'High definition televisie nog voor WK'

Gestart door Roland, juli 13, 2005, 11:18:47

Vorige topic - Volgende topic

Roland

Zo luidt de krantenkop van een klein artikel in de Telegraaf van vandaag.

Citeer
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG, woensdag

De VVD wil dat Nederlanders nog voor het WK voetbal in 2006 tv-uitzendingen in zogeheten high-definitionkwaliteit kunnen ontvangen.
Veel burgers hebben al nieuwe, platte tv-schermen zoals lcd en plasma in de woonkamer staan, maar vervolgens blijken veel omroepen volgens de liberalen nog te werken met verouderde apparatuur.
"Daardoor is het nog steeds moeilijk om bijvoorbeeld bij een tenniswedstrijd de bal te volgen", aldus VVD-Kamerlid Zsolt Szabo, die minister Brinkhorst (Economische Zaken) hierover via Kamervragen om opheldering heeft gevraagd.

Maar het is afwachten natuurlijk  ::)

Robbo

Gelukkig is er nog 1 iemand wakker in Den Haag  ;D

Even afgezien van de politiek vind ik de marketing van de grote fabrikanten nu al falen.  Philips heeft gepusht dat het WK in HD opgenomen zou worden, maar naar de consument toe lijken ze geen actie te ondernemen.  Dat moeten ze nu al gaan promoten !

Kjelt

De CE fabrikanten kunnen dit niet pushen want ze hebben geen controle of macht over de omroepen. Het enige wat ze kunnen doen is lobbyen en dat gebeurt heus wel (op europees niveau weet ik dit zeker). Als je gaat pushen bereik je bovendien het tegenovergestelde van wat je wilt,  je wordt als opdringerig en irritant ervaren.

Job

Wil iemand mij even uitleggen hoe die (publieke) omroepen dat moeten doen, in dezelfde tijd dat ze 25 miljoen moeten bezuinigen? Elk uur televisie moet ieder jaar weer goedkoper worden gemaakt, en nu maken we opeens een punt van een gigantische infrastructurele investering? Wanbeleid.

Dat HD komt er wel. Ten eerste door de investeringen van moedige bedrijven in HD acquisitie. Dan is de bottleneck de hele infrastructuur van uitzending tot en met huiskamer. Dat zal allemaal best veranderen met nieuwe distributiesystemen (digitale overdracht van veel meer zenders in veel meer bandbreedte). Maar dat zal ook bereidheid vergen van de consument (aanschaf ontvangers, aangaan van andere abonnementen). En of dat zo snel zal gaan betwijfel ik.

Robbo

Dat ligt eraan wie de opnames produceert.   Als de FIA dit in eigen hand heeft, dan kunnen zij bepalen welke camera's gebruikt worden.

Kjelt

Citaat van: Job op juli 13, 2005, 12:40:56
Wanbeleid.

Niks nieuws, in dit land is het continu dweilen met de kraan open en de put dempen als het kalf verdronken is. De meeste politici zijn nieuwkomers die alleen nog maar hard schreeuwen om geciteerd te worden en zo hun zetel voor komend jaar veilig te stellen. Zo zie ik deze eenmansactie ook, veel geblaat weinig wol en vergeet niet dat de kamer al bijna op recess is voor 6 weken!!!! Oftewel er gebeurt helemaal niets. (mijn mening)

Rody

Ik denk dat die kerel gewoon zelf onlangs zo'n LCD scherm heeft gekocht die 'hd-ready' was :D

