Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Gestart door Audiofiel, april 2, 2005, 09:06:40

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

advr


Nu ik wat meer aan het luisteren ben bij HT-forumleden kom ik er meer en meer achter dat ik heel anders luister dan de gemiddelde geoefende luisteraar. Het heeft heel lang geduurd voordat ik erachter kwam waar dat nu vandaan kwam. Heel vaak had ik ook, wat een ander hoort dat heb ik helemaal niet.
Natuurlijk als iets scherp klinkt hoor je dat meteen. Maar een muzikaliteit die iemand ervaart heb ik in veel gevallen totaal niet en andersom geldt dat vaak ook.

Als ik muziek luister dan begint het bij mij met een zoektocht naar details, plaatsing waar staat wat en hoe. Daarna begin ik naar het grote geheel te luisteren hoe komt dat over en pakt het me. Het is de mix van details. Als ik naar het Ray Brown Trio luister dan moet ik ze kunnen zien spelen, het zijn 3 man en die moet je makkelijk uit elkaar kunnen halen. In het vergelijk met de Opus en een North Star combi kwam dat helemaal naar voren. Iedereen is lyrisch over de Opus, ik vind er geen bal aan. Ik heb het veel meer de details en diepte, breedte die de North Star ten toon spreid. Termen dat Opus zich veel dichter bij een realiteit zou bevinden zijn leuk maar als ik het RB Trio als een roze wolk afgebeeld zie en ze niet kan plaatsen, terwijl er maar 3 man spelen, dan boeit het mij niet! Bij de North Star hoor je elk tingel tangeltje terwijl, voor mij, het grote geheel er ook helemaal is. Dan zit ik in de muziek. Dus aan termen zoals gelaagdheid, tonale balans, echtheid doen mij niets.

Om het "Concertgebouw orkest"  in je huiskamer te krijgen lukt toch niet gewoonweg omdat je de akoestiek en grootte van die ruimte niet te kopiëren valt. Ik ben gelukkig vaker in het concertgebouw geweest. Op die momenten luister ik dan ook heel anders dan thuis. De ambiance, de mensen, de muziek, alles bij elkaar, dat is niet te evenaren. Eenmaal thuis krijg je dat via de cd of lp toch niet voor elkaar, al heb je de beleving wel in je hoofd zitten en kun je je daarin verplaatsen en je mee laten nemen met de muziek. De werkelijkheid versus reproductie.

Het mooie is dat iedereen zijn eigen beleving heeft en ik die ook zeker waardeer en respecteer. Iedereen probeert zo dicht mogelijk bij zijn ideaal terecht te komen, vaak ook ingegeven door de financiële positie waarin men verkeerd. Beter, wat is eigenlijk beter, kan altijd.

Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid en streven naar een ideale installatie. Dat heb ik natuurlijk ook. Eenmaal heb ik, bij Countamati, "mijn installatie" gehoord. Een combi van de Sonus Faber Amati Homage, New Audio Frontiers 845SE versterker en Audio Aero Capitole.. cd speler. Die had voor mijn beleving alles wat IK zoek.

Dat wil niet zeggen dat ik niet kan genieten van andermans installatie. Integendeel, ik geniet zeer zeker van iemand die helemaal lyrisch is over zijn Plinius cd speler terwijl het niet mijn smaak is.
Het is een prachtige cd speler evenals de Parasound en aparte DAC waar " iemand anders" helemaal gek van is. Wie ben ik om dat ook maar een beetje tegen te spreken!!.

In mijn beleving missen ze beide de detaillering en diepte die IK zoek. De details zijn voor mijn beleving niet scherp genoeg. Ik zoek dus in de reproductie van muziek elementen die er in werkelijkheid misschien niet zijn maar dat interesseert me eigenlijk niet. Verder geniet ik zelf van de "bagger" voort brengende Unico die ondanks de mindere van de gehoorde cd-spelers voor mij voorlopig voldoet
De werkelijkheid van de live optredens en de reproductie in de "huiskamers" zijn natuurlijk 2 totaal verschillende werelden. In die situaties luister IK ook totaal anders en hoef ik niet dat geluid van het concertgebouw in de huiskamer te hebben. Als iemand anders dat wel wilt, dan is daar natuurlijk helemaal niets mis mee!

