uitwerkingen Ruimteplan Frank G

Gestart door Niet actief, juni 26, 2005, 13:09:45

Vorige topic - Volgende topic

Movievault

Ik kan het bijna niet geloven, maar ik snap het helemaal.
Je legt het op een zeer duidelijke manier uit Toine.
Nu snap ik ook een paar luistersessies beter  ;).
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

Ok gisteren weer een avond aan het bellen en bespreken geweest met de vrouw en archi.

We schakelen over naar ratio 2 van de laatste berekening, aangezien deze het beste uitkomt voor Toine.
Hier even een 3D tekeningetje erbij om een idee te krijgen van de verhoudingen.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

OscarTango

Wordt er eigenlijk wel rekening gehouden met dvd-rekken, kasten voor apparatuur enz...want die zie ik nog niet staan  :-\
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

rijstfj

Citaat van: FrankG op juli  6, 2005, 09:04:55
Ok gisteren weer een avond aan het bellen en bespreken geweest met de vrouw en archi.

We schakelen over naar ratio 2 van de laatste berekening, aangezien deze het beste uitkomt voor Toine.
Hier even een 3D tekeningetje erbij om een idee te krijgen van de verhoudingen.

8)

mvgr
Frans

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli  5, 2005, 17:50:40
Ik kan het bijna niet geloven, maar ik snap het helemaal.
Je legt het op een zeer duidelijke manier uit Toine.
Nu snap ik ook een paar luistersessies beter  ;).

De laatste anderhalf jaar heb ik op mijn eigen zolder heel wat verschillende experimenten gedaan met diffusie op de wand achter de luidsprekers. Hoewel mijn dipolaire luidsprekers anders met die achterwand omgaan als jouw toekomstige dynamische luidsprekers, is het doel van diffusie op de achterwand bij beide hetzelfde: het in tijd en ruimte verstrooien van het via die achterwand reflecterende en bij de luisteraar terugkomende indirecte geluidsaandeel.

Wat ik heb gemerkt is dat homogene diffusie op die achterwand (niet 1 paneeltje dus, maar een significant oppervlak) de fysieke begrenzing lijkt op te heffen. Ofwel: het lijkt alsof de fysieke muren van de ruimte wijken (letterlijk: uit het beeld verdwijnen). De schaalafbeelding van het ruimtelijke beeld wordt realistischer; een grote opnameruimte komt zelfs op mijn behoorlijk kleine zolder als een grote opnameruimte over, maar een klein intiem zaaltje in een opname blijft dat ook in mijn ruimte. Bij jou zal die schaal ongetwijfeld nog realistischer kunnen zijn; qua ruimte ben ik stiekem erg jaloers op jou.....  ;)

Een vlakke muur is in principe een akoestisch vijandig reflectiemedium, behalve als die muur ver genoeg weg is. Dat is echter in huiselijke omstandigheden nooit het geval.
Een diffuser is in principe het ultieme reflectiemedium, dat bij een juiste toepassing in staat is om in de huiselijke omgeving muren akoestisch gezien te laten wijken of zelfs verdwijnen.

Mijn filosofie over akoestische aankleding is simpel: zorg er allereerst voor dat er in de ruimte alleen geluid overblijft dat echt mag blijven. Dat wat mag blijven is het resultaat van een goede nagalmbeheersing, die het geluidsaandeel wat NIET mag blijven neutraliseert/absorbeert/corrigeert.
Vervolgens doe je iets met het resterende geluid dat wel mag blijven. Dat betreft het indirecte geluidsaandeel; de reflecties dus. Behalve absorptie voor nagalmbeheersing komt er op dit punt diffusie om de hoek kijken als medium voor reflectiebeheersing (dat wat mag blijven).

Je ratios staan niet ter discussie;
Je opstelling kan in principe compromisloos zijn;
Een goede nagalmbeheersing zal geen enkel praktisch probleem opleveren, enkel je eigen voorkeur voor bepaalde produkten gaat "de looks" bepalen;
Als kroon op het werk ben je in principe in staat om diffusieve oppervlakken toe te passen.

