Milestones speaker met Thiel units

Gestart door Marc Heijligers, juli 26, 2005, 08:41:25

Vorige topic - Volgende topic

Robert - Jan

Aahh, nu snap ik ook Rob's opmerking over de grote van het gaatje  ;)
If they don't know wine is finer, let them boil water!

RCD

Hoi

Jazeker het groote van het gaatje is heel belangrijk ;D

Rob

Marc Heijligers

Citaat van: Rob_Dingen op januari 18, 2006, 20:13:29
Jazeker het groote van het gaatje is heel belangrijk ;D

Heren, heren, serieus blijven s.v.p.

Ik heb het gat vergroot, en de meetverschillen zijn inderdaad gigantisch!!!

Marc  O0
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

cve

Leuk die omgekeerde stropdas. Dit zal wat weergave betreft wel gelijk zijn aan de avaclone zonder vilt. Ik kan me niet voorstellen dat het zo echt iets opleverd. Is de grootte van het gaatje toch wel belangrijk dus. 

Co

Marc Heijligers

Citaat van: cve op januari 18, 2006, 22:01:50
Leuk die omgekeerde stropdas. Dit zal wat weergave betreft wel gelijk zijn aan de avaclone zonder vilt. Ik kan me niet voorstellen dat het zo echt iets opleverd. Is de grootte van het gaatje toch wel belangrijk dus. 

Zeker, niet op het plaatje te zien, maar de woofer werd wat sterk gedempt.  8)

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

cve

Gek dat heb ik ook altijd met dat soort oplossingen. Een fraaie oplossing vind ik het toch al niet. Ik zie er niet echt een gat meer in. Of misschien moet je de hele voorzijde bekleden met leer zoals Sonus Faber doet. Meer heil verwacht ik toch van je aangepaste filtering en dan opgebouwd met goede componenten. Als het geheel zo kritisch is dan moet dat zeker wel iets uitmaken.

Co

geenius

Eigenlijk wel mooi zo met alleen maar ronde gaten. 8)

Marc Heijligers

Citaat van: geenius op januari 19, 2006, 13:48:16
Eigenlijk wel mooi zo met alleen maar ronde gaten. 8)

Heee, pssst pssst, foto van de reflexpijp zien?

Marc  ;D

geenius

geenius

DIY_Freak

Citaat van: Marc Heijligers op januari 19, 2006, 14:27:09
Heee, pssst pssst, foto van de reflexpijp zien?

Marc  ;D
Waar beter dan hier:

GRRRRRrrrrrrrrrrrr - Austin Powers

:P
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Marc Heijligers

Hoi,

Het is lang stil geweest rondom de Milestones, maar achter de schermen is er veel gebeurd! Ik ben bezig met een major update van de website, maar zoals gewoonlijk komen er in het dagelijkse leven veel dingen tussen waardoor het niet wil opschieten.

Twee voorname punten van vooruitgang zijn:

- Anechoische metingen van de units. De reden was dat tot op heden weinig fundament in de speaker zat. Wel diep laag en midden, maar het gebied van borstkasten en klankkasten klonk dun. Het is thuis moeilijk meten in dat bereik, en een anechoische meting geeft direkt alles goed aan. De nieuwe metingen laten inderdaad zien dat de filters in dat gebied een deuk in de reponse hebben. Ik zal de metingen t.z.t. op de website zetten.

- Een nieuw (simpel) filter ontwerp op basis van de nieuwe curves, om te kijken of dat inderdaad het fundament probleem oplost.

En inderdaad, het nieuwe filter levert wat we ervan verwachten, fundament!!! Stemmen hebben een stuk meer body, cello's een klankkast etc. Het totaal heeft stukken meer oomph. Ruimtelijkheid is stukken groter als voorheen, met name onderlinge plaatsing in breedte en diepte is beter. Als je een stuk voorover buigt (om de reflecties van mijn achterwand in de kamer te vermijden) is de pinpointing eng scherp, en over het hele frequentiebereik constant. Voor het eerst hoor ik de "stilte tussen de noten" zoals ik met mijn buizenversterker gewend was, en "lucht rondom de geluidsbronnen". Energie wordt op je afgestoten, zonder dat dit de transparantie beinvloed (dus niet wollig), en is ook meteen weer weg. Het rommelt juist weer mooi na als de geluidsbron dat doet (zoals een piano in de lage registers). Je hoort bij Suzanne Vega letterlijk de speeksel in d'r mond meeklotsen (maar goed dat ik vilt op de baffles heb gezet)! :) Het geheel heeft het veel lol en fun, en lijkt het compatible te zijn met veel muzieksoorten / opnamestijlen, en met verschillende volume niveaus (zacht is het ook nog compleet).