Terugkomend op het luisterbezoek kan ik alleen maar concluderen dat het een prachtige gezellige avond was waarbij ik een prachtige cd spelers heb gehoord en ook de prachtige installatie van Arjen!
Genoten heb ik van de muziek, de gesprekken en vooral de gezelligheid onder elkaar. Als je een paar keer met elkaar geluisterd hebt wordt dat steeds leuker.

Ad.

(geen tijd voor smileys deze keer ;D)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

bmateijsen

Als ik dat zo hoor Ad, dan is inderdaad een Audio Aero Capitole de CD-speler voor je ;).

advr

Citaat van: bmateijsen op januari 19, 2007, 10:01:16
Als ik dat zo hoor Ad, dan is inderdaad een Audio Aero Capitole de CD-speler voor je ;).

dat zou zo maar kunnen ja, maar de North Star combi gooit ook erg hoge ogen. Gelukkig heb ik dit jaar geen geld ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

DA BoSS

#378
wow ad.....ik heb nog nooit een zo lang stukje van je gelezen :o

(leuk  8))
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Peerless Monster

Citaat van: Audiofiel op januari 18, 2007, 23:08:56
Ik heb 4 jaar gedraaid met een versterker die ik bij wenw heb gekocht, een Levinson 23. Toen was hij nog geen bedrijf overigens. Maar die aankoop is inmiddels al een jaar of 8-9 geleden geweest... ;)

Benieuwd wat Rens zijn referentie de afgelopen paar jaar geweest is. ::)

Ik kom graag een keertje langs. Als je eerst hier langs komt, weten we waar we over praten. En dan heb jij ook iets meer je definitieve setup. Misschien kom ik dan wel samen met Rens langs. ;)

Flink wat complimenten ;D.
Maar belangrijk is inderdaad je referentie.
Mijn referentie (en ik heb toch ook flink wat sets gehoord) was tot een paar jaar geleden de set van Arjen. Daarna heb ik nog nooit een set gehoord die verder ging.
Alleen is dit met electrostaten. En die vind ik sowieso beter in midden en hoog dan dynamische.
Maar de bas die ik heb thuis, die wordt juist weer niet geevenaard in de set van Arjen.
Dat mis ik dan wel weer.
Ik weet dat het nog beter kan thuis (en dat kabeltje gaat veranderd worden).
Ik heb er nu een iets eerlijkere kabel tussen hangen dan de MIT 330. Eentje van Van Diest a 250 euro.
Wel scherpere randen, maar misschien toch wel beter in mijn set. Flink wat homogener en eerlijker.
Maar ik wil zeker die kabel gaan vervangen door een nog betere. Prijsklasse tussen de 1000 en 1500 euro. Maar eerst daarvoor sparen, want zo'n bedrag verkoop ik niet meer bij de vrouw (lees: we willen nog anders dingen oa een platenwasser en ik ben bezig om een andere behuizing te kopen voor de hoofdtelefoonversterker)

Leuke stukjes trouwens jongens. Ik denk dat er al veel gezegd is over de componenten en kan me zeker aansluiten. Maar ook weer niet bij alles...

Door tijd gebrek heb ik overigens verzaakt om een stuk te schrijven.
Ook de foto's bijvoorbeeld van mijn eigen rack heb ik nog geeneens geplaatst.
Maar het komt goed! ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

advr

Citaat van: Peerless Monster op januari 19, 2007, 10:21:24

Door tijd gebrek heb ik overigens verzaakt om een stuk te schrijven.


zelfs ik heb even tijd gemaakt :o :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Peerless Monster

Citaat van: advr op januari 19, 2007, 10:22:48
zelfs ik heb even tijd gemaakt :o :o

>:D

Zelfs als jij tijd vrij kan maken dan ik dat ook ;D.
Komt goed Ad ;).

Overigens kan ik het stuk wat jij schreef erg waarderen.
Daar draait het helemaal om. Samen naar muziek en sets luisteren en daarbij mensen leren kennen.
Heerlijk is dat ;D. Kan niet wachten totdat we weer bij elkaar komen voor een gezellig avondje (en ze zijn gewoon te kort ;) ).