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raf1

De publieke omroepen in nederland zijn niet de eigenaars maar de gebruikers van de 3 TV-kanalen wat de staat der nederlanden dmv het NOB in gebruik heeft.
Ookal bezuinigen de omroepen, het is het NOB wat moet moderniseren ;D
En gues what, gaan de reclame gelden(ster) grotendeels naar de omroepen, om progamma's mee te maken, is het de omroepbijdrage en geld uit de schatkist(dus onze portomonee) wat naar het NOB gaat.
Zie maar de gang van zaken bij de BBC toen die van analoog naar digitaal gingen.
Niet alleen raakte hun ook de TV-rechten voor voetbal kwijt, en werd het niet uitgegeven geld ingezet voor het betalen van het overgaan naar digitaal, tevens dient de BBC een jaarlijkse content verplichting te doen.
Dit om recht te houden op de belastinggelden die de BBC krijgt om uitzendingen te maken.
Zonder dit geld, zou de BBC gewoon een TV-station zijn, en geen enkele rekenschap hoeven afleggen over wat en waarom ze iets uitzenden ::)
Dat het NOB hier in nederland de TV-rechten niet kreeg was te verwachten, en is maar 1 van de stappen die gezet moeten worden om van analoog naar digitaal te gaan.
Als de regering wil dat het NOB digitaal uitzend, is de regering verplicht om de ontvangst voor iedere burger zo simpel makelijk en goedkoop te maken als mogelijk.
Marktwerking mag juist niet(of niet teveel) meespelen, anders komt het (grond)recht op vrije informatie voorziening in het gedrang.
Wederom wijs ik naar Engeland en de BBC.
Al jaren maakt de BBC veel betere progamma's dan de nederlandse omroepen, die er ook meestal beter uitzien, en hebben zij een digitaal uitzend systeem, waarvoor de burger peanuts betaald t.o.v. nederland.
Ter indicatie: de hoogste baas van UPC, heeft recentelijk in een interview met de Financial Times toegegeven dat wereldwijd de meeste winst op abo's in nederland behaalt wordt  ::)
De BBC heeft na het digitaliseren effe BBC 3-4- CBBC-BBC24, en een lading free en abo kanalen toegevoegd, waardoor er meer mensen, en vaker kijken dan ooit.
Het is in Engeland mogelijk om voor 50.000 euro binnen 6 weken je eigen omroepje op te starten.
24/7 all year transmission, ook al hang je een simpele DV-kamera in je tuin, maar je bent on-air en live, er is al voor 20 miljoen euro omgezet door dit soort omroepjes, zonder extra kosten voor de belastingbetaler.
Maar wel extra inkomsten voor de BBC als ditributeur ::)
Het is niet raar wat er gebeurt in nederland, en waar het heengaat is duidelijk en simpel.
Misschien had het wel eens wat eerder en duidelijker gebracht kunnen worden, dan hoe het nu gaat.
Of dacht je nu echt dat een paar bedrijven of personen John de Mol zomaar 80miljoen pleuro gaven om effe die TV-rechten te scoren :o
En dat hij er tijdelijk Versatel aandelen voor koopt, voor de fun ::)
Nee er zijn een heleboel mensen die precies weten waar het heengaat, en ook op of met welke termijn, zoals ons kamerlidje of onze staatssecretaris, en ook Johnnie boy ;D

Groetjes,

Raf.

Randal

Dit zijn de vragen die in de kamer gesteld worden door Aptroot en Szabó:

Citeer13 jul 2005 - Introductie van HDTV (High Definition Television) in Nederland
Tweede-Kamerfractie

Vragen van de leden Aptroot en Szabó (VVD) aan de minister van Economische Zaken inzake de introductie van HDTV in Nederland

1. Bent u bekend met de technologische ontwikkelingen rond High Definition Television (HDTV) zowel in Nederland als daarbuiten?

2. Bent u het eens met de stelling dat HDTV de toepassingsmogelijkheden van ICT stimuleert en daarmee een bijdrage levert aan het behalen van de Lissabon-doelstellingen?

3. Kunt u aangeven welke rol het ministerie van Economische Zaken speelt in de implementatie van HDTV in Nederland en in het bij elkaar brengen van partijen die geïnteresseerd zijn om HDTV in Nederland mogelijk te maken?

4. Bent u bereid om een voortrekkersrol te spelen zodat tijdens het WK voetbal in 2006 de Nederlanders die over een TV toestel beschikken op basis van plasma- of LCD gebaseerde technologie gebruik kunnen maken van HDTV?
Bron: http://www.vvd.nl/nieuws/p_ni_li.asp?ItemID=40&ID=6766&hp=true

Citaat van: Job op juli 13, 2005, 12:40:56
Wil iemand mij even uitleggen hoe die (publieke) omroepen dat moeten doen, in dezelfde tijd dat ze 25 miljoen moeten bezuinigen?

Ik wil je dat wel uitleggen !!!
Wat denk je van het afschaffen van de milioenen aan wachtgeldregelingen...

CiteerCDA en D66 hebben forse kritiek op de wachtgeldregeling die de publieke omroep heeft getroffen voor een aantal oud-bestuurders. Het gaat om bedragen van 300.000 tot 900.000 euro.

