'High definition televisie nog voor WK'

Gestart door Roland, juli 13, 2005, 11:18:47

Vorige topic - Volgende topic

monthy

Door de ogen van Philips, ziet de weg naar HD in Nederland er zo uit.

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=64347

jowi

Goeie aktie van Pearl Philips, laat nou die HDTV maar komen!  ;D

kippekop

Citaat van: jowi op juli 16, 2005, 09:13:44
Goeie aktie van Pearl Philips, laat nou die HDTV maar komen!  ;D

Ik weet nu al wel weer waar mijn vrienden tijdens het wk zullen zitten....zucht!  ;D
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Job

Citaat van: monthy op juli 16, 2005, 09:09:24
Door de ogen van Philips, ziet de weg naar HD in Nederland er zo uit.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=64347
Leuk artikel, dank voor de link. Heeft Raf1 ook meegelezen? :P

...Moeilijker wordt het om zenders zover te krijgen dat ze massaal in hd-tv gaan uitzenden. Dat zullen ze zeker niet meteen allemaal gaan doen.

...De gewone publieke netten zullen niet tot de vernieuwers behoren

...De duw in de richting naar hd-tv wordt van de betaalkanalen verwacht

...Of na de pay-tv's ook de commerciële omroepen aanhaken is nog de vraag. Er is belangstelling, maar niet concreet. Hoe snel Nederland hd-tv-programma's kan ontvangen is evenmin duidelijk. Canal Plus is de enige betaalzender die in ons land uitzendt.

koffieleut

Inderdaad is Vanal plus de enige betaalzender en wat voor één !!

Terwijl in alle andere landen betaalkanalen omgaan naar HDTV zendt Canal plus hier alles nog gewoon in het vierkant uit met balkjes onder en boven.

Hoeveel jaar lopen wij eigenlijk achter ??

Blijkt in ieder geval dat UPC ook niet echt wil investeren in kwaliteit.

J.A.F._Doorhof

Niet helemaal waar, C+ heeft een 16:9 kanaal waar anamorphic word uitgezonden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

koffieleut

Dan loop je toch achter hoor beste Doorhof.
Canal + had inderdaad een breedbeeld kanaal in anamorphe maar dat is al een aantal maanden omgedoopt tot Canal plus Geel en is gewoon antiek vierkant.

Job

Ook via de satelliet?

Begreep altijd dat C+ Geel in 16x9 uitzond, maar toen het enige tijd geleden ook via de Amsterdamse kabel met digitale decoders te ontvangen was, bleek het allemaal LTBX. Heel vreemd, want die decoders zijn volgens mij prima in staat om het juiste signaal naar je TV te sturen (je kan op die decoders het beeldformaat van je TV kiezen, net als op veel DVD spelers en Digitenne-ontvangers).

koffieleut

Via de sateliet is Canal plus Geel ook heel erg vierkant :-[

Job

Citaat van: koffieleut op juli 19, 2005, 00:03:59
Via de sateliet is Canal plus Geel ook heel erg vierkant :-[
Weet je dan wel zeker dat de instellingen van je ontvanger goed staan? Bij mij is C+ geel via de digi-kabel letterboxed en dus zeker niet vierkant.

(90% vd programmering op Rood en Blauw is ook LTBX trouwens).

J.A.F._Doorhof

Via de sateliet is geel bij mij toch echt anamorphic.
Check inderdaad je receiver instellingen even dat hij wel op 16:9 staat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

koffieleut

Beste Doorhof, ik kan dat beter tegen jou zeggen en dat bedoel ik niet onaardig.
Canal plus Geel is al maanden niet meer anamorhe.
Misschien dat jouw televisie het letterbox heel snel opblaast ofzo :-)

Job

Heren, heren...

Gevonden op Sat4All:

"Canal+ 16/9 zendt 's middags en 's avonds nog gewoon in echt 16/9 uit. Alleen de rest van de tijd, dus 's nachts en 's ochtends is het in 4/3. Bij deze normale uitzendingen is de titel 16/9 uit het logo weggehaalt."

monthy

Helaas is dit een tijdje zo geweest, maar sinds canal + 16/9 gewijzigd is in canal+ geel zenden ze niet meer uit in anamorphe.

koffieleut

Beste Job, zo breng je Doorhof nog meer op een dwaalspoor:-)
Canal plus Nederland zend op geen enkel kanaal meer uit in anamorphe, geloof me nou.

Ik wou dat het anders was.

We zijn net een ontwikkelingsland op dit gebied.

Randal

Ach, het is toch het leukst en meest sfeervol om het WK in de kroeg kijken.

Als je dan genoeg biertjes ophebt, is de resolutie zelfs verdubbeld!...  ;D  ;D

Allure

Er zijn in Europa, afgezien van (het voormalige) Euro1080, 3 serieuze HDTV-initiatieven: Sky in Engeland, TPS in Frankrijk en Premiere in Duitsland. Deze 3 aanbieders gaan nog dit jaar van start.

Punt is dat je hier wel over de drie grootste tv-markten van Europa praat. Zelfs in Spanje en Italië zijn, voorzover mij bekend, momenteel geen HD-initiatieven.

