Milestones speaker met Thiel units

Gestart door Marc Heijligers, juli 26, 2005, 08:41:25

Vorige topic - Volgende topic

Movievault

Ik ga die testen nog eens uitvoeren Erik.
Volgens mij heeft het te maken met het Hard koppelen van de unit op de kast.
Door dat rubber of ander materiaal ,ontkoppel je zo de unit een beetje van de kast.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Marc Heijligers

Citaat van: FrankG op januari 11, 2006, 12:17:19
Ik ga die testen nog eens uitvoeren Erik.
Volgens mij heeft het te maken met het Hard koppelen van de unit op de kast.
Door dat rubber of ander materiaal ,ontkoppel je zo de unit een beetje van de kast.

Los van het feit dat ik de orde van dit gebeuren niet ik kan schatten, kan ik me ook voorstellen dat contact met de kast juist wel goed kan zijn, vanwege de koppeling met een grote massa. Als je de unit "losser" zou zetten, is er voor de conus beweging minder massa om aktie-is-min-reaktie kracht van het frame van de conus te dempen. Ik denk dus dat een goed contact juist van belang is, zodat alleen de conus beweegt, en niet het frame.

Volgens mij is het enige voordeel van rubber het voorkomen van luchtspleten, en akoestische kortsluiting. Maar dat is een onderbuik gevoel. Weet iemand of er iets op dit gebied is gepubliceerd?

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Mijnsinziens is het een absolute must om hem HARD te koppelen met de baffle.

Dat is nu juist een van de pluspunten van het ontwerp van Neil Patel
met zijn "overdreven" dikte-maat baffle....citaat...the baffle is to serve as a launchingplatform for the units. 8)

Een ander concept van de belgische vriend Ivo Schellekens is een zachte hij noemt dat "floating"  ;)

In jouw situatie (lees JM ;D) een harde..................denk ik  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

Ik denk dat je gelijk heb Erik.
Anders moet ik zo een dikke baffle niet hebben.
Maar toch ruimte om eens over na te denken.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Gydotron

Het Nederlandse merk MC brengt een bevestigingsbuis achter de speakerunit en monteerd die aan de achterzijde van de speakerkast. De buis is gevuld met zand. De unit is ook 'zwevend' ogehangen ten opzichte van de frontplaat. De bedoeling is om de frontplaat minimaal te laten trillen en hier zijn verschillende wegen voor. De ene maakt een erg dikke of 'dode' frontplaat de andere ontkoppeld. Feit is dat de andere units mee trillen als dit niet goed gebeurt, resultaat; kleuring.

Grtn   Guido

Voor de "ontkoppelende" liefhebber...Volker Kuhn van Black Forrest Audio ontkoppelt ook op bovengenoemde manier.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

cve

Er bestaan echter ook merken die hun tweeter juist "zwevend" monteren en daarnaast ook nog demping aanbrengen rondom de tweeter, zoals  de modelen van Floating. Hoe ze het precies doen weet ik niet. Ik ben benieuwd zo'n demping een mogelijke oplossing is voor de reflecties. Zelf geloof ik niet dat dit het grootste probleem is bij Marc's speakers.
De luisterervaring met de koptelefoon lijkt me niet echt realistisch. De reflecties in de kamer spelen waarschijnlijk een veel grotere rol die je op deze manier buiten beschouwing laat. Verder niets dan complimenten voor dit gedegen uitgevoerde project.

Co

Movievault

Nearfield metingen sluiten reflecties van je kamer bijna helemaal uit

cve

Citaat van: FrankG op januari 11, 2006, 15:13:32
Nearfield metingen sluiten reflecties van je kamer bijna helemaal uit

Klopt, maar je zegt  het al: bijna helemaal. Bij mijn berekeningen, simulatie's, etc. speelt het woord "bijna" waarschijnlijk steeds zo'n grote rol, dat alles bij elkaar opgeteld mijn resultaten vaak erg afwijken van de verwachtingen. Dan heb ik het nog maar niet over de fouten die ik waarschijnlijk maak. Maar goed, des te meer leer ik van de ervaringen van de mensen op dit forum.

