Review nieuwe Arcam AVP700 (vergelijk met AVR300)

Gestart door myself, juli 19, 2005, 22:25:37

Vorige topic - Volgende topic

myself

nog even wat foto's

Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

algemene conclusie
Als alleen even naar het uiterlijk gekeken wordt, vind ik die zwarte AVP700/P1000 combi wel heel erg  8) echt mooi om in je rack te hebben staan.
Ook het innerlijk van de AVP700 is niet te versmaden. Over de P1000 kan ik uiteraard nog niets zeggen, maar neem aan dat die ergens tussen de P90/P35 zit.

Jawel, de AVP700 is een verbetering tov de AVR300 op stereo maar ook op HT gebied. De snelheid blijft me het meeste bij, wat verder terug te horen is in meer details, meer controle, meer dynamiek, meer laagjes, iets meer rust, iets meer helderheid etc. Er is sprake van een nog mooier geheel dan dat het al was met zijn geintegreerde voorganger. Als je op het punt staat een mooi stereo/HT systeem aan te schaffen en je legt ook veel nadruk op het stereodeel, dan zal deze AVP700 waarschijnlijk op je short-list terecht komen. Wat Arcam over het algemeen doet is mooi los komen van de boxen, een strakke hand aan de bas houden zodat die niet overheerst, stemmen die goed te verstaan zijn etc. Dat vind je allemaal in de AVP700 terug maar aangezien ik hem met de AVR300 vergelijk, zit daar bijna geen verschil tussen.

De AVR300 kost ong. 2100 euro. Voor datzelfde geld kun je ook deze AVP700 kopen die inderdaad gewoon mooier klinkt. Ik kan het moeilijk in percentages uitdrukken omdat dat niet helemaal eerlijk zou zijn. Ik leg nl. op andere zaken nadruk dan dat andere mensen zouden doen, maar ik kan wel zeggen dat hij niet 2x zo goed is. Even heel kort door de bocht gezegd is de AVP700 een voor 5-600 euro verbeterde AVR300. Hier kom ik op door even heel grof de amps eruit te halen, van dat bedrag hdmi switching en balanced outputs afhalen en voor dat geld kunnen dan de verbeteringen ingebouwd worden. En die upgrade is hij zondermeer waard. Het klinkt allemaal gewoon nog lekkerder.

als je op het punt staat een geintegreerde AV receiver aan te schaffen of juist nog 1 trapje hoger wilt naar een losse pre/pro en amp dan wordt die keuze erg moeilijk. Voorheen was het gat met de AV8/P7 erg groot, maar deze combi is er mooi tussenin gepositioneerd.

Persoonlijke overweging, nog geen conclusie
Bij nieuw aanschaf zou ik waarschijnlijk wel voor deze combi gegaan zijn. Ik heb echter al een AVR300 dus moet die gaan inruilen en dan de AVP700 + bijv P1000 aan gaan schaffen. Als ik een mooie inruil/korting reken, zou ik alsnog de P1000 moeten aanschaffen, maar dan ook nog 7 interlinks !!!!(wil weer gaan bi-ampen) Dat kunnen evt. wel inruilers zijn, maar daar moet je dan wel toevallig tegenaan lopen. Ik kan evt. nog aan mooie gebalanceerde interlinks komen, maar je bent zo een paar honderd euro verder. Ik wil niet aan de slag gaan met dropveters want dat vind ik als een vlag op een modderschuit. Deze combi verdient gewoon een mooie verbinding. Ook zullen goede interlinks zorgen voor een nog mooier geluid maar dan gaat het om finetuning.
Kortom, ik zit zo tegen een uitgave van rond de 3000 euro aan te kijken. De vraag is dus, is deze upgrade dat waard en tweede vraag, is er voor dat geld een andere mooiere upgrade bedenkbaar. Dat laatste ga ik over een tijdje eens van alle kanten bekijken  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

wil

Mooi review. Je beantwoordt veel vragen en roept er gelijk een aantal op die lastig zijn.
Natuurlijk is het moeilijk om percentages te geven, maar ik kom nu eenmaal uit een wereldje van 'meten is weten' en vind uitdrukkingen als ietsje beter, een stuk beter, ff rustiger, niet handig als je voor de bekende dubio staat van AVR300 vs. AVP700+P1000.

