'High definition televisie nog voor WK'

Gestart door Roland, juli 13, 2005, 11:18:47

Vorige topic - Volgende topic

astrobart

ach hd tv, buiten de mensen zoals hier op het forum, interesseerd het verder niemand ook maar ene ruk :'( of de boel in HD of gewoon wordt uitgezonden.

Raf1

Job,

Misschien is juist het ontbreken van een staatomroep is het probleem ::)
Er bestaat analoge video, en digitale video
High defenition beelden, zijn lastig om als analoge signalen op te slaan of te transporteren.
Digitaliseer je ze, wordt alles veel makelijker.
High defenition zul je dus meestal in digitale vorm tegenkomen.
De meeste TV-signalen in nederland over de kabel worden ge-digitaliseerd, maar zijn van oorsprong dus niet digitaal, net zoals een CD waarop AAD of ADD staat, inplaats van DDD
Praten we over digitale televisie, dan is de bron digitaal en wat nederland 1/2/3 aangaat is dat de taak en verantwoordelijkheid van het NOB, niet de omroepen, die mogen niets eens zelf zenders bezitten. laat staan direct aan de kabelaars aanbieden.
En het NOB bied niet digitaal aan.
Als je HD wil hebben, zul je eerst digitaal moeten kunnen werken.
Dat jij en anderen de term DV gelijk zien met het camcorder formaat, neemt niet weg dat erop een DVD en bij echte digitale Televisie ook sprake is van digitale video ::) ::) ::)
Zodra er vanaf kamera tot aan de consument binnen het digitale domein gebleven kan worden, en het liefst ook binnen dezelfde codec, dan is er geen kwaliteitsverlies, dan ziet Digitenne er goed uit.
Ik hoor hier geen (niet veel) mensen klagen over het beeld wat een DVD-speler via DVI aan een projector levert, nu dan, dat is wat er ook voor TV moet gaan gebeuren.
En de nederlandse commerciele zenders zijn in een ongunstige concurentie positie, omdat de staat 3 zenders in bedrijf heeft met redelijk concurerende progamma's en reclame zendtijd.
Dus als de commerciele zenders gaan digitaliseren gaan hun kosten omhoog  en moeten zij dit in hun zendtijdtarieven doorberekenen,terwijl de 3 staatzenders geen extra kosten hebben, en er dus sprake is van oneerlijke concurentie.
Anders wordt het als de staat wel gaat digitaliseren.
Als laatste,
Zodra er digitaal uitgezonden wordt, komt er een behoorlijke hoop frequentie ruime in de ether beschikbaar.
Daar etherfrequenties door de staat dmv vergunningen vergeven kan worden, staat er op het einde van het digitaliseren van Televisie uitzendingen een behoorlijke zak met geld te wachten.
Vandaar ook dat het 2dekamerlid vragen stelde aan de minsiter van economische zaken, en zalm, ooit eens zijn begrotings tekort kan gaan dichten.

Groetjes,

Raf.

Job

Citaat van: Raf1 op juli 13, 2005, 17:19:16
En HD duur?
Een groot deel van alle amerikaanse succes-series die in nederland op de buis zijn, zijn al HD in Amerika.
Een heel klein high end segment van dure producties dus.
CiteerAls er digitale TV is in nederland wordt het aantrekelijk voor commerciele stations om ook HD aan te bieden.
Want? Hoe is daar (meer) geld aan te verdienen dan?
CiteerDus jij zal niet een abo nemen om CSI, 24, The Soprano's, The Shield, enz  in HD te kunnen kijken
Ik wel. De vraag is of Mien uit Assen het doet.

CiteerJuist jullie zouden moeten zien welk een voordelen dit zal geven, en zouden eigelijk al moeten weten dat dit er aan zat te komen.
Wie hier beweert dat-ie het niet zag aankomen?

