Milestones speaker met Thiel units

Gestart door Marc Heijligers, juli 26, 2005, 08:41:25

Vorige topic - Volgende topic

Gydotron

Zelf heb ik het project van Marc stap voor stap meegemaakt en heb uiteraard ook de verschillende filteringen kunnen beluisteren, ook de Soup van Tony Gee.
Nu moet ik al beginnen met te zeggen dat Marc zijn woonruimte heel kaal en ongedempt is. Ook is de vorm vierkant. Zijn Ayre versterker, een juweeltje, is erg analytisch van klank. Allemaal zaken die er voor zorgen dat Marc zijn speaker zowiezo al harder zal klinken. Marc weet dat ook natuurlijk. Ik maak daar abstractie van als ik daar luister. Ik vind het laatste resultaat heel erg goed. Naar mijn oordeel mooier dan de Soup van Tony Gee. Die klonk bij Marc nog harder, minder homogeen. Wat ik heel goed vind aan Marc's speakers is het krachtige en strakke laag. Het ruimtebeeld komt helemaal los van de speaker, je kijkt zo de ruimte in. Geen moment heb je het gevoel om naar speakers te luisteren. Piano en Cello missen soms wat kracht in het midden-laag, ook stemmen hebben hier soms wat last van. In het hoog durf de viool soms wat snedig zijn, iets te hard. Ook bij piano kan dit voorkomen, een ietsje te heldere klankbalans. Ik durf alvast te beweren dat veel commerciele speakers het moeten afleggen tegenover die van Marc! Ik vind Marc zijn oordeel over zijn speaker zelf wat 'hard', maar ja, het siert hem dat hij er nuchter bij blijft. Ik ben er zeker van dat Marc straks een speaker gaat hebben die fantastisch is. Dinsdag ga ik eens luisteren naar een nieuwe filtertopzet. Ik ben benieuwd!

MVG   Guido

FFF

Bedankt voor de reactie's, ik hoop dat ik marc zijn topic niet vervuild heb maar denk dat die hardheid en koudheid een minpuntje is van thiel.

Ik hou juist van een zacht en emotioneel en magisch geluid, ik ga het geheel aan proberen te sturen met Rega exon monoblokjes.

Marc Heijligers

Citaat van: FFF op oktober 23, 2005, 19:19:55
Bedankt voor de reactie's, ik hoop dat ik marc zijn topic niet vervuild heb maar denk dat die hardheid en koudheid een minpuntje is van thiel.

Ik hou juist van een zacht en emotioneel en magisch geluid, ik ga het geheel aan proberen te sturen met Rega exon monoblokjes.

Ik persoonlijk denk dat er her-en-der te snel een conclusie getrokken wordt... Bijvoorbeeld, bij Erik thuis geen spoortje van hardheid m.b.t. de Thiel units.

Het zijn geen doorsnee units om te filteren, en het kost wat meuk om goed te krijgen. Ik ben nu 4 Milestone releases verder, en begin her-en-der wat richting te vinden. Het gaat wat de hardheid de goede kant op, maar ik ben er nog lang niet. Zoals Gydotron al zei, ik ben nogal kritisch, en niet snel tevreden. Gydotron merktte laatst op bij mij thuis dat de speakers niet opvielen toen we aan het kletsen waren, en in deze was dat een compliment watbetreft het prominent aanwezige karakter van de Thiel units.

Iets wat de Thiels subliem doen, en waar vele units een puntje aan kunnen zuigen, is hun resolutie en transparantie. Een audio vriend van me vertelde me dat (een deel van!!!!) het geluid hem deed denken aan wat hij bij een Audio Note Ongaku heeft gehoord; een ongekende resolutie. Het grote probleem bestaat uit het homogeen krijgen van deze units, zonder dat dit ten koste van de levendigheid of resolutie gaat. En daar zit de uitdaging. De meeste units die ik ken (waaronder bijv. veel Scan Speak, Focal, Dynaudio), klinken "lekker', maar hebben deze specifieke resolutie niet. Het gaat niet om schoon en helder, maar om een soort luchtigheid rondom de geluidsbronnen met hoog. In de huidige filtering hoor ik die thuis maar deels, bij Erik redelijk goed (ik neem aan dat dit met zijn nieuwe mods in CD loopwerk en DAC goed aanwezig is), en bij Ruud bij het laatste filter wat ik gehoord heb (lees hetzelfde filter als bij mij thuis!!!!) nog maar beperkt.

