uitwerkingen Ruimteplan Frank G

Gestart door Niet actief, juni 26, 2005, 13:09:45

Vorige topic - Volgende topic

Niet actief

Citaat van: SpeedyAndré op juli  6, 2005, 23:23:01
Zeg Toine, zou het niet iets makkelijker zijn om met een checklist te werken, die de gegadigden invullen?
Ik zie nu een hele rij vragen, vervolgens komen de antwoorden in flarden, waarna jij weer met vragen over die antwoorden komt  ;D
Het is wel goed voor de groei van de topics, maar effeciënt toont het niet  ::)

Het lijkt een leuk idee, André, maar zoals je uit de twee voorbeelden kunt opmaken zijn alleen de eerste 10 vragen identiek voor beide projecten. Daarna lopen de wegen uiteen en worden de vragen volstrekt uniek voor dat ene project.
Het zijn toch wel typische voorbeelden van hoe je door overleg en overleg en weer overleg tot een uiteindelijke vorm komt die ik dan definitief kan gaan invoeren. Door schade en schande wijs geworden heb ik geleerd om pas te beginnen met een simulatie als al die lullige en nietszeggend lijkende vragen voor mij ingevuld zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik, goed en wel op weg, helemaal opnieuw moet beginnen omdat ik zelf vergeten ben iets essentieels te vragen.

Het is mijn verantwoordelijkheid om de vragen te stellen; als ze niet beantwoord worden ga ik er van uit dat het geen belangrijke vraag is geweest en meestal stel ik 'm dan nog een keertje.

Citaat van: SpeedyAndré op juli  6, 2005, 23:23:01
Overigens heb ik ook belangstelling om mijn ruimte door te rekenen, maar dat wist je al  :P
Bij mij komt wel de factor geluidsisolatie als stoorzender erbij ;)
Voorlopig volg ik de huidige 2 topics met grote belangstelling, ik wil eens kijken of je met deze werkwijze tot mooie resultaten kunt komen :)
André  8)

Natuurlijk wist ik dat, maar jij bent iemand die eerst de kat uit de boom kijkt.
Dan heb je nu wat om de boom uit te kijken in elk geval.  ;)
Toine.

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli  7, 2005, 07:25:33
ik zou ze graag kamerbreed en kamerhoog hebben.
Bij stereo zouden deze dan helemaal dicht moeten.
Neen geen voorkeur van stof, wat jij aanbeveelt.

Okee, met die optie zal ik rekening houden; het zal bijna zeker een dun en licht gordijn moeten worden vanwege de toch al hevige hoogmidden- en hoogdemping die door de meubels en met name het tapijt zal ontstaan.

Ik heb al zijdelings de mogelijkheid van diffusie geopperd. Dat betekent in de praktijk een hoop timmerwerk. Als je alles over zelf te bouwen diffusers wilt weten voordat je de keuze maakt om ze bij jou wel of niet toe te passen, kun je eens kijken op http://www.soundscapes.nu/rb_dif.htm.
Wat denk je zelf? Ga je ook diffusers in je ontwerp opnemen?
Toine.

Movievault

Ja Toine, dat is de bedoeling.
De diffusie aan de zijkanten, wat is daar de bedoeling van? Ik bedoel welke gewaarwording doet dat met het geluid?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli  7, 2005, 12:09:27
Ja Toine, dat is de bedoeling.
De diffusie aan de zijkanten, wat is daar de bedoeling van? Ik bedoel welke gewaarwording doet dat met het geluid?

De bedoeling en verdienste van diffusie kun je vinden op eerder genoemde pagina: http://www.soundscapes.nu/rb_dif.htm.

Ook navolgende inleidende tekst over akoestiek wordt het belang van diffusie duidelijk gemaakt: http://www.soundscapes.nu/thuis2.html.

Gistermiddag schreef ik ook een stukje aan jou waarin het nut van diffusie aan de orde kwam: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31578.msg432113#msg432113.

Als je het wilt begrijpen kun je het beter zelf lezen; als je mijn mening wilt horen is die heel simpel: probeer diffusie alleen in je ontwerp mee te nemen als je zelf in staat bent de panelen te bouwen, of als iemand dat samen met jou kan doen zonder een dik uurloon te rekenen. Het is niet moeilijk, alleen maar veel werk. Ik heb er geen enkele twijfel over dat het de moeite zal lonen, maar of je ook het werk erbij wilt hebben is een tweede.