CiteerDe techniek die HD-TV mogelijk maakt komt uit de hoed waar ook de DVD uitkwam, en daar tussen zit Digitale TV, wat al een aantal jaren in amerika en Engeland toegepast wordt.
Voor het WK in nederland digitale TV, voor 10 euro dat het zo is.
Voor 20 euro dat met kerstmis iedereen zichzelf gek koopt een digitale TV spullen ;D
DTV=HD

Je kletst een boel, maar het snijdt weinig hout.

Job

Citaat van: Raf1 op juli 13, 2005, 18:04:15
Misschien is juist het ontbreken van een staatomroep is het probleem
Als dat zo is, is het niet iets dat snel opgelost lijkt te worden
CiteerHigh defenition beelden, zijn lastig om als analoge signalen op te slaan of te transporteren.
Prima analoog te transporteren. Opslag van video zou ook analoog kunnen, maar daar wil toch niemand meer aan.
CiteerDe meeste TV-signalen in nederland over de kabel worden ge-digitaliseerd, maar zijn van oorsprong dus niet digitaal
Alle uitzendmasters zijn al lang 'digitaal' en acquisitie in 90% van de gevallen. De distributie gaat analoog.
CiteerEn het NOB bied niet digitaal aan.
Jawel, dat heet Digitenne.

CiteerAls je HD wil hebben, zul je eerst digitaal moeten kunnen werken.
Niet per se, maar het is wel zo makkelijk als je je bandbreedte toch wil verhogen en dus de infrastructuur aanpakt.
Maar mijn hele punt is dat de MOGELIJKHEID om HD te distribueren niet per se impliceert dat daar ook gebruik van zal worden gemaakt. Kies je in beschikbare bandbreedte X voor het uitzenden van 5 zwaar gecomprimeerde  SD uitzendingen, of 1 HD uitzending?

CiteerDat jij en anderen de term DV gelijk zien met het camcorder formaat, neemt niet weg dat erop een DVD en bij echte digitale Televisie ook sprake is van digitale video
Maar niet van DV. DV is IEEE1394.
Codecs do matter.

CiteerZodra er vanaf kamera tot aan de consument binnen het digitale domein gebleven kan worden, en het liefst ook binnen dezelfde codec, dan is er geen kwaliteitsverlies, dan ziet Digitenne er goed uit.
Als mijn tante een pikkie had, dan was ze mijn ome.
Kortom: dat is vooralsnog een illusie. Uncompressed 601 zal al niet lukken, laat staan HD (nota bene: er is niet eens een tapeformaat dat uncompressed HD kan doen).
Verder klinkt het allemaal wel logisch, maar dat is het niet. Acquisitie, postproductie en distributie stellen andere eisen aan codecs, dus de kans dat er een allesomvattend codec komt, is klein.

CiteerIk hoor hier geen (niet veel) mensen klagen over het beeld wat een DVD-speler via DVI aan een projector levert, nu dan, dat is wat er ook voor TV moet gaan gebeuren.
In SD, bedoel je?

CiteerDus als de commerciele zenders gaan digitaliseren gaan hun kosten omhoog
De commerciëlen zijn al digitaal (zenden uit via satelliet). Maar waarom zouden ze HD gaan?

Citeerterwijl de 3 staatzenders geen extra kosten hebben
Hoezo niet?
CiteerZodra er digitaal uitgezonden wordt, komt er een behoorlijke hoop frequentie ruime in de ether beschikbaar.
Waar dus nauwelijks meer iemand op zit te wachten tegen die tijd, en die dus veel minder waard is.

Geert

Het is een fraaie en bijzondere discussie geworden in het tijdperk waarin zo ondertussen iedereen zo'n beetje aan de breedbeeld is terwijl dit nauwelijks standaard is in tv land. Het lijkt me dan ook dat we eerst maar eens een discussie moeten gaan voeren over wanneer breedbeeld een keer door gaat breken. Misschien gebeurt dit ook wel tijdens het wereldkampioenschap tezamen met HD! Wie er nog in sprookjes gelooft moet het maar zeggen!

