Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Gestart door Audiofiel, april 2, 2005, 09:06:40

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Audiofiel

#100
Citaat van: wil op september 16, 2005, 18:43:55
Hahaha... Audiofiel=T&P  ;)
ROTF LOL ;D ;D Ik geloof dat je gelijk hebt. Ik moet mijn forumnaam eens gaan aanpassen.

CitaatMaar wil je eens iets anders, luister dan gewoon eens naar het origineel (je weet nog van wie dat is?), dat is gewoon een goed stuk muziek.
Het origineel van onze (destijds) roodharige Cindy Lauper is erg  8)

Citaat van: wil op september 16, 2005, 23:43:02
Zijn ML 28 ís  :-*

hij is te koop trouwens  ;D
Eigenlijk is de 28 echt iets voor jou, Wil. :-*
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Citaat van: Audiofiel op september 17, 2005, 11:45:21
Eigenlijk is de 28 echt iets voor jou, Wil. :-*
Lol!
Sinds mijn bezoek aan jou en de vv-wissel bij Raphie ben ik volledig overtuigd van de klasse van de ML pre's. Het wordt op de komende shootout denk ik té gecompliceerd om ook de ML mee te nemen, maar ik wil hem ooit wel eens testen. Maar je weet dat ik graag één set wil houden en niet twee ruimtes in huis moet gaan reserveren voor HT+stereo. Liefst heb ik toch ooit een echt goede prepro die de karakteristieken van de ML28 heeft (die de snelheid van de Classé's of Acurussen mooi aanvult  ;)) maar ook het gebruiksgemak heeft van één controlestation in een set.
Die prepro van Classé die hier te koop stond/staat oogt ook heel fraai, bijvoorbeeld, dus...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Citaat van: wil op september 18, 2005, 11:55:50
Het wordt op de komende shootout denk ik té gecompliceerd om ook de ML mee te nemen, maar ik wil hem ooit wel eens testen.
Alles is mogelijk, Wil. ;)

CitaatMaar je weet dat ik graag één set wil houden en niet twee ruimtes in huis moet gaan reserveren voor HT+stereo. Liefst heb ik toch ooit een echt goede prepro die de karakteristieken van de ML28 heeft (die de snelheid van de Classé's of Acurussen mooi aanvult  ;)) maar ook het gebruiksgemak heeft van één controlestation in een set. Die prepro van Classé die hier te koop stond/staat oogt ook heel fraai, bijvoorbeeld, dus...
Ik ken geen enkele prepro die even goed is met een analoge bron als de ML 28. Inzetten van een dergelijke analoge voorversterker in een surround-oplossing kan maar op drie manieren: met een theater-througput (SSP), een vaste volumestand of een T-stukje op de ingang van de eindversterker. SSP zit niet op de 28, dus alleen een vaste stand, bijvoorbeeld 12 uur, is een optie. Of natuurlijk het minder fraaie T-stukje (waarbij je dan de surroundpre en de analoge pre niet tegelijk geluid moet laten uitsturen). Maar dan klinkt het ook wel heel erg mooi. Ik heb zelf een paar jaar lang gedraaid met een vaste volumestand.

Op iedere analoge versterker is trouwens een SSP te bouwen. Simpelweg een klein (of bestaand ongebruikt) schakelaartje dat een relais aanstuurt wat één bepaalde ingang direct 1 op 1 doorlust naar de uitgang. Iets wat een handige zelfbouwer zou kunnen of iedere goede beroeps-techneut in de audio. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bryan vd B

Citaat van: Audiofiel op april  6, 2005, 08:56:47
Je weet het: de uitnodiging staat nog steeds open! :D


Geld dit nog steeds ;)

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bryan vd B

Citaat van: Audiofiel op september 28, 2005, 09:04:32
Natuurlijk Bryan!

