Ervaringen met 'De Mat' (uit de powerbuy)

Gestart door Audiofiel, mei 3, 2005, 22:40:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiofiel

Omdat de afgesloten Powerbuy met De Mat van ArtSpeak maar liefst 60 bestelde matten heeft opgeleverd, leek het mij leuk om in dit nieuwe topic de ervaringen neer te zetten van de nieuwe eigenaren. Dat kunnen natuurlijk zowel positieve als minder positieve ervaringen zijn.

Vanaf morgen zal De Mat op de mat vallen. Wie begint met zijn ervaring?

Met grote dank aan Jack voor de hulp bij het maken van een tabelletje:












































































































MerkTypeCD'sDVD's
ArcamCD73TGeen probleemnvt
ArcamDV88Speler lijkt bij opstarten iets te slippen, maar werktWerkt niet
ArcamFMJ CD33TGeen probleemnvt
Arcam FMJ DV27Werkt nietWerkt niet
Cambrige640c azurGeen probleemN.v.t.
CECTL-2XGeen probleemN.v.t.
DenonCDP 1550Geen probleemnvt
DenonDVD-1500Geen probleemWerkt niet
DenonDVD-1600Geen probleemWerkt niet goed
DenonDVD1910Werkt nietWerkt niet
DenonDVD2900Werkt niet?
KenwoodL-1000DGeen probleemN.v.t.
MarantzCD17KIGeen probleemnvt
MarantzCD6000 KIGeen probleemnvt
MarantzCD63 KIGeen probleemnvt
MarantzDV17Werkt primaWerkt prima
MarantzDV4300Werkt niet?
MarantzDV6200Geen probleem?
MarantzDV6400Geen probleemNiet altijd goed
MarantzDV8400Geen probleemGeen probleem
MarantzDV9500Geen probleem?
MarantzSA 8400Werkt niet?
Meridian598Werkt nietWerkt niet
NADC521BEEGeen probleemN.v.t.
NADT512Werkt niet goed?
NeuNeo?Werkt nietWerkt niet
North StarDesign loopwerkGeen probleemN.v.t.
Onkyodv-s939Werkt nietWerkt niet
ParasoundParasound C/DP 1000Geen probleemN.v.t.
ParasoundParasound CBD-2000 Belt DriveGeen probleemN.v.t.
PhilipsHDRW720veel herrie, snel weer uitgezet?
PhilipsDVD963saGeen probleem?
PioneerPioneer DV-444Geen probleemGeen probleem
PioneerDV-737Geen probleemGeen probleem
PioneerDV-868Geen probleemGeen probleem
PrimareDVD26Werkt nietN.v.t.
Quad99CD-PWerkt nietN.v.t.
RotelRCD-965BXGeen probleemN.v.t.
ShengyaCD-S10CSWerkt nietnvt
SonyCDP-557ESDGeen probleemN.v.t.
SonyDVP NS 300WerktWerkt niet goed
SonyDVP-NS930Geen probleemDVD / SACD Werkt niet
SonyDVP7700Geen probleem?
SonyGX-700Werktr niet?
SonyXA5ESGeen probleemnvt
SonyXA20ESGeen probleemnvt
Tag McLarencdt20rGeen probleemN.v.t.
Tag McLarenDVD32FLRWerkt redelijkWerkt niet
TechnicsSL PG 300Meeste CD's wel, sommige nietnvt
ToshibaSD900EGeen probleem?
UnisonUnico cdWerkt nietnvt
YamahaDVD-S1500Werkt nietWerkt niet
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

brtram

Alleen al het bericht dat de mat in de post zit doet mijn speler beter klinken  ;D

...dune...

Citaat van: brtram op mei  3, 2005, 22:48:03
Alleen al het bericht dat de mat in de post zit doet mijn speler beter klinken  ;D

;D

Martin_M

#3
Omdat ik toevallig bij Audiofiel langs ben geweest om samen met Jurjen naar zijn 'nieuwe' speakers te gaan luisteren heb ik de Mat al in mijn bezit en gisteren al even aan de tand kunnen voelen.

Ik gebruik 'm alleen in m'n DVD-speler omdat ik een TEAC VRDS gebruik voor m'n CD's. Maar natuurlijk heb ik ook wat CD's in de DVD-speler geprobeerd.

Over de kwaliteitsverbetering kan ik kort zijn. Dit is zeer te vergelijken met de winst die te behalen is als je de rand van de CD/DVD schuurt. Ik ben hier de laatste weken mee aan het experimenteren geweest. Een aantal copie's gemaakt van een zelf samengesteld verzamel-CD'tje en in de weer geweest met schuurpapier en de Steadler groene stift.
Het resultaat was in alle gevallen eigenlijk hetzelfde; het verminderen van scherpe, rafelige digitale randjes waardoor de opname (veel) meer gelaagd, rustiger en met meer 'zwart' ten gehore wordt gebracht.
Op dit moment ben ik van mening dat van bovenstaande tweaks het alleen schuren nog de meeste resultaten boekt.

