Art for the Ear room. Only music matters. Kabel is blijvertje.

Gestart door Maximus_Aurelius, juli 2, 2005, 16:36:44

Vorige topic - Volgende topic

R

Mooi dan.. feli. O0

Week levertijd is wel extreem rap ;D

Maximus_Aurelius

Citaat van: Ruben op juli 24, 2006, 21:17:56
Mooi dan.. feli. O0

Week levertijd is wel extreem rap ;D

Goeie winkel is dat bij mogelijk  ;D die dwingen dat ook Af  ;) ;D

De winkel is BBG , mijn allereerste bestelling bij de mannen van BBG.

Hij was op voorraad bij de importeur dus verwachte ze dat het mogelijk kan zijn dat ik hem nog voor het weekend.
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

graafke

TheSpeedSkater

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Maximus_Aurelius

Vandaag eens leuk mijn kennis verbreed betreft luidsprekers. Ik heb nog even vakantie en dacht waarom zou ik thuis zitten blijven als ik toch eens nieuwsgierig ben om te kijken wat andere luidsprekers doen op mijn set.
Dus ik een afspraak gemaakt bij een winkel die aardig wat luidspreker merken hebben en waar ze ook mijn set hebben.
De set hadden ze volledig staan ;D
De luidsprekers die ik aangehoord heb zijn de volgende:
- Sonus Faber Concerto (domus serie)
- Audio Physic Tempo
- MBL 311 E
- Spendor 2.3

De eerste 2 zijn vloerstaande luidsprekers , de andere 2 zijn compact luidsprekers.Al hoe wel de spendor bepaald niet meer compact was :-X een kist van formaat  ;D

Eenmaal daar gekomen werd ik goed en vriendelijk ontvangen.Ze waren nog aan het sluiten.Omdat de voorganger iets meer tijd nodig had.Niet erg ik zei doe maar rustig aan ;D
De bekabeling was Tara Labs volgens hun een neutrale kabel die niks toevoegd op gebied van laag etc etc.
Ik kon onmogelijk met mijn LS kabel aan de wandel omdat ik dan een grote doos moet hebben ;D (black&White 1202 in 2x3.5m) Mijn Baldur had ik meegenomen.

De eerste LS stond klaar en dat was de SF concerto , qua look mogen ze absoluut gezien worden O0 Eerste wat ik eens deed hoe hij stond of het stevig was , ging er mee door , de Audio Physik Tempo staat heel stuk steviger en voelt ook steviger aan , later daar meer over.
We begonnen eens met klassiek te draaien Beethoven No21 van Mari Kodama en daarna Mahler no.5 dit klonk heel goed en aangenaamd.Had ook niets anders verwacht want SF staat bekend om zijn goeie weergave van klassiek en Jazz.
Daarna duwde de cd erin van Friedemann passion and pride (word geschaard onder jazz) Daar was de wergave ook goed te noemen maar daar kwam naar boven dat de SF hoe ze omschrijven beetje onspecteculeer.
Nou over gegaan naar Dream Theater verschillende nummers van verschillende cd's.Met de Rock ballad I Dissapear kwam hij nog goed mee wat ik verlang van een Luidspreker.Daarna Glass Prison wat iets tot goed stevig word concludeer ik er al uit dat deze LS door de mand valt.Het laag niet gecontrolleerd en de detailverlies in het midden doordat de drum de overhand krijgt.Jammer maar helaas.
Dit zelfde gelde voor de songs Sacrafice sons en Octovarium(juweeltje van 24 min.)
Nou een song die verschillende segmenten heeft en zeer muzikaal is.Tool Pushit live(album Sallival)
In het begin komt hij lekker mee , maar zodra het stevige werk begint komt hij niet meer mee hij verliest de controlle en detail die hij zo mooi heeft met klassiek.
Al met al mooie LS in bepaalde muziekgenre en afwerking heel mooi , stabiliteit van de LS kan beter , krijgt moeilijk als er wat bass doorgaat.Hoe een Duitser mooi zegt niet helemaal PegelFest ;D
Ik vind het niet een allround LS , ik zoek toch All round LS.