MOOOI!!!!!,

Wanneer kan ik een keer bij je komen luisteren?? op zaterdag overdag heb ik altijd tijd 8)

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Audiofiel

Citaat van: bryan vd B op september 28, 2005, 09:23:33
Wanneer kan ik een keer bij je komen luisteren?? op zaterdag overdag heb ik altijd tijd 8)

Op hele korte termijn kan ik vrijdagavond, omdat een andere afspraak niet doorgaat. Voor andere data stuur ik je wel even een PM.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bryan vd B

Hi,

ik sluit vrijdag avond even niet uit maar stuur me wel even een pm omtrend andere data ;)

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Audiofiel

Citaat van: bryan vd B op september 28, 2005, 09:43:58
ik sluit vrijdag avond even niet uit maar stuur me wel even een pm omtrend andere data ;)

Ik heb je een gewone email gestuurd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bryan vd B

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

hi,

Vrijdag avond heb ik mezelf uitgenodigd bij audiofiel  ;D  om zijn electrostaten te beluisteren i.c.m zijn zelfbouw subs maar denk de weergave karakter wel te herkenen ;D ;)

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Audiofiel

Citaat van: bryan vd B op september 28, 2005, 14:34:38
Vrijdag avond heb ik mezelf uitgenodigd bij audiofiel  ;D  om zijn electrostaten te beluisteren i.c.m zijn zelfbouw subs maar denk de weergave karakter wel te herkenen ;D ;)

Nu al? Is dat niet een beetje prematuur? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bryan vd B

Citaat van: Audiofiel op september 28, 2005, 14:39:45
Nu al? Is dat niet een beetje prematuur? ;D

Voor de mensen met een ieits kleinere woorden schat "voorbarig"  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

wil

Citaat van: bryan vd B op september 28, 2005, 15:31:27
Voor de mensen met een ieits kleinere woorden schat "voorbarig"  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

bryan
pre-matuur = (letterlijk:) voor-barig ;D

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bryan vd B

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Audiofiel

Citaat van: wil op september 28, 2005, 15:34:11
pre-matuur = (letterlijk:) voor-barig ;D

Zo wordt een baby die te vroeg geboren is, prematuur genoemd.

Bij schaken kan prematuur betekenen:
-een aanval opzetten zonder goed ontwikkelde stukken
-een voorbarige zet

(wikipedia)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bryan vd B

Citaat van: Audiofiel op september 28, 2005, 16:05:09
Zo wordt een baby die te vroeg geboren is, prematuur genoemd.

Bij schaken kan prematuur betekenen:
-een aanval opzetten zonder goed ontwikkelde stukken
-een voorbarige zet

(wikipedia)


Ga je ons nu een les nederlands geven ::) ;D ;D ;D ;D

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

hi,

Zo het is er gisteren toch nog een keer van gekomen om bij arjen langs te gaan om zijn setup te bewonderen.
Ik vertrok om half 6 ,maar vanwege file en 1 keer verkeerd gereden te hebben kwam ik kwart voor 7 aan in plaatsje HOUTEN waar arjen samen met zijn vrouw stonden te wachten alvorens we konden beginnen met het eten.
Ten eerste mijn complimenten over je kook kunsten want wist eigenlijk niet dat audiofielen ook nog zo goed konden koken"het was heerlijk". ;)
tijdens het eten bartsen de gespreken al flink los over jawel onze hobby namelijk "muziek" en het weergeven ervan wat bij de meeste mensen tot discussies kan leiden.Wat opvalt is dat we redelijk op dezelfde manier naar muziek luisteren en dat maakt het natuurlijk alleen maar makkelijk.(ik ben trouwens nu al de 6 regels gepasseerd  ;D ;D ;D).

