[overzicht] LDC met HDTV

Gestart door jeanpagne, mei 19, 2005, 11:47:55

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeanpagne

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een LDC tv van rond de +/- 32" / 80 cm.
Er is zoveel keuze van low-budget tot high-level en opties als DVI-ingangen, Pixelplus-technieken, Ambilight, enz enz.

Maar nu was ik vooral aan het kijken naar een LCD TV met ondersteuning van HDTV.

Nu zag ik laatst een verhaaltje in de Veronica gids over deze TV:
http://www.sharp.nl/templates/tpl_level3.asp?ContainerID=1332&PageID=3042&CatID=16&ProdID=1372
( overigens stond er in de Veronica gids bij dat dit een LG was, maar is dus een Sharp )
Prijs doet het ook niet slecht ( adviesprijs 1699 ) maar kan via internet al 300 euro goedkoper heb ik gezien.

Toen ben ik eens verder gaan kijken wat er voor LCD TVs zijn met HDTV support maar ik kon er eigenlijk geen vinden.
Zowel op de site van Sony, Philips, JVC wordt nergens gesproken over HDTV support.
Met het oog op bijvoorbeeld de Xbox360 die 12-2005 komt is HDTV toch wel erg leuk geworden :)

Zijn er mensen hier die modellen kennen van andere levernaciers die ook HDTV support hebben ?

FrankB

Volgens mij hebben de nieuwe JVC's in ieder geval HDTV support, de S60 serie.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

bmateijsen

De nieuwe Hitachi's hebben dat ook... support voor HDTV..

Shorty

#3
Let wel: "support voor HDTV" betekent alléén dat je er een HDTV-bron op zou kunnen aansluiten. En dat meestal alleen analoog.
"HDTV-support" betekent dus NIET dat dat scherm een resolutie heeft die overeenkomt met de twee HD-formaten van 1280x720 en 1920x1080 pixels.
Een ECHT HD-scherm moet 720p of 1080i native kunnen weergeven, en behalve over een analoge ingang ook beschikken over een digitale (met HDCP copy-protection uitgeruste) HDMI-aansluiting. Het ligt namelijk voor de hand dat alle HD-tuners in de toekomst zullen worden voorzien van copy-protection op hun digitale HD-uitgang, en dat je daar analoog alleen lage resolutie uit krijgt....

VrGr,

Bart J.

Ray

#4
De Toshiba 32 WL 56 P en de al eerder genoemde Hitachi 32 LD 7200 deze kost zo rond de 2000 euro, en heeft als extra een gemotoriseerde draaivoet :P

Beiden hebben een HDMI-aansluiting en de Toshiba incl HDCP

jeanpagne

#5
Hier even een link die ik gevonden heb: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1034108
Is voor mij alweer een stuk duidelijker nu waar ik op moet letten

Bij de JVC modellen staat dat hij een HDMI aansluiting heeft:
http://www.jvc.nl/product.php?id=LT-32S60BU&catid=63


kippekop

Nieuwe LG serie die er aankomt heeft het ook en natuurlijk de huidige philips serie (9986). De nieuwe serie van sharp komt in september pas uit, die heeft wel een hdmi ingang itt de huidige serie (ga5e)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Ray

Citaat van: kippekop op mei 19, 2005, 16:29:39
Nieuwe LG serie die er aankomt heeft het ook en natuurlijk de huidige philips serie (9986). De nieuwe serie van sharp komt in september pas uit, die heeft wel een hdmi ingang itt de huidige serie (ga5e)
Zijn er als specs bekend over de nieuwe serie van Sharp, heb er nog niks over gelezen of wordt het enige verschil de HDMI ingang.

Jimmy Conway

Er zijn nog een aantal dingen die ik nog niet helemaal begrijp voor wat betreft HDTV.

Is HDTV al een door iemand vastgestelde standaard, zo ja door wie ?

Is het al zeker dat in de toekomst HD content altijd via kopieerbeveiligingen (bijvoorbeeld HDCP) zal gaan?

Zo ja, hoe zit het dan met het grootste deel van alle Nederlanders die de komende, pak em beet 6 jaren of langer, nog geen HDMI aansluiting hebben? Als die het aanbod niet kunnen afspelen, dan zal het ook niet gekocht worden.

Zijn HDTV uitzendingen dan niet al bij voorbaat gedoemd een langslepend iets te worden (net als het uitblijven van breedbeeld uitzendingen op grote schaal)?

Is het dan al wel zinvol om je nu al druk te maken of je tv eventueel HDTV klaar/ready/weer kan geven, terwijl het
misschien nog wel jaren duurt voordat er volop HDTV content te verkrijgen is?

Vergeet niet dat veel mensen nog maar pas hun eerste dvd speler/recorder gekocht hebben voor vervanging van hun videorecorder van 15 jaar oud  :).

Mijn idee is dat het allemaal nog wel eens wat langer kan gaan duren dan waar de meeste mensen hier op het forum (inclusief mezelf) op hopen.

Misschien heb ik het mis want ik ben nogal pessimistisch van aard  ;D

Groet,

Jimmy C.

jeanpagne

#9
Ik ben het met je eens over het feit dat het maar afwachten is hoe HD in NL gaat lopen.
Maar wat ik wel weet is dat ik op launch-day een Xbox360 wil hebben  O0  en als deze games allemaal HDTV ondersteuning hebben dan wil ik wel een TV die dat dan ook aankan.
Aangezien ik toch al een LCD TV wilde halen wil ik hier nu wel op gaan letten.  :)

Wat me overigens opvalt is dat de JVC en Sharp beide een resolutie hebben van 1.366 x 768 pixels in plaats van de volle 1920x1080 resolutie

Shorty

@Jimmy C.,

Hoi!
De HDTV-standaard is vastgesteld door de International Broadcasting Union (IBU). De standaard kent twee 'formaten': 720p en 1080i. Verder zijn er ook twee uitzendnormen: in de USA is de uitzendtechniek anders dan in o.a. Europa.