Maar over je review. Over het algemeen vind ik zwarte apparaten niet de mooiste, maar Arcam heeft met dit paartje wel een zwarte troef in handen. Deze ziet er wel heel cool uit.
Zoals je zegt was het gat met de AV8/P7 altijd heel groot. Té groot overigens, want ik blijf nog steeds niet goed begrijpen waarom prepro's heel erg veel meer moeten kosten dan een receiver. Het zal misschien wel aan de lagere productie liggen, maar door een aantal onderdelen uit een receiver te slopen (de hele eindtrap) en verschillende andere onderdelen te verbeteren moet het toch betaalbaar blijven. Ergens gebeurt dat hier ook wel. De AVR300 kan natuurlijk niet vergeleken worden met een instapPioneer, -Denon of -Marantz, en dus zie je hier de kleine verbeteringen terug in een relatief kleine meerprijs.
Maar laat ik zeggen: eindelijk een prepro erbij in het < €3000 segment (helaas is dit topic gesloten).
Komt ie op mijn short-list? Misschien wel. Als ik bedenk met welke upgrade mijn set nu het meest gebaat zou zijn dan zit het in voortrap én in de speakers zelf. Keuzes maken dus.

Toch heb ik nog even een vraagje over het klankkarakter van deze AVP700. Hoe zou je deze willen beschrijven? Warm, rond, helder, krachtig, etc.? En wederom de veel gestelde vraag: in hoeverre kan deze prepro stereo-pre's of geïntegreerde stereoversterkers bijbenen?
Jammer dat ie nu weer terug is, een uitgebreidere test in de vorm van een shoot-out zou mooi zijn. Aan de andere kant, het vergelijk dat je nu maakte was een heel nuttige. Zodra je merk A gaat vergelijken met merk B (en dan ook nog eens met verschillende eindtrappen) wordt het heel gecompliceerd. Dat is misschien nuttig als de tijd voor aanschaf rijp is.

