Art for the Ear room. Only music matters. Kabel is blijvertje.

Gestart door Maximus_Aurelius, juli 2, 2005, 16:36:44

Vorige topic - Volgende topic

Maximus_Aurelius

Citaat van: Jean Sibelius op november 24, 2014, 20:16:48
Hoi Nico,

Nou moet ik uit gaan kijken wat ik ga beweren :colgate: :D

De pikorde zoals genoemd(en daar ben ik het volledig mee eens)
1) Nagalm beheersing
2) Resonanties
3) Reflecties

Het mooiste is natuurlijk als je een ontwerp kunt realiseren waarbij je 1), 2) en 3) combineert.
Maar degene die de presentatie gaf was ook vrij stellig in dat het weinig effect heeft als je alleen bv. 3) doet terwijl je 1) niet op orde hebt.

Ben heel benieuwd hoe je e.e.a. op gaat lossen, maar jou kennende zul je de lat voor jezelf erg hoog leggen. Succes!!! 8)

Groeten, Jan

Hoi Jan,

Het wordt een mooie uitdaging en het zal zeker ook wel wat tijd in nemen. Uiteraard vanuit nieuwsgierigheid wil ik wel weten wanneer alles klaar is met inrichten en de set staat hoe het dan zou klinken. Vanuit dat aspect heb je dan een mooie graadmeter wanneer er wat aangepast is of het daadwerkelijk verbeterd is. ;)
Wanneer alles op orde is ben je van harte welkom om te komen beoordelen of gewoon gezellig van de muziek genieten. Want het is een stereoset en het blijft een stereoset. Daar veranderd niets aan bij mij. :pompom:

Jazeker de lat ligt erg hoog en soms, heel soms leg ik de lat ook wel iets te hoog ;). Maar we gaan er voor. :headbanging:
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

scrutinizer

Citaat van: Maximus_Aurelius op november 24, 2014, 18:25:20
Ook al heeft iemand de volledige vrije hand niet, dan kan er toch iets aan gedaan worden. Het is waar je de motivatie uithaalt. Maar bij mij komt het wel goed. Ik neem me er ook de tijd voor en het wordt een leuke mooie uitdaging. Maar daar hou ik wel van.  :clapping:

Klopt inderdaad dat niet iedereen de vrije hand krijgt maar het is wel zo dat er te snel geoordeeld wordt een woonkamer moet woonkamer blijven.
Men heeft schilderijen aan de wand hangen en wat is nu makkelijker om een mooi design absorber in bepaalde kleur of nog makkelijker een foto erop te knallen. ziet niemand dat het een akoestisch paneel is maar eerder een mooi canvas doek met een prachtige print erop. Lijkt mij niet dat iemand in de woonkamer niets aan de muren heeft hangen, maar goed ook hierbij is niets onmogelijk ;), mogen we alleen niet hopen maar dat is persoonlijk  ;D
Alleen al met deze ingreep in absorbers die je ontwerpt in je eigen concept kan al heel veel oplossen en doen. Maar dan is dit weer wat te duur maar duizenden euro's uitgeven aan een set is normaal en dan praat ik niet over bekabeling, tweaks etc etc.
En wie zoekt die vind ;). Dan kom je snel tot de conclusie dat de prijzen wel erg meevallen voor een eigen ontwerp en/of concept. Of een kant en klaar design absorber met of zonder mooie print.
Sommige tweaks zijn duurder  ;)

Eens!!  ....Ik begrijp ook wat je zegt als je het hebt over "IETS kan er altijd gedaan worden". :)
Maar we praten dan over een abnormaliteit(en) aanpakken. Flutterecho ...etc. Het 'serieus' aanpakken van akoestiek is voor 99% van de liefhebbers een no go.
Ik bedoel zwevende vloer, breedbandig werkende diffusoren (serieus genomen aan plafond ,wanden EN vloer), moeizame passieve laagbeheersing ......
Is het niet prijstechnisch dan moet je een aardig potje kunnen breken....zowel in je woning of bij moeder de vrouw. ;)

Ik ben wel in enige projecten betrokken geweest en heb vele aangepaste ruimten mogen "beluisteren " ...... Akoestiek "goed" doen is moeizaam te bewerkstelligen en KOSTBAAR om toe te passen.
Gezien de standaard constructie van een huiskamer zij het jaren '30 of anno nu ..... is het m.i. net zo behelpen als het samenstellen van een systeem en/of .....gebruikmaken van de vele tweaks voorhanden.