Het blijft uiteindelijk een kwestie van keuzes. Als je snel een mooi resultaat wil hebben, ga dan niet met de Thiels aan de gang, ze zijn lastig. Maar met een lange adem geloof ik dat je er erg mooie speakers mee kan maken. De speakers van Erik laten dat duidelijk zien.

Bij mij dus weing hype, en nog een kritische blik. Geduld is een schone zaak... 

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

FFF

Ik had in gedachten de filters van tony te copieren in de veronderstelling dat het niet veel beter kon kwa opbouw.

Ik durf me er zelf niet aan te wagen omdat ik simpelweg de bennis nog niet heb, daar copier ik iemand anders ontwerp, omdat ik zelfbouw wel heel leuk vind.

Aan de set van erik twijfel ik niet, simpelweg omdat hij alles aanstuurd met z'n buizen bakjes, en ik wel weet dat erik niet bezuinigd heeft op de filter componenten (weet niet maar durf het toch bijna met zekerheid te zeggen :P).

Maar zijn er tenchisch gezien dingen die volgens jullie beter zouden kunnen als het filter ontwerp van tony, en dan is de vraag natuurlijk wat en ga je het filter ook met ons delen :)

Marc Heijligers

Citaat van: FFF op oktober 23, 2005, 20:49:06
Ik had in gedachten de filters van tony te copieren in de veronderstelling dat het niet veel beter kon kwa opbouw.

Het blijft een kwestie van smaak, dus het kan goed zijn dat je met het filter van Tony prima in je nopjes kan zijn.

Citaat van: FFF op oktober 23, 2005, 20:49:06
Maar zijn er tenchisch gezien dingen die volgens jullie beter zouden kunnen als het filter ontwerp van tony, en dan is de vraag natuurlijk wat en ga je het filter ook met ons delen :)

Mijn persoonlijke mening is dat het beter kan. Ik heb geen commercieel belang, dus voor zover het kan publiceer ik alles op mijn website, dus daar kan je de laatste status minus een paar weken vinden. Komende weken gaat er weer e.e.a. gebeuren. Als er iets substantieels te melden is, hou ik het forum via dit topic op de hoogte.

Maar besef je wel dat je op deze manier een "kat in de zak" koopt. Een paar enthousiaste verhalen op een website of forum maken een speaker nog niet tot de speaker die bij jou past. Als je jezelf afhankelijk maakt van anderen, is het misschien beter eerst jezelf ervan te overtuigen dat de speaker van die persoon de speaker is die je zoekt. Dat doe je met een commerciele speaker ook.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

De resolutie is enorm toegenomen...door de drive/dac modificatie zelfs op de cd van Barber Cafe Blue hoor ik de korreltjes in de Samba's rollen....als dat geen draaitafel resolutie is....

De Thiels geven dat allemaal perfect weer...ik heb dan weliswaar diamantjes maar
de keramische tweeters (heb ik ook...) zijn hier ook toe in staat...

De Thiels daar is zolangzamerhand iedereen achter zijn gewoon moeilijk te filteren.....de beloning is echter heel groot als de doorgewinterden ook nog eens uithoudingsvermogen hebben.
;)

De no-no's zoals ik moeten helaas veel geld neerleggen om bv. iemand in te huren..die al meer dan 15 jaar met thiel-units in de weer is  :o.....maar ik heb dan ook uiteindelijk nu een analoge zijde-zachte weergave al zeg ik dat niet graag van mijn eigen spullen.......

Het spreekt voor zich dat goed filtermateriaal ook een prijs heeft...dat red je gewoon niet met een paar honderd euro....(klinkt decadent maar ik bedoel het echt positief)
Natuurlijk even ervan uitgaande dat je het eindresultaat met een Avalon wilt vergelijken.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DIY_Freak

Citaat van: Marc Heijligers op oktober 23, 2005, 19:42:38De meeste units die ik ken (waaronder bijv. veel Scan Speak, Focal, Dynaudio), klinken "lekker', maar hebben deze specifieke resolutie niet.
De Seas Excel magnesium drivers hebben dezelfde trekjes als de Thiel's.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

fgroen

Citaat van: Marc Heijligers op oktober 23, 2005, 21:05:18
Het blijft een kwestie van smaak, dus het kan goed zijn dat je met het filter van Tony prima in je nopjes kan zijn.

Mijn persoonlijke mening is dat het beter kan. Ik heb geen commercieel belang, dus voor zover het kan publiceer ik alles op mijn website, dus daar kan je de laatste status minus een paar weken vinden. Komende weken gaat er weer e.e.a. gebeuren. Als er iets substantieels te melden is, hou ik het forum via dit topic op de hoogte.