Groet,
Geert
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Panasonic 55Z95AEG

Job

Citaat van: Geert1962 op juli 13, 2005, 19:08:56
het tijdperk waarin zo ondertussen iedereen zo'n beetje aan de breedbeeld is
Heb je cijfers? Men riep lange tijd dat dat onder de 25% lag, en dat dat een van de redenen was om nog niet in BB uit te zenden (slappe smoes, daar niet van). Ben benieuwd hoe die cijfers nu liggen.

hillie

Ik begrijp best dat mensen enthousiast willen zijn over HDTV en dit morgen al in werking willen zien.

Net als Job, ben ik er niet van overtuigd. Job geeft een reeks van goede argumenten.

Ik zie 2010 zo ... HDTV kan men alleen zien op Blu-ray DVD's (of HD-DVD) die je kunt huren, kopen, of downloaden. Daarnaast hebben sommige mensen een kopietje draaien op hun MCE. Er komt geen HDTV binnen via de kabel. Pas als de DVDs uit de schappen zijn verdwenen en vervangen zijn door Blu-ray of HD-DVD dan komen de kabelmaatschappijen overstag. Dit is dezelfde strategie als nu met digitale TV en dit zal zich herhalen met HDTV. We leven dan in het jaar 2020.

pietnoeck

soms kletsen jullie toch wel een beetje teveel uit jullie nek daar in 'olland.

http://hd.sky.com/ , vanaf 2006 via satelliet, canal+ Frankrijk zelfs al vanaf oktober 2004, net als premiere.

hillie

Wacht maar tot 2006. Straks krijgt mijn nek nog gelijk ook  ;D

In de discussie hadden we het over TV in Nederland. Ik denk dat over de grens wel iets meer gebeurd. Film zenders zoals premiere en canal+ zullen HD via de satelietals een verkoopargument gebruiken , maar het is te bezien of het netwerk hier in Nederland er in mee gaat. Je zult een sateliet en een abonnement moeten hebben om HD te ontvangen. Je weet dat Hollanders pinnig zijn  ;D en niet iedere hollander koopt een "dure" sateliet installatie.

Ik hoop van harte dat ik uit mijn nek klets (klap) en dat ik ongelijk heb. We zullen wel zien.

pietnoeck

wel, in belgie zit in bepaalde regio's euro1080 al op de kabel.
en er zitten toch veel nederlanders met een schotel op het dak of nu in de camping

want een schotel dat kost toch niet veel hoor, veel zuiniger dan de kabel !!!!!

kippekop

Ik blijf het raar vinden dat we zogenaamd een kenniseconomie moeten zijn, maar we niet alleen bezuinigen op onderwijs, maar ook nog eens steeds meer achter beginnen te lopen op de rest van de wereld. Dat pay tv gedoe kon ik allang in new zealand gebruiken voordat het hier in was en ga zo maar door, breedbeeld is gewoon schandalig dat er nog niks in wordt uitgezonden. Ik weet niet of het aan de nederlandse "zunnigheid" ligt, maar ik zie inderdaad nog bij veel mensen oude 4:3 tv'tjes staan, kunnen die het uberhaupt niet ontvangen ofzo?? Nah ja, eerst nog gratis digitale tv ontvangen hier bij UPC en dan word ik al een stuk blijer :P
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

hillie

Was euro1080 niet van naam veranderd? HD1 of zoiets? Deze zender zend alleen nog maar demo beelden via de sat. Heb ik het mis?