Het voordeel van diffuserpanelen die je zelf bouwt is dat je in principe niet hoeft te wachten met luisteren tot alles klaar is. Je kunt stap voor stap de diffuserconfiguratie uitbouwen, terwijl je de ruimte al in gebruik hebt.
Toine.

Movievault

Dus dat gaat hetzelfde effect heen aan de zijmuren.
Het bouwen zal geen probleem zijn. Dus dat loopt wel los.
Zijn het een paar punten op een muur of moet die ganse muur worden aangepakt?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli  7, 2005, 12:32:21
Dus dat gaat hetzelfde effect heen aan de zijmuren.
Het bouwen zal geen probleem zijn. Dus dat loopt wel los.
Zijn het een paar punten op een muur of moet die ganse muur worden aangepakt?

In principe gaat het over strategische oppervlakken, nooit over ganse muren.
Echter, bij een meerkanaalssituatie moet je elke luidspreker in een diffusieve omgeving plaatsen, zoals ik dat bij de ruimte van Raf heb gedaan: http://www.soundscapes.nu/ht.htm. Uit de inkijkjes die erbij horen krijg je als het goed is een idee van diffusie in een meerkanaalssituatie.
Tegen de tijd dat we zover zijn zal ik sowieso een voorstel doen; het is aan jou om het uit te dunnen of juist uit te breiden. Het komt vanzelf aan de orde en dan heb je een concreter idee dan nu, terwijl het nog grotendeels abstract is. Voor mij is het niet zo abstract als voor jou, maar toch heb ik zelf ook nog geen idee WAAR precies welke diffusers komen. Het wijst zich uiteindelijk vanzelf en volgt bovendien uit de stappen die eraan voorafgaan.

Een optimale plaatsing van hoofdluidsprekers is inmiddels berekend; op dit moment staat ie te rekenen om de subs erbij te integreren. Die voorlopige opstelling zal ik hier later plaatsen, zodat jij en anderen zich erover kunnen beraden. Aan de hand van de voorlopige opstelling ga ik dan beginnen met aankleden.

Toine.

Movievault

Na lang nadenken , voor en tegens afgewogen, ga ik toch de apparatuur aan de voorkant zetten.
Ik ga ze wel proberen zo laag mogelijk te zetten.
Dit gaat me toelaten om te kunnen experimenteren met verschillende type kabels.
Ik zal dan toch naar achter moeten naar de rears maar de fronts zijn voor mij het belangrijkste

molle

Citaat van: FrankG op juli  7, 2005, 13:51:18
Na lang nadenken , voor en tegens afgewogen, ga ik toch de apparatuur aan de voorkant zetten.
Ik ga ze wel proberen zo laag mogelijk te zetten.
Dit gaat me toelaten om te kunnen experimenteren met verschillende type kabels.
Ik zal dan toch naar achter moeten naar de rears maar de fronts zijn voor mij het belangrijkste

Ja dit had ik dus ook in mijn gedachten. Als je de apparatuur achteraan zet moet je niet spreken om de haverklap nieuwe kabels uit te proberen want dit zal niet te betalen zijn. Dan moet je roeien met  de riemen die je hebt.  Apparatuur vooraan kan je eventueel nog eens afwisselen en iets nieuw proberen ;D Achteraan zal het mischien mooier zijn en zeker om weg te werken, maar ben het nu al zo'n 5 jaar gewoon dus mij zou het ook zeker niet storen.

En Frank, zit je architect nog altijd niet in een instelling hier of daar? >:D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Movievault

Nog niet nee. Begint flink mee te denken zelfs.
Alleen hoopt hij nu dat de afmeting vastligt zei hij ;D hoe zou dat komen:)

molle

Hahaahaa, hoe zou dat nu komen ::) Kan hij niet van boven naar beneden beginnen tekenen :D ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Niet actief

Voorlopige opstelling / voorstel.
Frank, hieronder een geoptimaliseerde opstelling van de hoofdluidsprekers en de subwoofers. Het is een voorlopig voorstel, want er is nog een fundamentele keuze die je op dit punt zal moeten maken en die ik nu inzichtelijk kan maken met onderstaande afbeelding:

De blauw gearceerde gebieden zijn de begrenzingen voor de bijbehorende luidsprekers. De koven, 50cm breed en 20cm hoog, zijn ook al ingetekend.
Je ziet dat voor het hoofdsysteem het optimalisatiegebied behoorlijk ruim gekozen is. Hetzelfde geldt voor het gebied waarin de subs mochten komen. Dit is uiteindelijk het beste resultaat dat het programma heeft gevonden -- de optimalisatie was louter gericht op frequenties onder 250Hz.