Nogmaals chapeau ;)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

myself

Citaat van: wil op juli 29, 2005, 09:26:28
Natuurlijk is het moeilijk om percentages te geven, maar ik kom nu eenmaal uit een wereldje van 'meten is weten' en vind uitdrukkingen als ietsje beter, een stuk beter, ff rustiger, niet handig als je voor de bekende dubio staat van AVR300 vs. AVP700+P1000.
terechte opmerking wil en ik was het daar ook wel mee eens, anders had ik die % niet eens gebruikt. Dit geeft je in ieder geval een indicatie hoeveel de winst is. En vooral bij het HT gedeelte viel op dat de ene film/muziek/DTS/Dolby etc daar mooier door ging klinken of slechts marginaal. (lees moeilijk hoorbaar)
Citeer
Maar over je review. Over het algemeen vind ik zwarte apparaten niet de mooiste, maar Arcam heeft met dit paartje wel een zwarte troef in handen. Deze ziet er wel heel cool uit.
8) hij is ook mooi  8) en in een HT set hoort die eigenlijk thuis want die weerkaats in ieder geval geen licht wat eropvalt  ;D Maar mijn vriendin stond op zwart, vandaar.
Citeer
Zoals je zegt was het gat met de AV8/P7 altijd heel groot. Té groot overigens, want ik blijf nog steeds niet goed begrijpen waarom prepro's heel erg veel meer moeten kosten dan een receiver. Het zal misschien wel aan de lagere productie liggen,
tjsa. In de lagere prijsklasses speelt uiteraard mee dat je dan nog een kast en nog een voeding moet betalen, maar als je in de wat duurdere categorie komt moet een pre/pro natuurlijk wel een plaatsje in het assortiment verdienen. Meer van hetzelfde is dan geen optie en hij moet dan beter zijn dan een receiver die wat prijs betreft in de buurt zit. En receivers worden idd veel meer verkocht dus de ontwikkelingskosten kunnen meer uitgesmeerd worden.
Citeer
Komt ie op mijn short-list? Misschien wel. Als ik bedenk met welke upgrade mijn set nu het meest gebaat zou zijn dan zit het in voortrap én in de speakers zelf. Keuzes maken dus.
hoe ben je daar eigenlijk achter gekomen?
Citeer
Toch heb ik nog even een vraagje over het klankkarakter van deze AVP700. Hoe zou je deze willen beschrijven? Warm, rond, helder, krachtig, etc.? En wederom de veel gestelde vraag: in hoeverre kan deze prepro stereo-pre's of geïntegreerde stereoversterkers bijbenen?
klankkleur.... zelfde als de AVR300 maar daar heb je natuurlijk weinig aan  ;D Ik moet weer even graven toen ik mijn AVR300 kocht en wat andere receivers en pre/amps gehoord heb. Misschien kunnen anderen even aanvullen, maar ik zou het omschrijven als eerlijk. Arcam zet zeker niet de bas aan zoals enkele andere merken wel doen. In eerste instantie lijkt de bas daardoor wat kaal, maar uiteindelijk merk je dat de bas dan juist meer integreerd en er een mooi geheel van maakt. Je wordt er zeker niet luistermoe van. Je hebt zeker genoeg baskracht, maar de bas zal altijd gecontroleerd blijven, het wordt geen "boem boem". Ik vond vooral dat stemmen erg duidelijk werden en hoge tonen werden iets helderder. Het is zeker niet schel. Ik vind hem muzikaal en vooral het loskomen van de boxen vond ik bij arcam heel erg sterk terug. Hoe vaak ik bij de demo wel niet naar de middenspeaker gelopen ben  ;D Bij andere merken hoorde ik veel meer het geluid uit de boxen komen en plakte dat meer in de hoeken.
Waar je bij Arcam op moet letten (of misschien is het de combi met B&W) is dat je soms iets meer een metaalachtig geluid hoort, wat gruis. Dit kun je met interlinks ed wel wegkrijgen.
Citeer
Jammer dat ie nu weer terug is, een uitgebreidere test in de vorm van een shoot-out zou mooi zijn. Aan de andere kant, het vergelijk dat je nu maakte was een heel nuttige. Zodra je merk A gaat vergelijken met merk B (en dan ook nog eens met verschillende eindtrappen) wordt het heel gecompliceerd. Dat is misschien nuttig als de tijd voor aanschaf rijp is.
ja, de volgende mag zich weer gaan verlekkeren aan de 700  8) In een shootout kun je hem inderdaad mooier vergelijken met zijn prijscollega's. Ik heb er nog over nagedacht maar mijn doel was de vergelijking met de 300 vandaar. En idd als je verschillende merken met elkaar gaat vergelijken kom je iets meer in de persoonlijke voorkeuren terecht en wat iemand in een geluidskleuring zoekt. Het zou wel een heel mooie uitbreiding van de test zijn. Ik kom graag luisteren als er een shootout is  ;D 8) Ik heb hem in gedachte ook even met de A32 vergeleken, maar mijn herinneringen en setup van de sets zijn te verschillend om dat goed te doen. Ik vind wel dat de 700 een heel eind in die richting is opgeschoven. Ik vind hem meer als een FMJ klinken, dus sneller, krachtiger, gedetaileerder, meer statement etc.
Citeer
Nogmaals chapeau ;)
wil
tnx  ;D ik vond ook dit weer een leuke review om te doen, alhoewel hij lastiger was dan de kabelshootout  ::) Daar kon ik wel A-B vergelijken en meer verschillen opmerken