- Volgende was de Audio Physic tempo die al wat prijsjes in de wacht gesleept heeft.
Als eerste viel mij op de bouw van de LS hier kwam weer naar boven toe waar de Duitsers goed in zijn de degelijkheid en stevig en mooie afwerking.Eenmaal geplaatst liep ik er naar toe en voelde ik eens hoe stevig deze jongens stonden , daar merkte ik al dat deze steviger stond dan de SF dus ook denk ik minder kwaad kan zodra er wat laag doorgaat.Andere wat mij opviel is aan beide kanten de subwoofer te zien , dus deze jongens zijn gevoelig voor zijdewand was mijn eerste gedachte.Later meer.
Dezelfde volgorde aangehouden met muziek beluisteren als de SF concerto.
Klassiek ook weer geweldig maar dan toch iets meer punch erin wat absoluut ten goede komt.
Daarna Friedemann eigenlijk idem alleen de overdracht was beter.Deze net zoals klassiek was aangenaam en rustig klankbeeld maar niet dat men er vermoeiend van word.
Toen lekker eens rock cd's erop gezet maar begonnen met de ballad , hier merkte je dat deze LS veel beter weg komt met de muziekgenre (hard)rock , waarbij de SF in het hoog leuk aanwezig was had deze dat niet zo , maar is niet zo erg.De stevigere nummers waren zeer aangenaam voor te luisteren waarbij je nou echt merkte dat de LS steviger oftewel hoe de Duitsers zeggen Pegelfest stonden.
Al met al beviel mij deze LS meer dan de SF omdat de Audio Physic meer met rock en stevigere nummers over weg kan.
Conclusie.Mooi afgewerkte LS , slank van vorm , helt net zoals SF iets achterover , klankmatig zeer neutraal maar ook gedetailleerd , rust , niet vermoeiend en controlle in bassbereik.
Die 2 subwoofers in de zijkant is een goede optie , probleem is alleen hij zou iets van de zijwand terug moeten staan circa 30-50 cm.Vooral als men een zachte tussenwand heeft.

- Nou een compacte LS wel te verstaan de MBL 311E.Voor vele mensen zouden zeggen Wtf is MBL nooit van gehoord.Dan zeg ik Schaam je ;D dit merk is groot geworden door LS te maken radialstrahler en enorm goede apparatuur die wel voor vele beetje buiten bereik liggen  :-X ;) Nu hebben ze ook voor de (normale) mens apparatuur.;D Deze fabrikant uit Berlijn heeft een keer een proef LS gemaakt de 300E (grote broer van de 321E en 311E ) deze LS werd zo goed ontvangen(vooral in de States) dat ze besloten om hem definitief te produceren.(btw geen radialstrahler) er kwam ook een kleinere variant van de 321E maar die is inmiddels er niet meer.De 311E is afgeleid van de 300E alleen geen subwoofer en het bereik is iets minder in het laag.
Wat maken deze LS zo bijzonder.Kevlar mid , tweeter en een supertweeter.En dat merk je kan ik je zeggen.
De volgorde van muziek heb ik omgedraaid nou.Ben begonnen met rock mede doordat ik al de 300E aangehoord had voorheen.Een kennis van mij heeft deze gekocht dus ik wist wel wat hij kon maar of die kleinere hetzelfde deed dat was even de vraag.Daarom begonnen met rock.
Het begon al geweldig , openlijke luidspreker met heel veel detail en werkelijk heel veel detail.Het stevige werk had hij geen enkele moeite mee om dit weer tegeven hoe het moet , beter gezegd hoe ik het wil hebben.In bepaalde stukken van de plaat hoorde je heel goed dat hij een supertweeter erbij heeft.Het maakte het nog ruimtelijker.Dus iemand die een compacte LS zoekt die tevens ruimtelijk is , aanhoren zeker de moeite waard ;)
Toen overgegaan naar klassiek en dit is toch echt de beste weergave die ik op deze middag gehoord had en het was al goed op de SF maar dit was beter :) het midden van deze luidspreker kenmerkt zich door openlijk te spelen het hoog is zeer aangenaam ook mede doordat er een supertweeter bij zit.
Conclusie: Mooi afgewerkte LS , klankmatig ruimtelijk oog voor detail en analystisch , verliest geen detail als het wat moeilijker word en steviger wordt blijft mooi natuurgetrouw , voordeel is toch de supertweeter erbij , Klassiek van Mari Kodama had je gevoel je zit erin bij dat concert.Alleen verlangt deze LS een goeie versterker die hem kan aansturen.Rendement van 84Db , AVM had geen moeite.;)