Zoals reeds gemeld lag de verbetering met de Mat in hetzelfde straatje als het schuren. Voor het geld een no-brainer. Tuurlijk is een schuurpapiertje nog goedkoper maar met de Mat hoef je natuurlijk niet de CD's/DVD's zelf te 'behandelen'. Daarnaast is er bij het schuren geen weg terug....
Let wel, deze (schuur en stift)tests waren in het VRDS loopwerk waar de bovenkant van de CD al door een plaat wordt afgedekt. In een speler zonder deze plaat verwacht ik dat het verschil met de Mat groter zal zijn in het voordeel van de Mat.

Bijna alle opnames knappen er behoorlijk van op. Ik ben van mening dat door de Mat er minder jitter wordt gegenereerd tijdens het leesproces. De verbeteringen liggen namelijk op hetzelfde vlak als bij de verschillende jitter-verminderende clock-upgrades die mijn spelers hebben ondergaan.
De opnames worden cleaner en rustiger maar zonder verlies aan levendigheid en punch. Opnames die normaal wat vlak klinken kunnen ineens lekker opengegooid worden. Meer plaats voor de instrumenen met alle voordeel van dien.
Maar deze voordelen zijn niet bij iedere opname even groot. Ik heb er zelfs een CD bij die zonder Mat wat lekkerder klinkt omdat die van nature wat dof klinkt. Het beetje gespetter kan deze CD dan gebruiken om wat levendiger te klinken. Maar dit heeft alles te maken met beroerde opnames en gelukkig is het een uitzondering ;)

Ik zal dus m'n meest gedraaide CD's gaan schuren (omdat ik daar geen Mat kan gebruiken) en de voor de DVD's de Mat gaan gebruiken.

Ik heb nog niet gelet op eventuele verbetering in het beeld. Dat zal de komende dagen nog wel doen.

Rest mij nog één punt en dat is de bruikbaarheid van de Mat.
In het gebruik is de Mat heel erg gemakkelijk. CD in het la'tje. de Mat er bovenop en even checken of 'ie wel goed recht zit en that's it.
Bij CD's heb ik nog geen problemen ondervonden en worden ze keurig allemaal geslikt maar we hebben het hier op het forum al gehad over het gebruik bij de sneller draaiende DVD's. Het valt me op dat bij het invoeren van de DVD het soms iets langer duurt voordat deze herkend wordt (let op; soms. bij de meeste DVD's geen verschil). Daarna verder geen problemen bij het afspelen.
Maar helaas is het een paar keer voorgekomen dat de Mat tijdens het draaien los komt te liggen van de DVD. Gelukkig zit de lens aan de andere kant en na een nieuwe poging gaat het vaak wel goed.
Behalve bij één DVD (Kiss - Live Symphony) wil het maar niet lukken. Deze gaat gewoon niet werken met de Mat (wellicht is de DVD wat dikker??).
Nog een ander voordeel naast de geluidsverbetering is de demping van het loopwerkgeratel. Een groot nadeel van mijn Pioneer (DV-737) is het luidruchtige loopwerk. Bij zachte passages kan je deze horen draaien. De Mat zorgt voor een demping van dit geluid zodat deze wat rustiger is geworden.

Ben benieuwd naar de ervaring van de overige 60 ;D
Later ongetwijfeld meer van deze kant.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

BOUBOU

Ik hoop dat de post vandaag eens meewerkt, zodat ik vanavond al vast kan gaan testen  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Harry HT

Hoi Martin,
Citaat van: Martin_M op mei  4, 2005, 10:23:30
Over de kwaliteitsverbetering kan ik kort zijn. Dit is zeer te vergelijken met de winst die te behalen is als je de rand van de CD/DVD schuurt. Ik ben hier de laatste weken mee aan het experimenteren geweest. Een aantal copie's gemaakt van een zelf samengesteld verzamel-CD'tje en in de weer geweest met schuurpapier en de Steadler groene stift.
Het resultaat was in alle gevallen eigenlijk hetzelfde; het verminderen van scherpe, rafelige digitale randjes waardoor de opname (veel) meer gelaagd, rustiger en met meer 'zwart' ten gehore wordt gebracht.
Op dit moment ben ik van mening dat van bovenstaande tweaks het alleen schuren nog de meeste resultaten boekt.