Als je ziet hoe Nederland altijd achterloopt met dit soort zaken (denk maar aan letterboxed breedbeeld, regelmatig met het zenderlogo in de zwarte balk), dan maak ik me vooralsnog geen enkele illusies.

Wat wél gaat gebeuren is dat RTL4, RTL5 en RTL 7 binnenkort (zal wel per 2006 zijn) vrijwel alles in breedbeeld gaan uitzenden, maar reken er maar op dat dit letterboxed is, ook per satelliet.

Blijven over Talpa en Versatel. Op Venturo's weblog is wel eens gemeld dat Versatel plannen zou hebben voor een premium abonnement op de voetbalbeelden, die dan in HD worden aangeboden. Of het echt waar is, is punt twee. Wat Talpa betreft is het afwachten wat ze met hun toekomstige kanalen gaan doen. Mijn persoonlijke inschatting is dat de zenders weliswaar zullen bekijken hoe Sky en consorten het in het buitenland doen met HD, maar dat ze hier vooralsnog helemaal niets met HDTV zullen gaan doen.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

pietnoeck

Ook Canal+ Frankrijk gaat digitaal dit jaar.

hillie

@Pietnoeck

Digitaal wordt straks bijna alles. Bedoel je dat canal+ Frankrijk ook HD gaat?

Digitaal is een subset van HD. Laat het onderscheidt tussen digitaal en HD duidelijk zijn, anders halen we de dingen door elkaar.

koffieleut

FTA ?

Voorlopig timmert Digitenne behalve Nederland 2 alles nog flink dicht met conax.
En de publieke omroep heeft al aangegeven niet FTA te willen gaan als de analoge zenders uitgeschakeld worden.
( ik vind dit overigens een grof schandaal!)

kemel

Geestige topic.  Lijkt wel een welles-nietes spelletje.  :D

Ik kan me nog goed herinneren dat begin de jaren negentig menig tijdschrift zat te kraaien dat we in 1995 allemaal HD op een plasma zouden kijken. We zijn nu 2005...
De Olympische spelen in Barcelona in '92 zijn al opgenomen in analoge HD.  Als ik me niet vergis worden sommige van de betere Vlaamse fictie-series onder tussen ook al op HD op genomen.  Maar om de uitzendinfrastructuur aan te passen staat nog niemand te springen.
De Europese unie mag dan wel zo genaamde actie plannen hebben, die zijn niet bedoeld voor ons kijkers maar voor de industrie draaiend te houden.  Was ook zo met het 16:9-actie plan van de EU want de verkoop van breedbeeld televiesies moest aangezwengeld worden.  En iemand zou een breedbeeld tv kopen als er niets in breedbeeld te zien was.  Zo'n lekkere truk passen ze mss over enkele jaren ook toe met HD-televiesie.  :P

Ik weet één ding: onze oude 4:3 tv doet het nog prima en ik hoop dat ie het nog minstens 5 jaar volhoudt (al vrees ik ervoor :-\). Dan zien we wel weer.   Voorlopig heb ik niet de drang om in detail te zien dat de nieuwslezeres een joekel van een puist heeft.  ;D

hillie

Kemel, je slaat de spijker op zijn kop. Het spuwen van zenders "wij doen HD" is wat mij betreft leugenachtige marketing. Dit op een enkele uitzondering na, waar we toch weinig aan hebben.

Wel zie ik toekomst in "HD ready" beelschermen in combinatie met MCE of blue-ray/HD-DVD spelers. Dan pas wordt ook duidelijk hoe groot de behoefte is naar HD en misschien zullen zenders dit volgen. Dan zijn we een decennium verder.

Ik heb altijd gedacht Europa slaat 720p over en gaat naar 1080p. Nee, we gaan lekker langzaam naar 720p want dan is meer geld te verdienen en 1080p wordt daarna wel weer een verkoop argument. Jammer, als klant zijn we geen koning.

pietnoeck

Hoi,

Canal + Frankrijk gaat HD , zenden reeds trailer uit op Astra !
Naast Sky (hebben reeds een website http://hd.sky.com/ ) en Premiere zijn zij de enige met duidelijke en reeds gepubliceerde startdata.
Rond TPS blijft het voorlopig stil.

Mag ik er de zeer welingelichte heren toch even op wijzen dat de Euro 2004 en de olympische spelen volledig in HD zijn gecapteerd en daarna naar SD zijn gedegradeerd terwille van ons aller publieke omroepen.
Heb hier nog ergens Duitsland-Nederland liggen.

Dus het is allemaal niet meer veraf maar reeds achter de rug !

hillie

Achter de rug ? ? ? ? Het is nog heel ver weg voor nederland zul je bedoelen ! ! ! !

Wat heb je aan HD opnames als er niet in HD wordt uitgezonden. Ik ga geen Euro 2004 of de laatste Olypische spelen op HD kijken in het jaar 2010 (als het er dan eindelijk is).

pietnoeck

Jamaar,

Het was er , hoe kon ik het anders opnemen denk je ?