Als we er maar van 'kunnen' genieten .......is mijn ervaring en beleving van dit alles :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Staaled

Citaat van: Jean Sibelius op november 24, 2014, 20:16:48
Hoi Nico,

Nou moet ik uit gaan kijken wat ik ga beweren :colgate: :D

De pikorde zoals genoemd(en daar ben ik het volledig mee eens)
1) Nagalm beheersing
2) Resonanties
3) Reflecties

Het mooiste is natuurlijk als je een ontwerp kunt realiseren waarbij je 1), 2) en 3) combineert.
Maar degene die de presentatie gaf was ook vrij stellig in dat het weinig effect heeft als je alleen bv. 3) doet terwijl je 1) niet op orde hebt.

Ben heel benieuwd hoe je e.e.a. op gaat lossen, maar jou kennende zul je de lat voor jezelf erg hoog leggen. Succes!!! 8)

Groeten, Jan
Ik zie het onderscheid tussen galm en reflecties niet.
Galm is reflecties , maar dan met een lange(re) delay tov de bron.

Wel ben ik het eens met de aanpak van het geheel.
Tekortkomingen vallen des te meer op als je slechts één van de punten aanpakt en andere verzaakt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Maximus_Aurelius

Zo zo de Sint is vervroegd langs geweest in Art for the Ear room. En hij heeft me wat mooi's gebracht  :pompom: :pompom: :clapping:
Hij moet een audioliefhebber zijn onze Sint, kan uiteraard ook een zwarte piet zijn die een ware audiofiel is en die een tip doorgegeven heeft aan onze goed heilig man.

Een mooie XLR kabel  :wub:

Maar welk type, serie:

Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

MAW

Gr. Martijn

Maximus_Aurelius

Citaat van: MAW op december  3, 2014, 20:06:50
Ik heb ook uitstekende XLR kabels. 10'tje per stuk..

Dat is heel mooi voor je. Ik ben blij voor je dat jij die hebt  :clapping:

Dan heb jij ze te duur betaald. Deze kosten maar 9,99 euro per set.  ;)

MacJunk

Cambridge Audio Azur 651A, Cambridge Audio DacMagic Plus, B&W CM-1, BlueSound Node, Synology DS 1513+ 20TB, DX 213 extender, Philips CD 850.

Mr.M

Citaat van: MacJunk op december  3, 2014, 21:51:16
Het doosje was zeker 9,99,- euro?
Nee de verzendkosten denk ik..;) doos is 5x duurder! Hahaha lol

Mooie kabels. Ik heb de 330 en 550 en de signiture series gehad.
Samen met Kharma zijn het mijn favoriete kabel merken. Let op dat je de doos en papierwerk niet kwijtraakt die zijn geld waard bij evt verkoop....

Veel plezier .jouw kerst is goed begonnen..
**UNDER CONSTRUCTION**

Maikel_audionerd

Mooie kabels !!
Geniet ervan. Ik ben benieuwd of je veel verschil hoort en waar
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maximus_Aurelius

Citaat van: maz op december  4, 2014, 02:26:06
Nee de verzendkosten denk ik..;) doos is 5x duurder! Hahaha lol

Mooie kabels. Ik heb de 330 en 550 en de signiture series gehad.
Samen met Kharma zijn het mijn favoriete kabel merken. Let op dat je de doos en papierwerk niet kwijtraakt die zijn geld waard bij evt verkoop....

Veel plezier .jouw kerst is goed begonnen..

Sinterklaas is leuk begonnen. Jammer dat ik vandaag moest werken en morgen ook want liefst de hele dag mijn muziek weer opnieuw luisteren. Maar zonder dit kunnen we ons ook niets veroorloven ;)

Mijn Siltech collectie groeit. Misschien nog wat netkabels maar  dat kan ook een Crystal Cable worden wanneer ik dit wil vervangen.
Ik wist dit al dat je de doos en certificaat moet bewaren bij Siltech. Staat serienummers op en omdat dit merk echt heel veel nagemaakt wordt is de doos en certificaat essentieel van belang wanneer je hem wilt verkopen maar voor een koper is dit ook belangrijk wanneer hij tweede hands een Siltech koopt. Ik zal geen Siltech tweede hands kopen wanneer de doos en certificaat niet bij zit.

Maximus_Aurelius

Citaat van: Maikel_audionerd op december  4, 2014, 18:50:39
Mooie kabels !!
Geniet ervan. Ik ben benieuwd of je veel verschil hoort en waar

Thx.

Verschil is er en met name in detail en laagweergave. Qua ruimtelijkheid is de 770 echt goed.
Mijn referentie die ik heb is ook geen kleine jongen, NordOst Tyr.