Zoals reeds gemeld lag de verbetering met de Mat in hetzelfde straatje als het schuren. Voor het geld een no-brainer. Tuurlijk is een schuurpapiertje nog goedkoper maar met de Mat hoef je natuurlijk niet de CD's/DVD's zelf te 'behandelen'. Daarnaast is er bij het schuren geen weg terug....
Let wel, deze (schuur en stift)tests waren in het VRDS loopwerk waar de bovenkant van de CD al door een plaat wordt afgedekt. In een speler zonder deze plaat verwacht ik dat het verschil met de Mat groter zal zijn in het voordeel van de Mat.
Leuk om te lezen dat je zulke goede resultaten boekt met tweaken  8)

Wat ik ervan begrepen heb is dat "men" naast het gebruiken van de mat toch blijft schuren, dit omdat de binnenkant/rand van de mat hoogglans zwart is afgewerkt.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

BOUBOU

Citaat van: Harry HT op mei  4, 2005, 11:08:12
dit omdat de binnenkant/rand van de mat hoogglans zwart is afgewerkt.


:o  met welke gedachte is "de Mat" op deze manier afgewerkt ???

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

FrankB

Citaat van: BOUBOU op mei  4, 2005, 11:21:50
:o  met welke gedachte is "de Mat" op deze manier afgewerkt ???

MvGr. BOUBOU

Wellicht gaat ie dan makkelijker over de cd heen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

BOUBOU

Citaat van: FrenkB op mei  4, 2005, 11:41:34
Wellicht gaat ie dan makkelijker over de cd heen.

Ik zal het vanavond even uitproberen  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Audiofiel

Citaat van: Harry HT op mei  4, 2005, 11:08:12
Wat ik ervan begrepen heb is dat "men" naast het gebruiken van de mat toch blijft schuren, dit omdat de binnenkant/rand van de mat hoogglans zwart is afgewerkt.
Men=Martin? ;D
Ik zal mijn originelen in ieder geval niet bewerken. De vraag is ook of schuren even goed werkt met originele CD's. Martin gaf eerder al aan het uitgebreid getest te hebben... met kopieën. Misschien wil iemand het nog even proberen met wat originelen? Gewoon 8x dezelfde CD kopen van 20 euro en dan schuren, stiften, etc.  ;D

Ik begrijp overigens niet wat je bedoeld met hoogglans zwart, Harry. De hele mat is van hetzelfde materiaal gemaakt, alleen aan de vlakke kanten is hij wat extra ruw gemaakt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Even een klein testje gedaan met de mat.

Ik moet zeggen dat ik wel wat huiverig ben voor de aandrijving in mijn cd 33, gezien de massa van de mat. Echter geen gekke geluiden of iets dergelijks wat slecht weer kan doen voorspellen....

Ik heb een testje gedaan met de nieuwe cd van M buble en T. Mcrae. Het ding past mooi over de cd, zodra de mat er overheen zit, is er ook geen speling meer tussen de cd en het laatje.
De verwachting was niet zo heel erg groot. Ik ben van mening dat ik al wel een erg goede speler heb staan en die imperfecties in een cd lijken mij niet zo'n groot verschil op te kunnen leveren.
Heb een paar keer getest met en zonder mat op verschillende tracks en kan zeggen dat het (let op!! hier) niet zo'n verschil geeft. Het schept hier iets meer rust en diepte in het geluidsbeeld, maar ik moet er echt voor gaan zitten luisteren en heel aandachtig. Dat vind ik altijd link omdat het risico op het placebo effect mij dan vele malen groter lijkt. Ook heb ik het gevoel dat het (boven)midden gebied iets wint in body, geen verklaring voor.

Het is zeker een leuk hebbedingtje om erbij te hebben. Valt bij mij toch echt in het rijtje freaky tweaks, samen met schuren en de cd schoonmaak spray. Toch wel een leuk effect op het geluidsbeeld, waar ik zeker nog mee moet testen en meerdere cd's op uit moet testen. Zeker geen miskoop(voor dat geld) en hij krijgt plaatsje dicht bij de cd speler.

Martin_M

#11
Citaat van: Ruben op mei  4, 2005, 15:23:56
Heb een paar keer getest met en zonder mat op verschillende tracks en kan zeggen dat het (let op!! hier) niet zo'n verschil geeft. Het schept hier iets meer rust en diepte in het geluidsbeeld, maar ik moet er echt voor gaan zitten luisteren en heel aandachtig.

Het verschil is hier soms toch erg duidelijk. En dat zit 'm dan vooral in de plaatsing en ruimte.
Wat vooral opvalt is de plaatsing van bekkens die wel eens op het randje zitten qua plaatsing. Veelal worden ze wat teveel links of rechts geplaatst. (Is leuk voor het stereo-effect maar drummers hebben nu eenmaal niet van zulke lange armen over het algemeen). Ik stoor me dan ook vaak aan.
Maar een bekken die zonder Mat aardig tegen de box aanleunt kan met Mat ineens duidelijk zo'n meter schuin achter de speaker geplaatst worden. Dit is echt meteen te horen en helemaal als je weer terug gaan naar de situatie zonder Mat. Voorbeeldje nummer 3 van de cd SEAL; Dreaming in Metaphors.