Consequentie:
Tussen de luisterplaats (643cm voor de projectiewand) en de voorzijde van het scherm en de centerluidspreker zit 450cm, zoals min of meer de bedoeling is. Het punt is het volgende: het scherm zal bij deze optimale opstelling op 193cm voor de feitelijke wand komen, zoals je kunt zien.
In de praktijk lijkt me dat je dan niet van een vast scherm gebruik kunt maken.
Is een oprolbaar scherm een realistische optie voor je? Zo ja, dan ben je volkomen flexibel in het kiezen van een optimale luisteropstelling en op basis van die opstelling wordt dan het scherm op 4,5m voor de luisterplaats opgehangen.

Alternatief
Als het bovenstaande geen optie is, betekent dit dus dat de achterwand (na aankleding van de ruimte; dat zal niet de achterwand van de ruwbouw zijn) het referentiepunt wordt: daar hang je het scherm tegenaan en vervolgens komt de optimale luisterplaats automatisch op 4,5 meter ervoor en worden de overige luidsprekers weer op basis van die "verplichte" luisterplaats neergezet.

Als er nog andere mogelijkheden zijn dan bovenstaande twee hoor ik ze graag; bij mijn weten is de keuze een van deze twee opties.....  ???

Toine.

Movievault

Wat is er tegen om het scherm tegen de muur te hangen en de opstelling zelf te laten staan op zijn goede plaats?

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli  8, 2005, 19:05:10
Wat is er tegen om het scherm tegen de muur te hangen en de opstelling zelf te laten staan op zijn goede plaats?

De afstand scherm <--> luisterplaats wordt dan 4,5 + 1,93 = 6,43m.
Ik kan me voorstellen dat dat teveel wordt?

Mijn eerdere vraag over de onder- en bovengrenzen van de kijkafstand staat trouwens nog open:
hoever maximaal en hoever minimaal wil je van het scherm af zitten?
Toine.

Movievault

De luisterplaats is het belangrijkste dus het scherm komt op de plaats te hangen tussen de speakers, 1,50 van de muur af.
4,5 min en 5,5 max

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli  8, 2005, 22:13:12
De luisterplaats is het belangrijkste dus het scherm komt op de plaats te hangen tussen de speakers, 1,50 van de muur af.
4,5 min en 5,5 max

Okee, bedankt Frank.
Ik heb nu genoeg gegevens voor het echte rekenwerk en kan serieus gaan beginnen daarmee.
Ik kom er op terug......
Toine.

Niet actief

Beheersing nagalmtijd ruimte Frank G

Frank, zoals beloofd kom ik hiermee terug op waar we gebleven waren, ruim een week geleden. Bij deze een conceptplan voor breedbandige beheersing van de nagalmtijd. Dit voorlopige plan bestaat uit zes stappen, waarvan er vier de vorm aannemen van afgestemde basstraps. De andere twee zijn geschikte budgetoplossingen voor de zijwanden, maar voor hetzelfde geld wil je ipv deze budgetoplossing een luxere oplossing. Dat moet geen probleem zijn, zolang je je realiseert dat de vier afgestemde basstraps in alle situaties toegepast zullen moeten worden.

Komtie, stap voor stap......

Startsituatie
Voor deze startsituatie ben ik uitgegaan van de verzamelde gegevens die uit al mijn vragenstellen naar voren kwamen: tapijt op de vloer, de kluisdeur middenop de wand achter de zitplaatsen, twee koven bovenlangs de zijwanden, een geoptimaliseerde luidsprekeropstelling op basis waarvan een schermopstelling en opstelling van de zithoek is gekozen, plus geschilderde en gepleisterde wanden rondom.
Waarom geschilderde en gepleisterde wanden rondom? De uiteindelijk overblijvende vrije vlakke wanddelen zullen schaars zijn. Gedurende de simulatie komt er steeds meer aankleding. Dat wat nog vlakke wand is, zal steeds kleiner worden. Dat wat overblijft is dan in elk geval dus "geschilderde wand" in een kleur van je eigen keus.