Jaarverslag
Uit het jaarverslag van de NOS blijkt dat voor voormalig lid van de raad van bestuur Dirks tot 2011 een bedrag is uitgetrokken van 894.000 euro. Voor oud-voorzitter Wolffensperger is tot 2009 750.000 euro gereserveerd. Voor oud-lid van de raad van bestuur Van Beers ligt tot 2006 332.000 euro klaar.
Bron: http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2005/07_juli/13/binnenland/0713_0845_wachtgeldregeling_omroep.xml

Mvg,
Randal

monthy

Kijk http://www.digitaalplatform.nl/ hier eens, ze zijn volgens mij hier al een tijdje mee bezig???.

Job

Citaat van: Raf1 op juli 13, 2005, 15:41:52
De publieke omroepen in nederland zijn niet de eigenaars maar de gebruikers van de 3 TV-kanalen
Zoveel is mij bekend. Blijft staan dat het maken van de programma's in HD vooralsnog duurder is, nog afgezien dus van uitzending.
En het blijft IMO een vreemd fenomeen, bezuinigen op de programma's, prijs per minuut omlaag (is al jaren en jaren gaande), maar wel een technologische verbetering willen doorvoeren.
CiteerDat het NOB hier in nederland de TV-rechten niet kreeg was te verwachten
Wow, nu wordt het wazig. NOB is geen zendgemachtigde, de NOS wilde die rechten
CiteerAls de regering wil dat het NOB digitaal uitzend, is de regering verplicht om de ontvangst voor iedere burger zo simpel makelijk en goedkoop te maken als mogelijk.
En in deze tijd van bezuinigen willen we met zijn allen juist DAAR geld aan uitgeven? Omdat er wat stakkers een paar mille in een plasmaatje hebben gestoken?
Citeeren hebben zij een digitaal uitzend systeem, waarvoor de burger peanuts betaald t.o.v. nederland.
Er gaat vreselijk veel geld om in de BBC. En de prijs per minuut per programma ligt daar ook veel hoger.

Job

Citaat van: Randal op juli 13, 2005, 15:49:52
Wat denk je van het afschaffen van de milioenen aan wachtgeldregelingen...
Prima plan. Redden we het niet mee.
Neem van me aan dat er de afgelopen jaren een kaalslag heeft plaatsgevonden in televisieland. Dat heeft nogal wat werkloosheid opgeleverd, en een onevenredige structurele daling van het geld dat beschikbaar is voor het maken van programma's.
Kutprogramma's in 1080 blijven kutprogramma's.

Job

Citaat van: monthy op juli 13, 2005, 16:03:53
Kijk http://www.digitaalplatform.nl/ hier eens, ze zijn volgens mij hier al een tijdje mee bezig???.
Maar heeft niet per se te maken met HD.

Randal

Citaat van: monthy op juli 13, 2005, 16:03:53

Wat heeft Digitale archivering met HDTV te maken?

monthy

Helaas toch echt wel,als de politiek het wil zullen de plannen in het project  gerealiseerd worden,en ik denk, dat wij in Nederland de eerst 5 jaar nog niet aan de beurt zijn.

Randal

Citaat van: monthy op juli 13, 2005, 16:18:23
Helaas toch echt wel, de plannen worden daar wel in het project gerealiseerd.

Link/ Bron ?

jowi

Ach... op een nieuwsforum wordt het kamerlid voor gek verklaard 'heeft ie niks beters te doen' etc en roepen ze dat HD gewoon hetzelfde als breedbeeld is... dus we hebben nog een lange weg te gaan, het 'gewone' volk weet niet eens wat het is, dus waarom zouden ze het willen. Ze zien alleen maar een kamerlid zeuren over een plasmascherm die ze zelf nooit kunnen betalen...

hillie

Mij staat bij dat er soortgelijke artikelen waren geschreven die aankondigden dat de vorige EK in HD zou worden uitgezonden op sateliet? Niets van gezien. Pure lekkermakerij om maar een reden te bedenken om de verkoop te verhogen.

Ik ben heel sceptisch als het gaat om HDTV in europa voor de WK. Ik hoop dat ik het mis heb.