Ik heb nog wat plaatjes gepost op htguide:
http://www.htguide.com/forum/showpost.php4?p=236776&postcount=76

Ook Jon Marsh op het htguide forum heeft zich over de nieuwe metingen gebogen, en een voorstel voor een filter gedaan:
http://www.htguide.com/forum/showpost.php4?p=236254&postcount=70

Volledige thread:
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=17407

Verder ga ik samen met Paul nog een aantal van zijn voorstellen aanpassen aan de nieuwe curves, heeft Rob Dingen me nog suggesties gegeven, en loop ik zelf ook met een idee rond. Er staat dus voldoende leuks in de wachtrij! Vanwege drukte op mijn werk zal het echter even op zich laten wachten.

Marc

Robbo

Marc,

Echt schitterend zoals je het aanpakt!

Het is dat bij mij de elektronica kennis ontbreekt, maar anders zou ik er zo aan beginnen.

FFF

Citaat van: Robbo op maart  5, 2006, 12:52:22
Marc,

Echt schitterend zoals je het aanpakt!

Het is dat bij mij de elektronica kennis ontbreekt, maar anders zou ik er zo aan beginnen.

Hoe bedoel je dat?

Ik weet ook totaal nix van elektronica, maar als je een filter tekening en de componenten ziet is de link zo gelegt.

Ff prutsen en je hebt zo de juiste draadjes aan elkaar verbonden  ;) natuurlijk wel een reeds uitgedacht ontwerp bouwen.

Robbo

Ja, hehe 

Maar het kunnen uitdenken is juist de kunst.

FFF

Citaat van: Robbo op maart  5, 2006, 19:19:01
Ja, hehe 

Maar het kunnen uitdenken is juist de kunst.

Idd.

Ik heb toch gekozen voor een bestaand project, mede omdat je heel veel kennis op moet doen, wat heel veel tijd kost, en vaak ook een berg geld aan probeer filtertjes en metingen die je uit moet laten voeren.

Nu kriebeld het wel om naar de soup zelf te gaan expirimenteren, en heb ook veel respect voor de mensen die zelf het "wiel" opnieuw uitvinden.

cve

Niet alleen schitterend hoe Marc het aanpakt, maar het feit dat hij (maar ook anderen) die kennis met ons deelt, geweldig. :) Het werkt alleen de verslaving nog verder in de hand en de hebzucht naar Thiel units groeit en groeit  ;D
Ik vrees alleen dat ik het op eigen kracht nooit zal redden ;) Wat dat betreft kies ik voor veiligheid en neem Marc's of Tony's filtering als uitgangspunt en werk vanuit daar verder.

Co

geenius

Citaat van: Marc Heijligers op maart  5, 2006, 09:41:36
............Ruimtelijkheid is stukken groter als voorheen, met name onderlinge plaatsing in breedte en diepte is beter. Als je een stuk voorover buigt (om de reflecties van mijn achterwand in de kamer te vermijden) is de pinpointing eng scherp, en over het hele frequentiebereik constant. Voor het eerst hoor ik de "stilte tussen de noten" zoals ik met mijn buizenversterker gewend was, en "lucht rondom de geluidsbronnen". Energie wordt op je afgestoten, zonder dat dit de transparantie beinvloed (dus niet wollig), en is ook meteen weer weg. Het rommelt juist weer mooi na als de geluidsbron dat doet (zoals een piano in de lage registers). Je hoort bij Suzanne Vega letterlijk de speeksel in d'r mond meeklotsen (maar goed dat ik vilt op de baffles heb gezet)! :) Het geheel heeft het veel lol en fun, en lijkt het compatible te zijn met veel muzieksoorten / opnamestijlen, en met verschillende volume niveaus (zacht is het ook nog compleet).......

Kun je zeggen in hoeverre deze positieve eigenschappen ook deels door die dikke Mundorfs komen? Ik meen dat die er nog niet inzaten in het vorig filter.

Marc Heijligers

Citaat van: geenius op maart  6, 2006, 16:01:37
Kun je zeggen in hoeverre deze positieve eigenschappen ook deels door die dikke Mundorfs komen? Ik meen dat die er nog niet inzaten in het vorig filter.

Hoi Tony,

Zo, weer terug van dienstreis.

Die Mundorfs hebben in andere filters ook wel eens ingezeten. Dat levert inderdaad flinke verbeteringen in termen van betere overgangen, homogeniteit etc., maar dat zit in de orde van "the finishing touch", en niet in termen van slecht filter / goed filter. We hebben het er al eerder over gehad, maar ik blijf erbij dat een filter met "troep" componenten op zijn minst goed moet kunnen klinken.