Raf1

Job en Hillie hebben zinnige argumenten ::)
Maar zij wensen dan ook niet  toe te geven dat Digitale TV en HD dichterbij is.
Ik ga niet lopen wellen nieten over een zaken, maar zoals ik de laatste 7 jaar meestal heb meegemaakt, ontbreekt bij jullie the big picture, en zien jullie een te zelfstandige rol voor nederland in dit spel.
Ookal zal voor een deel tante miep in Assen mee bepalen hoe zaken gaan, dit is enkel en alleen, om dat de nederlandse regering namens ons allemaal heeft getekend om binnen geheel europa tot 1 en ook maar 1 systeem te komen, waarbij er gebruikt gemaakt gaat worden van marktwerking.
Dus als de meeste uitzendingen in europa, met de meeste kijkers in 576P is dan wordt de standaard voor Digitale Televisie.
Maar als om een of andere rare reden dat 1080I is wordt het dat ;D
Om tante miep zo ver of gek te krijgen is zeer makelijk, en kost ook niet veel.
Er zijn namelijk al meer dan 20 miljoen kijker's in de wereld die apparatuur hebben die (jawel) 1080I aankan.
Het stomme is gewoon dat je sommige zaken gewoon niet ziet.
Al meer dan 10 jaar zitten zeer veel bedrijven en instellingen inclusief regeringen allemaal te plannen en voor te bereiden voor over gaan van analoge televisie uitzendingen naar digitaal.
En zo'n beetje alles wat met Telecomunicatie en data transfer te maken heeft, heeft daar belang bij.
De frequenties waarop nu nog free to air TV uitzendingen zitten, zijn noodzakelijk om in de toekomst andere vormen van telecomunicatie en data transfer mogelijk te maken, UTMS is peanuts bij wat je op die frequenties kan doen, en ze zullen ook meer geld opbrengen.
Dus zal tante miep over gaan?
En voor 2020, of misschien 2010?
Domme vraag ;D
Ons 2dekamerlid is volgens mijn tijdschema minstens 1 maand te vroeg met zijn vragen gekomen.
Of aan het einde van de zomervakentie of rond het begin van het voetbal seizoen, waren de betere data geweest.
Tenzij er voor een soft aanpak met vooraanmelding gekozen, softaanpak is sowieso hoe de overgang van A naar D in nederland gaat.
Dus eerst hoor je niks, een hele tijd lang, dan beetje bij beetje, totdat, het 5 voor 12 is en de regering zegt dat we niet anders meer kunnen.
Als je er allemaal niks van gelooft, prima.
Maar als je gaat kijken op de site van de EU, dan staan daat sinds 2 a 3 maanden meerdere documenten die het hebben over deze zaken, en sommige zijn al uit 2003, en in die documenten wordt verwezen naar nog oudere documenten, en besluiten en verordeningen.
Nu hebben wij wel nee tegen de grondwet gezegd, maar er zijn een heleboel commerciele bedrijven die zich daar niks van aan hoeven te trekken, en tante miep van alles tegen elke prijs mogen aanbieden.
En het is in hun voordeel om dat te doen en snel ook, want hoe eerder europa digitaal is, hoe sneller er echt geld verdient kan worden.
Heb je trouwens de cijfers van de amerikaanse TVzenders gezien?
Dacht het niet he, na 4 jaar digitaal en HD, willen de kijker meer HD, en maken ze winst ;D
Je kunt het mooi op verjaardagen vertellen, maar je maakt het alleen maar erger en lastiger voor tante miep en de rest.
In Engeland waren ze binnen 14 maanden voor 60% van de kijkers over van analoog naar digitaal, nederland is dead easy, zeker met de kabel.
Enkel moet er wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden, en daar is men nu druk mee bezig.
De hardware is simpel ook al geloof je dat niet.

Groetjes,

En veel leesplezier,

Raf.