Co

Audiofiel

Ik denk dat Frank bedoelt dat je bij nearfield metingen de reflecties uit kunt sluiten in de software. Die komen immers later aan en zijn daarom makkelijk te elimineren. Een simpele burst toont aan wanneer de reflectie komt en dan zet je het out-point gewoon net voor die reflectie. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Marc Heijligers

Citaat van: Audiofiel op januari 11, 2006, 23:19:19
Ik denk dat Frank bedoelt dat je bij nearfield metingen de reflecties uit kunt sluiten in de software. Die komen immers later aan en zijn daarom makkelijk te elimineren. Een simpele burst toont aan wanneer de reflectie komt en dan zet je het out-point gewoon net voor die reflectie. ;)

Dat noemen ze "gating". Het probleem is dat je FFT window zo klein wordt, dat je meet resolutie omlaag gaat. Als ik voor mijn 1m metingen net voor de eerste reflectie zou stoppen, dan zou je onder de 200Hz a 300Hz niet meer goed kunnen meten (zie het verschil tussen gated en ungated). Als het effect laag frequent is (niet onwaarschijnlijk), dan kan je het niet terug zien in de meting.

Het voordeel van nearfield is dat je reflecties tot een minimum terug brengt (zie nearfield). Nadeel van nearfield is dat je het baffle effect, en de relatieve fases tussen de units niet mee neemt.

Ik vrees dat, zoals Rob DIngen al zegt, de effecten van aflsuitings materialen onmeetbaar zijn. Of ze verzuipen in de reflecties, of je ziet ze niet in de near-field. Met een beetje geluk kan je een paar cm ver weg meten, als je unit niet al te groot is.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

DennisG

Citeer

Door het aanbrengen van vilt kan je dit effect sterk verminderen. Ik heb het bij Ruud thuis op zijn Violators gehoord, en het effect is dramatisch groot! Ik wil echter geen groot front doek voor mijn speakers, of al te opvallende voorzet stukken, dus ik zit nog te piekeren hoe dit op te lossen binnen de WAF context.

Marc

Wellicht is dit wat?

Smitsmans

Dennis,

Wat voor soort vilt gebruik je daar, en wat is het effect bij jou?

Omdat de fiters van onze speakers op dezelfde filosofie zijn gebaseerd, verwacht ik een vergelijkbaar effect.

Ik heb, omdat ik het toch had liggen, met 5 mm dik dempingsschuim geprobeerd wat het effect zou zijn, maar vond dit gehoormatig weinig tot geen invloed hebben. Ik heb ook niet het idee dat het een noodzakelijke aanvulling zou zijn.

Groeten, Guido

DennisG

Standaard vilt, bedoeld om bijvoorbeeld speakerbehuizingen mee te bekleden. Waarschijnlijk niet ideaal dus. Het effect is heel goed hoorbaar en feitelijk zoals door Marc omschreven. De hoogweergave wordt er gedefinieerder en rustiger van. Daarnaast is het stereobeeld (of plaatsing) iets verbeterd. Ik zou de verschillen niet, zoals Marc, dramatisch noemen, maar ze zijn duidelijk aanwezig.

Groet,
Dennis

Marc Heijligers

Citaat van: DennisG op januari 15, 2006, 15:15:53
Standaard vilt, bedoeld om bijvoorbeeld speakerbehuizingen mee te bekleden. Waarschijnlijk niet ideaal dus. Het effect is heel goed hoorbaar en feitelijk zoals door Marc omschreven. De hoogweergave wordt er gedefinieerder en rustiger van. Daarnaast is het stereobeeld (of plaatsing) iets verbeterd. Ik zou de verschillen niet, zoals Marc, dramatisch noemen, maar ze zijn duidelijk aanwezig.

Ik vind de effecten inderdaad best fors. Het is niet zo dat het een verschil is tussen doodgebeukd worden met hoog vs. geen hoog of zo, maar het levert een flink stuk verfijning, en betere pinpoint in de stereo op. Bij stem met niet veel hoog is de pinpointing zowiezo goed, maar als je vrouwenstem hebt waar het hoog flink is opgekrikt, heb je zonder vilt minder goede pinpointing.

