TAG McLaren in de polder - met een kritisch oor naar een zuivere set

Gestart door wil, juli 11, 2005, 16:39:54

Vorige topic - Volgende topic

Paulie

@ Arjen.  Dat evenement waar jouw TRUUS het overhad was het concert in de Arena van volgens mij U2  ;D

@Raphie
het is nooit leuk om te horen dat je set niet lekker klinkt of dat er iets niet klopt. Ik had gisteren voor het eerst in tijden weer een oude vriend op bezoek die naar mijn huidige set up kwam luisteren. Hij is iemand die normaal rechtdoor zee is. Maar gisteren was hij in het begin erg stil. Uiteindelijk zei hij dat hij de set niet vond klinken. De staging was fenomenaal en de diepte en plaatsing maar miste de natuurlijke klank van de instrumenten en had het idee dat bepaalde instrumenten geknepen werden. EInde van het verhaal is dat we interlinks wisselden op verzoek van hem en dat we een grote verbetering constateerden. Dit is alleen maar mogelijk als je beide er gelijk in gaat en ervanuitgaat dat de andere het beste met je voor heb. Want uiteindelijk moet JOUW muziek belevenis verbeteren.

Het leuke van deze sessies is (degene die ik meegemaakt heb) dat degene die met het bezoek vereerd werd er toch weer tips en tricks kreeg om zijn eigen set verder te optimaliseren.

Ik wens je veel luisterplezier op je herontdekking van je nieuwe (bestaande) set.

Groet Paul

@Arjen we moeten snel weer is wat afspreken dan combineren we het bezoek met een bezoek aan andere Arjen ik denk dat je die set ook wel kan waarderen.
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Raphie

Dank je Pauli, een schrale troost :'(

Nee de set is zeker niet slecht, sterker nog ik vind hem nog steeds super. Er zijn nog 2 andere bronnen die nog niet zijn aangeboord....

- Acoustisch Management in de ruimte (diffusers etc. Hier moet ik maar eens met Thingman over gaan bomen.....
- TMREQ - een prijzige feature die nog steeds onbenut in m'n processor zit, Bij het inregelen hiervan zou Martin's hulp erg welkom zijn.

Dus laten we de boel niet dramatischer maken dan het is. de 100x5R mist wat t.o.v. de grote stereo EVs, maar zoals Wil ook al zei, daar kan je pas echt wat over roepen op het moment dat de acoustiek is aangepakt.

De set heeft vandaag de hele dag omgedraait gespeeld, inderdaad meer bass, het mid ging zich daardoor ook anders gedragen. Maar vriendin wilde vanavond DVD'tje kijken dus het spul maar weer ff terug gezet.

Ik ben dus benieuwd of ik met Thingman & TMREQ de acoustiek zo kan aanpassen dat ik best of both worlds kan creeeren. Pas als bovenstaande zaken naar bevrediging zijn aangepakt gaan de mogelijk de FR-L & FR-R van de EV  onder handen  nemen. Ondertussen zijn de weeen weer een beetje afgezakt. spannende tijden....
JBL PRX Power!

Teejoo

Citaat van: Raphie op juli 16, 2005, 23:10:57
TMREQ - een prijzige feature die nog steeds onbenut in m'n processor zit, Bij het inregelen hiervan zou Martin's hulp erg welkom zijn.

Waarom wacht je hier nou mee ???  Met de nieuwe TMREQ wizard is het echt geen probleem om de boel in te regelen. Je weet niet wat je hoort! Ik weet zeker dat een groot deel van de test (m.b.t. het laag) heel anders zouden zijn........

Raphie

heb een notebook, maar geen statief, DB meter en nog geen tijd gehad om door de SW heen te gaan, Wat is jouw ervaring tussen de 250MR's en de 100x5R?
JBL PRX Power!

Oracle

[off-topic]
Hoe is het ondertussen met je vriendin? Al bevallen?

Als ik eerlijk moet zijn, denk ik niet dat je morgen erbij zult zijn (de BBQ dan, he! ;) ), want als de weeen eenmaal gaan, dan zijn ze niet meer te stoppen!

Veel geluk en succes in ieder geval voor jou en je vrouw! Ik wens jullie een voorspoedige bevalling! :)
[/off-topic]

Groet,
Mark

Raphie

Dank je wel... ze slaapt nu dus we zullen wel zien wat vannacht en morgen brengen gaat......
JBL PRX Power!

blue-eyes

Citaat van: Martin_M op juli 16, 2005, 21:31:56
Maar het verschil met de set 180 graden gedraaid hoorde toch iedereen ???

Ja. Geen discussie over mogelijk.