R

Leuk om te lezen marcel. Ik kan me er vrij goed in vinden. Als je weer terug bent van vakantie, dan moeten we de a 32  maar een keer inpakken en naar jou slepen. Dan zou je eigenlijk ook al klaar kunnen zijn...;). Of zou jij nou eerst hier langs komen, die RD wil ik toch wel erg graag aan mijn speaker horen..

wil

Citaat van: myself op juli 29, 2005, 10:49:45
hoe ben je daar eigenlijk achter gekomen?
Niet zo kritisch hé  ;)
De voortrap (receiver) en de speakers zijn beide van het type "instapper". Daar is op zich niks mis mee, maar ik vermoed dat upgraden van deze componenten een fikse stap voorwaarts zijn in muzikaliteit, want daar wil ik nog verder in groeien. Qua surround hoef ik geen echte verbetering, daar liggen bij mij de wensen een stuk lager. Wel weet ik dat wisselen van speakers betekent dat er 5 speakers vervangen moeten worden, het 4G-principe is me nl. wel heilig.
Hoewel ik het op mijn set niet uitgeprobeerd heb denk ik dat ik met andere speakers een ander timbre ga krijgen en misschien ook andere detaillering. Met een betere voorversterker verwacht ik vooral meer natuurlijkheid te krijgen. Of dat allemaal zo is weet ik niet. Daarvoor moet ik gaan matchen en proberen, maar da's een klus!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

myself

Citaat van: Ruben op juli 29, 2005, 10:55:27
Leuk om te lezen marcel. Ik kan me er vrij goed in vinden. Als je weer terug bent van vakantie, dan moeten we de a 32  maar een keer inpakken en naar jou slepen. Dan zou je eigenlijk ook al klaar kunnen zijn...;). Of zou jij nou eerst hier langs komen, die RD wil ik toch wel erg graag aan mijn speaker horen..

dan doen we toch gewoon beide  ;D
maar jouw nieuwe speakers moeten eerst inspelen joh  ;)

R

Citaat van: myself op juli 29, 2005, 11:07:35
dan doen we toch gewoon beide  ;D

Oh ja, dat is ook weer zo...

myself

Citaat van: wil op juli 29, 2005, 11:04:19
Niet zo kritisch hé  ;)
De voortrap (receiver) en de speakers zijn beide van het type "instapper". Daar is op zich niks mis mee, maar ik vermoed dat upgraden van deze componenten een fikse stap voorwaarts zijn in muzikaliteit, want daar wil ik nog verder in groeien. Qua surround hoef ik geen echte verbetering, daar liggen bij mij de wensen een stuk lager. Wel weet ik dat wisselen van speakers betekent dat er 5 speakers vervangen moeten worden, het 4G-principe is me nl. wel heilig.
Hoewel ik het op mijn set niet uitgeprobeerd heb denk ik dat ik met andere speakers een ander timbre ga krijgen en misschien ook andere detaillering. Met een betere voorversterker verwacht ik vooral meer natuurlijkheid te krijgen. Of dat allemaal zo is weet ik niet. Daarvoor moet ik gaan matchen en proberen, maar da's een klus!

wil
lastige overweging Wil. Maar waarschijnlijk zit je wel in de juiste richting. Ik kwam zelf van een denon PMA500 en Onkyo 727 (jawel oudjes) en die klankkleur is eigenlijk niet echt lekker als ik ze nu met de arcam vergelijk. Ik ben er jaren zeer gelukkig mee geweest, maar het is geen vergelijk. Het krappe/smalle/platte geluidsbeeld, de scherpte die overal inzat, de mindere controle op het geluid zijn dingen die je pas gaat merken als je de sprong waagt (en kunt maken). Maar als je ook op zo'n keerpunt in je hifi-leven staat  ;D ;D waarin je alles ter discussie zet en aan het rondkijken bent, moet je gewoon veel verschillende dingen gaan beluisteren en informatie opdoen, maar dat doe je zo te zien al  ;)

bmateijsen

Citaat van: myself op juli 29, 2005, 11:07:35

En lang inspelen ook ;)

R

Ha ha, ja het schijnt. Dat is nog wel te overleven denk ik..