Maar besef je wel dat je op deze manier een "kat in de zak" koopt. Een paar enthousiaste verhalen op een website of forum maken een speaker nog niet tot de speaker die bij jou past. Als je jezelf afhankelijk maakt van anderen, is het misschien beter eerst jezelf ervan te overtuigen dat de speaker van die persoon de speaker is die je zoekt. Dat doe je met een commerciele speaker ook.

Marc

Daar wil ik nog wel aan toevoegen: Het is inderdaad een kwestie van geduld om te krijgen wat je wilt. Voordeel van zelfbouw speakers is dat het resultaat uiteindelijk door jezelf gestuurd wordt. Uiteindelijk krijg je gewoon waar je op uit bent, al kan dat wel een tijd duren.

En al doende leert men. Gebrek aan kennis is altijd aan te vullen door te lezen en te kijken naar wat anderen doen. En dit Forum is ten allen tijde een prima vraagbaak om een duwte in de goede richting te krijgen als je vast zit.

Zo gezegd denk ik dat de term "kat in de zak" wat aan de negatieve kant is, dat houdt namelijk een onomkeerbare teleurstelling in. Als je op snel resultaat uit bent, kan een ongebaande weg bewandelen inderdaad een teleurstelling in petto hebben, maar ik denk dat alle middelen beschikbaar zijn om er een positief resultaat van te maken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

DIY_Freak

Citaat van: fgroen op oktober 24, 2005, 11:05:46
Daar wil ik nog wel aan toevoegen: Het is inderdaad een kwestie van geduld om te krijgen wat je wilt.
En een hoop geld en tijd.  ::)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

fgroen

geenius

Citaat van: FFF op oktober 22, 2005, 22:18:44
Even aan de zelfbouwers met deze thiel units,

Wat vinden jullie van jullie behaalde resultaat? (ook in vergelijking met commerciele speakers?)
En belangrijker nog, hebben jullie het mid en hoog uit de thiel units "zacht"gekregen?

Zoals sommige wel weten ben ik nog op het gemakje bezig aan de soups, volgens de info van tony gee.

Vergeet niet dat de Soup andere driver configuraties gebruikt en andere drivers vragen om een ander filter, helemaal bij een serie filter waar alles aan elkaar hangt - kijk maar hoe totaal anders mijn twee filters zijn. Soup 1 heeft een andere mid en Soup 2 heeft een andere woofer dan wat Marc gebruikt, dus wees voorzichtig bij een 1 op 1 vergelijking. ;) Hardheid was in ieder geval totaal afwezig bij beide versies. ;D Ik wil ook niet beweren dat ik de ultieme Opus kloon heb ontworpen, die bestaat volgens mij ook niet - het blijft tenslotte ook een kwestie van smaak. :)

Gydotron

Ik denk dat veel zelfbouwers vaak niet echt weten waaraan ze beginnen. Ik heb zelf met vallen en opstaan geleerd dat zelfbouw soms toch zijn beperkingen heeft. Kennis, een goed inzicht, meetapperatuur en daar de interpretatie van, enz...... . Speakers bouwen is erg moeilijk. Neen, niet de kast, dat lukt nog wel, maar het filter en ook de keuze van de units. Het beste van het beste samenbrengen garandeerd geen goed resultaat. Ik zou nu niet zomaar weer gaan bouwen, tenzei ik een mooi ontwerp heb kunnen beluisteren en het zodoende kan nabouwen. Ik speel liever op zeker nu want soms wordt zelfbouw gewoonweg duurder dan een commercieel ontwerp. Niet voor niets dat Erik zijn filterontwerp heeft uitbesteed. Na al zijn inspanningen wilde hij zeker zijn van een mooi resultaat. Ik kan hem geen ongelijk geven. Wat Marc betreft, hij kan terugvallen op een behoorlijke basiskennis en ook het feit dat hij erg kritisch is ingesteld. Hij neemt ook erg veel tijd en vooral, hij heeft er plezier in. Is dit nu een pleidooi tegen de zelfbouw, neen natuurlijk niet, het is immers een erg leuke hobby! Maar wees realistisch als je een mooi resultaat wil. Bouw een mooi ontwerp na of neem speakers die het je makkelijk maken. Vifa is mijn inziens zulk merk. Bouwt al jaren juweeltjes tegen erg mooie prijzen. Je kan er gerust een topspeaker mee bouwen.