Maar we moeten ook niet dramatisch doen. Raphie heeft een top set!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Teejoo

Citaat van: Raphie op juli 16, 2005, 23:59:55
heb een notebook, maar geen statief, DB meter en nog geen tijd gehad om door de SW heen te gaan, Wat is jouw ervaring tussen de 250MR's en de 100x5R?
Ondanks dat ik de 100x5R een hele fijne eindversterker vind, is de 250MR of 250xR een hele stap voorwaarts en voor mij de perfecte subtiele maar enorm dynamische eindversterker. Ik ben van een bi-amp met 2 100W modules naar singele amp 250W module gegaan. Die 250MR gaat maar door, echt niet normaal. Terwijl de 100x5R zelfs gebi-amped op een gegeven moment iets afremt, terwijl het toch geen flauwe eindversterker is. Het zijn dan ook 2 verschillend ontworpen eindversterkers en het vermogen van de 250MR helpt ook wel mee. Maar goed, hij is is ook een stuk duurder.

Maar om nog even terug te komen op die software, die heeft dus minstens evenveel invloed, zoniet nog meer dan een 250MR......

blue-eyes

Citaat van: Teejoo op juli 17, 2005, 00:28:01
Ondanks dat ik de 100x5R een hele fijne eindversterker vind, is de 250MR of 250xR een hele stap voorwaards eb voor mij de perfecte subtiele maar enorm dynamische eindversterker. Ik ben van een bi-amp met 2 100W modules naar singele amp 250W module gegaan. Die 250MR gaat maar door, echt niet normaal. Terwijl de 100x5R zelfs gebi-amped op een gegeven moment iets afremd, terwijl het toch geen flauwe eindversterker is. Het zijn dan ook 2 verschillend ontworpen eindversterkers en het vermogen van de 250MR helpt ook wel mee. Maar goed, hij is is ook een stuk duurder.

Maar om nog even terug te komen op die software, die heeft dus minstens evenveel invloed, zoniet nog meer dan een 250MR......

Ik kan me wel voorstellen dat de EV klank technisch behoorlijk op elkaar lijken. Of zitten daar ook nog verschillen in? Je geeft aan 2 verschillend ontworpen EV, dus dat zou kunnen impliceren dat de klank anders is.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Teejoo

Citaat van: Blue-Eyes op juli 17, 2005, 00:29:38
Ik kan me wel voorstellen dat de EV klank technisch behoorlijk op elkaar lijken. Of zitten daar ook nog verschillen in? Je geeft aan 2 verschillend ontworpen EV, dus dat zou kunnen impliceren dat de klank anders is.
Ik vind het klankmatig verschil toch klein. Het zit 'm meer in het luchtiger, dynamischer.

Audiofiel

Citaat van: Teejoo op juli 16, 2005, 23:57:40
Waarom wacht je hier nou mee ???  Met de nieuwe TMREQ wizard is het echt geen probleem om de boel in te regelen. Je weet niet wat je hoort! Ik weet zeker dat een groot deel van de test (m.b.t. het laag) heel anders zouden zijn........
Ik wil direct geloven dat een actieve equalizing veel kan doen, maar het groootste probleem was de opstelling. Mijn advies is: doe die eerst goed (dat betekent schuiven, luisteren, schuiven, luisteren, etc.) en ga daarna pas verder met andere oplossingen.

De set van Raphie is best goed, dat is niet het probleem. Pas als die set zijn potentieel kan laten zien, kun je verder gaan zoeken naar verbeteringen. En in zijn geval (met een DP) zou ik dan zeker die software eens gaan gebruiken. In ieder geval voordat je een andere eindversterker zou willen kopen... Ik ben best een eindversterker-freak en weet wat een betere / grotere bak kan leveren. Maar het heeft pas zin als je eerst de huidige tot het uiterste drijft. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Kan ik met alleen een notebook en Tagtronics kabel ook de TMREQ doen? dmv van de onboard mic & soundcard? of zal dit de resultaten beinvloeden?
JBL PRX Power!

patrick_vdb

Hi,

Ik ben het eens met Audiofiel. Een goede opstelling van de luidsprekers, en ze feitelijk op de meest optimalen manier laten interacteren met de ruimte legt de juiste basis voor verdere akoestische aanpak!

mvrg

Patrick

blue-eyes

Citaat van: Raphie op juli 17, 2005, 00:36:59
Kan ik met alleen een notebook en Tagtronics kabel ook de TMREQ doen? dmv van de onboard mic & soundcard? of zal dit de resultaten beinvloeden?

Dan moet je even hier langskomen en mijn dB meter ophalen ;)

Je geluidskaart moet een in- en uitgang hebben. De MIC ingang kan je niet als ingang gebruiken, moet een dedicated ingang zijn. Weet je wat, ik heb hier ook nog een externe USB geluidskaart liggen, kan je die gelijk ook wel meenemen :)

Ik kreeg het hier niet voor elkaar en ik weet niet waaraan het ligt! Defecte geluidskaart? (net nieuw) Defecte dB meter? Kabels niet goed? Laptop niet goed?