FrankB

Ik ga Arcam toch nog een kans geven en de CD23 proberen. Volgende week vrijdag komt ie bij me te staan. Ik ben benieuwd!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

R

Goed bezig frenk, ik vind de combi heerlijk met sf. Ben benieuwd.

myself

Citaat van: FrenkB op juli 29, 2005, 11:30:14
Ik ga Arcam toch nog een kans geven en de A32 proberen. Volgende week vrijdag komt ie bij me te staan. Ik ben benieuwd!
ben benieuwd frank ! ook als het niet jouw 'ding' is.

FrankB

Citaat van: Ruben op juli 29, 2005, 11:31:37
Goed bezig frenk, ik vind de combi heerlijk met sf. Ben benieuwd.

Ik neig zelf voorzichtig richting Meridian. Maar die speler ga ik volgend jaar beluisteren, als er weer budget is. Ik heb altijd iets tegen de sound van Arcam gehad, wat Myself omschrijft als metalig en daar kan ik slecht tegen. Maar ik heb de Arcam nooit in mijn eigen set gehoord. Vandaar de hernieuwde kans ;)

R

Ik denk dat myself vooral naar de luisterervaring bij mij. De cdm 7 nt's laten af en toe net wat te grainy in het gehoor. Echt metalig kan ik de sound van arcam niet noemen. Nu ik ze met de SF's heb gehoord :-*. Het is geen lavardin, dat is zeker. De prijs is ook even wat anders...

myself

laatste uur is aangebroken

omdat de 700 vandaag terug moet, ben ik voor de laatste keer naar de 700 gaan luisteren. Ik wou de geluidskwaliteit gecontroleerd afbouwen om nog even de laatste indrukken op te snuiven. Ik gebruik 3 nr's van Chris Jones met veel gitaarwerk voor de laatste impressies.....

van 700 -> 300/P35
duidelijk minder snelheid en attack. Er komt ook wat meer onrust in de stem en ik hoor wat meer gruis

van 300/P35 -> 300 bi-amped
de integratie vind ik iets mooier. De krekels op de achtergrond zijn wat mooier opgenomen
het geluid is wel wat ronder geworden en plakt wat meer aan de boxen.

na een kwartier is er echter al sprake van gewenning wat mij aangeeft dat de P35 upgrade voor mij niet de moeite waard is.

myself

Citaat van: FrenkB op juli 29, 2005, 11:59:05
Ik neig zelf voorzichtig richting Meridian. Maar die speler ga ik volgend jaar beluisteren, als er weer budget is. Ik heb altijd iets tegen de sound van Arcam gehad, wat Myself omschrijft als metalig en daar kan ik slecht tegen. Maar ik heb de Arcam nooit in mijn eigen set gehoord. Vandaar de hernieuwde kans ;)
ik zou het niet metalig noemen. Er is soms wat gruis, maar de A32 is natuurlijk nog een stapje beter. Ik heb de A32 ook al eens aan mijn boxen gehoord ong 1 jaar geleden. Ik ken een aantal merken die erg metaalachtig en scherp klinken en daarmee vergeleken is de arcam erg sweet. Ik vind hem zowiezo mooier dan rotel, marantz, denon, primaire maar ja dat is mijn smaak

R

Citaat van: myself op juli 29, 2005, 12:03:09
na een kwartier is er echter al sprake van gewenning wat mij aangeeft dat de P35 upgrade voor mij niet de moeite waard is.

Dat zou dan echt aan het pre gedeelte moeten liggen. Een A32 is exact hetzelfde qua eindbak.

bmateijsen

Citaat van: Ruben op juli 29, 2005, 12:08:58
Dat zou dan echt aan het pre gedeelte moeten liggen. Een A32 is exact hetzelfde qua eindbak.