MVG  Guido

DIY_Freak

Citaat van: fgroen op oktober 24, 2005, 15:55:31
Alles is relatief.  ;D
Helemaal waar. Het geeft me ook onzettend veel plezier (naast de enkele blunder/frustratie zo nu en dan... nou ja... leermomenten noemen we dat, niet ;) ). Dus al dat geld en die tijd gaat er met veel genoegen naartoe wat mij betreft. :)

Marc Heijligers

Citaat van: fgroen op oktober 24, 2005, 11:05:46
Zo gezegd denk ik dat de term "kat in de zak" wat aan de negatieve kant is, dat houdt namelijk een onomkeerbare teleurstelling in. Als je op snel resultaat uit bent, kan een ongebaande weg bewandelen inderdaad een teleurstelling in petto hebben, maar ik denk dat alle middelen beschikbaar zijn om er een positief resultaat van te maken.

De opmerking was gemaakt in de context van de gestelde situatie: een zelfbouwer die het leuk vind om te bouwen, maar "geen verstand van zaken". Dan is er sprake van beperkte middelen, en dan zit je voor een groot deel aan een gegeven resultaat vast.

Marc Heijligers

Citaat van: geenius op oktober 24, 2005, 16:14:22
Soup 1 heeft een andere mid en Soup 2 heeft een andere woofer dan wat Marc gebruikt, dus wees voorzichtig bij een 1 op 1 vergelijking. ;) Hardheid was in ieder geval totaal afwezig bij beide versies. ;D Ik wil ook niet beweren dat ik de ultieme Opus kloon heb ontworpen, die bestaat volgens mij ook niet - het blijft tenslotte ook een kwestie van smaak. :)

We hebben inderdaad te maken met flink verschillende systemen, alhoewel ik zeker weet dat een deel van mijn observaties te extrapoleren zijn naar beide designs. Zo luister ik vaak naar losse segmenten, waaronder de mid-hoog sectie los van de woofer, met kusens op de units, of met een oor voor een enkele unit. Soms kan je horen dat de losse units niet hard klinken, maar de som van de units wel (en de baffle doet daar ook nog mee; ik heb geen front doek, en dat doet ook erg veel!!!).

De hardheid waar ik over spreek is erg afhankelijk van de context. Ik heb een tijd met buizen gedraaid, en dan is er amper sprake van hardheid. Met mijn Ayre is de hardheid veel prominenter. Overigens moet e.e.a. niet overdreven worden, er zijn veel speaker met "vriendelijke units" die veel harder zijn!

Het blijft een kwestie van tuning en smaak, zoals je zelf al zegt. Misschien is het wel leuk om op een DIY dag een keer allerlei filters op hetzelfde systeem te kunnen laten horen? Als iemand een sponsor voor kan vinden om daarvoor de benodigde componenten beschikbaar te stellen (lees bijv. Speakerland - ze kunnen daarna weer terug), dan kan je snel switchen tussen filters, en dat kan  erg leerzaam (en leuk) zijn!

Hoe dan ook, je moet nog steeds een keer komen luisteren Tony, ik ben benieuwd naar je indruk! Zeker omdat ik deze week aan de gang ga met wat parallel filters!!! ;D

Marc Heijligers

Citaat van: Gydotron op oktober 24, 2005, 16:23:09
Neen, niet de kast, dat lukt nog wel

Deze jongen is veel te bescheiden... :o

Marc

Jan Deckers

Hallo Marc en anderen.

ik heb nu ook gehoord hoe het bij Eric klonk en dat mag er wezen. Eric heeft, naar eigen zeggen, geen verstand van zaken als het op filteren aankomt, dus als je dit dan uitbesteedt is dat niet verwonderlijk. Ik kan me wel volledig aansluiten bij Tony, alwaar ik de Soup heb gehoord en de Soup 2 config, maar ook heel wat anderen ontwerpen van Tony, en kan zeggen dat ik het vreemd vind dat hij bv nog niet commercieel is gegaan met al zijn mooie ontwerpen. Aan zijn filterkennis (misschien dat ik ondertussen ietwat bevooroordeeld ben maar dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden hier) en kunde twijfel ik geen moment. Ook ik heb een hele tijd gestoeid met de units, en eigen filters, half serie en half parrallel, maar dat ging iedere keer weer net niet. Totdat Tony ermee aan de haal ging en ineens viel het op zijn plaats. De C220 en de Eton lijken weliswaar op elkaar que specs maar klinken toch totaal anders. Dit hebben we tijdens een luisterweekend bij Doede ook al gehoord. Als er ergens een scherp randje zit denk ik dat het eerder bij mij aan componenten ligt. Grappig om te lezen dat ook bij jou Marc een buizenbak het "zachter"doet dan een solidstate.
Mijn tip voor FFF is...ga luisteren als men dat toelaat, bij degene die een Soup (een echte met de C89) hebben, of de Soup 2 of de Ligne, of de Violator, xXx, of de Eidolon van Dennis. Dan weet je of het allemaal geslaagd is.