Job

Citaat van: Raf1 op juli 14, 2005, 09:28:33
Maar zij wensen dan ook niet  toe te geven dat Digitale TV en HD dichterbij is.
Ik zeg: DTV is dichtbij, HD is verder weg. Jij gooit ze steeds op een hoop en vergeet dat er ook content moet zijn.
Citeerontbreekt bij jullie the big picture, en zien jullie een te zelfstandige rol voor nederland in dit spel.
Het ging in basis over de Nederlandse tweede kamer en wat de Nederlandse regerering en de Nederlandse publieke omroepen met HD gaat doen. Jij haalt er DTV bij en claimt dat van het 1 automatisch het ander komt.
CiteerOm tante miep zo ver of gek te krijgen is zeer makelijk, en kost ook niet veel.
Naar DTV niet nee. Maar afgezien van die handvol Amerikaanse series (met kijkcijfers VER onder het miljoen) zul je een hoop extra HD content moeten maken om aan te kunnen bieden. Daar zou voetbal geeigend voor kunnen zijn.
CiteerDe frequenties waarop nu nog free to air TV uitzendingen zitten, zijn noodzakelijk om in de toekomst andere vormen van telecomunicatie en data transfer mogelijk te maken, UTMS is peanuts bij wat je op die frequenties kan doen, en ze zullen ook meer geld opbrengen.
Goed punt, had ik niet over nagedacht. Overigens ook tricky, want ook die bandbreedte wordt dus uiteindelijk door de gebruiker opgehoest (zie UMTS). Ik bedoel daarmee dat ik me afvraag of het wel zo slim is om die frequenties duur te verkopen, als je een voortrekkersrol wil als land.
CiteerDus zal tante miep over gaan?
Overgaan naar DTV of HD?
CiteerEn voor 2020, of misschien 2010?
Dat eerste is wel erg ver weg.

CiteerHeb je trouwens de cijfers van de amerikaanse TVzenders gezien?
Dacht het niet he, na 4 jaar digitaal en HD, willen de kijker meer HD, en maken ze winst
Maar dan heb je het niet over PBS (dat ook de nek omgedraaid dreigt te worden).
En daarbij heeft de VS de stations al een decennium geleden verplicht om binnen vastgestelde termijn over te gaan naar HD. Dat is hier niet gebeurd, dus daarmee lopen we in ieder geval fors achter.
CiteerIn Engeland waren ze binnen 14 maanden voor 60% van de kijkers over van analoog naar digitaal, nederland is dead easy, zeker met de kabel.
Nogmaals, DTV zal er best van komen en ik reken erop dat de kwaliteit van mijn beeld dan een stuk omlaag gaat.
CiteerDe hardware is simpel ook al geloof je dat niet.
Hoe kom je erbij dat ik dat niet geloof?

Ik claim wel dat HD acquisitie en HD postproductie duurder is dan SD. Op een (toch al heel dure) Amerikaanse serie die internationaal verkocht wordt is dat niet heel veel. Op de 'normale' programma's van eigen bodem is dat onacceptabel veel, zeker in deze tijd. En zonder voldoende content ontbreekt nogal wat incentive.

Hoe je verder voor je ziet dat stations als RTL en SBS een groter satelltietpakketje gaan aanschaffen, is me ook nog steeds onduidelijk. Die hebben in deze economisch wat mindere tijden al moeite genoeg met het vullen van hun blokken. De enige manier om meer te verdienen aan reclame is als er een of twee zenders verdwijnen (of als we de publieken reclamevrij maken).

J.A.F._Doorhof

DTV is er al lang jongens.
TVhome, Schotel etc. etc.

In onze klanten kring zit de laatste tijd meer dan 90% op DTV.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

Met nog een beperkt marktaandeel dus, maar inderdaad, al dan niet DTV is helemaal niet de vraag. Was het ook niet.

Shorty

Er is meer HD-content dan we denken. Zo kondigt HD1 een uitzending aan van het jaarlijkse Prinsengrachtconcert. Dat zien wij in Nederland en België nog steeds in armoedig SD, maar voor de beschaafde wereld (USA; Brazilië, Japan, etc.) wordt dat dus in HD opgenomen.  >:D

Citeeral dan niet DTV is helemaal niet de vraag
Maar zonder de infrastructuur die door DTV wordt opgebouwd ook geen HDTV. De Franse HDTV-zender gaat HDTV trouwens niet alleen via satelliet aanbieden, maar ook via kabel en ADSL.  :D 

VrGr,

Bart J.

hillie

CiteerDTV is er al lang jongens.
TVhome, Schotel etc. etc.

