen... ;D

C2-220 met oortjes?  ???

Is mij nog niet ter ore gekomen...  ;D

Ook Clofis meldt er niets over op hun site...

Marc, hoe heb je C5 opgebouwd? Alleen met Audyn-Cap+ of een mélange van Audyn-Cap en Audyn-Cap+?

Het is wel grappig om te zien dat je langzaamaan naar een "more is less" approach convergeert. Is het terugkomen op eerder gemaakte keuzen te wijten aan het gewend raken aan de Accuton units, of aan het vinden van manieren om met minder filtercomponenten hetzelfde te kunnen bereiken?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Citaat van: fgroen op december 10, 2007, 11:01:14
Marc, hoe heb je C5 opgebouwd? Alleen met Audyn-Cap+ of een mélange van Audyn-Cap en Audyn-Cap+?

Een melange. De uiteindelijke component samenstellingen is de volgende stap.

Citaat van: fgroen op december 10, 2007, 11:01:14
Het is wel grappig om te zien dat je langzaamaan naar een "more is less" approach convergeert. Is het terugkomen op eerder gemaakte keuzen te wijten aan het gewend raken aan de Accuton units, of aan het vinden van manieren om met minder filtercomponenten hetzelfde te kunnen bereiken?

Meer of minder componenten is niet zozeer mijn voornaamste doel. De uiteindelijke topologie is middel, geen doel. Of het nu x-de orde, serie of parallel is, zal me allemaal wat. De kunst is veelal naar de losse units luisteren, en proberen uit te vissen waar het goed of fout zit, en daar naar te handelen.

Marc

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

buizengek

mijn soldeerbout is al aan het opwarmen
ik laat zeker nieuws horen
bedankt marc
mvg
buizengek

FFF

Citaat van: buizengek op december 10, 2007, 19:43:26
mijn soldeerbout is al aan het opwarmen
ik laat zeker nieuws horen
bedankt marc
mvg
buizengek

Ben erg benieuwd naar je bevindingen...

Heerlijk simpel filter is het.

Goedkoper om te bouwen en relatief compact te maken.

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

FFF

Citaat van: scrutinizer op december 11, 2007, 09:11:59
???

Als dat de vraag is om uitleg...

Ziet er niet erg complex uit, en relatief weinig onderdelen.

Geen bijzonder grote (en peperdure) spoelen.

scrutinizer

Citaat van: FFF op december 11, 2007, 09:41:21
Als dat de vraag is om uitleg...

Ziet er niet erg complex uit, en relatief weinig onderdelen.

Geen bijzonder grote (en peperdure) spoelen.
Ziet er simpel uit....maar is 'zeker' niet simpel verkregen. Dus in welke zin van het woord... 'complex'. ;)

Groet,
Anton

FFF

Citaat van: scrutinizer op december 11, 2007, 10:38:04
Ziet er simpel uit....maar is 'zeker' niet simpel verkregen. Dus in welke zin van het woord... 'complex'. ;)

Groet,
Anton

Ik volg Marc al van begin af aan op de voet.

Dus ik weet hoeveel tijd en moeite hij heeft geinvesteerd om tot dit ontwerp te komen, en ook dat hij bijzonder veel werkelijk getest en geluisterd heeft.

Maar het ontwerp vind ik niet complex, ik vind het compact en duidelijk.

[edit]
Ik vergelijk hem in mijn geval direct met het filter van tony '07, het filter van Tony ziet er naar mijn mening complexer uit, met meer componenten en vooral grotere en dus duurdere spoelen.

Toch denk ik er over om voor Tony's ontwerp te gaan, simpelwel omdat ik de C89 heb, en geen zin heb om bijna 600,- te investeren in een setjes C79's.

Citaat van: scrutinizer op december 11, 2007, 10:38:04

Groet,
Anton

Make it simpler but not simple.........Einstein

scrutinizer

Citaat van: FFF op december 11, 2007, 10:39:58
Ik volg Marc al van begin af aan op de voet.

Dus ik weet hoeveel tijd en moeite hij heeft geinvesteerd om tot dit ontwerp te komen, en ook dat hij bijzonder veel werkelijk getest en geluisterd heeft.

Maar het ontwerp vind ik niet complex, ik vind het compact en duidelijk.

[edit]
Ik vergelijk hem in mijn geval direct met het filter van tony '07, het filter van Tony ziet er naar mijn mening complexer uit, met meer componenten en vooral grotere en dus duurdere spoelen.

Toch denk ik er over om voor Tony's ontwerp te gaan, simpelwel omdat ik de C89 heb, en geen zin heb om bijna 600,- te investeren in een setjes C79's.
Duidelijk verhaal!! ;)

Citaat van: Erik van Voorst op december 11, 2007, 10:40:54
;) ;D

groet,
Anton

fgroen

Citaat van: Marc Heijligers op december 10, 2007, 19:29:14
Meer of minder componenten is niet zozeer mijn voornaamste doel. De uiteindelijke topologie is middel, geen doel. Of het nu x-de orde, serie of parallel is, zal me allemaal wat. De kunst is veelal naar de losse units luisteren, en proberen uit te vissen waar het goed of fout zit, en daar naar te handelen.