Voorversterkers doen veel ;)

Harry HT

Ha Myself,
Citaat van: myself op juli 29, 2005, 10:49:45
Ik heb hem in gedachte ook even met de A32 vergeleken, maar mijn herinneringen en setup van de sets zijn te verschillend om dat goed te doen.
Het zou mooi zijn wanneer je een keer de set voor een vergelijking meeneemt naar Spacebass, hij heeft zwarte FMJ AV8/P7 combi. P.M. hem anders.

Eigenlijk is dat de vraag die we allemaal beantwoord willen hebben, klinkt ie als .... voor veel ......  ;)

CiteerIk vind wel dat de 700 een heel eind in die richting is opgeschoven. Ik vind hem meer als een FMJ klinken, dus sneller, krachtiger, gedetaileerder, meer statement etc.tnx  ;D
Ergens  :) heb ik gelezen dat de Diva Avr 250 (of de 300, dat weet ik niet meer zeker)in stereo in de klasse van de Diva A65 viel.
De klasse die jij de beluisterde Diva combo toewijst lijkt me zodoende (theoretisch gezien) een beetje voorbarig.
Maar wanneer ik je mooie uitgebreide review lees, heb jij het anders ervaren en dat is natuurlijk alleen maar goed nieuws  8)

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

FrankB

Citaat van: Ruben op juli 29, 2005, 12:01:09
Ik denk dat myself vooral naar de luisterervaring bij mij. De cdm 7 nt's laten af en toe net wat te grainy in het gehoor. Echt metalig kan ik de sound van arcam niet noemen. Nu ik ze met de SF's heb gehoord :-*. Het is geen lavardin, dat is zeker. De prijs is ook even wat anders...

De Lavardin staat eigenlijk wel buiten kijf, ik wil alleen de IS Ref nog horen voor ik definitief beslis. Ik bedoelde dan ook dat ik de CD23 ga proberen, sorry voor de verwarring  :-[

R

Ah oke, ook erg mooi. Maar een cd 23. geen 33 of de nieuwe 36?

FrankB

Citaat van: Ruben op juli 29, 2005, 12:54:42
Ah oke, ook erg mooi. Maar een cd 23. geen 33 of de nieuwe 36?

Nee, de cd23. Dit moet nog altijd de beste zijn, ondanks dat de speler wat ouder is.

myself

Citaat van: Harry HT op juli 29, 2005, 12:17:41
Ha Myself,Het zou mooi zijn wanneer je een keer de set voor een vergelijking meeneemt naar Spacebass, hij heeft zwarte FMJ AV8/P7 combi. P.M. hem anders.
ja een shootout met bij de AV8/P7, AVP700 en A32 zou perfect zijn. Helaas moet hij vandaag terug en ben ik zelf binnenkort op vakantie. Zit er even niet in.
Citeer
Ergens  :) heb ik gelezen dat de Diva Avr 250 (of de 300, dat weet ik niet meer zeker)in stereo in de klasse van de Diva A65 viel.
De klasse die jij de beluisterde Diva combo toewijst lijkt me zodoende (theoretisch gezien) een beetje voorbarig.
Maar wanneer ik je mooie uitgebreide review lees, heb jij het anders ervaren en dat is natuurlijk alleen maar goed nieuws  8)
ik heb er natuurlijk geen Diva A-serie naast gehad, maar heb al wel wat andere broeders in de arcam serie gehoord.
Als ik puur op het geld afga, dan zou deze AVP700 toch heel erg hoof in de arcam reeks uitkomen. Als ik probeer het DSP en 7 kanaals deel eruit te denken dan kom ik uit op, pak hem beet, 1000 euro wat alleen aan het voorversterkergedeelte besteed is. Samen met de P35 kom je toch een heeeeel eind in de richting van een goede geintegreerde stereoversterker.