Je kan ze zo ophalen , is maar 2 minuten fietsen voor je ;D

p.s. Dat huis achter je is te koop..... Ben er wel van gecharmeerd!

wil

Citaat van: Teejoo op juli 17, 2005, 00:28:01
Ondanks dat ik de 100x5R een hele fijne eindversterker vind, is de 250MR of 250xR een hele stap voorwaarts en voor mij de perfecte subtiele maar enorm dynamische eindversterker.

...

Maar goed, hij is is ook een stuk duurder.

We hebben het dan over een verschil van 10k€. Vergeet dat niet! Het ombouwen van de 100X5 kost (volgens beunky ;)) 3100 euro. Een 250x3 is nog eens een slordige 7000 euro. Ik geloof never dat die investering alles goed gaat maken als de opstelling niet verandert. Schuiven met je meubels en speakers helpt al heel veel. De plasma laat je dan aan de andere kant neerzetten. Dat kost je wel iets aan het wegwerken van je kabels, maar dat was Raphie toch al van plan. Vervolgens een consultje van Thingman (www.soundscapes.nu) en de bijkomende materialen en je bent ENORM opgeschoten en hooguit een paar honderd euro armer, en geen 10.000.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Teejoo

Ik wil even duidelijk maken dat ik voorop sta om te benadrukken dat je allereerst je speakers zo optimaal moet plaatsen. Ik heb zelf vaak genoeg mijn luidsprekers 5 mm verschoven  :P , Daarom gebruik ik een dedicated ruimte. In mijn toekomstige nieuwe ruimte zullen nog meer acoustische maatregelen getroffen worden om nog tot een beter resultaat te komen.

Ik gaf dan ook alleen aan dat hij ook op de mindere plaats waar ze nu staan de problemen met de lage frequenties voor een vrij groot deel kon oplossen, waardoor het resultaat toch positiever was geweest. Dat geldt niet voor de hogere frequenties.

M.b.t. de eindversterker: er werd gevraagd naar de verschillen tussen de amps. Elke betere en vaak duurdere aanschaf is weggegooid geld als je nog niet eens het maximale uit het mindere apparaat weet te halen.

wil

Citaat van: Teejoo op juli 17, 2005, 12:45:08
Ik wil even duidelijk maken dat ik voorop sta om te benadrukken dat je allereerst je speakers zo optimaal moet plaatsen. Ik heb zelf vaak genoeg mijn luidsprekers 5 mm verschoven  :P , Daarom gebruik ik een dedicated ruimte. In mijn toekomstige nieuwe ruimte zullen nog meer acoustische maatregelen getroffen worden om nog tot een beter resultaat te komen.

Ik gaf dan ook alleen aan dat hij ook op de mindere plaats waar ze nu staan de problemen met de lage frequenties voor een vrij groot deel kon oplossen, waardoor het resultaat toch positiever was geweest. Dat geldt niet voor de hogere frequenties.

M.b.t. de eindversterker: er werd gevraagd naar de verschillen tussen de amps. Elke betere en vaak duurdere aanschaf is weggegooid geld als je nog niet eens het maximale uit het mindere apparaat weet te halen.
Dit klopt helemaal. Grappig genoeg komt in dit topic van NoFuzz een zelfde probleem aan de orde. Uiteindelijk blijkt (of lijkt?) de plaatsing van speakers heel nauw te komen wanneer je gebruik maakt van een TAGset (met de 100x5 eindversterker) en zijn dan niet erg vergevingsgezind. Of dat ook bij TAG-sets is met andere eindversterkers is weet ik niet, dat zouden Blue-Eyes en Martin_M moeten weten hoewel zij volgens mij helemaal niet opzoek zijn naar een warme sound.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

blue-eyes

Citaat van: wil op juli 19, 2005, 10:01:54
Dit klopt helemaal. Grappig genoeg komt in dit topic van NoFuzz een zelfde probleem aan de orde. Uiteindelijk blijkt (of lijkt?) de plaatsing van speakers heel nauw te komen wanneer je gebruik maakt van een TAGset (met de 100x5 eindversterker) en zijn dan niet erg vergevingsgezind. Of dat ook bij TAG-sets is met andere eindversterkers is weet ik niet, dat zouden Blue-Eyes en Martin_M moeten weten hoewel zij volgens mij helemaal niet opzoek zijn naar een warme sound.