Dat weet ik wel. Als er iemand is, die wars lijkt van stokpaardjes dan ben jij het wel. Daarom is het des te frappanter dat je vanuit je luisterervaringen naar die minimalistische configuratie convergeert. Niet vanuit een optie "6dB filters is de enige juiste manier", maar "wat werkt optimaal voor deze speakers?". Dat je vanuit een heel complex opgezet filter dat goed presteerde itereert naar een filter waaruit de ingrepen gesneden zijn die meer nadelen dan voordelen opleverden, waarbij je de verworven kwaliteiten behoudt is een gezonde volgende stap in het ontwerp proces. Zonder het door jou gelopen trajekt kom je denk ik ook niet tot het filter dat je nu gepubliceerd hebt.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Citaat van: Erik van Voorst op december 11, 2007, 10:40:54

Even voor de volledigheid de quote die Einstein heeft gebruikt ;)

"Make it as simple as possible, but not simpler" .
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

...thanks.......ik ben ook geen Einstein  ;D

Prachtige quote  8)

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

WMC

Dan heb je toch wel veel fantasie ;). Wat ik deed was even de correcte quote formuleren.

Maar we raken wat ver van de Milestones verwijderd. Laten we het daar weer eens over hebben.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

maartten

Op Marktplaats wordt 'n set Soup''s aangeboden voor - mijn inziens- een zeer redelijk bedrag .
Interresant voor diegene die ze graag kant en klaar wil kopen ?

Arieson

Al bijna twee maanden geen nieuwtjes meer van Marc in dit spraakmakende avontuurlijke draadje  :P

En Marc, is er helemaal niks meer te melden, of vind je de Milestones nu gewoon af?  :D

Marc Heijligers

Citaat van: Arieson op maart 16, 2008, 14:31:05
En Marc, is er helemaal niks meer te melden, of vind je de Milestones nu gewoon af?  :D

Er is veel te melden, alleen ontbreekt het me aan de tijd om dat te doen. Het lijkt erop dat de paasdagen nat gaan worden... Ik zal proberen om binnen nu en 2 weken een serieuze update te posten van de website en de status van het projekt.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

scrutinizer

Citaat van: Marc Heijligers op maart 18, 2008, 13:44:28
Er is veel te melden, alleen ontbreekt het me aan de tijd om dat te doen. Het lijkt erop dat de paasdagen nat gaan worden... Ik zal proberen om binnen nu en 2 weken een serieuze update te posten van de website en de status van het projekt.

Marc

5- 5- '08
CiteerEr komt t.z.t. nog een rapportage. Ik wil dat zorgvuldig doen. Er zijn ook meerdere luisteraars, die zonder voorkennis wat zaken hebben beluisterd.

Ik heb in het verleden ook nog gestoeid met condensatoren van Jantzen, Clarity, Audyn Cap Reference, en in de nabije toekomst met een Wax spoel van Jantzen. En ik heb iets bijzonders gedaan met het filter, maar dat ontwikkel ik eerst uit alvorens ik het publiceer. Afijn, dit hoort thuis in het Milestones topic, en niet in het Indra topic.

M.

Just out of curiosity, Marc ...... :)

Anton.

Marc Heijligers

Hi Anton,

Citaat van: scrutinizer op september 13, 2008, 20:25:59
5- 5- '08
Just out of curiosity, Marc ...... :)

't Is inderdaad wat stil momenteel hier, erg druk met andere zaken. In de achtergrond gebeurt er zo nu en dan wel wat, maar niet de moeite van het vermelden waard. Ik hoop er voor de kerst weer wat aan te beginnen.

De uitdagingen liggen momenteel bij de midrange unit, die snel last heeft van dynamische compressie, snel  resonanties creeert (ik vermoed door de sterke koppeling met de kast), en een lastige interactie met de tweeter (klinkt snel hard in het overname gebied). Op zich niet nieuws, ik hoor het met zowat alle designs die deze units gebruiken, maar ik denk dat ik begin te begrijpen hoe ik dat zelf kan voorkomen.

Op de achtergrond bouwt Audioot soms sneller dan ik wat hersenspinsels van me na. Hij is enthousiast over mijn laatste creatie, maar die moet ik zelf nog gaan bouwen en testen. Wordt dus nog vervolgd.

M.

scrutinizer

Citaat van: Marc Heijligers op september 14, 2008, 09:57:18
Hi Anton,

De uitdagingen liggen momenteel bij de midrange unit, die snel last heeft van dynamische compressie, snel  resonanties creeert (ik vermoed door de sterke koppeling met de kast), en een lastige interactie met de tweeter (klinkt snel hard in het overname gebied). Op zich niet nieuws, ik hoor het met zowat alle designs die deze units gebruiken, maar ik denk dat ik begin te begrijpen hoe ik dat zelf kan voorkomen.

Eens!! Alle voordelen hebben zo jammer genoeg ook hun nadelen.

Ik vraag mijzelf dan ook af of dit 'geheel' tackelbaar is alleen door wijze van koppeling van unit(s) met de baffle en/of filtertoepassingen zonder "het befaamde kind met het badwater weg te spoelen".

Misschien een vorm van 'coating' of toevoegingen aan het ceramique van de conus?

The Sunray
http://www.tidal-audio.de/english/startenglishprodukte.htm

CiteerOp de achtergrond bouwt Audioot soms sneller dan ik wat hersenspinsels van me na. Hij is enthousiast over mijn laatste creatie, maar die moet ik zelf nog gaan bouwen en testen. Wordt dus nog vervolgd.

M.

Succes.

Anton.