- Spendor 2.3 deze kist van een compacte LS is het aanzien niet geheel waard.Typisch brits zeg ik maar zo.Het oude Brits  ;) De klank was een zwaar mid en het hoog idem.Oog van detail vond ik niet groots maar ook niet verkeerd.
Ik ga hier ook niet teveel op door.

Gebruikte apparatuur:
Compleet mijn set
AVM V2 , M2 , Cd3 netjes op een Creaktiv rack(hoe het zich hoort dat het netjes in een rack staat)
Bekabeling NordOst Baldur(mijn eigen) , TaraLabs , Biwi bruggen van hun uit zelfgemaakte van Taralabs.Maar er waren maar 2 biwi LS de 2 compacte.;D
Bij de compacte LS een Dynaudio stand4 eronder.
Vloerstaande allemaal spikes en stonden net zoals de compacte LS(op stand) op een granieten tegel , ik meen dat het graniet was kan ook natuursteen zijn. ::) Had ik geen oog voor had meer oog voor de muziek. :P
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

TheSpeedSkater

Leuk om te lezen, maar bij welke zaak ben je eigenlijk geweest?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Maximus_Aurelius

Foto van de mbl311E

Hier je zie je de supertweeter zitten

Audio Physik tempo

Ik denk wel dat de meeste weten hoe de SF concerto eruit zien ;D

Maximus_Aurelius

R

Interessant vergelijk, leuk om te lezen. Kan me wel goed vinden in je omschrijving van mijn speakers. Gelukkig past mijn muzieksmaak helemaal in het door jou aangegeven straatje. Wil je ook echt iets gaan kopen? of was het puur ervaring opdoen?

Maximus_Aurelius

Citaat van: Ruben op augustus 29, 2006, 23:31:54
Interessant vergelijk, leuk om te lezen. Kan me wel goed vinden in je omschrijving van mijn speakers. Gelukkig past mijn muzieksmaak helemaal in het door jou aangegeven straatje. Wil je ook echt iets gaan kopen? of was het puur ervaring opdoen?

Ik zeg altijd zo "zeg nooit nooit";D
In principe is het zo dat ik alleen ervaring heb opgedaan. Ik had nog niet zoveel luidsprekers aangehoord op mijn set. Maar van deze test komt de MBL311E beste eruit.

Maar ben tevreden met mijn ALR note3 vooral nou sinds dat ik ze ontkoppeld heb van mijn luidsprekerstandaard.

Maximus_Aurelius

Ik zit een beetje in twijfel  :( >:(
Ik heb nou een voorversterker en eindversterker , deze spelen op zich goed maar ik denk dat de voorversterker beter kan.
Is het eigenlijk goed om een ander merk voorversterker te combineren met een mijn eindversterker?
Ik heb nou beide van hetzelfde merk.
Ben me gaan verdiepen in wat het zou kunnen doen als ik ander merk VV bij mijn EV zet.Bij een winkel zeiden ze dat het niet zo best is om een ander merk met een ander merk te combineren.Nou weet ik inderdaad dat het niet
optimaal zal gaan , maar van  de ene kant uit kan het dus wel gaan.Want de voorversterker is toch die de klank bepaald of zie ik dit verkeerd?