Wat versta je onder lang als het gaat om TVhome? Wat is etc. etc.?

Het zal ook lang duren voordat heel Nederland TVhome zal nemen.

Job

1....prinsengrachtconcert....per....jaar..... :P

Shorty

;D 't Is maar een voorbeeld.... maar er blijken al jaren dingen in Nederland te worden opgenomen in HD zonder dat wij daar iets van merken. Soms komt daarvan iets voorbij op HD 1, maar er zal ongetwijfeld nog veel meer zijn.

VrGr,

Bart J.

Job

Het valt vies tegen, trust me. En zeker geen seriele programma's.

Raf1

Job,

Het gaat niet om wat er nu is, of daadwerkelijk morgen of volgende week op  Nederland 1-2-3 of de commercielen te zien zal zijn.
Maar of het waarschijnlijk is, dat het WK in 2006 in HD voor de kijker in nederland te zien zal zijn, inclusief Tante Miep.
En het antwoord daarop volgens mij is ja ;D
Of erdan ook maar enige andere HD uitzending zal zijn, weet ik niet, maar de kans is groot van wel.
Dat wil nog niet zeggen dat het 8uur journaal op Ned.1 in HD zal zijn, maar misschien Studio sport wel ::)
Als je op de site van VECAI gaat kijken,  staat een stuk wat ze als reactie op een stuk van de OPTA gemaakt hebben.
De kabelaars, verwachten wel dat ze moeten investeren, maar geven aan dat er ook een hele hoop geld te halen valt, en ze verwijzen duidelijk naar wereldwijde ontwikkelingen.
En 2005/06 is een cruciaal moment in een zeer dynamische markt, verleden jaar om deze tijd was DTV nog ver weg.
Onder het kopje "Thema's" en dan "Digitale Televisie", zal je meerdere stukken vinden waaronder een waarin een kabel boer 100.000 Digitale set-top boxen besteld heeft bij Samsung, om aan hun klanten te geven :o
Maar en dat is het probleem, er wordt door voorzover ik weet, door de meeste aanbieders van content(of het nu commeriele of publieke aanbieders zijn) niet in de codec's/format's die voor DTV zijn vastgesteld aangeboden ::)
Dit is mede een van de redenen waarom Digitene er niet uitziet.
Ookal is het in omroepland standaard om met Digi beta te werken(ik dacht D5 of D1), dit is niet 1:1 competibel met de DTV format's.
Op de site van EBU(EBU.ch) kun je een hele hoop documenten vinden, die de ontwikelingen en de besluitvorming op internationaal niveau weergeven.
En daar zijn ook de specificaties voor de DTV en de daarmee verbonden HD spec's verbonden.
Druk je op de knop voor HDTV op die site komt een stuk wat de spec's voor HDTV free to air set-top boxen weergeeft.
Nederland gaat heus niet om wat voor een reden, ander spec's gebruiken.
En free to air is wat de meest vrij en makelijke vorm van ontvangen van televisie is, en de wijze waarop de meeste mensen in europa TV-ontvangen.
Het is de manier hoe publieke zenders het meest uitzenden.
Dat nederland een kabel land is, maakt in zoverre niet uit, dat elke kabelaar een must-carry verplichting heeft voor de publieke zenders in nederland.
Dus uiteindelijk zullen de nederlandse publieke zenders volgens deze spec's content gaan aanbieden.
Of het nu via Digitenne is, die voor 15 jaar lang als enigste digitale TV mag uitzenden (free to air) in nederland, of via kabelaars.
Er is een kans dat in nederland het WK in 2006 niet in HD via de publieke zenders zal worden uitgezonden(ik gok op Talpa ;D), maar de Olympische spelen van 2008, zijn wat Televisie aangaat een HD zaak.
Dit soort evenementen zijn volgens de EU enkel en alleen voorbehouden aan publieke omroepen, en kan gesteld worden dat de nederlandse publiek zenders dan dit evenement volledig en geheel in HD zullen moeten verzorgen.
Dat zowel de EU als de EBU waarin de TVmakers verenigd zijn praten over het goedkoper en efficienter kunnen produceren in een DTV systeem, en zelfs HD als economisch aantrekelijker gezien wordt, dan de huidige stand van zaken, lijkt vreemd.
Maar content is dan vele malen makelijker te verplaatsen, en in veel meer vormen aan consumenten en afnemers te leveren, iets wat juist nu enorm kosten verhogend is, en voor veel eindtoepassing technisch niet haalbaar.
Neem dan ook nog eens het gegeven dat reclamezendtijd bij HD-content meer kost, en de eventuele hogere produktie kosten vallen weer weg.
Bij de keuze voor Tante Miep tussen DTV en HD, zal hetzelfde gebeuren als wat vrijwel altijd gebeurd wanneer iemand geconfronteerd wordt met dit verschil, men wil het ook zelf hebben ::)
Prijzen, kunnen roet in het eten gooien, voor hardware en/of content, maar zoals ik al aangaf, de Olympische spelen is een must do voor de publieke zenders, en de hardware jongens kunnen het niet permiteren dan met nog steeds te hoge prijzen te zitten.
Apparatuur waarmee publieks zenders ontvangen kunnen worden(de wettelijke verplichting om Televisie toestelen en VCR te voorzien van free-to-air ontvangst om tot de nederlandse markt toegelaten te worden is vervallen, voor zover ik weet, vandaar dat je nu ook monitoren ziet, display's zonder tuner) zal voor de gemiddelde nederlander te betalen moeten zijn, anders zal de regering optreden.