Mr.M

Mooie kabels de nordost .
Heb de spm  refrence gehad en toch moeite gehad dat ze niet  geshielde waren.
Je ziet wel dat ze in de duurste series interlinks de kabels zeer goed shielden maar de "goedkopere" niet.
Nou was de spm  refrence geen goedkope maar toch ongeshield.
**UNDER CONSTRUCTION**

Maximus_Aurelius

Ik had even zin om een battle te doen  :D
Welke battle.
Windows vs IOS , Windows Pc vs MacMini en dan jriver(Sonataserver) vs Amarra.
Nu eens goed er voor gaan zitten en kijken of we klank verschil en onderscheid horen en zo ja of het groot verschil is of dat het te verwaarlozen is.

Macmini 16 gb geheugen, ssd 128 gb.
Windows Pc. Idem 16gb geheugen en een ssd van 128 gb.
De ssd zijn identiek van Samsung.

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

ik zou het spannender vinden als er 2 x dezelfde player-software werd gebruikt...louter ter vergelijking vd hardware ahw  ;)

nu heb je geen idee waarom straks (als dat al zo is) de ene beter klinkt dan de ander, is het dan omwille vd hard- dan wel software?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Citaat van: Dynky op december 13, 2014, 16:45:07
ik zou het spannender vinden als er 2 x dezelfde player-software werd gebruikt...louter ter vergelijking vd hardware ahw  ;)

nu heb je geen idee waarom straks (als dat al zo is) de ene beter klinkt dan de ander, is het dan omwille vd hard- dan wel software?
Goed punt!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maximus_Aurelius

Citaat van: Dynky op december 13, 2014, 16:45:07

Jawel hoor, heb zeker een idee welke Jriver beter klinkt  ;D
Daar heb ik al ervaring mee en al getest. Jriver vs Jriver  ;)
Gelijk toen ik overstapte naar een MacMini. In de trial periode van Jriver op IOS het vergelijk gedaan met Jriver op Windows.

Dirk

en...was (zoals vaak beweerd wordt) de Mac Mini duidelijk de best klinkende van de 2?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Maximus_Aurelius

Citaat van: Dynky op december 13, 2014, 18:43:53
en...was (zoals vaak beweerd wordt) de Mac Mini duidelijk de best klinkende van de 2?

Nou nee, niet duidelijk de best klinkende. Ligt eraan waar je meer van houdt.
Windows Jriver: legt iets meer detail neer in het hoog en mid maar ik vind de body wat slank klinken.
De klank klinkt met bepaalde genre er klinisch. De ruimtelijkheid is meer aanwezig dan op de Apple variant.

Apple Jriver: legt meer body neer waardoor het wat smoother klinkt. Hoog en mid komt daardoor iets mooier van elkaar los. Maar heeft duidelijk minder detail.

Het verschil op Apple met de programma's Puremusic vs Jriver en Amarra vs Jriver zijn wel iets groter te noemen. Vooral de ruimtelijkheid van zowel Puremusic en Amarra ten opzichten van Jriver.
Daarom schrijf ik nu dat het gewoon afhankelijk is waar men van houdt. Maar let op, iemand anders kan dit anders ervaren en niet met me eens zijn. Mooi, want dit is mijn ervaring op mijn set.

Maximus_Aurelius

Het nieuwe jaar is voor mij begonnen om op zoek te gaan naar een nieuwe DAC.
Laatst van vorig jaar heb ik al een voorzichtige start gemaakt en een budget vastgesteld. In dit budget heb ik de mogelijkheden getest die ik verwacht dat kan matchen in mijn set. Helaas kwam ik van een koude kermis thuis  :-\. Binnen mijn samengesteld budget zat geen DAC die mij kon overtuigen.
Helaas.

De zoektocht gaat verder en het budget is wat opgekrikt ;). Nu staar ik me niet meer blind op bedragen.
Maar het is toch achteraf moeilijker dan dat ik gedacht had om een upgrade door te voeren in het DAC gebeuren  ;)

Welke DAC'S heb ik gehoord die voorheen in mijn budget paste.
- Ayre QB9 ( niet de DSD variant)
- Norma hs-da 1
- Primare DAC 32
- Primare NP 30. Deze vond ik beter klinken dan de DAC 32 van Primare. Gaf meer rust in geluidsbeeld terwijl de DAC 32 volgens het boekje hoogwaardigere DAC,s in zich heeft.
- Nad m50
Deze bovengenoemde DAC'S zitten allemaal op de prijs van de Lindemann musicbook 10 daarop is of was mijn budget op gebaseerd.