De andere kant is dat ik een aanbieding gekregen had voor een goede geintrigeerde versterker.
Ik verwacht dat deze wel een klasse hoger speelt als mijn huidige versterkers.Die ik al op een hoog niveau vind spelen.
Het merk versterker is Burmester. En het gaat hierom de 991 in de Rondo serie.
Klankmatig zit het in mijn smaak wat Burmester heeft en ik hoef me ook geen zorgen daarover te maken dat hij niet elke luidsprekers aan kan sturen.
Zouden jullie een voorversterker/eindversterker combinatie inwisselen tegen een goede geintrigeerde versterker?

Ik verwacht dat er meerdere geintrigeerde versterkers om de hoek zullen kijken.
Lavardin , AudioNet , Symphonic line etc etc.
Maar waar het zich nou om draait is betreft Burmester. Ik heb sommige merken al tegen merk Burmester aangehoord , maar merk Lavardin dus nog niet. ;)

Nou lees ik dus ook in subject Aankoopvragen adviezen wat over Lavardin O0 Zeer intressant.

Rody

Wat denk je van een Lyngdorf, veel controle tijdens drukke passages :)

DA BoSS

Die Rondo 'doet' tweedehands iets van 1000-1200 euro toch?

Daarop afgaand word 't echt geen giant leap, zo slecht zijn die AVM bakkies toch niet?
>:D ;D ;)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Maximus_Aurelius

Citaat van: DA BoSS op september 27, 2006, 08:28:09
Die Rondo 'doet' tweedehands iets van 1000-1200 euro toch?

Daarop afgaand word 't echt geen giant leap, zo slecht zijn die AVM bakkies toch niet?
>:D ;D ;)

Een 2e hands rondo991 van Burmester zit best wel ver boven jou suggestie bedrag ;D Burmester is een waardevast merk.
Maar men moet kijken wel op nieuwprijs en niet 2ehands en vanuit dat een (klein) vergelijk trekken.Nieuwprijs zitten ze ongeveer bijeen.Oké de 051 van Burmester zit dichterbij ;D
Maar ik beraad mij dit en is niet zeker. Burmester is een topmerk en heeft alles in orde , ook binnen in het apparaat.

Maar mijn AVM bakkies zijn niet slecht , maar ik verwacht toch dan dat vooral voorversterker gedeelte beter kan worden.Een andere VV van merk AVM is dan AMP voorversterker maar nou gelijk eventjes slordige 7500 euro op tafel gaan te leggen  ;D , Nou nee  8)
Vandaar de vraag ;) Is het eigenlijk goed om een ander merk voorversterker te combineren met een mijn eindversterker?

DA BoSS

Citaat van: Maximus_Aurelius op september 27, 2006, 12:00:15
Een 2e hands rondo991 van Burmester zit best wel ver boven jou suggestie bedrag ;D Burmester is een waardevast merk.
Maar men moet kijken wel op nieuwprijs en niet 2ehands en vanuit dat een (klein) vergelijk trekken.Nieuwprijs zitten ze ongeveer bijeen.Oké de 051 van Burmester zit dichterbij ;D
Maar ik beraad mij dit en is niet zeker. Burmester is een topmerk en heeft alles in orde , ook binnen in het apparaat.

Maar mijn AVM bakkies zijn niet slecht , maar ik verwacht toch dan dat vooral voorversterker gedeelte beter kan worden.Een andere VV van merk AVM is dan AMP voorversterker maar nou gelijk eventjes slordige 7500 euro op tafel gaan te leggen  ;D , Nou nee  8)
Vandaar de vraag ;) Is het eigenlijk goed om een ander merk voorversterker te combineren met een mijn eindversterker?

Dat van AVM was een grapje hoor :P ;)

Deze is het toch (3500 nieuw, maar tweedehands voor zo'n 1800 te koop)?