wil

Komt en luistert. Zo kil is het bij mij ook niet ;)

wil

Citaat van: Blue-Eyes op juli 19, 2005, 14:11:48
Komt en luisterd. Zo kil is het bij mij ook niet ;)
luistert en huivert ;D Tuurlijk verwacht ik het niet kil (brrr...). Maar laten we beslist dat rondje flevop/NOP (Martin) gaan doen. Een soort TAGTour ;D. Dat wordt dan wel pas in september ivm. vakanties, maar dat lijkt me geen probleem. Audiofiel ook maar gelijk meenemen? ;)

Misschien handig als jij met Martin een datum gaat prikken (niet weekend 4/9 en 18/9), of je opent een nieuw topic (onder de naam "TAGtour", of "Tekken", of "Onttek je plekje" ;D) dan vogelen we daar een geschikte datum uit.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

Bart_M

Patrick heeft laatst naar mijn TAG pre en EV combi geluisterd. Ik denk dat hij dit ook niet als klinisch of kil heeft ervaren. Als dit wel zo is, dan mag hij dit uiteraard ook zeggen.

blue-eyes

Ik heb weer iets los gemaakt ;D

Zoals het daar staat moet je het niet helemaal opvatten, het was alleen aan te geven dat we nog wel enige warmte in onze sets hebben ;)

Ik zal eens met Martin overleggen. Sowieso staat een bezoek bij mij in de planning, in misschien wordt dat uitgebreidt.

Spacebass

Tjee! op aanraden van Arjen dit hele topic net gelezen en kan niet anders zeggen dat het prachtig is als mensen open staan voor kritiek en dus mogelijkheden zien om de muzikale potentie van hun set zo goed mogelijk te benutten :-*

Iets wat ik altijd vraag aan mensen die bij mij op bezoek komen is wat zij aan mijn set zouden veranderen om het te verbeteren (lees akoestiek, LS plaatsing, apparatuur etc..) , juist omdat je dan soms op zaken terecht komt waar je zelf niet stil bij staat. Gewoon keihard de waarheid en het liefst direct na de luistersessie, omdat je dan de mogelijkheid hebt om bepaalde zaken eventueel nog uit te proberen of oorzaak en gevolg kunt bespreken. Maar ik merk wel dat sommige zaken moeten bezinken. Het zijn wel een hoop indrukken die je even moet verwerken...

Natuurlijk is een groot deel smaak, maar er zijn zaken die technisch gewoon "moeten" kloppen en dat heeft niets met warmte of klinische weergave te maken. En zolang dat onderscheid niet gemaakt kan worden en men deze twee zaken door elkaar laat lopen steekt men de kop in het zand en staat het verbeteringen in de weg :-\

Raphie

Vanmiddag bij Eisse (BE) "even" zijn ML-331 opgehaald om toch maar eens met een apparte stereo EV te gaan testen, Eisse was zo vriendelijk geweest een van de zijne te lenen samen met een set 1.5m MIT Magnums

Whoaaaa... Wat is dit gaaf, de kabels zijn volgens Eisse nog maar nauwelijks ingespeeld, de versterker staat pas 2 uur aan, maar er zit nu al zoveel leven in :D Er zit dus duidelijk verschil in eindversterkers. Na het bezoek van vorige week ben ik eens druk gaan nadenken over wat ik nou eigenlijk wil.

Met de 100x5R ben ik prima tevreden voor films hij kan ook aardig meekomen met stereo, maar hij mist iets in het midlaag. tevens is het sublaag minder strak. Niet significant veel, maar toch duidelijk hoorbaar. Maar een ML voor stereo is echt duidelijk WEER een stap hoger. De combinatie ML + MIT klinkt als een natuurlijk verlengstuk van de TAG, niet te schel, niet analytisch, nog steeds gedetailleerd en vooral Muzikaal (met de hoofdletter M)

Ik mag hier gelukkig nog een paar dagen van genieten voordat hij weert naar Eisse terug gaat. Maar wat is dit smullen zeg ;D
JBL PRX Power!

blue-eyes

Je mag mijn rear speakers ook nog wel lenen ;D

Mooi te horen! Persoonlijk vind ik het een wereld combi: TAG ML MIT. Gelukkig wordt dit ook door meer mensen bevestigd! Nu nog je vriendin overhalen dit monster te kopen.

Vindt ze het mooi? Ik denk niet dat ze verwacht had dat de ML ZOOOOOOO groot zou zijn ;)

p.s. Met overhalen dit monster te kopen bedoel ik uiteraard wel een andermans zijn exemplaar! De MIT en de ML zijn voor mijn rear speakers en worden niet verkocht ;D ;D

Raphie

Ze vond hem inderdaad G R O O T  ;D maar hij past nog onder de center, zal later ff een foto maken, naast dat het super klinkt, ziet het er ook strak uit.
JBL PRX Power!