Dat zijn de vier fundamenten voor een goede akoestiek: ratios, opstelling, nagalmbeheersing en reflectiebeheersing. Aan alle vier kun je zomaar de aandacht geven die vereist is. Je kunt straks entree gaan heffen en anderen een geluidsbeleving bieden die een stap verder gaat dan de standaard schitterende hardware in een standaard vijandige akoestische omgeving......  :D
Toine.

Movievault

Toine jij bent de eerste die ik uitnodig op de barbeque/luisterdag  ;D
Bij wijze van spreken "I follow your lead" met de ruimte.
Ik ga nu met het hoofstuk aankleding beginnen. Dat zal dus ook voor een aandeel hebben in de geluidsbeheersing neem ik aan.
Waar zou ik de apparatuur het beste kunnen neerzetten?

molle

Gaat hier allemaal wel vlug he ;) ben er 4 dagen niet geweest ???
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli  6, 2005, 14:36:21
Toine jij bent de eerste die ik uitnodig op de barbeque/luisterdag  ;D
Bij wijze van spreken "I follow your lead" met de ruimte.
Ik ga nu met het hoofstuk aankleding beginnen. Dat zal dus ook voor een aandeel hebben in de geluidsbeheersing neem ik aan.
Waar zou ik de apparatuur het beste kunnen neerzetten?

Op die vraag kom ik zsm terug. Ik heb het momenteel erg druk en moet m'n aandacht continu verdelen over een stuk of 8 projecten.
De vraag over apparatuurplaatsing wordt allereerst bepaald door je kabellengte. Als jij haai-end exotische kabel gaat gebruiken wordt het heel duur om de set achter de bank te plaatsen, nietwaar? Meer dan 10m kabel maal 2......

Ik denk dat je dat eerst op een rij moet hebben; laat maar weten hoe lang je luidsprekerkabels zijn, zou ik zeggen.

Ik zal allereerst een luidsprekeropstelling gaan simuleren, na de nieuwe ruimte opnieuw te hebben gedefinieerd, maar er zijn wat andere dingen die eerst m'n aandacht gaan eisen dus heb ajb even geduld.
Toine.

Niet actief

Citaat van: molle op juli  6, 2005, 14:40:13
Gaat hier allemaal wel vlug he ;) ben er 4 dagen niet geweest ???

Later vandaag wil ik met jouw ruimte verdergaan waar we zijn gebleven, dwz met de antwoorden op de vragen die je voor je wegging gaf aan me.
Toine.

Movievault

Citaat van: ThingMan op juli  6, 2005, 16:57:23
Op die vraag kom ik zsm terug. Ik heb het momenteel erg druk en moet m'n aandacht continu verdelen over een stuk of 8 projecten.
De vraag over apparatuurplaatsing wordt allereerst bepaald door je kabellengte. Als jij haai-end exotische kabel gaat gebruiken wordt het heel duur om de set achter de bank te plaatsen, nietwaar? Meer dan 10m kabel maal 2......

Ik denk dat je dat eerst op een rij moet hebben; laat maar weten hoe lang je luidsprekerkabels zijn, zou ik zeggen.

Ik zal allereerst een luidsprekeropstelling gaan simuleren, na de nieuwe ruimte opnieuw te hebben gedefinieerd, maar er zijn wat andere dingen die eerst m'n aandacht gaan eisen dus heb ajb even geduld.
Toine.
Je ander werk gaat voor Toine, dit is een bijkomstiheid, dus neem maar de tijd die je nodig hebt.

Erik van Voorst (in memoriam)

Toine is volgens mij de 2e op de bbq luisterdag....... :P

Frank ik mis een center....zou ik een 5e Utopia voor bouwen....(ben serieus)  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op juli  6, 2005, 19:06:57
Frank ik mis een center....zou ik een 5e Utopia voor bouwen....(ben serieus)  8)

Oeioei.... weer twee maanden werk  ;)

Niet actief

Citaat van: FrankG op juni 26, 2005, 18:50:00
Aan de voorkant komen rode gordijnen die voor het schem gaan als dit niet word gebruikt

Zijn die gordijnen kamerbreed / kamerhoog, of mogen ze ook de omvang van het scherm hebben?
Heb je een voorkeur voor een bepaalde stof (kleur weet ik al)?
Toine.