Groetjes,

Raf.

Kjelt

Citaat van: Raf1 op juli 15, 2005, 16:49:46
Maar of het waarschijnlijk is, dat het WK in 2006 in HD voor de kijker in nederland te zien zal zijn, inclusief Tante Miep.
En het antwoord daarop volgens mij is ja

Dan zouden er nu al HDkabel kastjes te koop moeten zijn en die zie ik nog helemaal nergens.
Als het dan via de satteliet moet komen : die heeft tante Miep niet, alleen oom Moustafa.
Ga je kijken naar de tv's die progressive aan kunnen: op 1 hand te tellen.

Ik vind het leuk voor je dat je zo positief bent en gun het je allemaal van harte maar 1 jaar tijd is volgnes mij gewoon te kort dag voor zo'n ommezwaai.

hillie

CiteerMaar of het waarschijnlijk is, dat het WK in 2006 in HD voor de kijker in nederland te zien zal zijn,

Niet waarschijnlijk....althans niet in Nederland.

Job

Citaat van: Raf1 op juli 15, 2005, 16:49:46
Het gaat niet om wat er nu is, of daadwerkelijk morgen of volgende week op  Nederland 1-2-3 of de commercielen te zien zal zijn.
Als je het hebt over 2006, heb je het natuurlijk wel degelijk over wat nu geproduceerd wordt.
CiteerMaar of het waarschijnlijk is, dat het WK in 2006 in HD voor de kijker in nederland te zien zal zijn, inclusief Tante Miep.
En het antwoord daarop volgens mij is ja ;D
Tante Miep is daar gek om voor 1 WK een HD weergever te kopen. Plus een decoderbox. Plus 1 voor de slaapkamer.

CiteerOf erdan ook maar enige andere HD uitzending zal zijn, weet ik niet, maar de kans is groot van wel.
Dan moet er als de sodemieter in HD geproduceerd gaan worden. Wie zal dat betalen en waarom?