Hollywood gaat alleen meewerken (= films uitbrengen op een HDTV-schijf; of uitzendrechten verkopen aan tv-stations) indien ze de zekerheid hebben dat die niet gekopiëerd kunnen worden. Dus dan ligt het voor de hand dat op elk HDTV-tuner en HDTV-player alleen digitale uitgangen komen die voorzien zijn van HDCP.

Wie geen HDMI-aansluitmogelijkheden op z'n beeldscherm of projector heeft zal in dat geval alleen analoog (en, niet onwaarschijnlijk, in een lagere resolutie) kunnen afspelen.

Je hebt gelijk: het kan nog wel eens een langdurige zaak worden voordat HDTV gemeengoed wordt. Maar je weet natuurlijk nooit of de zaak niet in een stroomversnelling komt wanneer de eerste HDTV-platenspelers op de markt komen. En die komen op z'n laatst volgend jaar. Verder begint nog dit jaar een Franse kabel-, adsl- en satellietzender met een HDTV-kanaal, en start BSkyB begin volgend jaar in Engeland. Een Duitse satellietzender zal bovendien volgend jaar de WK Voetbal in HDTV gaan uitzenden.  8)
En persoonlijk denk ik al máánden dat Talpa/Versatel gaat aankondigen als eerste met HDTV in Nederland te komen. Maar ik begin zo langzamerhand te vrezen dat ze zelfs daar te sloom zijn... :P

Hoe dan ook: ik zou, als ik nu een nieuw beeldscherm zou moeten kopen, er altijd eentje met HDMI aanschaffen. (En het ding zou 1920x1080 als resolutie moeten hebben, zodat ie 1080p kan weergeven. 8) En minder dan € 1000 moeten kosten.  >:D ;D )

VrGr,

Bart J.

Jimmy Conway

Oke,
Duidelijk verhaal Bart  :)

Groet,
Jimmy C.

Ray



Hoe dan ook: ik zou, als ik nu een nieuw beeldscherm zou moeten kopen, er altijd eentje met HDMI aanschaffen. (En het ding zou 1920x1080 als resolutie moeten hebben, zodat ie 1080p kan weergeven. 8) En minder dan € 1000 moeten kosten.  >:D ;D )

Citaat
Je bent vergeten de beeldmaat van 42 inch erbij te zetten ;D

jeanpagne

Blijft natuurlijk de grote vraag:     Zijn er LCD TV's met HDMI aansluiting en 1920x1080 resolutie ?

De modellen die ik tot nu toe gezien heb blijven steken op 1.366 x 768

revo

Samsung heeft er een die gebruikt hetzelfde panel als de dell 2405 van 1920x1200 ook 1000:1, die heeft een leuk beeldje! Maar dan met tuner ingebouwd en wat speakers..
Living Cinema

Jimmy Conway

Sharp heeft geloof ik ook een 1920x1080 paneel .

PaulB.

Citaat van: Jimmy Conway op mei 20, 2005, 17:24:04
Sharp heeft geloof ik ook een 1920x1080 paneel .
Hi,

Yep, de LC 45 GD1E.
Heeft meen ik alleen geen HDMI.

MvrGr. Paul
You Worry, You Die. You Don't Worry, You Die. So Don't Worry!

Shorty

CitaatYep, de LC 45 GD1E.
Heeft meen ik alleen geen HDMI.

Heb je dát weer!  >:(

CitaatJe bent vergeten de beeldmaat van 42 inch erbij te zetten  ;D

;D

VrGr,

Bart J.

FrankB

Waarom moet het scherm perse 1920x1080 zijn? Dan zit je ook aan enorme schermen vast (>45"). Anders heeft die hoge resolutie geen zin (alles wordt dan wel heel erg klein).
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Hoeksel

Citaat van: Jimmy Conway op mei 20, 2005, 17:24:04
Sharp heeft geloof ik ook een 1920x1080 paneel .

Vandaag een 50" Sharp LCD gezien met een native HD 1920x1080 resolutie..............goddamn, wat een strak beeld met een HDTV stream ! Kost 8000,- op dit moment, maar ze zijn er dus al wel mondjesmaat. Tot nu toe het allermooiste beeldje dat ik ooit heb gezien. Was bij MM in R'dam.

PaulB.

Citaat van: Hoeksel op mei 21, 2005, 18:51:36
Vandaag een 50" Sharp LCD gezien met een native HD 1920x1080 resolutie..............goddamn, wat een strak beeld met een HDTV stream ! Kost 8000,- op dit moment, maar ze zijn er dus al wel mondjesmaat. Tot nu toe het allermooiste beeldje dat ik ooit heb gezien. Was bij MM in R'dam.
Hi,

Das dus de 45".
Zeker mooi beeld, vooral met die HD-demo er op.

MvrGr. Paul
You Worry, You Die. You Don't Worry, You Die. So Don't Worry!

Hoeksel

Citaat van: PaulB. op mei 21, 2005, 20:04:30
Hi,

Das dus de 45".
Zeker mooi beeld, vooral met die HD-demo er op.

MvrGr. Paul

Zou maar zo kunnen, heb verder niet echt naar de specs gekeken. Was voor mij overtuigend genoeg  ;D
Heeft trouwens geen HDMI, wel DVI.

Jimmy Conway

Heef die DVI uitgang dan wel HDCP?

Hoeksel


monthy