Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Gestart door Audiofiel, april 2, 2005, 09:06:40

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Audiofiel

Meerdere kleinere trafo's nemen vaak meer plaats in dan één grote. En staan in ieder geval veel dichter op de andere electronica. Vaak is er ook geen ruimte meer voor een flink aantal elco's aan buffervoorraad.

De versterkers met losse trafo's voor alle kanalen en tevens een grote elco-voorraad (ook in aantal, want meerdere kleine zijn sneller dan één grote) zijn zéér dun gezaaid. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Citaat van: Audiofiel op februari  3, 2012, 13:35:37
Ik heb het nog niet uit kunnen voeren, de afgelopen dagen zit er teveel snot in mijn oren. Ik moet even wachten tot de verkoudheid wat is geluwd. Helaas... :angel:
En is de verkoudheid inmiddels geweken?

tmt

Citaat van: Audiofiel op januari 27, 2012, 13:58:14
"There is no such thing as too much power". Het rijdt ook soepeler met een auto als je van 80 naar 100 gaat en je hebt 300pk tot je beschikking in plaats van 150pk, de "topsnelheid" interesseert mij verder niet.

Mijn speakers hebben bovendien het laagste rendement van het forum. ;D

De spanning wordt ook gedeeld door de twee versterkerhelften binnen het monoblok. Nu wordt de spanning gedeeld door alle 5 of eigenlijk alle 4 de (al dan niet gebrugde) kanalen. Zal wel goed komen.

I second that!
ik snap al de technische uitleg van de paar laatste pagina's niet helemaal  :-[, maar meer vermogen is inderdaad altijd wenselijk, dus ik snap wel waarom je de CAV-500 wil gebruiken om te bi-ampen.
Ik heb een CA-401 (zou mooi staan naast jou CAV-500 8)) aan mijn Nautilus 802's hangen (eerste reeks, non-diamond), en een CAV-180 voor de rest van de speakers.
Toen mijn CA-401 een tripje naar Engeland heeft gemaakt voor een reparatie (damned dat ding blijft zwaar :o) heeft de CAV-180 de 802's moeten aansturen, en dat was toch echt wel hoorbaar, het kwam er allemaal wat moeizamer uit. Dus voor sommige speakers alleszins: more = better!

PS: ik zou hetzelfde kunnen doen voor mijn center speaker, want ik heb nog 1 kanaal vrij op de CAV-180
Sound: B&W 802 op Classé.
Video: JVC NZ8 op 150inch

AbZ

Citaat van: Wijx wondere wereld op februari  3, 2012, 20:38:06
Ik heb me daar ook eens over verwonderd en ben verder gaan zoeken. De redenatie is eigenlijk best slim. Het is de keuze tussen 1 gruwelijke grote trafo of 5 kleintje. Bij normaal gebruik worden vooral de voorste kanalen veel gebruikt. Die hebben dan dus een veel grotere reserve ter beschikking dan wanneer ze een kleine trafo hebben per kanaal. Als alle kanalen even hard spelen heb je natuurlijk gelijk.
Dit maakt natuurlijk alleen uit als er anders een paar kanalen ondervoed zouden blijven.
Zijn alle mono-voedingen toereikend, dan heeft een collectieve voeding geen meerwaarde.
Een collectieve voeding is toch vooral goedkoper.

B.

Citaat van: AbZ op maart 29, 2012, 13:05:12
Dit maakt natuurlijk alleen uit als er anders een paar kanalen ondervoed zouden blijven.
Zijn alle mono-voedingen toereikend, dan heeft een collectieve voeding geen meerwaarde.
Een collectieve voeding is toch vooral goedkoper.

Buiten dat het kostenbesparend is en geen positieve toevoeging heeft bij ongebruikte kanalen, heb ik Audiofiel er al eens eerder op gewezen dat een collectieve voeding juist een negatief effect heeft op de kanaal scheiding. Niet dat dit effect ernstig is in de praktijk, maar zodra je het over capaciteit verdeling over tig caps hebt als hoorbaar effect, dan zou je die ene trafo een flinke ontwerpfout mogen noemen.