Groetjes,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

advr

Citaat van: Peerless Monster op januari 19, 2007, 10:27:49

Overigens kan ik het stuk wat jij schreef erg waarderen.
Daar draait het helemaal om. Samen naar muziek en sets luisteren en daarbij mensen leren kennen.
Heerlijk is dat ;D. Kan niet wachten totdat we weer bij elkaar komen voor een gezellig avondje (en ze zijn gewoon te kort ;) ).

Groetjes,
Rens

;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

Bedankt voor je stukje, Ad. Lijkt mij vrij duidelijk verhaal en jouw zoektocht zal weldra hopelijk de speler opleveren die JIJ zoekt. :D

Ik vermoed dat jij toch liever een meer analytische speler zoekt. Toen ik 3 jaar geleden deze CD-speler kreeg (of eigenlijk een ander loopwerk met dezelfde DAC) had ik een geluid wat veel dichter bij jouw omschrijving ligt. Ik draaide toen met een Levinson 28 voor- en een Levinson 23 eindversterker. Voor mij was de balans toen teveel naar analytisch doorgeslagen. Ik verzuchtte wel eens "Ik WIL niet weten dat die piano 6,57 breed is. Ik vind tussen 6 en 7 meter genoeg informatie".

Ik had dat 'probleem' toen op kunnen lossen door weer een andere CD-speler te zoeken, maar er waren ook een hoop dingen die mij juist WEL bevielen. Ik heb toen een (lange!) zoektocht gestart naar een betere versterker-match. Na 10 eindversterkers ben ik bij de huidige Classé geëindigd en heb ik de klank en het karakter gevonden die ik zoek.

Overigens hebben we geluisterd op de Acoustat 33's, die warmer/muzikaler zijn dan de Acoustat One of One+One. Die laatste zijn een stuk scherper afgebakend in de ruimtelijkheid, maar missen daarbij wel weer een stukje diepte/strakheid in het laag en het 'warmere'. Lees maar eens de bijdrage van Patrick over het verschil tussen deze electrostaten.

Ik denk dat een meer analytische CD-speler je zal brengen wat je zoekt. Een speler als de Levinson 390 of de afgeleide Proceed CDP is bijvoorbeeld ook zo'n speler. Maar misschien is wel juist die North Star die je al gehoord hebt de ultieme speler voor jou... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Peerless Monster op januari 19, 2007, 10:27:49
Overigens kan ik het stuk wat jij schreef erg waarderen.
Daar draait het helemaal om. Samen naar muziek en sets luisteren en daarbij mensen leren kennen.
Heerlijk is dat ;D. Kan niet wachten totdat we weer bij elkaar komen voor een gezellig avondje (en ze zijn gewoon te kort ;) ).

Helemaal mee eens. Lekker samen hobbyen en genieten van de muziek en elkaars gezelschap. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

advr

Citaat van: Audiofiel op januari 19, 2007, 10:32:49
Helemaal mee eens. Lekker samen hobbyen en genieten van de muziek en elkaars gezelschap. :D
goh, dat er toch nog een paar mensen met mij eens zijn, ongehoord :o :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiotwin

Duidelijk verhaal Ad,en ook heel herkenbaar ;)
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Citaat van: Audiotwin op januari 19, 2007, 10:52:50
Duidelijk verhaal Ad,en ook heel herkenbaar ;)

Wat vind jij het meest herkenbaar in het verhaal van Ad? :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

advr

Citaat van: Audiofiel op januari 19, 2007, 11:01:06
Wat vind jij het meest herkenbaar in het verhaal van Ad? :)

de complete chaos in mijn hersenen natuurlijk!! ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiotwin

Citaat van: Audiofiel op januari 19, 2007, 11:01:06
Wat vind jij het meest herkenbaar in het verhaal van Ad? :)

Bv deze zinnen
CitaatHeel vaak had ik ook, wat een ander hoort dat heb ik helemaal niet.
Natuurlijk als iets scherp klinkt hoor je dat meteen. Maar een muzikaliteit die iemand ervaart heb ik in veel gevallen totaal niet en andersom geldt dat vaak ook
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Duidelijk. Het is belangrijk dat je je niet door de wijs laat brengen als een ander iets hoort, wat jij niet hoort. Want uiteindelijk gaat het er alleen maar om wat jij zelf het beste vindt klinken en niet wat anderen er van vinden. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

frank2

ik ben het met allen eens, mensen leren kennen en praten over muziek, nieuwe muziek horen is een aspect wat inderdaad heerlijk is, het is alleen jammer dat jullie nogal ver weg wonen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Audiofiel