Maar, er zijn natuurlijk ook heel wat andere leuke ontwerpen met Vifa, of de seas. Ik blijf nog steeds gecharmeerd van de T25 tweeter van Seas/Excel....ben ook heel benieuwd naar hoe de Millenium tweeter klinkt....Tony.........hint hint..
En Eric, ik ben wel heel benieuwd naar hoe je CD/DAC combi nu is. Dat was al niet slecht (hahahaha) maar..nu?

GRTN,

Jan

Durk

Citaat van: Marc Heijligers op oktober 24, 2005, 19:01:58
Deze jongen is veel te bescheiden... :o

Marc

hij heeft het hier volgens mij over anderen die ook zelf een speaker willen bouwen.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Erik van Voorst (in memoriam)

De randapparatuur wordt ENORM over het hoofd gezien door bouwers...
Volgens mij was/is Marc een van de weinigen die er onlangs over begon....

Als je de review van 2 jaar geleden leest van mijn bezoek aan Doede noemde ik dit ook al....ivm de Gydotrons
een bewijs was bv al op het laag de Zappies in vergelijk met de Thommessen, voor hetzelfde geld ga je bv het probleem in het filter zoeken
.....wat is de schuld van wat.... ???.

Het blijft gewoon " koken " in je eigen omgeving en met je eigen spullen.....

Als het een troost is...dat doen de pro's ook.... ;)

Avalon doet het op Spectral en Jeff Rowland...
Wilson Watt doet het op Audio Research en Convergent.....

@Jan
De diamantjes glanzen nu a la Thorens/Linn/ClearAudio.... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

geenius

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 24, 2005, 21:46:42
.......Het blijft gewoon " koken " in je eigen omgeving en met je eigen spullen.....

Als het een troost is...dat doen de pro's ook.... ;)

Avalon doet het op Spectral en Jeff Rowland...
Wilson Watt doet het op Audio Research en Convergent.....

En ik doe het op Vecteur, Denon en een buizenbakje! ;D

Arieson

Nog nieuwe ontwikkelingen met je filter Marc?

Marc Heijligers

CiteerNog nieuwe ontwikkelingen met je filter Marc?

Tussen alle drukte door van de afgelopen maanden (en komende maand) is er wel e.e.a. gebeurd, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om zaken op papier te zetten.

Ik heb bij Madisound een parallel filter besteld, omdat ik nieuwsgierig was wat zij er van zouden maken:
http://www.madisound.com/leap.html
Dat hebben we gebouwd en beluisterd. Zaken als pinpointing en integratie van midden-hoog gingen flink vooruit, maar het mist wat levendigheid, en het geluid plakt aan de speakers vast.

Paul VanCluysen (en Peter Michiels) zijn bij me op bezoek geweest. Paul heeft nu een beter beeld van de units, en heeft een nieuw parallel filter ontworpen. Ik hoop daar eind volgende week aan te kunnen beginnen.

DIYfreak heb ik bij Ruud (Violators) ontmoet. Die heeft ook een idee opgestuurd t.a.v. de C^2 79, en heeft aangeboden met een digitaal filter te experimenteren. Lijkt me erg leerzaam. Zal ergens na de jaarwisseling worden.

Tot slot ben ik bij Herbert geweest, een speaker bouwer in Eindhoven. Dat is iemand die met een heel andere filosofie speakers ontwerpt. Ik heb een aantal van zijn ontwerpen mogen horen, en kom altijd onder de indruk weer thuis. Als je ruimtelijke afbeelding en aftekening wil horen, is Herbert naar mijn idee DE top designer. Ook veel aandacht voor klankbeeld. Hij start altijd een opname waarin hijzelf een gedicht voorleest in een zaal (hij maakt zelf ook opnames, ontzettend goed). "Mijn stem ken je" is het argument, en het klopt, je kan in een oogwenk horen of de speaker "klopt". "Dan weet je tenminste of je nog verder wil luisteren". Herbert heeft aangeboden om een keer naar de speakers te kijken, en een filter te ontwerpen. Ik ben erg benieuwd!

En zelf stik ik ook weer van de nieuwe ideeen.

M.a.w., er komt nog heel wat! :-)   Nu alleen nog... tijd...

Marc

fgroen

FFF