Het vervolg van de avond begon met het beluisteren van zijn dynaudio speakers waar hij trots op is en dat is ook naar mijn beleving volledig terecht.
Met de aragon soundstage als voortrap de classe 400 als eindbak ;) en als drager de parasound 2000 loopwerk plus DAC.
Het geluidsbeeld dat deze speakers neerzetten is indrukwekkend te noemen voor deze afmetingen en ik kan me goed voorstellen dat arjen van deze weergevers kan genieten.
Het geluid kwam geheel los van de speakers met genoeg rust en lucht om de stemmen en instrumenten heen met een rots vast center beeld.Wat me wel opviel is dat het laag ietsje onrustiger was als het midden en hoog maar dat terzijde vind ik het persoonlijk al knap dat deze speakers laag kunnen neerzetten met genoeg fundering om ook zonder sub lekker te kunnen genieten.
Met het aanzetten van de sub's die niet juist zijn opgesteld kan ik ze toch niet lokaliseren en krijg de weergave een ruimtelijker afbeelding met een goede fundering.Het lijkt ook net of het totale geluidsbeeld daarop rust wat de weergave zeker positief ten goede komt.
Het beeld is ook zeer pinpointed betreft plaatsing en de stemmen staan ook werkelijk in het midden en een stuk hoger als de speakers zelf.
Kortom vind ik het een bijzonder fraai ontworpen speaker en zeker een aanrader voor mensen die geen vloerstaanders willen.


En nu eigenlijk waar ik echt voor kwam  de electrostaten!!!!:

Dit keer gebruikten we de classe400,mark levenson 38,en weer het parasound loopwerk en DAC. De laatse twee componenten zijn beide gemoddificeerd door jawel louis raatjes van Artspeak.
We begonnen met Tuck en Patty"time after time" eerste paar noten was alles nog zeer plat zowel de weergave als de diepte.Arjen zei al dat het ongeveer een 10 a 20 min nodig heeft om warm te spelen en dat was ook echt zo.Ik heb nog nooit zo duidelijk gehoord wat een verschil dat kan geven.Letterlijk per minuut veranderde de weergave van plat naar steeds dieper, transperanter, en vooral helderder.
Alles had al redelijk zijn plek vanaf het begin maar stond steeds vaster en vaster op zijn plek met steeds meer "lucht"(het woord dat gister in ons mond zat gebakken) ;D.
Het geluidsbeeld dat ze neerzetten is veel groter en dieper en breder als zijn eigen woonkamer.Het geluid kwam voor 60 procent achter zijn speakers vandaan en ongeveer 40 voor de speakers wat een voor mij zeer realitisch beeld geeft.

Ik houd persoonlijk iets meer van diepte maar dan niet dat het zo dat het alleen maar tussen de speakers en erachter plaats vind.
Het geluid van een electrostaat is heel anders dan een conventioneel speaker systeem en dat hoor je direct terug.Het hoog is rustiger en sneller en dus daarmee toch wat preciezer dan wat ik normaal ben gewend.
Met verschillende muziek opnames en testen heb ik duidelijk kunnen horen dat het geluidsbeeld zich ook ver buiten de speaker strekte wat altijd zeer aangenaam is vind ik persoonlijk.
Al met al stond hier gewoon een set te spelen die je de appartuur deed vergeten en werd meegetrokken in de muziek 8).
Ik kon naar mijn mening maar 1 kanttekening vinden van de electrostaten en dat was de dat de sweetspot erg klein was naar wat ik ben gewend, ik zou me als ik deze set had daar totaal niet druk over maken want eenmaal in de muziek gedoken is het voor mij alleen maar genieten.

Xa5es VS Parasound 2000 & DAC

Ik had mijn sony xa5es meegenomen om te kijken hoe een standalone cd speler zich verhoud met een apart loopwerk en DAC.
Deze componenten zijn allen voorzien van een modificatie door louis raatjes en dus geen wonder dat het geluidsbeeld overkomsten heeft.
We hadden de sony bij binnenkomst al voorzien van prik om later in de avond  te gaan vergelijken.