Movievault

Citaat van: Erik van Voorst op juli  6, 2005, 19:06:57

Je hebt gelijk Erik, Tione is de 2de ;D

Het wordt een WOTW center, (ben ook serieus) , zelfde bezetting als de fronts incl het laag, maar dan liggend en laagunit naar onder stralend

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: FrankG op juli  6, 2005, 21:03:22
Het wordt een WOTW center, (ben ook serieus) , zelfde bezetting als de fronts incl het laag, maar dan liggend en laagunit naar onder stralend

............Now we are talking..... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

WOTW?  ??? Wilson Odio Totally Weird? Word Of The Wings? Waarom O Tante Wanda?
Ik kom er niet uit.... :-\

VrGr,

Bart J.

Spacebass

Niet actief

Citaat van: Shorty op juli  6, 2005, 22:13:52
WOTW?  ??? Wilson Odio Totally Weird? Word Of The Wings? Waarom O Tante Wanda?
Ik kom er niet uit.... :-\
VrGr,
Bart J.

War of the Worlds?  :)

Movievault

War of the Worlds  ;D

Edit:
Eerste prijs voor Toine  ;D

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli  6, 2005, 22:21:31
War of the Worlds  ;D

Edit:
Eerste prijs voor Toine  ;D

Ja, ik was 25 seconden eerder  ;D

Ik ben op dit moment een berekeningsdoorloop aan het doen voor een geoptimaliseerde opstelling van fronts en subs voor het laag onder 250Hz. Alsof het stereo betrof dus en puur voor het laagste laag.
Ben benieuwd waar ie de luidsprekers en subs plaatst en of dat het een basis is voor de rondom-opstelling.

Wat ik ook nog weten wil ivm deze laatste, brede ratio: breng je het scherm nu weer op 3 meter en de kijkafstand op 4,5? Hoeveel speling is er in kijkafstand? Dit ivm het optimaliseren van de opstelling en de grenzen die ik daarbij moet aanhouden.
Toine.

SpeedyAndré

Zeg Toine, zou het niet iets makkelijker zijn om met een checklist te werken, die de gegadigden invullen?
Ik zie nu een hele rij vragen, vervolgens komen de antwoorden in flarden, waarna jij weer met vragen over die antwoorden komt  ;D
Het is wel goed voor de groei van de topics, maar effeciënt toont het niet  ::)
Overigens heb ik ook belangstelling om mijn ruimte door te rekenen, maar dat wist je al  :P
Bij mij komt wel de factor geluidsisolatie als stoorzender erbij ;)
Voorlopig volg ik de huidige 2 topics met grote belangstelling, ik wil eens kijken of je met deze werkwijze tot mooie resultaten kunt komen :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

molle

Citaat van: ThingMan op juli  6, 2005, 16:58:45
Later vandaag wil ik met jouw ruimte verdergaan waar we zijn gebleven, dwz met de antwoorden op de vragen die je voor je wegging gaf aan me.
Toine.

Toine, doe eerst maar verder voor Frank hoor. Ga vrijdagnacht het vliegtuig in voor zo'n 16 dagen  :D ;D
Als je nog een vraagje(waarschijnlijk meerdere ;D) laat het dan maar weten ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

SpeedyAndré

Citaat van: molle op juli  7, 2005, 00:38:42
Toine, doe eerst maar verder voor Frank hoor. Ga vrijdagnacht het vliegtuig op voor zo'n 16 dagen  :D ;D
Als je nog een vraagje(waarschijnlijk meerdere ;D) laat het dan maar weten ;)

Is het vliegtuig IN niet iets comfortabeler  ::) ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

molle

Citaat van: SpeedyAndré op juli  7, 2005, 00:46:46
Is het vliegtuig IN niet iets comfortabeler  ::) ;D

André  8)

Funnyman   :) :D ;D  Voila  ;)

Movievault

Citaat van: ThingMan op juli  6, 2005, 20:05:09
Zijn die gordijnen kamerbreed / kamerhoog, of mogen ze ook de omvang van het scherm hebben?
Heb je een voorkeur voor een bepaalde stof (kleur weet ik al)?
Toine.
ik zou ze graag kamerbreed en kamerhoog hebben.
Bij stereo zouden deze dan helemaal dicht moeten.
Neen geen voorkeur van stof, wat jij aanbeveelt.