Hieronder allereerst de geoptimaliseerde opstelling, waarbij ik zowel de kijkafstand als de opstelling van de subs en het hoofdsysteem heb aangepast en heb gebruikt als uitgangspunt:

Zoals je ziet bedraagt de kijkafstand 495cm. Het scherm bevindt zich fysiek op 155cm voor de achterwand van de ruwbouw. Let nog even niet op de andere elementen in de tekening; dat komt aanstonds. De twee groene vierkantjes stellen de openingen voor de klimaatregeling voor. Daar kun je nog alle kanten mee op natuurlijk.

De nagalmtijd van deze startsituatie zie je hieronder. Daar zal ik mij op baseren:

In het sublaag is, vanwege het bijna totaal ontbreken van natuurlijke laagabsorptie in de huidige situatie, een nagalmtijd van maximaal 6 seconden te zien, die rond 125Hz is teruggelopen naar 2,4s. Vervolgens ligt het lage middengebied redelijk stabiel rond die 2,4s om vanaf 500Hz geleidelijk aan af te lopen naar 1 seconde op 5kHz.
Wat je ook ziet, voor alle duidelijkheid, zijn de twee donkergroene lijnen onderin. Dat is de target; aan het eind van genoemde zes stappen ligt de curve in elk geval grotendeels binnen deze lijnen.

Het Lage Middengebied
Dit betreft grofweg het gebied tussen 100 en 1000Hz. Naar mijn idee is in deze situatie de meest ideale optie om gebruik te maken van de wand achter het projectiescherm om het lage middengebied mee te temmen. Voor dit frequentiegebied volstaat een constructie met een holle ruimte van 20cm, die wordt afgedekt met een akoestisch paneel. Door een voorzetwand op 20cm voor de achterwand van de ruwbouw te plaatsen en deze af te werken met een passende plaat uit het produktenaanbod van Ecophon (speciaal voor HT in het zwart), ontstaat precies de benodigde absorptie in genoemd gebied 100-1000Hz. Zie de grafiek hieronder:

In de eerder al hierboven geplaatste plattegrond is deze voorzetconstructie duidelijk te zien, aan weerszijden geflankeerd door basstraps. De nagalmtijd op 125Hz is effectief gedaald van 2,4 naar 1 seconde. Je ziet ook dat in het sublaag onder 100Hz nagenoeg niets is gebeurd als gevolg van deze voorzetwand of paneelabsorber. Ook zie je dat in het hoogmidden en hoog (> 1,5kHz)  de reductie van de nagalmtijd veel milder is in vergelijking met die van het echte middengebied. Deze specifieke plaat ontziet het hoogmidden en hoog en dat is belangrijk om overdemping te voorkomen, omdat dat frequentiegebied al dichtbij de target ligt en zoveel mogelijk ontzien moet worden.

Cornertraps op de projectiewand
Aan weerszijden van de paneelabsorber plaats ik in de hoeken een afgestemde basstrap. Ook die is reeds op de plattegrond ingetekend; verderop meer visuele aanknopingspunten hiervan. De afstemming van deze twee basstraps is 100 en 125 Hz. Ten opzichte van de vorige situatie levert dit onderstaande nagalmtijd op:

Er lijkt wellicht op het eerste gezicht weinig gebeurd te zijn, maar met name onder 100Hz is er toch het nodige teruggedrongen. 55Hz van 4,8 naar 2,8s; 100Hz van 1,6 naar 1,2s. De impact van echte basstraps is dus precies daar waar het nodig is, maar het is duidelijk dat we er nog niet zijn met deze twee.....

Cornertraps op de achterwand
In de twee hoeken achter de luisterplaatsen installeer ik ook twee afgestemde basstraps, echter op iets lagere frequentie afgestemd, namelijk 80Hz. Ook die zijn al in de plattegrond te zien. Met deze twee traps erbij reduceert de nagalmtijd in het sublaag nog verder:

Deze grafiek is, net als de bovenstaande, steeds begrensd op 7seconden. In het laag is nu de nagalmtijd serieus teruggedrongen. Hieronder zie je nog eens dezelfde grafiek, maar dan begrensd op 2,5 seconden.