De review die ik schreef m.b.t. de verschillen zijn gebasseerd op het filter dat ik voor Luc mijn neef heb gebouwd. Dus identieke topologie, maar met "mindere" componenten (alhoewel hij een 5.6mH luchtspoel gebruikt, en ik het met een trafokern spoel doe). Het filter van Luc klonk naar mijn idee zo goed, dat ik het meteen voor mezelf nagebouwd heb met de componenten die ik voor de hand had liggen. Omdat het filter niet zo "druk" is, passen de Mundorfs in het WAF-bakje. :)

Ik heb het filter van Luc en mezelf nog niet vergeleken. Mijn gevoel zegt dat de "zwarte gaten" in de muziek nog zwarter zijn, maar ik kan het me inbeelden. Een uitgebreid componentenverhaal komt als ik volledig tevreden ben met de topologie. Het zit nu in ieder geval een heel groot stuk in de richting!

Grtn,
Marc

cve

Hoi Marc,

Ik zie dat je de C220 nu toch minder steil laat afvallen. Hoe ben je tot dit besluit gekomen? Heeft het iets met de grondreflectie en de baffle te maken? Ik simuleer me suf maar dit effect krijg ik niet. ???
Misschien alleen met een trafokern? ;D ;D ;D

Co

Movievault

Ik denk ergens gelezen te hebben , dat het gehoorsmatig meer basfundament gaf
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

cve

CiteerIk denk ergens gelezen te hebben , dat het gehoorsmatig meer basfundament gaf

Wat bedoel je Frank, een trafokern? Met een gelijke weerstand geeft een luchtspoel toch een beter fundament?

Co

Movievault

Ik bedoelde dat minder steil afvallen
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

cve

Marc Heijligers

Citaat van: cve op maart 10, 2006, 10:05:13
Ik zie dat je de C220 nu toch minder steil laat afvallen. Hoe ben je tot dit besluit gekomen? Heeft het iets met de grondreflectie en de baffle te maken? Ik simuleer me suf maar dit effect krijg ik niet. ???

Ik heb voorheen steile curves gebruikt omdat ik kon horen dat er iedere keer problemen waren met de overgang tussen de units. Het idee was om dan maar zo steil mogelijk te filteren, zodat er weinig overgangsgebied is.

Voor de C^2 220 heeft steil filteren de consequentie dat ie gaat opslingeren. Een steil filter levert i.c.m.  met de hoge impedantiepiek van de C^2 220 een opslingering in het laag. En dat was ook het nadeel van mijn voorlaatste filter, wat oink oink laag, wat in feite het gebrek aan fundament maskeerde. Het klonk wel lekker, en levendig, maar nog steeds geen borstkast/klankkast.

Het huidige filter is een out-of-the-simulation filter, gebasseerd op goede metingen met professionele apparatuur en SW in een dode kamer. Als je niet met goede curves start, dan kan je simuleren tot je een ons weegt, maar dan zal je geen goede resultaten kunnen bereiken. Met name het verkrijgen van goede akoestische fase metingen is lastig in een ruimte met reflecties, zeker als je dat wil combineren met baffle step effecten e.d.

Ik zal een SPW project file maken met de metingen daarin. Dan kan iedereen die zin heeft met de unit metingen "spelen". Waar simuleer je nu zelf mee?

Citaat van: cve op maart  6, 2006, 15:56:47
Niet alleen schitterend hoe Marc het aanpakt, maar het feit dat hij (maar ook anderen) die kennis met ons deelt, geweldig. :)

Uiteraard deel ik mijn kennis in dit (en andere) forum(s). Daar is het toch DIY voor? Ook ik word aan alle kanten geholpen. Ik steek er erg veel van op. Bepaalde zaken beginnen voorspelbaar te worden in het toch al zo "magische" gebied van de speakerbouw. 1 + 1 = 3 in dat geval!

Wat het huidige filter betreft, er wordt nog wel even doorgefreubeld. Eerst een paar weken naar dit filter luisteren, en wat aan freubelen, en dan zien we wel weer verder. Als je als referentie Audio Note Ongaku's enzo in je hoofd hebt (je wordt gewoon misselijk als je naar zoiets luistert in een goede omgeving, je hobby en heel wat apparatuur wordt behoorlijk gerelativeerd), of als blijkt dat je iPod met een niet al te dure Sennheiser koptelefoon helemaal niet zo vervelend klinkt, dan ben je niet snel tevreden!!

Ik ga weer verder met mijn website. Ik hoop deze de volgende week in de lucht te krijgen!

Marc