Vergelijk:

We gooide diana krall  met het nummer "tommorow" in het parasound loopwerk.
De stem van diana stond mooi hoog en vooral rond in het center gebied met een naar voren gerichte stem die lekker warm klonk en me eigenlijk deed denken aan een LP weergave.
Het hoog was wat gedempter en leek wat meer ruis in te zitten of het niet helemaal was afgestoft.(Dit kan negatief overkomen maar niet zo bedoelt).
Dit hoorde ik niet alleen bij de stem maar ook bij de instrumenten maar daardoor had je het eigenlijk niet door dat je naar een cd aan het luisteren was en de eerder gemaakte opmerking als een positieve moet zien.
Het laag was ook wat vetter aangezet dan ik was gewend maar het geluidsbeeld was zeker in balans en kan je ook zeggen dat ik misschien een kleinere weergave gewend ben dus ligt het aan in welk perspectief je het ziet.

Vervolgens het zelfde nummer in de sony en al snel valt op dat deze dezelfde klankeigenschappen  bezit maar het toch anders weergeeft, logisch want het zijn twee totaal verschillende machines.
De stem van diana ligt meer naar achteren en is kleiner en ook ietje breder waardoor de sweetspot groter lijkt.
Het hele geluidsbeeld klinkt schoner met name in het hoog heel goed te merken is.
Maar daarin tegen verliest de sony weer in de detail weergave in het hoog en poets kleinere details naar de achtergrond die nog wel hoorbaar zijn maar waar de parasound zeker heer en meester is over de sony.
Het laag klinkt strakker maar ook deze klinkt toch kleiner en doet de weergave van de sony je toch meer denken aan een cd speler als de parasound.De parasound laat je doen geloven dat je naar een lp luisterd wat ik als een compliment zie.

Kortom is de parasound in arjen zijn set duidelijk de winnaar en weet ik nu hoe mijn cd speler wat zeker geen mindere speler is zich verhoud met een gemodde loopwerk en DAC van louis raatjes.
Al met al ben ik zeer tevreden met mijn speler want heb nog maar weinig cd spelers gehoord die zo lekker klinken maar weet nu ook waar de verbeterpunten liggen waar ik voor diep in de buidel zal moeten tasten voor de laatste paar procenten.

Ik hoop dat mijn verslagje duidelijk is wat ik van de set vind, want vind het altijd moeilijk om dit te verwoorden  :-\.
Kortom heb ik een gezellige leerzame avond gehad en wil ik arjen en zijn vrouw nogmaal bedanken voor de gastvrijheid en de gezelligheid.!!!!!!!!!! 8) ;)
Wanneer ik de sleutel krijg van het huis en de luisterkamer gereed is hoop ik dat je ook weer deze kant op komt en nog een keer de tijd wil nemen om mijn set in de nieuwe ruimte te beluisteren.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

patrick_vdb

Hi Bryan,

Iets wat zijn 'oorsprong' vond ergens in April dit jaar is afgesloten met je luisterbezoek aan Arjen, eindelijk ;D

Mooi verslag.

mvrg

Patrick

Audiofiel

Bedankt bryan voor je uitgebreide bijdrage. Leuk te horen dat het bezoek en de luistersessie je zo goed bevielen. Het is altijd leuk een liefhebber over de vloer te krijgen en samen over de hobby te praten en vooral van muziek te genieten. Zodra je nieuwe huis klaar is, kom ik zeker een keertje langs.

Citaat van: bryan vd B op oktober  3, 2005, 12:45:44
Kortom vind ik het een bijzonder fraai ontworpen speaker en zeker een aanrader voor mensen die geen vloerstaanders willen.
Dank je wel. Als zelfbouwer een fijn compliment.

Citaat
Het geluidsbeeld dat ze neerzetten is veel groter en dieper en breder als zijn eigen woonkamer.Het geluid kwam voor 60 procent achter zijn speakers vandaan en ongeveer 40 voor de speakers wat een voor mij zeer realitisch beeld geeft.
Die verdeling is ook mijn ervaring (denk zelf 70-30) en precies wat ik prettig vind. Daarmee staat een zanger(es) vaak tussen de speakers en bij een meer upfront-opname net iets dichterbij.