Ken hem zelf niet, maar ben hem wel al meerdere keren tegengekomen op websites van duitse hifi-dealers.
zou hem graag eens horen, maarja

PS Ik ben zelf erg te spreken over Audionet, maar dat wist je al toch?
PPS Waarom niet alleen een andere VV ipv een geintegreerde versterker?

Laatste opmerking: in welke prijsklasse moet ik je huidige VV/EV zoeken?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Maximus_Aurelius

Citaat van: DA BoSS op september 27, 2006, 12:07:56
Dat van AVM was een grapje hoor :P ;)

Deze is het toch (3500 nieuw, maar tweedehands voor zo'n 1800 te koop)?

Ken hem zelf niet, maar ben hem wel al meerdere keren tegengekomen op websites van duitse hifi-dealers.
zou hem graag eens horen, maarja

PS Ik ben zelf erg te spreken over Audionet, maar dat wist je al toch?
PPS Waarom niet alleen een andere VV ipv een geintegreerde versterker?

Laatste opmerking: in welke prijsklasse moet ik je huidige VV/EV zoeken?

Natuurlijk vat ik jou opmerking van AVM als een grapje op  ;D  :-* anders had ik wel anders gereageerd ;D

Burmester klank kun je een beetje vergelijken met AudioNet , alleen nou de nieuwere series worden veel afgeleid van een van de beste voorversterkers 808MKV ze hebben een tikkie warme klankeigenschap meegekregen.Ik merkte dat met de 051 in de Rondo serie en ik merk dat ook met de combi 035 voorversterker en 956MK2 eindversterker.(kennis heeft deze combi.)

Ik ben ook te spreken over AudioNet :o :o Zoals je ook weet ;) vooral de audioNet Pre1 G2 VV.Op de 2500 euro.
Maar ik was aan de praat gekomen daarover en hij zei dat er een nieuwe op het eind van het jaar zal uitkomen.
Twee punten komen dan erbij kijken.
- Wachten totdat de nieuwe komt misschien is hij wel beter , hoeft niet altijd te zijn.Helaas de Pre1 G2 zal niet te upgraden zijn naar de nieuwe , waar AudioNet wel meestal bekend om staat.
- Tweede hands prijs zakt dan ook eventueel dus gunstig voor kopers die nog wat zoeken ;D , dus dat is positief.

DA BoSS

8), klint goed!

Op de een of andere manier moet ik bij het merk Burmeister ook altijd aan Goldmund denken, maar zou geen flauw benul hebben of die 'sound' ook echt een beetje vergelijkbaar is... ::)

garmtz

Citaat van: DA BoSS op september 27, 2006, 12:23:21
Op de een of andere manier moet ik bij het merk Burmeister ook altijd aan Goldmund denken, maar zou geen flauw benul hebben of die 'sound' ook echt een beetje vergelijkbaar is... ::)

Mwah... Ze hebben allebei iets analytisch. Alleen wel op een andere manier.

Maximus_Aurelius

Citaat van: DA BoSS op september 27, 2006, 12:23:21
8), klint goed!

Nou zijn even de rollen omgedraaid , ik ken het het merk GoldMund wel maar hun klank weer niet ;D

Het is niet Burmeister he ;D  ;) Maar Burmester ;D

Toch een merk met een hele grote reputatie maar net zoals AVM en AudioNet vind je dit (erg) weinig hier op het forum.

DA BoSS

Citaat van: garmtz op september 27, 2006, 12:25:21
Mwah... Ze hebben allebei iets analytisch. Alleen wel op een andere manier.
Burmei ster is wellicht iets warmer/voller van klank?

garmtz

Citaat van: DA BoSS op september 27, 2006, 12:29:11
Burmei ster is wellicht iets warmer/voller van klank?

Burmester heeft meer laag en meer hoog dan Goldmund, die een erg neutrale klank heeft. Burmester klinkt in het hoog ook wat luchtiger. Beiden blinken uit in het weergeven van de allerkleinste details. Het laag van Goldmund is denk ik ook wat droger dan van Burmester.

