Gebruikte luidsprekers kopen: waar moet ik op letten?

Gestart door Batman, augustus 11, 2002, 20:27:50

Vorige topic - Volgende topic

Batman

Hoi allemaal.

Ik ben van plan een paar luidsprekers 2e hands aan te schaffen.
Het zijn een paar front speakers, vloerstaanders.

Waar moet ik op letten en hoe kan ik het beste de luidsprekers testen?

Dank en groet,

Michel.
...ik zie elke dag een lege HT ruimte, ingepakte apparatuur in de werkkamer en de stapel DVDs groeien...

MdB

Beter duur dan niet te koop.

Batman

...ik zie elke dag een lege HT ruimte, ingepakte apparatuur in de werkkamer en de stapel DVDs groeien...

jaco

Ik heb ook een aantal speakers 2e hands gekocht.
De uiterlijke staat verteld vaak al of iemand er zuinig mee omgaat. Kleine krasjes kunnen altijd, maar erge beschadigingen die zichtbaar zijn moet je voor oppassen (door omvallen, huisdieren etc)
Verder moet je ze uitgebreid kunnen beluisteren als je dat wilt.
Als de speakers niet te oud zijn is er meestal weinig risico. Bij erg oude speakers zou de rand waarmee de konus aan de buitenkant vast zit verstaft kunnen zijn. Dat moet je dus niet hebben, maar het moeten dan wel redelijk bejaarde speakers zijn.

Verder zou het mooi zijn als alle papieren (handleiding, raankoop rekening) en de originele verpakking er bij zit.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

MdB

Dan moet je vooruit denken bij aankoop van de hoofdluidsprekers. Je wilt voor de surroundluidsprekers dezelfde klankkleur hebben waardoor je meestal veroordeelt bent tot dezelfde fabrikant en/of serie en dit speelt mee als je eerst de hoofdluidsprekers wilt kopen. Zeker tweedehans waardoor een tweede aankoop met dezelfde luidsprekers moeilijk wordt.
Beter duur dan niet te koop.

J.A.F._Doorhof

Kan me aansluiten bij beide voorgenoemde opmerkingen.

Let er inderdaad goed op dat je er meer kan kopen, dat is echt ZEER belangrijk voor HT.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GreenGras

Nog een goede tip: Neem een audio-test cd mee waar een "sweep" op staat tot 20Hz en speel deze op een redelijk volume af op de speakers voordat je besluit ze te kopen. Luister met name in het laagste gedeelte (tussen 100 en 20Hz) of je iets hoort zoemen of rammelen en de toon dus niet zuiver en helder blijft, dit betekent dat de woofer niet in orde is. Mocht er iets versleten zijn of aanlopen, dan weet je dat op deze manier onmiddellijk. Natuurlijk kan bovenstaande lang niet alle risico's van tweedehands kopen wegnemen, maar mij heeft het 1 keer een enorme tegenslag bespaard!  ;)
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url