4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Gestart door fgroen, mei 11, 2005, 11:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fgroen

Van het week-end niet al teveel tijd gehad.

Nog wel even een ervaring die ik wil delen:

Ik had vorige week de tweede zijkant en fineer van lijm voorzien, maar het werd me te laat om nog te gaan strijken. Dus afgelopen zondag die zijkant er opgestreken. Dat ging relatief moeilijk, in feite was de lijm gewoon te droog geworden denk ik. Ik had echt moeite om de randen echt goed vast te krijgen. Als je de lijm laat drogen totdat hij transparant is en meteen gaat strijken, is de lijm nog steeds een beetje "juicy". Dit merk je ook, omdat het fineer een beetje plakt zodra je het op de kast legt. Dat was afgelopen zondag absoluut niet het geval.  ;)

Anyway, na een wat heftiger strijkbout actie zat het er alsnog op, en met strakke randjes.  ;D

In het vervolg zijn insmeren en vaststrijken onlosmakelijk met elkaar verbonden.  8)

Deze week wil ik de bovenkant en de voorkant van de eerste speaker fineren, dus dan komen de frontjes er ook op te zitten...  8)

Daarvan komen dan wel foto's.  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

#376
Heb je toevallig tips hoe je die frontjes zo mooi hebt gekregen?

Met name de hoeken (heb je gewoon er op gelegd en geschuurd tot hij gelijk liep met het facet?

Nog even over de dikte van de frontje, die C220 meet een diepte van 15-16 mm volgens mij, ik zag dat jij je frontje wat dunner had gemaakt, natuurlijk hoe dunner hoe mooier.

Tevens ben ik benieuwd of je gekeken had welk doek je wilde gaan gebruiken en of dat niet doorschijnt met die lichte fineer en units er achter.

Ik zit nu een beetje in dilemma hoe dik ik de frontjes ga maken, maar misschien voor de veiligheid toch 18mm...

fgroen

De frontjes zijn nogal snel gegaan, van het proces heb ik geen foto's gemaakt.  :'( Daarom een beschrijving:

De vorm is eigenlijk heel eenvoudig te doen. Een rechte lijn exact zagen gaat eigenlijk relatief moeilijk. Daarom heb ik het volgende gedaan:

1. Frontjes precies uittekenen op het MDF.
2. Grofweg uitzagen met de cirkelzaag. Overal minimaal een paar mm laten staan.
3. Daarna per lijn een stuk MDF met een absoluut rechte kant op het frontje gespannen (lijmtangen), met de rechte kant precies op de lijn, en vervolgens de kantenfrees erlangs (frees in het hout, kogellager op de rechte kant van het opgespannen MDF). Resultaat is kaarsrechte lijn precies op de lijn zoals ze zijn uitgetekend.
4. Dit voor elke lijn herhalen.
5. Vervolgens heb ik botweg de 45o fasefrees erlangs gehaald. Minimaal verticaal kantje laten staan (kogellager 1-2mm contact).

De hoek klopt niet helemaal, maar is goed genoeg. Volgens mij heb ik wel eens close-ups van een echte Avalon speaker gezien waarbij dat ook zo was. Als de frontjes met zwart stof bespannen zijn is die hoek helemaal niet kritisch.

Als je helemaal perfectionistisch wilt zijn, moet je een freesje laten slijpen met de juiste hoek.  >:D

Ik heb sowieso het frontje een paar millimeter kleiner gemaakt dan de contour van de baffle. Ten eerste omdat er nog een klein verticaal stukje op de rand van het frontje zit, en omdat er ook nog een laag textiel omheen komt.

Wat betreft doorschijnendheid van speakerdoek: daarvan heb je geen last. Je moet wel je frontjes zwart schilderen. MDF kleur frontjes zie je wel door het doek heen. Maar wat er achter allemaal gebeurt niet.  ^-^

Hmmmm.. de korfhoogte van de C2-220 is inderdaad 16,6mm. 15mm MDF zou misschien net kunnen (doek erbij en evt. nog een extra laagje dun vilt aan de achterkant). Met 18mm zit je in ieder geval gebakken.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Even een paar fotootjes van gister.

Ik heb de bovenkant van nummer I gefineerd. Klein klusje, en het volgende vlak is de baffle...

Dusss.... magneetjes erin, anders geen fineren! Omdat die bovenkant niet lang duurde, ben ik met de magneetjes aan de slag geweest:


O0

En frontje eraf:


Het zit goed stevig. Ik ben me er wel van bewust dat er nog fineer en doek tussenkomt, dus het wordt nog wat minder... Dat is maar goed ook, het frontje buigt nu vervaarlijk als ik het van de speaker af trek. Schuiven gaat makkelijker...  ;)

De houdkracht heeft me wel een beetje bezig gehouden, en daarom heb ik de magneetjes in het frontje niet 3mm diep gemonteerd, maar slechts 2mm. Ze steken dus 1mm uit:


Vastgezet met een dotje hotmelt.


Dit is genoeg ruimte om het speakerdoek "in op te bergen". De frontjes zullen dus met zowel de magneten als het doek op de kast aanliggen. Misschien nog een heel dun afdeklaagje op zowel het doek als de magneten...
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Nog een paar fotootjes om het af te leren...  8)







8) 8) 8)

;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

advr



hoe was het ook al weer:

"vakmanschap is meesterschap" ;D ;D

ziet er prachtig uit 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Martijn M

Citaat van: advr op september 12, 2006, 10:08:10
"vakmanschap is meesterschap" ;D ;D

Dan heb je het over de beste pils van Nederland ;D
Ziet er nog altijd voortreffelijk uit, Fokke. Waarom laat je de magneetje uitsteken? Dat blijf je toch zien als het fineer er overheen zit?
Dutch & Dutch

fgroen

 8)

Citaat van: keyser op september 12, 2006, 11:06:37
Waarom laat je de magneetje uitsteken? Dat blijf je toch zien als het fineer er overheen zit?

De magneetjes in de speaker zitten precies flush, en daarover komt het fineer. Dus dat wordt helemaal vlak.

Alleen de magneetjes in de frontjes steken uit. De frontjes staan als het ware op 1mm hoge "pootjes" op de baffle van de speaker.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Martijn M

Citaat van: fgroen op september 12, 2006, 17:15:53
8)

De magneetjes in de speaker zitten precies flush, en daarover komt het fineer. Dus dat wordt helemaal vlak.

Alleen de magneetjes in de frontjes steken uit. De frontjes staan als het ware op 1mm hoge "pootjes" op de baffle van de speaker.

aah.. prima! Helemaal duidelijk :D.
Dutch & Dutch

advr

Citaat van: keyser op september 12, 2006, 11:06:37
Dan heb je het over de beste pils van Nederland ;D


het bier stond altijd bij meesterwerkjes 8)

nu dus ook weer ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

mexmen2

ps3 40gb / 16 bluray films

FFF

Even iets geks tussendoor, ik heb eiegnlijk vrijwel niets over filters in je topic kunnen vinden, heb je daar al een idee van?

BernHardN

Citaat van: advr op september 12, 2006, 10:08:10

hoe was het ook al weer:

"vakmanschap is meesterschap" ;D ;D

ziet er prachtig uit 8)

nu eerst een Bavaria
of is dat als het helemaal klaar is....

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Martijn M

Citaat van: BernHardN op september 12, 2006, 22:24:54
nu eerst een Bavaria
of is dat als het helemaal klaar is....

Dat hangt nogal af van het resultaat. Als het heerlijk helder klinkt, drink je uiteraard een Heineken. Klinkt het nergens naar, drink dan maar een Palmken, want dat drink je óók als je niets te vieren hebt. Als je samen met je maten naar je bouwsels luistert, drink je óns bier.
Op een dag echter, dan drink je geen bier meer....
Dan drink je Grolsch!

Mocht het nog niet duidelijk zijn; Grolsch vind ik het fijnste pilsje ;D.
Dutch & Dutch

fgroen

Citaat van: FFF op september 12, 2006, 20:12:18
Even iets geks tussendoor, ik heb eiegnlijk vrijwel niets over filters in je topic kunnen vinden, heb je daar al een idee van?

Zie eerste post. Is al een tijdje terug. ;)

Ik heb een 3-weg aktief filter van THEL. Van binnen ziet het er ongeveer zo uit:


Alleen heb ik het in een normale 19" kast zitten met alleen een blauw LEDje op de voorkant. De interne opbouw is helemaal identiek. Het enige dat het linker- en rechter kanaal met elkaar gemeen hebben is de netspanningsentree (in mijn geval een Euro netdeel) en het netfilter. Daarna per kanaal een 50VA rinkern trafo, een stevige elco-bank met supersnelle gelijkrichters. Parallel aan de ELCO's nog een foliecondensator voor de HF-rommel. Dan links de uiteindelijke filterschakeling.

Voor achtergrond over de schakeling kun je het best THEL's site checken (Duits verplicht).

Het is niet zomaar een aktief filter, maar een filter dat is ontworpen met optimalisatie van de akoestische beleving voorop. Dat wil zeggen dat de fasereinheid en inpulsgetrouwheid van de uiteindelijke akoestische output van de luidsprekers voorop staat.
Ik weet niet precies hoe het werkt, er zit namelijk een "analog-rechner" in, waarover THEL een beetje geheimzinnig doet. Realiteit is wel, dat het klinkt als een klok. Het enige nadeel is, dat er geen aktieve mogelijkheid in mijn systeem zit om eventuele pieken in de karakteristiek van de units recht te strijken. Je moet dus leven met je units zoals ze zijn, of eventueel equalising modules toevoegen.
Die hebben ze ook:


In principe denk ik die niet nodig te hebben omdat de door mij gebruikte units voldoende vlak zijn.

Eventueel voor een later stadium (als ik denk dat mijn analoge filter de bottleneck wordt) is een DEQX. Daarmee zou ik dan eerst een proef willen doen voordat ik tot aanschaf overga. 8)

Hopelijk geeft dit een beetje een idee welke kant het opgaat.  ;) 8) ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

Citaat van: fgroen op september 13, 2006, 10:41:43
Ik weet niet precies hoe het werkt, er zit namelijk een "analog-rechner" in, waarover THEL een beetje geheimzinnig doet.

En je bent nog niet op het idee gekomen om ff blauwe stikkertjes van de chip af te halen om te kijken wat het is :P Klinkt in ieder geval interessant. Lijkt niet op een opamp. Response en fase verloop laten eigenlijk niets vreemds zien.

Dat Thel spul ziet er altijd schitterend uit. Erg mooi afgewekrt met die zwarte PCB's. Jammer dat het zo duur is ;)

Rudo

Citaat van: fgroen op september 13, 2006, 10:41:43


Eventueel voor een later stadium (als ik denk dat mijn analoge filter de bottleneck wordt) is een DEQX. Daarmee zou ik dan eerst een proef willen doen voordat ik tot aanschaf overga. 8)

Dat is vast wel mogelijk! ;)
Je woont hopelijk niet té ver van me vandaan..... >:(
Die DEQX is werkelijk ongelofelijk.

Met groeten,
Rudo
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

fgroen

Geweldig Rudo!

Ik woon in den Haag, hopelijk gaat dat.

Als ze spelen en ik qua THEL filter een goede setup heb, dan stuur ik je zeker PM.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rudo

Kom maar op met die PM.
Die speakers van je verdienen het om goed en vooral correct aangestuurd te gaan worden.
't Is een prachtig project tot in de kleine details (de magneten in de frontjes bv).
Den Haag is niet naast de deur voor me, maar zo groot is Nederland nu ook weer niet.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

fgroen

Citaat van: Rudo op september 13, 2006, 20:32:50
Kom maar op met die PM.
Die speakers van je verdienen het om goed en vooral correct aangestuurd te gaan worden.
't Is een prachtig project tot in de kleine details (de magneten in de frontjes bv).
Den Haag is niet naast de deur voor me, maar zo groot is Nederland nu ook weer niet.

Super Rudo. Dat gaat op zeker plaats vinden in de nabije toekomst.  8)

Ik kijk er nu al naar uit, en ben nu al zeer benieuwd!  :)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ik kon het toch niet laten om vanochtend nog een paar fotootjes te maken. Heb gisteravond de voorkant gefineerd en ben toch wel een beetje blij met het resultaat....  8)


De vierkante gaatjes heb ik gemaakt om de referenties voor de speakerunits niet te verliezen.

Met frontje (blijft nog steeds uiterst fanatiek zitten)


Onderaan steekt er een mooi gespiegeld stukje onder het front uit:


Het ziet er nu nog een beetje flets uit, ben benieuwd als er olie opgaat.  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Ziet er echt super strak uit!

Gefeliciteerd met dit resultaat  O0

Als de olie er komt komt leeft het helemaal op.

advr



een "beetje blij", je mag met recht apetrots zijn op het resultaat. dat wordt genieten voor het oor EN oog ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

bassmotion

Wow echt heel erg mooi gedaan :o
Ben erg benieuwd hoe het fineer eruit komt te zien als het gelakt is.
Ik ben me al een beetje aan het orienteren op gebied van fineer, en dit lijkt me een heel mooi fineertje.

succes nog


fgroen

Ik heb vandaag nog een knoop doorgehakt mbt het fineren van de facetten.

Ik had daar massief fineer voor gekocht, waarvan ik dacht dat het een beetje verkleurd was. Mijn vriendin (die heeft een veel beter oog voor kleur dan ik) zei gister toen ze het kleurverschil met het Lignaflex zag, dat het massieve fineer veel rossiger is, terwijl het Lignaflex zo goed als wit is. En dat het niet bij elkaar staat.

Ter vergelijk:


Proefstukje massief fineer


Proefstukje Lignaflex

Hmmm...

Dus vanochtend maar even met de Arnhemse Fijnhouthandel gesproken en besloten dat ik maar een keer naar Arnhem moet met een stukje Lignaflex onder mijn arm.  ;) Vette pech voor die twee stroken fineer die ik nu heb liggen, maar ik ga niet mijn prokjekt op zo iets knulligs verknallen. Geduld is een schone zaak. Ik maak dan meteen gebruik van de gelegenheid om fineer en hout voor de volgende projekten aan te schaffen...  >:D 8)
En ik kan meteen bij Baptist langs voor een jerrycan Danish oil.  ;D

Dit week-end ga ik de tweede kast Lignaflexen etc. om hem hetzelfde te krijgen als de eerste kast. Dat is een behoorlijke kluif voor dit week-end.  ;D 8)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.