Art for the Ear room. Only music matters. Kabel is blijvertje.

Gestart door Maximus_Aurelius, juli 2, 2005, 16:36:44

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Citaat van: Bas Akkerman op november  8, 2014, 08:53:31
Ik kan het ook niet verklaren en dat hoeft voor mij ook niet. Als het in mijn beleving beter is en ik vind het de prijs waard, koop ik het (zoals dat feitelijk met alles dat ik koop het geval is). Hoe onlogisch dat eigenlijk ook is.
^^
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Raphie

Citaat van: Bas Akkerman op november  8, 2014, 08:53:31
Ik kan het ook niet verklaren en dat hoeft voor mij ook niet. Als het in mijn beleving beter is en ik vind het de prijs waard, koop ik het (zoals dat feitelijk met alles dat ik koop het geval is). Hoe onlogisch dat eigenlijk ook is.
En dat mag ook, maar imho is dat volledig door Confirmation B(i)as gedreven :D
maar je hebt gelijk als het jouw beleving beïnvloedt is het prima toch?
JBL PRX Power!

DofN

Citaat van: Raphie op november  8, 2014, 08:44:32
Ik heb hier toch wel een andere mening over.
tcp/udp is niet gevoelig voor hifi tweaks een data pakketje komt aan, of niet
de data wordt niet ANDERS, heb je thuis ooit wel eens groene fonts op het HTforum gehad, wat door wisselen van een netwerkkabel was opgelost?
of dat een andere adapter op je switch je een gestokener beeld gaf op je laptop?

Ik gun ieder z'n beleving hoor en daar moet ook zeker ruimte voor zijn.
In het analoge domein kan je met kabels een beetje matchen, in het digitale hifi domein (spdif) kan je met clocking spelen, maar meer ook niet
in het tcp/udp domein valt er niks te tweaken, dat zijn vaste datapakketten.

Ja. En clocking kan voor verandering in het geluid zorgen, en misschien is het heel Breems: verandering is niet altijd verbetering. Verder moet je een believer zijn om te geloven dat kabels in het analoge domein moeten matchen. Ik ben geen believer.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

YamahaRXV

Citaat van: Bas Akkerman op november  8, 2014, 08:37:03
In verhouding tot de rest van de keten vond ik de verschillen wel marginaal. Meer de kers op de taart dus.

Zo ervaar ik het dus ook; de verschillen zijn niet heel schokkend, maar wel hoorbaar.
Ik kan het ook niet volledig onderbouwen (is voor mij ook niet relevant) maar heb wel een suggestie uitgesproken waarvan ik denk dat daar mogelijk de reden ligt  ;)
Wat ik heb ervaren is dat de impact van een betere voeding (lineaire 12 v. DC) op de Netgear switch beter hoorbaar is dan het verschil tussen een niet-afgeschermde Draka cat.5 kabel en de afgeschermde Belden cat.7 kabel en er zijn er meer hier die dat exact zo ervaren hebben.

Ik zou zeggen schuif de principes van: ''het zijn enkel maar nullen en éénen dus technisch gezien BS'' even tijdelijk opzij en ga het gewoon eens proberen, misschien zijn er dan personen die geheel tegen hun verwachting in hun mening bij kunnen stellen... :angel:

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

RubenV.

Citaat van: Maximus_Aurelius op november  7, 2014, 19:48:22
Is er klank onderscheid of verschil tussen netwerk kabels?
Bij USB kabel weet ik dat dit er is. En met bepaalde USB kabels is het best groot te noemen.

Nu zal ik niet exotische bedragen er aan gaan uitgeven om een andere netwerk kabel tussen de router en Macmini te hangen. Al hoewel ik al snel exotisch uitkom wanneer ik een AQ zou nemen ;) . Moet minimaal 30 meter hebben  :D.

Wil er best een euro's aan uitgeven maar moet leuk blijven  8)

Ben benieuwd of iemand er wat meer over kan vertellen.

Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid een Meicord Opal netwerk kabel. Met verbeterde demping en minder overspraak, iets dat overigens ook meetbaar is. Iedere kabel wordt dan ook voorzien van een meetrapport.