Probeer anders eens een paar dagen altijd de Mat te gebruiken om daarna weer eens zonder te proberen. Wellicht valt het 'verschil' je dan meer op. Of niet natuurlijk en heeft de Mat bij jou minder invloed.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

muzikant

#12
Deze vraag heb ik al eens gesteld maar doe het hier nogmaals omdat ik het nog niet heb aangedurfd de statmat te gebruiken in mijn Tag dvd32flr.In de DenonA11 mag ik zeggen dat het resultaat zeker hoorbaar is en een meer open geluid geeft, ook meer gedetaileerd zowel bij dvd, sacd en dvd-audio. 

Martin_M

Citaat van: muzikant op mei  4, 2005, 17:30:22
Deze vraag heb ik al eens gesteld maar doe het hier nogmaals omdat ik het nog niet heb aangedurfd de statmat te gebruiken in mijn Tag dvd32flr.In de DenonA11 mag ik zeggen dat het resultaat zeker hoorbaar is en een meer open geluid geeft, ook meer gedetaileerd zowel bij dvd, sacd en dvd-audio. 

Maar wat is nu de vraag??
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

R

@martin.

Hier was het vooral te merken in de diepte in het geluidsbeeld. Ik moet er nog uitgebreid mee gaan luisteren, maar dat komt nog wel.

muzikant

Sorry vergeten,Mijn vraag is of iemand deze mat al gebruikt heeft in de Tagdvd32flr en wat de ervaringen zijn.

René4u

Helaas. Mijn Yamaha speler wil de Mat niet slikken...het rubber is toch te dik..Jammer.  :'(

Ik heb de Mat maar te koop gezet..
De cursus rietdekken is afgelast...Riet is ziek.

Audiotwin

Citaat van: muzikant op mei  4, 2005, 18:06:23
Sorry vergeten,Mijn vraag is of iemand deze mat al gebruikt heeft in de Tagdvd32flr en wat de ervaringen zijn.

Statmat en De Mat zijn 2 verschillende produkten,de Statmat is veel dunner en werkt ook bij dvd en sacd maar is ook duurder,ik heb ze allebei vandaar deze opmerking.

Arjan
Tevredenheid!!!

Hirogen

Helaas is de mat niet compatible met mijn cd-speler, de Shengya CD-S10CS; hij valt niet mooi over de cd als deze in de lade zit. Hij past echter wel perfect om een CD in mijn DVD speler, de Pioneer 868, maar deze gebruik ik eigenlijk alleen nog om DVD's te kijken. Toch maar een uurtje ofzo rustig in de Pioneer getest met enkele CD's (Ryuichi Sakamoto, Clannad, Sara K., Kip Hanrahan) en heb eerlijk gezegd zo goed als geen verschillen kunnen horen. Misschien dat als ik de mat gebruik om een DVD (film) het beeld beter wordt? Dat zou ik nog kunnen testen, anders geef ik De Mat gewoon aan mijn broer, die wilde hem ook wel proberen namelijk.

beunky

Citaat van: muzikant op mei  4, 2005, 18:06:23
Sorry vergeten,Mijn vraag is of iemand deze mat al gebruikt heeft in de Tagdvd32flr en wat de ervaringen zijn.

Je bent niet de enige, ik vroeg me precies hetzelfde af :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

jurjen


Ik heb de mat (van Martin en Miranda) vanmiddag gehoord in mijn eigen Marantz DV-8400. Het werkt (bij CD duidelijk, bij DVD niet duidelijk), dus nu wil ik er ook graag eentje hebben.
Dus.... als er iemand is die er alweer vanaf wil, dan wil ik hem wel overnemen.

Jurjen.


Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Bart_M

Hij werkt in principe bij een NeuNeo speler. Je krijgt hem alleen niet meer makkelijk eruit. :(
Hij blijft haken als je het laatje open doet. Niet te gebruiken dus.

Bij een Marantz CD17KI hebben we geen enkel verschil gehoord tussen met en zonder mat spelen...

Audiofiel

Citaat van: Krunk op mei  6, 2005, 09:29:33
Bij een Marantz CD17KI hebben we geen enkel verschil gehoord tussen met en zonder mat spelen...
Opvallend. Ik heb bij iemand anders hem ook in de CD17 gehoord en dat was (volgens hun oren en de mijne) een groot verschil.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Bart_M

#23
De CD17 was als transport aangesloten op een Clasé processor en via een Parasound 1205 op B&W 805 liet hij de muziek horen. Toch geen flauwe set...

We hoorden met 2 man geen verschil...

Trouwens nog bedankt voor het opsturen.  ;)

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.