Citaat van: frank2 op januari 19, 2007, 16:18:45
ik ben het met allen eens, mensen leren kennen en praten over muziek, nieuwe muziek horen is een aspect wat inderdaad heerlijk is, het is alleen jammer dat jullie nogal ver weg wonen

Je woont zelf ver weg! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

frank2

was het niet zo dat de wijzen uit het oosten kwamen

ruimte, bossen, schone lucht, natuur, geen parkeermeters, geen file's......

wie wil er dan nog wonen in......
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

patrick_vdb

Hoi,

Citaat van: Audiofiel op januari 19, 2007, 17:44:10
Je woont zelf ver weg! ;D

NL is te klein om ergens (binnen NL) ver weg van te wonen ;D

mvrg

Patrick

advr

#397
Citaat van: Audiofiel op januari 19, 2007, 10:31:49
Bedankt voor je stukje, Ad. Lijkt mij vrij duidelijk verhaal en jouw zoektocht zal weldra hopelijk de speler opleveren die JIJ zoekt. :D

ik zoek voor op de lange termijn, het heeft geen enkele haast ;D

Citaat van: Audiofiel op januari 19, 2007, 10:31:49
Ik vermoed dat jij toch liever een meer analytische speler zoekt. Toen ik 3 jaar geleden deze CD-speler kreeg (of eigenlijk een ander loopwerk met dezelfde DAC) had ik een geluid wat veel dichter bij jouw omschrijving ligt. Ik draaide toen met een Levinson 28 voor- en een Levinson 23 eindversterker. Voor mij was de balans toen teveel naar analytisch doorgeslagen. Ik verzuchtte wel eens "Ik WIL niet weten dat die piano 6,57 breed is. Ik vind tussen 6 en 7 meter genoeg informatie".
dan snap je niet helemaal wat ik bedoel. mij maakt dat ook niet uit hoe groot dat ding is maar ik wil wel precies weten waar iets vandaan komt :P en niet ongeveer :o

Citaat van: Audiofiel op januari 19, 2007, 10:31:49
Ik denk dat een meer analytische CD-speler je zal brengen wat je zoekt. Een speler als de Levinson 390 of de afgeleide Proceed CDP is bijvoorbeeld ook zo'n speler. Maar misschien is wel juist die North Star die je al gehoord hebt de ultieme speler voor jou... ::)

een 390 is heel eng precies en die bezit geen enkele emotie welke ik zoek. ik heb hem ook gehoord :o :o
die zoek ik ook niet ;D

ik ben een analyticus en techneut natuurlijk. ik analyseer het geluid dat gaat automatisch maar ik luister ook naar het geheel. maar van het geheel wil ik weer naar een detail kunnen luisteren. :P :P
vaak hebben cd spelers of het een of het ander. de nrth star combi kwam voor mij daar akelig dichtbij ;D ;D
de audio aero capitole ook. :o

ach, ik heb mijn super goede LP12, wat wil ik nog meer. die bezit het eigenlijk allebei.  ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op januari 19, 2007, 18:56:37
NL is te klein om ergens (binnen NL) ver weg van te wonen ;D

Dat is dus precies wat ik bedoel. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: advr op januari 19, 2007, 18:58:00
dan snap je niet helemaal wat ik bedoel. mij maakt dat ook niet uit hoe groot dat ding is maar ik wil wel precies weten waar iets vandaan komt :P en niet ongeveer :o

Volgens mij wel. Ik gaf een voorbeeld die betrekking had op de breedte. Voor de totale afbeelding is natuurlijk ook de hoogte en de diepte van belang. ;)

Maar dan nog geldt voor mij dat ik niet wil weten dat een piano precies 6,57 meter breed is, 2,31 meter diep en 0,86 hoog... Ik ben juist weggegaan van die extreme precisie... Maar zoals ik al zei: ieder zijn eigen smaak, zijn eigen walhalla. Er zijn geen absolute waarheden.

Citaatach, ik heb mijn super goede LP12, wat wil ik nog meer. die bezit het eigenlijk allebei.  ;D

Het is niet makkelijk om een goede CD-collega te vinden voor een LP12. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.