Bij grotere afstanden zou je ook aan een LAN-Isolator kunnen denken. Deze worden in de medische wereld ook al langere tijd gebruikt.
Hieronder een model van Acoustic Revive.

Als er meer apparaten onderling verbonden zijn in je netwerk, dan genereren deze ook een soort van noise op de lijn. (het gebruik van verschillende kabels binnen een netwerk helpt ook niet echt).
Met zo'n LAN Isolator kan je dat proberen tegen te gaan.

Citaat van: Raphie op november  8, 2014, 08:44:32

in het tcp/udp domein valt er niks te tweaken, dat zijn vaste datapakketten.

Deze pakketjes gaan natuurlijk niet letterlijk door de kabel. tcp/udp waar jij aan refereert is de transport layer, daaronder zitten nog 3 lagen.
Met als laatste de physical layer. Hier reizen de enen en nulletjes als "analoog" voltage door de catkabel, en op deze layer wordt ook de correctie uitgevoerd.
Een betere kabel levert natuurlijk geen mooiere foto op zoals je al aangaf omdat hier ook gechecked wordt of alle pakketjes wel goed arriveren.
Echter, bij audio draait het ook om een stukje timing en je hebt er baat bij als er minder correctie van deze enen en nulletjes nodig is.
Tenminste, dat is mijn mening.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Raphie

ja die mening kan en mag je hebben, maar is volledig niet relevant de weergave van audio op de media renderer. je hebt een buffer en die heeft of data, of is leeg, het loopt er niet "real time" doorheen. Maar goed, als je er een goed gevoel bij hebt, zeker doen.
JBL PRX Power!

Maximus_Aurelius

Citaat van: RubenV. op november  8, 2014, 14:36:32
Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid een Meicord Opal netwerk kabel. Met verbeterde demping en minder overspraak, iets dat overigens ook meetbaar is. Iedere kabel wordt dan ook voorzien van een meetrapport.

Bij grotere afstanden zou je ook aan een LAN-Isolator kunnen denken. Deze worden in de medische wereld ook al langere tijd gebruikt.
Hieronder een model van Acoustic Revive.

Als er meer apparaten onderling verbonden zijn in je netwerk, dan genereren deze ook een soort van noise op de lijn. (het gebruik van verschillende kabels binnen een netwerk helpt ook niet echt).
Met zo'n LAN Isolator kan je dat proberen tegen te gaan.

Deze pakketjes gaan natuurlijk niet letterlijk door de kabel. tcp/udp waar jij aan refereert is de transport layer, daaronder zitten nog 3 lagen.
Met als laatste de physical layer. Hier reizen de enen en nulletjes als "analoog" voltage door de catkabel, en op deze layer wordt ook de correctie uitgevoerd.
Een betere kabel levert natuurlijk geen mooiere foto op zoals je al aangaf omdat hier ook gechecked wordt of alle pakketjes wel goed arriveren.
Echter, bij audio draait het ook om een stukje timing en je hebt er baat bij als er minder correctie van deze enen en nulletjes nodig is.
Tenminste, dat is mijn mening.

Over die Lan Isolator wat jij noemt lees ik nu het audio blad Stereo door en bij de workshop werd de Lan Isolator gebruikt. Waren er wel positief over. En inderdaad werd even aangehaald dat het in de medische wereld veel gebruikt wordt.
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Maximus_Aurelius

Citaat van: YamahaRXV op november  8, 2014, 09:58:37
Zo ervaar ik het dus ook; de verschillen zijn niet heel schokkend, maar wel hoorbaar.
Ik kan het ook niet volledig onderbouwen (is voor mij ook niet relevant) maar heb wel een suggestie uitgesproken waarvan ik denk dat daar mogelijk de reden ligt  ;)
Wat ik heb ervaren is dat de impact van een betere voeding (lineaire 12 v. DC) op de Netgear switch beter hoorbaar is dan het verschil tussen een niet-afgeschermde Draka cat.5 kabel en de afgeschermde Belden cat.7 kabel en er zijn er meer hier die dat exact zo ervaren hebben.