jaco

Citaat van: jowi op juli 13, 2005, 16:26:31
Ze zien alleen maar een kamerlid zeuren over een plasmascherm die ze zelf nooit kunnen betalen...
Als ze ophouden bier te zuipen en te roken is het zeer goed mogelijk
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

jowi

Citaat van: jaco op juli 13, 2005, 16:32:48
Als ze ophouden bier te zuipen en te roken is het zeer goed mogelijk
Ja precies, maar dat is wel "het grote publiek"... brood en spelen voor het volk... die willen geen HDTV maar 24 uur per dag voetbal en GTST ;D

jappo112

Wat een hoop mensen zich niet bedenken is dat HDTV veel te duur is om te gebruiken. Voor de commerciële althans. Bandbreedte is geld en aangezien 90% (?) van de bevolking alleen is geïnteresseerd in de inhoud van een programma en niet de beeldkwaliteit, zal je als aasgierzender niet snel krom gaan liggen om het beeld strak te krijgen.
Kijk voor de grap eens naar een zender als SBS6, waarom denk je dat de beeldkwaliteit hiervan zo beroerd is? Puur om de kosten te drukken. Daarnaast wordt er in het artikel ook gesuggereerd dat het (huidige) PAL systeem niet goed is ofzo, bullshit. Beroerde beeldkwaliteit is in veel gevallen te wijden aan de kabelmaatschappij die het niet begrijpt, de kijker met 80 meter Gamma COAX-12 kabel, 6 T stukken in hun huis en gare tuners.
Ook leuk: negen van de toen plasma's bij de mensen thuis zet een HDTV/MPEG signaal nog steeds om naar een PAL signaal. De kwaliteit mag dan wel beter zijn, maar je wordt naar mijn idee toch een beetje genept.

Yes, HDTV wordt het helemaal.

Raf1

Job,

NOB of NOS, dat ene lettertje ::)
Of is studio-sport van de EO :o
Hooguit zou je kunnen stellen dat zonder voetbal, studio-sport niet meer zoveel kijker trekt, waardoor er minder interesse is voor reklame via de ster, waardoor de inkomsten dalen, wat weer minder geld voor de eo, avro, tros enz, enz oplevert ::)
Maar infeite is dat ook de bedoeling.
Nederland is uniek omdat wij via de nationale TV-zender(s :o :o :o) verschillende zelfstandige omroepen hebben.
Terwijl in de meeste andere landen de regering dmv de staatsomroep verplicht om voor iedereen TV te maken, en voor de rest televisie zenders  aan marktwerking bloot staan, is in nederland een deel van de TV-zenders buiten de marktwerking op kosten van de staat, en dat is jouw en mijn portomonee.
Zie het zo,
het is heel goed mogelijk dat er ooit eens in het kader van Europa, Engeland net als de rest van Europa rechts moet gaan rijden ;D
Nederland is het buitenbeentje wat omroepland betreft, en daar gaat nu verandering in komen.
Als er in nederland digitaal uitgezonden kan worden, via de nationale zender, dan zijn de produktie kosten van een digitaalprogamma voor een omroep als de EO, of Tros, desnoods net zo hoog of laag als dat zij het zelf willen, inplaats van dat nu de kosten bij de technische leverancier ofwel NOB liggen.
De omroepen wil misschien al 2 jaar lang digitale TV-progamma's uitzenden, maar de NOB kan het niet, en alleen via het NOB, mogen de omroepen uitzenden, en het NOB kan niet echt volgens marktwerking zijn onkosten aan de arme omroepjes vragen, boehoe, sob, sob.
Als de 2 links die gegeven zijn volgt en nog wat verder vroet in links die daar te vinden zijn, vind je documenten die meer dan 6 jaar terug gaan.
Je vind europeese besluiten, voornemens richtlijnen, en allerlij nederlandse zaken, digitenne is op papier al ouder dan 4 jaar.
Nog voordat de DVD in nederland op de markt kwam wisten ze bij verkeer en waterstaat en economische zaken al van digitale TV en High Defenition.
Philips krijgt nog elk jaar subsidies uit Den haag om verdere ontwikkelingen op deze tereinen te ondersteunen ::)
En dan val jij over een stuk wat over digitale archivering lijkt te gaan ;D
Nee Job,
Digitale video(DV) is enkel een naampje, het staat ook op een DVD, en zonder die D in de toekomst,  geen Televisie, en zeker gaan High defenition ;D
Er zijn al een paar EU landen die stoppen met het uitzenden van analoge TV-signalen rond 2010, en in Den Haag vinden ze het nu wel tijd om ook eens eindelijk met een eind-datum te komen.

Groetjes,

Raf.

Job

Citaat van: Raf1 op juli 13, 2005, 17:01:51
NOB of NOS, dat ene lettertje ::)
Punt is dat we geen staatsomroep hebben.
CiteerHooguit zou je kunnen stellen dat zonder voetbal, studio-sport niet meer zoveel kijker trekt, waardoor er minder interesse is voor reklame via de ster, waardoor de inkomsten dalen, wat weer minder geld voor de eo, avro, tros enz, enz oplevert ::)
Je kunt vooral stellen dat ingrijpende bezuinigingen in omroepland (waar dan ook) moeilijk gelijk op kunnen gaan met grote investeringen in omroepland (waar dan ook).
En voor wie het gemist heeft: ik heb het hier niet over het kwijtraken van voetbalrechten, maar over de zware financiële bezuinigingen die in omroepland worden doorgevoerd.