Waarom ik besloten heb  om het budget op te krikken is mede dat ik een Weiss Dac202 gehoord heb en deze viel wel in de smaak. Helaas heeft deze FireWire aansluit en USB heeft bij Weiss geen meerwaarde. Dit antwoord is zelf gegeven door Daniel Weiss. Heb hem gelijk met vragen gebombardeerd :D. Ook welke FireWire pin aansluit ik zou moeten hebben.
Wat me tegen houdt is toch een andere kabel. Helaas geeft het bij NordOst geen FireWire kabel en zodoende moet ik de zoektocht opnieuw starten om toch bij de NordOst blue heaven kwaliteit uit te komen. En omdat vele fabrikanten geen FireWire in hun assortiment hebben tik de kabel goed aan.

Welke staan nog op het programma:
Meitner ma1, Acoustic arts tube DAC mk2. En die iets lager zit misschien de Ayon sigma.

O ja aankomende week komt een kennis langs en die brengt een Wadia 321 mee, kan ik hem even mooi nauwkeuriger aan de tand voelen  ;).

Audiofiel

De Firewire kabel die de DAC202 in gaat is een 6-pin Firewire400 connector. Aan de andere kant van de kabel kan eenzelfde 6-pin Firewire 400 connector zitten, de compactere 4-pin Firewire400 connector of een 9-pin Firewire800 connector. De werking zou hetzelfde moeten zijn, maar de snelheid blijft maximaal 400Mbit ofwel 50 Mb/s.

De vraag is of je bij Firewire veel verschil gaat horen in kabels. Firewire werkt heel anders dan USB. Ik heb er zelf niet mee getest, maar ik vermoed dat een goede, degelijke kabel met nette connectors voldoende is en een 'betere' kabel niet of nauwelijks uit zal maken. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Mitch--

En misschien een Burmester Dac 113? Erg mooi apparaat, en volgens mij was je altijd wel gecharmeerd van Burmester toch?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Devialet Expert Pro 220-Trivium Audio Cables

Maximus_Aurelius

Citaat van: Mitch-- op januari 11, 2015, 13:20:55
En misschien een Burmester Dac 113? Erg mooi apparaat, en volgens mij was je altijd wel gecharmeerd van Burmester toch?

Ik ben en blijf zeker gecharmeerd van Burmester. Maar helaas zal dit niet matchen met Lindemann.
Getest en al 😉. Ging vrij gemakkelijk omdat een kennis van mij een volledige Burmester set heeft plus de Dac113. Alleen hij heeft deze weggedaan voor een Wadia321 DAC.

Ik zit me nu even te verdiepen in het merk AMR. Maar op het eerste oog ziet deze er niet verkeerd uit, alleen dat hij zo lomp groot is :D. Maar hoe de klank omschreven wordt kan het nog wel eens interessant worden. Ik ga me nog verder in verdiepen.

Maximus_Aurelius

Citaat van: Audiofiel op januari 11, 2015, 12:04:59
De Firewire kabel die de DAC202 in gaat is een 6-pin Firewire400 connector. Aan de andere kant van de kabel kan eenzelfde 6-pin Firewire 400 connector zitten, de compactere 4-pin Firewire400 connector of een 9-pin Firewire800 connector. De werking zou hetzelfde moeten zijn, maar de snelheid blijft maximaal 400Mbit ofwel 50 Mb/s.

De vraag is of je bij Firewire veel verschil gaat horen in kabels. Firewire werkt heel anders dan USB. Ik heb er zelf niet mee getest, maar ik vermoed dat een goede, degelijke kabel met nette connectors voldoende is en een 'betere' kabel niet of nauwelijks uit zal maken. ::)

Goed dat je dit even aan haalt wat wel interssant kan zijn.
De meeste audio dealers hebben geen FireWire kabels op voorraad liggen om ze uitvoerig en tegen elkaar te testen. Meeste hebben USB kabel.
Maar thx voor de tip.

Als het goed is heeft een macmini FireWire 800 > 9pin aansluit.

Blijft lastig via telefoontje snel terug reageren ;)

YamahaRXV

Citaat van: Maximus_Aurelius op januari 11, 2015, 15:14:18
Ik zit me nu even te verdiepen in het merk AMR. Maar op het eerste oog ziet deze er niet verkeerd uit, alleen dat hij zo lomp groot is :D. Maar hoe de klank omschreven wordt kan het nog wel eens interessant worden. Ik ga me nog verder in verdiepen.

Nico, als ik mij niet vergis heeft Michel de AMR dac staan  ;)
Leuk om je trouwens even i.r.l. te gesproken te kunnen hebben daar  8)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8