Citeerdoor de meeste aanbieders van content(of het nu commeriele of publieke aanbieders zijn) niet in de codec's/format's die voor DTV zijn vastgesteld aangeboden ::)
Dit is mede een van de redenen waarom Digitene er niet uitziet.
De meeste mensen zullen het prima vinden.
CiteerOokal is het in omroepland standaard om met Digi beta te werken(ik dacht D5 of D1)
Nee, DigiBeta, niet D1 en ook geen D5.
Citeerdit is niet 1:1 competibel met de DTV format's.
Ligt eraan wat je onder compatible verstaat. Het signaal op een DigiBeta is niet native te versturen (en is native veel te groot). Wellicht helpt het als je zo'n DB eerst fatsoenlijk naar MPEG zou encoderen, ipv de belabberder realtime conversie die men nu gebruikt.
CiteerOp de site van EBU(EBU.ch) kun je een hele hoop documenten vinden, die de ontwikelingen en de besluitvorming op internationaal niveau weergeven.
En daar zijn ook de specificaties voor de DTV en de daarmee verbonden HD spec's verbonden.
Specificaties maken geen content.
CiteerDruk je op de knop voor HDTV op die site komt een stuk wat de spec's voor HDTV free to air set-top boxen weergeeft.
Nederland gaat heus niet om wat voor een reden, ander spec's gebruiken.
Maar ze kunnen wel gewoon SD blijven natuurlijk. Voorlopig is niemand verplicht om HD uit te zenden of te produceren.
CiteerDus uiteindelijk zullen de nederlandse publieke zenders volgens deze spec's content gaan aanbieden.
Hoezo 'dus'? Kan natuurlijk enkel als die content er is (wie zal dat betalen in deze bezuinigingstijden?).
Citeerde Olympische spelen van 2008, zijn wat Televisie aangaat een HD zaak.
Leuk, maar niet meer dan een eerste incentive voor consumenten om HD te kopen.
CiteerDat zowel de EU als de EBU waarin de TVmakers verenigd zijn praten over het goedkoper en efficienter kunnen produceren in een DTV systeem, en zelfs HD als economisch aantrekelijker gezien wordt, dan de huidige stand van zaken, lijkt vreemd.
HD. Produceren. Is. Duurder. Dan. SD.
CiteerNeem dan ook nog eens het gegeven dat reclamezendtijd bij HD-content meer kost, en de eventuele hogere produktie kosten vallen weer weg.
Rustig, rustig, hoe kom je erbij dat die reclamezendtijd meer oplevert? Dat is een wilde speculatie. Dus de adverteerders moeten EN duurdere commercials maken EN meer betalen voor uitzending terwijl het bereik ervan vooralsnog miniem is? Geloof er niets van.
CiteerBij de keuze voor Tante Miep tussen DTV en HD, zal hetzelfde gebeuren als wat vrijwel altijd gebeurd wanneer iemand geconfronteerd wordt met dit verschil, men wil het ook zelf hebben
Tante Miep interesseert het geen zak.
CiteerPrijzen, kunnen roet in het eten gooien, voor hardware en/of content
Precies. En wie zegt dat de recessie volgend jaar over is?
CiteerApparatuur waarmee publieks zenders ontvangen kunnen worden zal voor de gemiddelde nederlander te betalen moeten zijn, anders zal de regering optreden.
Je verwacht dus dat de overheid daarin zal investeren. Als ik naar het huidige mediabeleid kijk, durf ik dat ernstig te betwijfelen.

Het meest geëigende moment in de recente geschiedenis waarop (aan de productiekant) de overstap naar HD had kunnen worden ingezet (in economische piektijd bovendien) is het moment gebleken waarop televisie met de dag goedkoper geproduceerd wordt, en waar eerder een beweging naar prosumer (DV en MPEG) zichtbaar is dan een beweging naar HD.