Maximus_Aurelius

Citaat van: Ruben op september 27, 2006, 17:23:07
Wat was je budget? Top geïntegreerde van lavardin voor echt een prikkie...

http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/classifieds/classifieds.cgi?request=detail&ad_id=108608&prev_action=today&website=default&session=451a8e3323a63b34

Mooie link en mooi apparaat , maar ik weet niet welke klankeigenschap Lavardin heeft ???
En hoe hij zich verhoud ten opzichten van mijn set en eventueel de merken AudioNet , Burmester die ik al zorgvuldig beluisterd heb/had ;D Deze 2 merken inclusief VV AVM/AMP durf ik zo blindelings nou te kopen O0

Maar ik heb kleine tweak doorgevoerd en moet zeggen dat het wel hoorbaar is.
Pulsar Points onder de cd speler gezet.En ik moet zeggen dat het iets rustiger en analystischer is geworden.
De pulsar points zitten/staan niet onder de voetjes van mijn cd speler maar ernaast. Ik las dit op de site van Finite met de ceralballs en cerapucks dat men deze niet onder de voetjes moet zetten.De voetjes eraf schroeven of als dit niet mogelijk is of heel moeilijk is ernaast zetten.
Pulsar points hebben denk ik hetzelfde effect.

garmtz

Ik denk dat Lavardin niet echt iets is voor MM, omdat zijn voorkeur nu uitgaat naar vrij analytisch klinkende (Duitse) versterkers. Lavardin is dan van een andere planeet... :D   Maargoed, misschien weet je wel niet wat je mist MM... ;)

Maximus_Aurelius

Citaat van: garmtz op september 28, 2006, 17:31:38
Ik denk dat Lavardin niet echt iets is voor MM, omdat zijn voorkeur nu uitgaat naar vrij analytisch klinkende (Duitse) versterkers. Lavardin is dan van een andere planeet... :D   Maargoed, misschien weet je wel niet wat je mist MM... ;)

Haha ;D
Maar ik ben altijd in voor wat nieuws te horen etc etc.Want er zijn zoveel verschillende merken dat je er gewoon ziek van kan worden ;D En ik sta ook altijd open voor wat nieuws.

Kijk maar even naar NordOst LS kabel , bij mijn Primare en combi ALR note serie was het heel goed en op mijn AVM set weer wat minder.Zo raar en snel kan het gaan dat het tegenwerkt.
Maar in hoger segment wil ik best  weer een keer gaan testen want het kan raar lopen , vanaf de LS kabel Baldur bedoel ik dan. Interlink ben ik zeer tevreden over. ;D

Maar ik merk heel goed dat bepaalde merken niet goed om kunnen gaan met bepaalde muziek genre.
Ik weet niet of Lavardin met wat hardere muziekgenre om kan gaan , zoals Tool , Dream Theater , Metallica.
Maar ik luister ook Klassiek zoals Beethoven etc etc en Mark Knopfler , Pink Floyd etc etc.

Ik weet niet hoe Lavardin klinkt , ik speel op dit moment meer Duiste apparaten ook mede doordat ik in het grensgebied woon.Ik vind AVM , Burmenster AudioNet zelf wat beter klinken dan Engelse merken zoals Arcam , AVI , Linn(Schots ;D )No offence hoor.
Maar Franse apparaten heb ik nog niet gehoord , jawel eentje ;D AudioMeca Obsession2 cd speler(was goede speler alleen de afwerking :-\ ). maar versterker niet.
De luidsprekers daarin tegen vind ik zelf Davis Acoustic(misschien voor vele onbekend) een mooi klankmatig speaker , maar helaas weinig te krijgen.Cabasse(vooral Bahia) is ook wel goed maar is net wat te fors in mijn ruimte en daar moet ik ook na kijken.

Als Lavardin goede concurrent is met een Burmester/AudioNet en je kunt hem (iets) vergelijken qua klankkarakter dan is het wel oké.Wel natuurlijk in dezelfde prijsklasse blijven ;)