In principe moet je je richten op de rode en de blauwe curve. De groene is voor dit doel niet zo relevant.
Voor het terugdringen van het laagste laag stel ik voor om een kamerbrede basstraps langs het plafond achter de luisterplaats te hangen. Deze is niet ingetekend in de eerdere plattegrond, maar wel in onderstaande (het lichtbruine deel links):

Nu begrijp je ook waarom de koven langs de zijwand niet tot achter doorliepen. Deze basstrap is 1 meter diep en kan zodoende in 3 of 4 segmenten in de breedte worden verdeeld, die elk worden afgestemd op een lage frequentie. In mijn simulatie ga ik uit van afstemmingen van 35 tot 50Hz; in een definitieve uitwerking zal ik dat nog nader bepalen, maar voor dit conceptplan volstaat het wel. De toevoeging van deze diepe basstrap heeft onderstaande impact op de nagalmtijd:

Nu zitten we in het sublaag en laag rond 1 seconde; dat komt al aardig in de buurt van wat we zoeken.
Het laagmidden- en middengebied liggen nu ook netjes regelmatig rond de 0,8 tot 1 s, net boven het hoge midden en hoog dat vanaf 2kHz netjes afloopt. Op dit punt wil ik naar het middengebied kijken tussen 150 en 2500Hz. Dat zal ik middels de zijwanden doen, maar eerst wil ik middels een inkijkje proberen te laten zien hoe de drie basstraps op de wand achter de luisterplaatsen er in feit uit komt te zien (op schaal):

Voor alle zekerheid: de toegangsdeur zit hier in het midden van de wand. Volgens mij had je 'm op die wand ook bedoeld, nietwaar?

Zijwanden
Omdat de twee zijwanden samen een zeer groot oppervlak vertegenwoordigen is het heel belangrijk dat ze beslist niet teveel hoog absorberen en beduidend meer midden. Ik heb beide zijwanden in hun geheel bekleed met een akoestische plaat (zwart, speciaal voor HT) van Ecophon, maar dan een andere dan die op de voorzetwand achter de luidsprekers. De plaat zit direct op de zijwand -- dus niet met een holle ruimte erachter. Hop, zo geplakt op de muur...... Hieronder de impact van deze zijwandbehandeling op de nagalmtijd van de huidige aangeklede ruimte:

Zoals de voorgaande grafieken is deze ook begrensd op 2,5 seconde, maar ook dat bereik kan nu worden ingekrompen. Zie hieronder dezelfde grafiek, begrensd op 1,2 sec.

Wat je nu ziet lijkt overkill: de curve voor midden en hoog (alles boven 1kHz) ligt nu helemaal tegen de onderzijde van de target aan. Voor een HT-ruimte mag de nagalmtijd zo kort mogelijk zijn binnen die target en in principe zelfs iets eronder liggen. Maar dat zal vooralsnog niet gebeuren, want je moet in gedachten houden dat de zijwanden nog een nadere behandeling zullen ondergaan: er komen ook diffusers tegenaan te hangen. Daar waar diffusers zitten kan geen Ecophon-plaat zitten, dus het uiteindelijk oppervlak met Ecophon zal verscheidene vierkante meters kleiner zijn dan in bovenstaande simulatie. Voor overdemping hoeven we dus niet bang te zijn. Immers, diffuserpanelen zijn GEEN absorberende oppervlakken. Ze absorberen in elk geval geen midden en hoge tonen, maar ze absorberen juist wel frequenties tussen 100 en 400Hz. En precies in dat gebied kunnen we straks nog wat aanvullende absorptie gebruiken.
De nagalmtijd in midden en hoog is nu aardig onder controle. Vergeet ook niet dat er nog een heel plafond geheel "braak" ligt. In de huidige situatie is dat nog altijd geschilderd pleisterwerk op beton, evenals het stukje wand achter de bank, dat omgeven is door basstraps en in het midden de deur bevat. Ik heb dus nog het nodige oppervlak ter beschikking om eventuele correcties mee te kunnen toepassen, want we zijn er natuurlijk nog niet.
Je ziet dat de nagalmtijd in het lage middengebied (125-450Hz) nog altijd wat aan de lange kant is, terwijl ik niet echt ruimte meer heb voor basstraps. Tenzij......