Hoe dan ook, ik heb het gisteren zitten meten, en de verschillen zijn duidelijk zichtbaar (donkergroen is de tweeter op 1m zonder vilt, licht groen is de tweeter op 1m met vilt). Wel-geen vilt scheelt 4 dB op sommige plaatsen. De diffractie bij de 4kHz wordt duidelijk verminderd. Wat je ook ziet is dat er voor een versie met vilt ook het filter een re-design nodig heeft.

Het vilt wat ik gebruik is hetzelfde als Ruud gebruikt (misschien dat hij details heeft?), enkellaags, en is gesneden in de stropdas vorm van de Avalons (dit dus om alle units heen).

Marc

Robert - Jan

CiteerHoe dan ook, ik heb het gisteren zitten meten, en de verschillen zijn duidelijk zichtbaar (donkergroen is de tweeter op 1m zonder vilt, licht groen is de tweeter op 1m met vilt). Wel-geen vilt scheelt 4 dB op sommige plaatsen. De diffractie bij de 4kHz wordt duidelijk verminderd. Wat je ook ziet is dat er voor een versie met vilt ook het filter een re-design nodig heeft.

:o

Dat zijn toch wel behoorlijk bizarre verschillen!

Als je nu het filter gaat aanpassen, lever je dan niet in op de voordelen die het plaatsen van vilt opleverde?
If they don't know wine is finer, let them boil water!

DennisG

Volgens mij zijn de eventueel benodigde aanpassingen van het filter niet zo ingrijpend. De meting van Marc laat zien dat de onderzijde van de frequentiecurve nauwelijks wordt beïnvloed. In het overnamegebied zal dus ook weinig veranderen. Het grote verschil zit 'm in een vlakker frequentieverloop tussen de 5kHz en 10kHz. Dit geeft denk ik de aangename rust die ik ervaar. De paar db's verlies kunnen eenvoudig worden opgevangen door een verlaging van de weerstand voor de tweeter.

In mijn geval is naar mijn smaak een aanpassing van het filter niet nodig. Let wel: dit is gehoormatig. Wellicht dat uit een meting iets anders zou blijken.

Ik heb een aantal weken geleden ook geëxperimenteerd met vilt rondom de middentoner. Ook hier was het effect zeer duidelijk hoorbaar. Het haalde echter de balans uit de speaker. Een herontwerp van het filter was naar mijn smaak in dit geval wel noodzakelijk. Wellicht dat Marc deze ervaring ook kan onderbouwen met een meting?

Groet,
Dennis 

Robert - Jan

Oké, duidelijke uitleg. Onderhand heb ik zo vaak gelezen dat vilt rond de tweeter meer rust oplevert dat ik het zelf ook maar eens moet gaan proberen.

RCD

Hoi

Het vilt moet rond het hoog en mid en net zo groot zijn als het vlak waar de units in gemonteerd zijn.
Het gat in het vilt bepaald de afval in het hoog.
Bij de milestone is het gat erg klein gezien de afval in het hoog.

Rob

Robert - Jan

CiteerHet vilt moet rond het hoog en mid en net zo groot zijn als het vlak waar de units in gemonteerd zijn.

Rob,

bedoel je dat het vilt eigenlijk over de hele breedte van de baffle moet doorlopen?

Gydotron

Als je Marc zijn commentaar leest kan je afleiden dat hij het volledige front heeft bekleed met vilt.

Grtn  Guido

Robert - Jan

Je hebt gelijk  :-[ Ik zat naar onderstaande foto te kijken maar die is niet van Mark....

Marc Heijligers

Citaat van: Gydotron op januari 16, 2006, 12:23:29
Als je Marc zijn commentaar leest kan je afleiden dat hij het volledige front heeft bekleed met vilt.

Inderdaad. Zie bijgevoegde foto. Ik heb me voor de maat van de gaten laten inspireren door Avalon, die gebruikt dezelfde maatvoering.

Je moet het filter er wel op aanpassen, als je alleen de Lpad (weerstanden) aanpast, dan zal ook het niveau van de tweeter in het overname gebied stijgen.

Marc

DIY_Freak

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.