Ik zou zeggen schuif de principes van: ''het zijn enkel maar nullen en éénen dus technisch gezien BS'' even tijdelijk opzij en ga het gewoon eens proberen, misschien zijn er dan personen die geheel tegen hun verwachting in hun mening bij kunnen stellen... :angel:

Ik ga proberen te testen. Betreft de eentjes en nullen of andersom haha  :D dat lees ik niet meer. Bij USB kabel zeggen ze exact hetzelfde en roepen ze ook zit geen verschil in en kan geen verschil in zitten omdat......... Zijn. Vul zelf maar in wat er op de puntjes moet staan ;).
Ik hoor wel degelijk verschil tussen USB kabels.
En hoor ik geen verschil tussen utp kabels dan is het zo en hoor ik het wel dan is het ook goed  ;D

Alleen ga ik me toch even dieper verdiepen wat Bas schreef over de switch.

Het roert nog een staartje :D  :clapping:
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

RubenV.

Ik mocht overigens de Meicord Opal kostenloos in mijn eigen set proberen, wellicht dat je zoiets ook zou kunnen proberen. Mocht het je niet bevallen dan kost het je in ieder geval weinig tot niets.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Raphie

Meicord zijn Cat6 kabels met meetrapport, niet meer dan dat. Alle Cat6 kabels meten hetzelfde indien niet door een hobby prutser in elkaar gezet.
Cat6 is niet "beter" als cat5e maar support een hogere frequentie, nodig voor 10Gbit. als je thuis gewoon een gbit switch hebt met Gbit of 100mbit clients dan gaat je verkeer geeneens over die frequentie. http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Maar goed, ook hier is het tweak virus toegeslagen blijkbaar. e.e.a. nog even los van het feit dat er op basis van het OSI model niks te tweaken valt.
http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model
JBL PRX Power!

RubenV.

Citaat van: Raphie op november  8, 2014, 19:27:42
Meicord zijn Cat6 kabels met meetrapport, niet meer dan dat. Alle Cat6 kabels meten hetzelfde indien niet door een hobby prutser in elkaar gezet.
Cat6 is niet "beter" als cat5e maar support een hogere frequentie, nodig voor 10Gbit. als je thuis gewoon een gbit switch hebt met Gbit of 100mbit clients dan gaat je verkeer geeneens over die frequentie. http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Maar goed, ook hier is het tweak virus toegeslagen blijkbaar. e.e.a. nog even los van het feit dat er op basis van het OSI model niks te tweaken valt.

Toch even alle verschillende layers opgezocht?  :D
Mijn topic
Bluray collectie

Maximus_Aurelius

Citaat van: Raphie op november  8, 2014, 19:27:42

Dus iedereen die in jouw ogen iets wilt proberen is er een tweak virus toegeslagen. Men mag dus gewoon niet iets proberen. Proberen staat vrij. En ik heb gewoon een vraag over dit fenomeen en omdat vele hier best positief over zijn wil ik dit ook wel eens ervaren zonder eerst gelijk definitieve conclusies te trekken.  Of er wel of geen verschil in zit of meelopen met lappen teksten die geschreven worden door sceptische personen.
Maar goed dat je iets kunt proberen voordat je definitief iets aanschaft.
Een Neyton kabel kan ik op proef krijgen. Mooie prijzen. De 20 meter kabel komt iemand mee langs. Kost circa 70 euro. De prijs is niets van te zeggen.

Raphie

Citaat van: RubenV. op november  8, 2014, 19:44:13
Toch even alle verschillende layers opgezocht?  :D
Nee is meer voor de anderen, ik heb OSI al zo'n 25 jaar in m'n kop zitten
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Maximus_Aurelius op november  8, 2014, 19:48:59
Dus iedereen die in jouw ogen iets wilt proberen is er een tweak virus toegeslagen. Men mag dus gewoon niet iets proberen. Proberen staat vrij. En ik heb gewoon een vraag over dit fenomeen en omdat vele hier best positief over zijn wil ik dit ook wel eens ervaren zonder eerst gelijk definitieve conclusies te trekken.  Of er wel of geen verschil in zit of meelopen met lappen teksten die geschreven worden door sceptische personen.
Maar goed dat je iets kunt proberen voordat je definitief iets aanschaft.
Een Neyton kabel kan ik op proef krijgen. Mooie prijzen. De 20 meter kabel komt iemand mee langs. Kost circa 70 euro. De prijs is niets van te zeggen.
Waar zeg ik dat je niks mag proberen? ik juich het juist toe, ik geef alleen even perspectief en benoem even waarmee je experimenteert. Dat daardoor je animo af/besef toeneemt is natuurlijk jouw keuze.
JBL PRX Power!