CitaatHet geluid van een electrostaat is heel anders dan een conventioneel speaker systeem en dat hoor je direct terug.
Ik kon naar mijn mening maar 1 kanttekening vinden van de electrostaten en dat was de dat de sweetspot erg klein was naar wat ik ben gewend, ik zou me als ik deze set had daar totaal niet druk over maken want eenmaal in de muziek gedoken is het voor mij alleen maar genieten.
Ik ben al 12 jaar gewend aan die sweetspot. De èchte spot is inderdaad erg klein, als je met met je hoofd een paar centimeter naar links of rechts beweegt, verandert hij al. Zit je ver genoeg buiten de hotspot (stoel er naast of zo), dan maakt het allemaal niets meer uit. Tot in de keuken hou je hetzelfde klankbeeld.

CitaatWe gooide diana krall  met het nummer "tommorow" in het parasound loopwerk. De stem van diana stond mooi hoog en vooral rond in het center gebied met een naar voren gerichte stem die lekker warm klonk en me eigenlijk deed denken aan een LP weergave. Het hoog was wat gedempter en leek wat meer ruis in te zitten of het niet helemaal was afgestoft.(Dit kan negatief overkomen maar niet zo bedoelt). Dit hoorde ik niet alleen bij de stem maar ook bij de instrumenten maar daardoor had je het eigenlijk niet door dat je naar een cd aan het luisteren was en de eerder gemaakte opmerking als een positieve moet zien.

"Klinkt als LP" is voor mij een van de meest positieve beoordelingen. ;D

Citaat
Vervolgens het zelfde nummer in de sony en al snel valt op dat deze dezelfde klankeigenschappen  bezit maar het toch anders weergeeft, logisch want het zijn twee totaal verschillende machines. De stem van diana ligt meer naar achteren en is kleiner en ook ietje breder waardoor de sweetspot groter lijkt.
Ik vind de ruimtelijke afbeelding van de Acoustats altijd erg prettig: de zanger(es) is meestal ook redelijk dicht bij de werkelijke afmetingen, dus Diana was bijvoorbeeld 1,65-1,70 meter hoog en stond tussen de speakers. Bij de Sony was Diana qua figuur een beetje meer uit verhouding met een 'iets breder en platter hoofd'. ;D

CitaatKortom is de parasound in arjen zijn set duidelijk de winnaar en weet ik nu hoe mijn cd speler wat zeker geen mindere speler is zich verhoud met een gemodde loopwerk en DAC van louis raatjes. Al met al ben ik zeer tevreden met mijn speler want heb nog maar weinig cd spelers gehoord die zo lekker klinken maar weet nu ook waar de verbeterpunten liggen waar ik voor diep in de buidel zal moeten tasten voor de laatste paar procenten.
De gemodde Sony klonk erg goed maar moest zijn meerdere erkennen in de 3x zo dure Parasound combinatie. Best wel logisch dus. Toch kon hij nog heel erg goed meekomen en heeft in principe een betere prijs/kwaliteitsverhouding.

CitaatIk hoop dat mijn verslagje duidelijk is wat ik van de set vind, want vind het altijd moeilijk om dit te verwoorden  :-\.
Ik vind dat je het prima verwoord hebt! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bryan vd B

Citaat van: patrick_vdb op oktober  3, 2005, 13:00:32
Hi Bryan,

Iets wat zijn 'oorsprong' vond ergens in April dit jaar is afgesloten met je luisterbezoek aan Arjen, eindelijk ;D

Mooi verslag.

mvrg

Patrick

inderdaad heeft het veel te lang geduurt maar beter laat dan nooit ;D ;)

Citaat van: Audiofiel op oktober  3, 2005, 13:16:28
"Klinkt als LP" is voor mij een van de meest positieve beoordelingen. ;D

Moet ook zo gelezen worden ;)[quote author=Audiofiel link=topic=28551.msg489424#msg489424 date=1128338188
De gemodde Sony klonk erg goed maar moest zijn meerdere erkennen in de 3x zo dure Parasound combinatie. Best wel logisch dus. Toch kon hij nog heel erg goed meekomen en heeft in principe een betere prijs/kwaliteitsverhouding.