Horizontale basstrap achter projectiescherm
In de zojuist hierboven geplaatste plattegrond zie je ook rechts een horizontale basstrap (lichtbruin). De diepte van deze basstrap is 55cm en hij zal vrij hoog worden afgestemd: op 200Hz. Ik heb tevens in dit stadium de afstemming van de overige basstraps aangepast en hieruit ontstaat nu onderstaande voorlopige eindsituatie voor de nagalmtijd in je inmiddels grotendeels aangeklede ruimte:

Mogelijkerwijs kan later deze basstrap nog vervallen; dat gaat nog afhangen van het aanbrengen van de diffusers. Aan het eind, als ook dat compleet is, zal ik die basstraps allemaal opnieuw doorlichten en een definitieve configuratie maken. Voorlopig is dit het concept dat ik je nu voor wil leggen, opdat je er eens naar wilt kijken.

Hieronder plaats ik nog twee inkijkjes, in de hoop dat dit alles samen voor jou voldoende aanknopingspunten bied om mee verder te gaan.

Voor zowel de zijwanden als de voorzetwand achter de hoofdluidsprekers zijn alternatieven. Je zou voor een vrij luxe, ongeveer driemaal zo dure oplossing met wandtextiel kunnen kiezen, of voor houten panelen.
Globaal ziet een prijskaartje er als volgt uit:
1. Ecophon, Rockfon of een soortgelijk produkt: 20-35 euro per vierkante meter, geheel afhankelijk van het toe te passen type.
2. Wandtextiel (Texaa Vibrasto): 100-350 euro per vierkante meter, inclusief het aanbrengen door de fabrikant.
3. Akoestische spuitwanden (cellulose): 60-250 euro per vierkante meter, inclusief het aanbrengen.
4. Houten absorptiewanden: 100-300 euro per vierkante meter.

Je begrijpt dat 2 en 4 er bijzonder fraai uit kunnen zien, maar als in een HT-ruimte lichtreflectie belangrijk is, dan is optie 1 behoorlijk aantrekkelijk. Optie 2 kan ook in een donkere tint. Optie 3 kan in de massa gekleurd worden. Als je nadere informatie wilt over die mogelijkheden dan hoor ik het wel.

Een vierkante meter commerciële diffusie kost, afhankelijk van diffuserontwerp en uitvoering tussen 200 en 1500 euro per vierkante meter. Een vierkante meter zelfbouwdiffusie kan ook erg kostbaar worden, als je de verkeerde aannemer treft om het te bouwen.
Maar over diffusie gaan we pas later verder. Eerst wil ik dit aspect van nagalmbeheersing verder uitwerken aan de hand van jouw reactie hierop.

Die reactie wacht ik dus af.
Toine.

myself

wow, dat basstraps zoveel kunnen doen  :o

en zelfs met basstraps ziet het er nog heeeeel gaaf uit. past er wel mooi bij.

ik denk trouwens dat zijn deur wat breder is, aangezien het een kluisdeur wordt  ;D (dus iets meer reflectie)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Movievault

Heb je tekst nu voor de 5de keer nagelezen om zeker niets over het hoofd te zien.
Ik heb ze gisteren ook aan moeder de vrouw laten lezen/zien.
Ze was helemaal mee en vond de vormen zeer aangenaam.
Persoon ben ik helemaal verrast. Vooral die metingen spreken boekdelen. Ik begin nu ook zo een beetje te begrijpen door jouw uitleg heen waarom het zo moeilijk is om een "strakke bass" te krijgen. Als ik dit zowat zie dan belooft het wat.
Persoonlijk ben ik gescharmeerd door die Ecophon oplossing. Ik ben even gaan kijken naar die panelen van hun.
Ik heb wel nergens kunnen vinden hoe groot elke tegel is. Maar dat zwarte spreekt natuurlijk wel aan. En zo te zien ook nog makelijk in onderhoud.
Die spuitcelulose denk ik niet dat het makelijk in onderhoud zal zijn. Dus dat zal dus Ecophon of dergelijke worden.
Wat bedoel je met die Houten absorptiewanden? ik kan me daar geen beeld van vormen.

Die basstraps in de hoeken die breken ook optisch de ruimte helemaal, zeer mooi en nodig.
Basstraps boven links en rechts, doen, brengt ook een mooie symetrie in de ruimte, uit welke materialen worden deze gemaakt en zijn ze ook op kleur te brengen?
Hoe breed en hoe hoog heb je de koven gemaakt?

In ben er helemaal weg van Toine en ben helemaal mee. Zeker nu de vrouw ook echt entousiast is kwa ontwerp.

Rob_Dingen

Hoi

Even een opmerking van mijn kant en een stukje ervaring wat ik had.
Alle middelen zoals bastraps difusers en spullen die je later kunt plaatsen als de ruimte af is zou ik ook later plaatsen nadat je de ruimte kent en goed naar je set geluisterd hebt.
Mijn ervaring is dat het snel teveel van het goede is dus ben zuinig met die spullen en laat je niet verleiden door leuke grafieken.

Rob

Movievault

Een goeie tip Rob,
Mede omdat er in de ruimte toch wat meer staat dan op de tekening denk ik.
Bv de overige apparatuur. DVD en cds (zoals dat er nu uitziet zal dat de achterwand zijn, en apparatuur aan de voorkant)

Maar je zit toch met een basis aan de ruimte. Zoals die basstraps. Zijn die achteraf ook nog eventueel bij te tunen?
Zo een bastrap hoe word die gemaakt? is dat ziets als bij Erik in zijn hoek?

Niet actief

Citaat van: Rob_Dingen op juli 18, 2005, 09:55:20
Even een opmerking van mijn kant en een stukje ervaring wat ik had.
Alle middelen zoals bastraps difusers en spullen die je later kunt plaatsen als de ruimte af is zou ik ook later plaatsen nadat je de ruimte kent en goed naar je set geluisterd hebt.
Mijn ervaring is dat het snel teveel van het goede is dus ben zuinig met die spullen en laat je niet verleiden door leuke grafieken.
Rob

Hoi Rob,

In de tussentijd ben ik ook niet stil blijven staan.
Jouw ruimte was de 30e die ik deed; Frank is inmiddels ongeveer de 330e.

Deze basstraps zijn niet dezelfde als die waar ik destijds mee bezig was.....

Daar komt bij dat basstraps gemakkelijk op "non-actief" kunnen worden gezet, indien het teveel van het goede zou zijn.
Als ik hier geen vertrouwen in had, zou ik nooit op een forum deze uitwerkingen plaatsen.

Groeten,
Toine.

Niet actief

Citaat van: myself op juli 18, 2005, 00:20:37
wow, dat basstraps zoveel kunnen doen  :o
en zelfs met basstraps ziet het er nog heeeeel gaaf uit. past er wel mooi bij.
ik denk trouwens dat zijn deur wat breder is, aangezien het een kluisdeur wordt  ;D (dus iets meer reflectie)

Basstraps doen veel, maar onderschat ook niet de hoeveelheid / het oppervlak aan basstraps dat ik hier heb ingebracht! Dat gaat veel verder dan, pakkumbeet, 6 dikke tube traps.....

Frank heeft mijn in antwoord op mijn vraag in dit topic deze breedte en hoogte voor de deur opgegeven. Daarnaast is deze deur niet kaal metaal (volgens hem) maar bekleed met leder.

Toine.

Movievault

Citaat van: ThingMan op juli 18, 2005, 10:16:18
Basstraps doen veel, maar onderschat ook niet de hoeveelheid / het oppervlak aan basstraps dat ik hier heb ingebracht! Dat gaat veel verder dan, pakkumbeet, 6 dikke tube traps.....

Frank heeft mijn in antwoord op mijn vraag in dit topic deze breedte en hoogte voor de deur opgegeven. Daarnaast is deze deur niet kaal metaal (volgens hem) maar bekleed met leder.

Toine.
Klopt helemaal

myself

dan is het maar een kluisdeurTJE. valt me tegen frank  ;) ;D ;D

en leer.... het begint meer een SM ruimte te worden  :D alhoewel ik toch liever in een HT ruimte opgesloten wil zitten  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Movievault

Hahaha, als je ze ziet is ze groot genoeg :) Er kunnen juist standaard meubels doorheen. Daar had ik effe bang voor.
Leer lijkt me ook het onderhoudsvriendelijk, en is makelijk aan te brengen.
De deur gaat dus open met zo een draaiwiel, heeft wel iets moet ik zeggen ;D , niet handig maar wel  O0