Maximus_Aurelius

De test is afgelopen en moet zeggen dat er wel hoorbaar verschil zit maar of het nou echt heel veel euro's investeren waard is.

Nee!!!!! Voor een normaal bedrag investeren vind het nog wel waard, maar geen honderden euro's zoals een AQ Carbon of iets dergelijks.

De test heb ik alleen gedaan met 20 meter utp kabel van het merk Neyton en AQ forest en dan van de router rechtstreeks naar de MacMini. Hoe Bas eerder aangaf de switch ertussen en dan alleen van de MacMini naar de Switch is niet getest geworden.

Het verschil tussen USB kabel vind ik groter dan bij Utp kabels.

Tevens ben ik op de achtergrond bezig met wat nieuws  :clapping: . Even kijken hoe en wat maar binnenkort is er nieuws te melden   ;D

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Meicord ben ik over te spreken en dat is op grotere lengtes een stuk betaalbaarder.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Maximus_Aurelius

Citaat van: Bas Akkerman op november 14, 2014, 12:55:28
Tof om je update te lezen. Ik ben benieuwd!

Ik ook wat het zal brengen :D

Citaat van: Staaled op november 14, 2014, 14:23:18
Meicord ben ik over te spreken en dat is op grotere lengtes een stuk betaalbaarder.

Betaalbaarder de Meicord opal, 20 meter voor 186 euro. Is net wat je betaalbaar vind ;). Deze prijs heb ik gezien op de online shop van Meicord.
De Neyton utp kabel kost maar 70 euro.

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Maximus_Aurelius

Staaled

Citaat van: Maximus_Aurelius op november 14, 2014, 20:45:08
Ik ook wat het zal brengen :D

Betaalbaarder de Meicord opal, 20 meter voor 186 euro. Is net wat je betaalbaar vind ;). Deze prijs heb ik gezien op de online shop van Meicord.
De Neyton utp kabel kost maar 70 euro.
Vergelijk maar eens met Audioquest. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Maximus_Aurelius

Citaat van: Staaled op november 14, 2014, 22:54:04
Vergelijk maar eens met Audioquest. ;)

Ik heb een test uitgevoerd met de standaard utp kabel en dan een leuke betaalbare goede utp kabel, Neyton en een wat duurdere AQ forest.
Ik vind het verschil niet de moeite waard om vele euro's aan uit te geven. En de Meicord met 186 euro vind ik toch best behoorlijk.

Staaled

Citaat van: Maximus_Aurelius op november 14, 2014, 23:52:22
Ik heb een test uitgevoerd met de standaard utp kabel en dan een leuke betaalbare goede utp kabel, Neyton en een wat duurdere AQ forest.
Ik vind het verschil niet de moeite waard om vele euro's aan uit te geven. En de Meicord met 186 euro vind ik toch best behoorlijk.

Ik heb tussen Laptop/NAS/Router/Modem naar de eerste switch ook "gewoon" Draka lopen.
Vanaf de tweede switch ( bij de set) naar de Linn DS en de Oppo gebruik ik pas de Meicords.
Daar schijnt het ook pas te verschillen, de renderer in.

Overigens is het tov de rest van menig "kabelgeweld" een te verantwoorden bedrag áls het verschil oplevert. ;)

Maximus_Aurelius

Even weer wat te melden  ;D

Er gaat een grote verandering plaats vinden.

Maar wat........ ;) Kan van alles zijn toch....  :laugh:
Voorbeelden wat een optie kan zijn.
- upgrade
- Downgrade
- Sidegrade
- aanpassing in kabels, akoestiek, plaatsing.

Alles is mogelijk of toch niet  :D

twani

Citaat van: Maximus_Aurelius op november 20, 2014, 18:50:30
Even weer wat te melden  ;D

Er gaat een grote verandering plaats vinden.

Alles is mogelijk of toch niet  :D

Nou man, wat maak jij het spannend zeg :nowink:

Kan bijna niet wachten :yawnee: