Wat vindt jij belangrijk als je gaat shoppen voor een nieuwe speler ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 5, 2002, 19:36:13

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Waar letten jullie voornamelijk op ?

Voor mij is dat het volgende.

* Ondersteuning van geluidsformaten, liefst een combispeler en anders een DVD-A speler.
* De manier waarop de voeding en het inwendige van de speler verzorgt is (is vaak moeilijk als particulier).
* Audio eigenschappen
* Compatibiliteit

Die laatste vindt ik vooral in high-end speler steeds belangrijker, het lijkt namelijk wel of naarmate de spelers duurder worden ze meer problemen krijgen met bepaalde titels, terecht want de DVD's zijn niet volgens de standaard, maar als een goedkopere speler het kan dan vindt ik dat een duurdere er ook mee overweg moet kunnen.

Ik gebruik altijd de volgende probleem titels om een speler te testen:
* Regio 2 versie van The Road to Eldorado
* Regio 1 versie van Dinosaurs (de dubbele SE)
* Regio 1 versie van Jeepers Creepers die op bijna geen enkele speler goed speelt.

Mijn keuze is toen op de Denon 1600 gevallen die alles zonder problemen slikt. Nadeel was wel dat ik een hele speler heb moeten modden om hem te krijgen zoals ik wilde ;D, wederom als particulier vaak moeilijk.

Voor de audio eigenschappen kies ik altijd een verzameling van DVD's en CD's en DVD-A's die één voor één geluisterd worden.

Ben wel eens benieuwd hoe jullie dat doen.
De mensen die bv een bepaalde dure speler kopen (zoals de Arcam) hoe kom je tot die beslissing ?

Puur op reviews, op aanraden van fora's (zoals deze), op reviews in bladen, etc. etc.

Wij hebben de ongelovelijke mazzel dat ik bijna alle spelers hier wel langs zie komen en kan testen, maar als particulier lijkt het me toch een ondoorzichtige markt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vincent

De meeste informatie haal ik toch van de forums. Dat heeft me tot nu toe het meest geholpen.

Daarvoor allemaal bedankt ;D ;D ;D

Greetz

Vincent

martin

Ik heb de Toshiba SD-900E puur van horen zeggen en lezen ( reviews) gekocht, de beslissing uiteindelijk door teluisteren bij Frank en tevergelijken met de Pioneer 939. In de hogere prijs klasse is niet veel keus.

Belangrijk voor mij is Geluid - goede plaatsing.
beeld is ook niet onbelangrijk - veel afstel mogenlijkheden.

Henk

Ik moet bekennen dat ik tot nu toe mijn DVD-spelers ook steeds gekocht heb aan de van verhalen van anderen (zowel reviews als posts in newsgroepen via Google).

Hierbij speelt mee dat ik mijn huidige speler via het internet in Duitsland gekocht heb (mede vanwege een flink prijsverschil) en ik vind het 'niet passen' om een apparaat eerst hier bij een winkel te gaan uitproberen om het vervolgens ergens anders te gaan kopen.

cinepaulis

HUIDIGE SPELER:
Mijn keuze was hoofdzakelijk gebaseerd op de prijs en op de features:
- rond de 1000 gulden
- progressive VGA uitgang voor mijn CRT

Hierbij had ik slechts keuze uit budget progressive spelers uit Hong Kong. Het zou aanvankelijk de Skyworth worden, maar werd uiteindelijk de Nintaus vanwege voorraad problemen.

TOEKOMSTIGE SPELER:
Als ik nu een nieuwe speler zou moeten kopen zou ik de volgende eisen stellen:
- Audio kwaliteit (via digitaal en/of analoog)
- DVD Audio
- SACD zou ook mooi zijn
- progressive VGA uitgang
- beeldkwaliteit (zonder storende artifacts en scherp)
- mogelijkheden voor time-alignment + bass management voor DVD Audio / SACD (zonder hoorbare kwaliteitsconsessies)

PRAKTIJK VERGELIJKING:
De grap is dat je in de praktijk alleen thuis verantwoorde kunt testen. DVD-Audio of SACD wil ik op mijn eigen speakers beoordelen. Ook i.v.m. met de mogelijk negatieve invloed van time-alignment en bass management op de betreffende speler.
En sowiezo: de audio kwaliteit kun je pas op je eigen set echt goed beoordelen.

Wat beeld gaat precies hetzelfde verhaal op. Ik ken geen winkels waar een CRT hangt waarop ik een progressive scan speler kan aansluiten.  ::)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

CiteerWat beeld gaat precies hetzelfde verhaal op. Ik ken geen winkels waar een CRT hangt waarop ik een progressive scan speler kan aansluiten.

Oh nee ?
en wij dan  ;D

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

Tuurlijk ! Maar jij bent geen 'gewone' winkel  8)
(was elke Hifi/Home cinema zaak maar zo goed uitgerust)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

Ook wij zijn een gewone winkel.
Alleen we doen het wat anders.

MvrGr.
Frank
Custom installer

FrankL

Mijn wensenlijstje:

Niet over te discussieren:
- zeer goede beeldkwaliteit
- goede geluidskwaliteit, zowel voor DD als PCM (als cd-speler minstens zo goed als een goede cd-speler van 500 EUR)
- regiovrij
- macrovisie-vrij
- slikt bijna alle DVD's, ook de wat problematische
- speelt cd-r en DVD-R
- betaalbaar, zeg max. 1000 EUR
- s-video en interlaced component uitgang
- onhoorbaar loopwerk (stiller dan mijn projector)

Bonuspunten zijn te verdienen voor:
- geluidsvertraging instelbaar to 200 ms (dan mag ie ook meteen een paar honderd EUR duurder zijn!)
- buffer voor onzichtbare layer-change
- goede afstandsbediening
- speelt DVD-RW, cd-rw
- progressive scan chip
- speelt SACD en/of DVD-audio

Ik heb hem nog niet gevonden. De laatste kandidaat (Philips 962SA) is vandaag afgevallen vanwege macrovisie-problemen.
Iemand nog tips?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

markvl

Naast de al genoemde eisen: de firmware moet te upgraden zijn. Dat kan soms helpen bij problemen met 'beruchte' DVDs.

FrankL: Misschien is de nieuwe Pioneer DV-656A wat?
Dat is de kleine broer van de 747A. Hij kost waarschijnlijk tussen 600 en 700 euro.
Zie hier voor de specs.

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

martin

Die nieuwste van Denon die A1 dvd speler. kost wel een puist geld € 4200.

wat citaten van look and listen:

THX-Ultra gecertificeerd.
Nieuwe PureProgressive Circuit (NTSC).
14-bit, 108-MHz Video D/A Converter. Noise Shaped Video (NSV).
24-bit, 192-kHz Audio D/A Converters.
DENON Digitale Link.
AL24 Processing Plus.
 Afmetingen: 434x136x411 mm (bxhxd),
Gewicht: 18.5 kg.

+ THX Ultra Progressive Scan DVD-Audio/Video Speler
+ THX Ultra Certificering
+ Aangestuurd door de nieuwste Silicon Image/DVDO PureProgressive (SiI504) Decoding Engine waarmee de hoogst haalbare Progressive kwaliteit wordt waargemaakt
+ PureProgressive decoder maakt gebruik van een High Speed Ultra Resolution DSP met 6 biljoen berekeningen per seconde (6 GOPS) en een 64Mb externe SDRAM
+ 4 velden (2 frames) digital video processor voor optimale bewegingsdetectie en compensatie
+ Zeer nauwkeurige 2:3 pulldown detectie en reconstructie, zelfs met foutieve inhoud
+ Optimale verwerking van film, video en graphics, ook indien door elkaar gebruikt
+ 12fps(Animatie), Video Overlay detectie en berekening
+ Nieuwe ESS Vibratto ES6038F MPEG/DVD-Audio Decoder, zonder Chroma Up-sampling fout (Chroma bug)
+ Nieuwe Hoogste Resolutie Analog Devices 108 MHz, 4:4:4, 14 bit Video D/A Conversie systeem
+ voorzien van + Noise Shaped Video processing (zowel op Progressive als Interlaced uitgangen)
+ 4x Oversampling Progressive ..en 8x op Interlace uitgang
+ Breedband relaisgeschakelde Component Video uitgang
+ Variabele Black Level (Setup): 0 en 7.5 IRE
+ Passes below-black (PLUGE) on progressive and interlace outputs
+ 5 Picture Memories met instelbare tint, brightness, contrast, sharpness and Gamma
+ SuperSub Alias Filter op Progressive en Interlaced uitgangen voor Luminance and Chrominance signalen
+ (2) Composite en (2) S-Video uitgangen
+ 2x DVD lees snelheid ;
+ 4x CD/CD-R/CD-RW leessnelheid ;
+ met 4MB drive buffer geheugen
+ 4 :3 Shrink en Zoom functies
+ High End audio prestaties door middel van Burr-Brown 24-bit, 192-kHz PCM 1704 Audio DACs,
+ met 2 DACs per ..stereo L/R kanaal in differentiaal instelling
+ Pure Direct Modes om onnodige (video) signalen uit te schakelen tijden afspelen audio discs
+ Full Digital Bass Management for DVD-Audio, gebruikmakende van de nieuwe Analog Devices
+ 32-bit processor 80Hz crossover met 12dB high and 24dB low pass slopes;
+ instelbare vertragingstijd (0-15ms)
+ HDCD decoding
+ AL24 Processing Plus
] + MP3 Playback
+ Speelt Audio CDs; HDCDs; DVD-Video; Video CDs; DVD-R/RW(conditioneel); Audio CD-R; Audio CD-RW;
+ MP3 CD-R; MP3 CD-RW en (Kodak) Photo CDs (jpeg)
+ 24/96 Digitale uitgang, zowel optisch als coaxiaal
+ Optische en coaxiale INgangen om DVD-A1 te gebruiken als externe High End D/A converter
+ DENON Digital Link voor verbinding met de AVC-A1SE (Upgraded Version)
+ Geheel verkoperd chassis en multi-layer boven- en onderplaten
+ Geheel gescheiden circuits om de digitale-, analoge-, video- en audio signalen van elkaar te isoleren
+ RS-232C en Remote in/out poorten
+ Afstandbediening met verlichting

Door de aanwezigheid van een tweetal optische- en coaxiale digitale ingangen wordt de mogelijkheid geboden de PMC1704/AL24+ converters van buitenaf binnen te treden, zodat u ook andere digitale bronnen een audiofiele verversing kunt geven.

GEEN KATTENPISSSSSSSS. ;)

martin

FrankL

Citaat van: martin op augustus 11, 2002, 19:37:18+ instelbare vertragingstijd (0-15ms)
Wat moet je daar nu mee?
Een film-frame duurt 1/24 sec = 42 ms.

Wat wil je nu precies met je post zeggen? Dat je alleen op de duurste Denon let als je gaat shoppen? Get real!
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

martin

de eisen die jij stelt is niet op een low budget speler tevinden, ik neem aan dat je daar niet opzoek bent.

slaat die tijdsvertraging niet op jou wens ?? ik ben ook maar een leek.

Tja Frankl, een beetje speler kost geld...maar daar was jij toch wel al achter gekomen ;)

FrankL

1000 EUR is toch niet meer low budget?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

Citaat van: martin op augustus 11, 2002, 20:14:11slaat die tijdsvertraging niet op jou wens ?? ik ben ook maar een leek.
Zo hier de tijdsvertraging per speaker voor DVD-audio mee bedoeld worden? Met 15 ms kun je zo'n 4,5 meter corrigeren.
Dan slaat het niet op mijn wens.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

Citaat van: markvl op augustus 11, 2002, 19:30:14Misschien is de nieuwe Pioneer DV-656A wat?
Zie hier
Deze link verwijst niet naar de 656, maar naar de 646.
De 646 heeft geen component uit, dus voldoet niet aan mijn minimum-eisen.

Veel info over de 656 kan ik nog niet vinden. Wel een link:
http://www.avland.co.uk/pioneer/dv656/index.htm
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

garmtz

Eigenlijk wil ik gewoon een speler met SACD/DVD-Audio mogelijkheid en hiervoor (proprietary) digitale uitgangen (desnoods alleen voor DVD-A) voor mijn MC-12. En voor de rest...?
  • Extreme muzikaliteit (minimaal Arcam DV88 niveau)
  • Ingebouwde scaler, liefst ook voor externe videobronnen met goede beeldkwaliteit
  • Weinig tot geen bugs en goede compatibiliteit met alle discs
  • Mooi uiterlijk, stevige bouw en een slicke bediening (ben ik toch wel gevoelig voor)
  • ECHT upgradeable

Ik ben alleen bang dat alles in 1 speler combineren ALTIJD resulteert in een compromis. Ik heb liever een DVD-A speler die dat goed doet dan een speler die DVD-A en SACD minder doet. Ik wacht echt af wat er met die media gaat gebeuren, want op dit moment heb ik vertrouwen in geen van beiden totdat de bakken bij de Mediamarkt vol liggen met die discs. Ik wacht dus af...

Lexicon schijnt met een speler te komen met proprietary digitale uitgangen. Wordt denk ik de eerste ECHTE DVD-speler...  :P

Spacebass

Zeg nou geen Arcam waar FrankL bij is Garmt!!  ;D  ;D

Ik heb heel veel recensies op het web gelezen, heb veel in de bladen gekeken.
Kijk altijd als ik iets nieuws ga kopen op de FAQ van de website, om te kijken of er gemelde problemen zijn en hoe snel ze een oplossig hebben, dit uiteraard afgezet tegen klaagverhalen op unofficial FAQ's die uiteraard veel harder voor het product zijn. De Review sites.

Toen hij hier doorheen kwam, ben ik pas zelf gaan luisteren/kijken in de winkel, waarbij de eerste indruk heel erg bepalend is. Soms klikt het met een apparaat direct of heb ik meteen zoiets van getver!
Kan dus heel instinctief zijn.

Maar eerlijk gezegd, pas na een maand of wat weet ik meestal of het idd een goede aankoop is geweest. Tot nog toe heel positief!

Belangrijk?
*Firmware updatable.
*Modulaire opbouw en dus uitbreidbaar in de toekomst (als er dus ook weer wat geld voor is  ;D )
*Bedrijven die niet meteen een kant kiezen qua formaat maar een gedegen keuze maken...liefst natuurlijk beide kampen ondersteunen, maar ja dat kost uiteraard weer extra!
*De filosofie van de fabrikant betreffende het product.
*Altijd een e-mail sturen met wat vragen en kijken hoe snel zij een respons geven.
* De Handleiding downloaden om alvast te snuffelen (uiteraard weer de mogelijkheden bekijken zoals zij het uitleggen in de handleiding...zo heeft had mijn Sony TV wel 500 Teletekst pagina's, maar niet heus, geen enkele dus!)
*De prijs.

tja verder blijft het toch een gok, je kan immers ook een kl*te ding krijgen en dan is je aankoop lol en het gevoel tov je aankoop meteen verziekt!

jaco

Spacebass,
Modulaire opbouw hebben er maar weinig.. Ik ken de Meridian 800 en de proceed PDMT. Niet bepaald low budget spelers.
Een universele speler zal wel niet snel DVD-A en SACD afspelen en modulair zijn. De firma's die in dat segment zitten hebben nogal een uitgeproken mening over SACD of DVD-A.

Verder zie je dat het toch standaardoplossingen zijn. Mijn pioneer 747 heeft gewoon een SACD print van Sony intern die ze activeren op het moment dat er een SACD disc geladen wordt. De output wordt in een D/A converter gestopt die zowel 192/24 als DSD kan omzetten.

Ik zou denk ik als ik nu opnieuw een speler moet kopen toch voor losse spelers gaan. Wel een DVD speler met DVD-A, maar niet meer per se SACD erbij in.
Digitaal out voor DVD-A is wel een wens. Kan nu met een meridian eigen systeem, maar zou liever een standaard oplossing hebben.
Verder misschien SDI output voor beeld t.b.v. externe scalers.

Jaco

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

martin

Citaat van: FrankL op augustus 11, 2002, 21:02:04
Citaat van: martin op augustus 11, 2002, 20:14:11slaat die tijdsvertraging niet op jou wens ?? ik ben ook maar een leek.
Zo hier de tijdsvertraging per speaker voor DVD-audio mee bedoeld worden? Met 15 ms kun je zo'n 4,5 meter corrigeren.
Dan slaat het niet op mijn wens.

Nee, dan is het inderdaad niet wat je bedoeld.
zijn er uberhaupt wel spelers met die functie dan  ???
ik ben het eigenlijk nog nergens tegen gekomen.

enne over die € 1000, daar heb ik overheen gelezen. 8)

Spacebass

Ik weet niet of je het Modulair mag noemen maar de Arcam, kan uitgebreid worden met insteekkaarten voor zowel SACD als DVD-A. Helaas heb ik nog niet vernomen wanneer deze beschikbaar zullen zijn...en ach haast heb ik niet..heb toch geen budget meer  ;D

FrankL

Citaat van: martin op augustus 12, 2002, 09:29:25zijn er uberhaupt wel spelers met die functie dan  ???
ik ben het eigenlijk nog nergens tegen gekomen.
Ja, Arcam bijvoorbeeld. Als je in de DV88 de SIL chip voor progressive laat inbouwen, krijg je tevens de optie voor geluidsvertraging.

Kijk maar eens op:
http://www.arcam.co.uk/downloads/DV88%20progscan.pdf

Ze hebben er dus verstand van bij Arcam. Helaas valt de DV88 om andere redenen af.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Spacebass

CiteerHelaas valt de DV88 om andere redenen af.
;D

Sorry dat ik je plaagde eerder in de thread. Ik vind het heel genereus van jouw er iets positiefs over te melden!
Ach even afwachten..misschien vinden de "Europese heilige drie" er wel wat op om Macrovision uit te schakelen. hmmm zal eens zoeken voor je of ze al iets hebben bedacht!

FrankL

Ik kan er wel tegen  ;D

Ere wie ere toekomt. Wat dit betreft is Arcam een zeer goede uitzondering.

Wat macrovisie betreft, dit weekend heb ik een Philips speler aan een Piano gezien, die gaf ook problemen bij PAL.
Ik snap niet dat die speler-fabrikanten dat pikken. En al helemaal niet bij die high-end modellen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95