CiteerNederland is het buitenbeentje wat omroepland betreft, en daar gaat nu verandering in komen.
Helemaal niet. De enige onafhankelijke publieke omroep, de NPS, wordt juist opgeheven, en het oude verzuilingssysteem blijft gehandhaafd, maar anders geïmplementeerd dan voorheen.
Maar dat heeft allemaal nog niets met HD te maken.

CiteerAls er in nederland digitaal uitgezonden kan worden, via de nationale zender, dan zijn de produktie kosten van een digitaalprogamma voor een omroep als de EO, of Tros, desnoods net zo hoog of laag als dat zij het zelf willen, inplaats van dat nu de kosten bij de technische leverancier ofwel NOB liggen.
Het produceren in HD is op dit moment duurder dan in SD. Dus als je wil dat er in HD geproduceerd wordt, kost dat extra geld (dat er nu simpelweg niet is).

CiteerDe omroepen wil misschien al 2 jaar lang digitale TV-progamma's uitzenden
Hebben we het nou over HD of over digitale TV? Dat laatste zie ik eerder gebeuren dan het eerste. Daarbij is Digitenne een pijnlijk voorbeeld van digitalisering, die ten koste gaat van beeldkwaliteit.

CiteerNog voordat de DVD in nederland op de markt kwam wisten ze bij verkeer en waterstaat en economische zaken al van digitale TV en High Defenition.
En dus?
CiteerEn dan val jij over een stuk wat over digitale archivering lijkt te gaan
Ik val nergens over. Ik volg een link en die brengt me naar een site over digitalisering van beschikbare content.

CiteerDigitale video(DV) is enkel een naampje, het staat ook op een DVD,
Er staat geen DV op een DVD-Video, maar MPEG2.
Citeeren zonder die D in de toekomst,  geen Televisie, en zeker gaan High defenition ;D
Je spreekt in raadsels.

CiteerEr zijn al een paar EU landen die stoppen met het uitzenden van analoge TV-signalen rond 2010, en in Den Haag vinden ze het nu wel tijd om ook eens eindelijk met een eind-datum te komen.
En wat heeft dat te maken met HD?

Raf1

Jongens,

Het komt eerder dan je denkt ;D
2005 is het jaar waarin de nederlandse burger hiervan op de hoogte gebracht wordt, en nederland mikt ook op 2010 als uiterste invoerdatum ::)
Ons landje is kleiner en makelijker over te zetten dan duitsland, ook al liggen hun iets voor.
En HD duur?
Een groot deel van alle amerikaanse succes-series die in nederland op de buis zijn, zijn al HD in Amerika.
Wat wij nu hier zien is prut t.o.v. wat elke amerikaan voor minder geld daar te zien krijgt ::)
Als er digitale TV is in nederland wordt het aantrekelijk voor commerciele stations om ook HD aan te bieden.
Dus jij zal niet een abo nemen om CSI, 24, The Soprano's, The Shield, enz  in HD te kunnen kijken, duhu ;D
Bloody hell Discovery heeft een HD kanaal, klaar om doorgeprikt te worden, en National Geografic, waardoor hun kijkerbereik verdubbeld wordt.
Zitten hier mensen nog te mekkeren omdat UPC in de polder National Geo eraf gegooid heeft.
Maar we moeten door de zure appel heen, van analoog naar digitaal.
En zit nu niet te zeggen dat je het allemaal wel afwacht en er niet het geld voor over hebt.
Waar zat je toen de DVD kwam, en waar zit je nu, op het frikking HTforum, met je projector en je 5+ speakers en sub met een XXX titel collectie.
Juist jullie zouden moeten zien welk een voordelen dit zal geven, en zouden eigelijk al moeten weten dat dit er aan zat te komen.
De techniek die HD-TV mogelijk maakt komt uit de hoed waar ook de DVD uitkwam, en daar tussen zit Digitale TV, wat al een aantal jaren in amerika en Engeland toegepast wordt.
Voor het WK in nederland digitale TV, voor 10 euro dat het zo is.
Voor 20 euro dat met kerstmis iedereen zichzelf gek koopt een digitale TV spullen ;D

Groetjes,

Raf.