[/quote]

Veschil in cd spelers bestaat niet audiofiel :P ;D ;D ;D.

Even weer serieus: De sony moest inderdaad afleggen tegen de veel duurdere parasound maar presteerde eigenlijk heel erg goed en ben ook zeker heel et vreden met de speler sie het mijn huis zeker niet gaat verlaten ;)

Citaat van: Audiofiel op oktober  3, 2005, 13:16:28.
Ik vind dat je het prima verwoord hebt! 8)

Thanks ;)

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Peerless Monster

CitaatVeschil in cd spelers bestaat niet audiofiel

Verschil in kabels zeker ook niet ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

bryan vd B

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

bryan vd B

hi,

Ik besef me net eigenlijk dat ik niks geschreven heb over de zelfbouw subs :-[ :-X.

Bij deze:

Ik heb een tijdje terug audiofiel gek gezeurd over foto's van zijn zelfbouw subs maar heb het topic van hem die hij mede voor mij heeft geopend nooit gezien :-\ :-[.
Het was nog in de tijd dat ik zelf nog geen sub had en ik aan zelfbouw zat te denken, Nu heb ik ze dus afgelopen vrijdag mogen aanschouwen en beluisteren in twee opstellingen.
De eerste opstelling was met de dynaudio monitoren en de tweede natuurlijk met de electrostaten waar ze eigenlijk voor bedoeld waren.

Aangezien de electrostaten van zichzelf al redelijk laag gaan voor een paneel is 100 hz zeker niet voldoende want dat is het punt waar ze afvallen.
Audiofiel heeft gekozen voor stereo subs aangezien hij van mening is dat het laag zeker wel te lokaliseren is boven de 40 hz(correct me if a'n wrong).
Het laag dat ze geven is gecontroleert maar wel warm maar zeker niet langzaam of vermoeiend, sterker nog ik heb ze zelf niet kunnen aanwijzen qua lokatie tijdens weergave.
De electrostaten lijken wel full range speakers die drijven op een mooi rond laag geluid met genoeg snelheid om de electrostaten bij te blijven wat opzich al een prestatie is natuurlijk.
Bij het uitzetten van de subs valt pas eigenlijk op waar deze subs toe in staat zijn want in mijn optiek verdwijnen ze totaal in het beeld en heb je een heel mooi cohorent geluidbeeld die je de aparte subs doet vergeten.
De kasten kleuren wat mij betreft niet (theoretisch kleuren ze natuurlijk altijd) en zijn ook geheel stil zelf de poort hoor je niet zuchten.
Heel ver doorlopen in het laag doen ze niet maar daar heeft arjen dan ook bewust voor gekozen en ja doorlopen tot 25 strak is natuurlijk voldoende.

Mocht mijn elac sub tegen de tijd niet goed intergreren dan word zelfbouw zeker een feit en staat deze sub zeker op mijn lijst.
Misschien dat ik dan voor een gesloten systeem ga maar dat is voor veel latere zorg.
Heel kort samengevat vind ik de subs gewoon lekker integreren met de electrostaten en vullen ze met de juiste snelheid en klankkleur het onderste randje aan. 8) 8)

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Wijx wondere wereld

Ik heb zelf ook een gemodde XA-50es en kan me eigenlijk totaal niet vinden de beschrijving. Wat heb je zelf eraan aangepast? Stemmen waren orgineel bij mij ook zeer op de achtergrond maar na het modificeren staat het weer netjes vooraan en daarbij staat de sony toch eigenlijk wel bekend om z'n strakke laag en vele detail en groots beeld. Heel apart dat jullie het totaal anders ervaarden
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun