Waarom twee extra aansluitingen op mijn speakers?

Started by zaphodB, July 18, 2005, 22:36:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zaphodB

Ik heb mij erover verbaasd dat mijn luidsprekers beschikken over 4 aansluitpunten, waarvan er telkens 2 middels een koperen plaatje met elkaar zijn verbonden. Ik sluit immers de luidspreker toch maar met twee aders aan?
Wie kan hier een (plausibele) verklaring voor geven? Het doorlussen van een luidspreker kwam als eerste bij mij op, maar dat lijkt me toch een vreemde zaak. Aansluiten met twee kabels voor elke ingang dan voor een beter signaal?

Rob.

eduard

De extra aansluiting kan je gebruiken voor een BI-wire of Bi-amp verbinding. Gebruik de zoek functie om meer info over bi-ampen of bi-wire te vinden.

myself

Quote from: zaphodB on July 18, 2005, 22:36:01

Wie kan hier een (plausibele) verklaring voor geven? Het doorlussen van een luidspreker kwam als eerste bij mij op, maar dat lijkt me toch een vreemde zaak. Aansluiten met twee kabels voor elke ingang dan voor een beter signaal?

inderdaad, je zegt het zelf al. Zo kun je je lage tonen speaker apart aansturen en je mid/hoog apart. Je moet dan wel het plaatje verwijderen anders sluit je de zaak kort
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

René4u

Zie onderstaand topic:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23835.0

Daar moet je wel een eind mee komen over het hoe en wat over BI-wiren.
De cursus rietdekken is afgelast...Riet is ziek.

zaphodB

Bedankt allen. Weer iets nieuws geleerd! Dit forum is toch wel bijzonder nuttig ;D

irtimit

En laat je  toe je geld sneller te laten rollen dan je denkt  O0
PM11_SA15_ST15_B&W804D2_Bifocal_Kimber Select

Hazze'80

Het is zowiezo raadzaam om het koperen plaatje te verwijderen en te vervangen door een stukje speakerkabel.

Arjen
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

nomat

@ arjendehaas:
wat maakt dat uit ?
dat hele korte stukje, en is waarschijnlijk nog verguld ook
super geleiding toch ?
Harman/Kardon HK970 + TU970 + HD970 + DVD22 + Canton Ergo RCL (zonder RC module)

reMC

Quote from: nomat on July 29, 2005, 18:04:39
@ arjendehaas:
wat maakt dat uit ?
dat hele korte stukje, en is waarschijnlijk nog verguld ook
super geleiding toch ?

Dat het verguld is zegt niet zo veel. Het gaat vooral om de gebruikte materialen in de verbinding. Tsja, wat is 'verguld' dan? Dat hele korte stukje kán veel verschil maken. Neem gewoon een stukje koper van 0,4mm om te proberen zou ik zeggen.

garmtz

Het materiaal waar de standaard brugjes van gemaakt zijn, is erg slecht geleidend. Bijna ieder stukje fatsoenlijke speakerkabel klinkt beter.