Kjelt

Citaat van: B. op maart 29, 2012, 18:56:05
Buiten dat het kostenbesparend is en geen positieve toevoeging heeft bij ongebruikte kanalen, heb ik Audiofiel er al eens eerder op gewezen dat een collectieve voeding juist een negatief effect heeft op de kanaal scheiding. Niet dat dit effect ernstig is in de praktijk, maar zodra je het over capaciteit verdeling over tig caps hebt als hoorbaar effect, dan zou je die ene trafo een flinke ontwerpfout mogen noemen.
Als die primaire voeding met zijn elco bank de enige capaciteit is in de versterker heb je wellicht een punt maar als je bv naar Classe eindversterkers kijkt dan hebben deze per kanaal dicht bij de eindtorren ook nog eens flink wat kleinere capaciteiten zitten die zorgen voor hele snelle reacties. De kanaalscheiding zal behoorlijk verbeteren door deze secundaire capaciteiten oftewel ik denk dat je het in de praktijk niet zult merken (anders had Classe hun kennende dit wel anders aangepakt). Het grote voordeel dat het kanaal dat het het meest nodig heeft ook de beschikking heeft over de extra reserve heb je bij dit ontwerp wel.

Audiofiel

Jongens, algemene discussies over apparatuur hoort niet thuis in private topics. Gelieve die elders te voeren. :sleep:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

B.

Citaat van: Kjelt op maart 29, 2012, 19:39:08
Als die primaire voeding met zijn elco bank de enige capaciteit is in de versterker heb je wellicht een punt maar als je bv naar Classe eindversterkers kijkt dan hebben deze per kanaal dicht bij de eindtorren ook nog eens flink wat kleinere capaciteiten zitten die zorgen voor hele snelle reacties. De kanaalscheiding zal behoorlijk verbeteren door deze secundaire capaciteiten oftewel ik denk dat je het in de praktijk niet zult merken (anders had Classe hun kennende dit wel anders aangepakt). Het grote voordeel dat het kanaal dat het het meest nodig heeft ook de beschikking heeft over de extra reserve heb je bij dit ontwerp wel.

Laatste wat ik er over zeg, omdat Audiofiel geen discussies wilt, is dat kanaal scheiding er altijd beter op wordt als de primaire trafo slechts één kant hoeft te voeden. Daarmee wilde ik aangeven, dat als je al precisie gaat toepassen in het ontwerp (flinke rail aan caps), je ook de basis regelen der kunst in orde moet hebben.

Audiofiel

En dan toch gewoon doorgaan... :crazy: :yawnee:


(maakt ignore list 1 positie langer) :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Ontopic dan, audiofiel heb je nu al geluisterd naar je CAV500 experiment want ik heb nog steeds geen antwoord gezien
CitaatIk heb het nog niet uit kunnen voeren, de afgelopen dagen zit er teveel snot in mijn oren. Ik moet even wachten tot de verkoudheid wat is geluwd. Helaas... 

Audiofiel

Nee, ik heb niet getest met de CAV-500 in bi-amp. Helaas te druk geweest de laatste tijd. Met werk en andere dingen. Door het herstel van een lekkage in de douche staat alles in de huiskamer nu op een andere plek. Mijn hele stereo en surround set staat momenteel afgeloppeld, ik heb alleen nog muziek op de slaapkamer en de werkkamer. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Dat is minder  :( aan de andere kant als het dadelijk weer draait kun je twee keer zo genieten  :D
Ik heb over een anderhalve maand een verbouwing dan sta ik twee a drie maanden droog kwa muziek en ht  :(

B.

Citaat van: Audiofiel op maart 30, 2012, 07:19:51
En dan toch gewoon doorgaan... :crazy: :yawnee:


(maakt ignore list 1 positie langer) :D

Je bent er zelf over begonnen hoor. Maar je wilt kennelijk alleen de reacties als een kind die een tekening laat zien?

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op maart 30, 2012, 17:44:16
Dat is minder  :( aan de andere kant als het dadelijk weer draait kun je twee keer zo genieten  :D
Ik heb over een anderhalve maand een verbouwing dan sta ik twee a drie maanden droog kwa muziek en ht  :(

Precies. Wordt straks weer lekker genieten. Ik denk dat we er ook meteen een nieuwe vloerbedekking tegenaan gooien. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Sinds vandaag een nieuwe opstelling voor de set(s). Alle apparatuur staat nu tussen de Acoustats en de tussenruimte tussen de speakers is toegenomen tot ruim 2,2 meter. Tevens een 'nieuw' rack, de Creaktiv Midi Reference. Als hij goed (genoeg) bevalt, dan gaan beide Finite Elemente racks in de verkoop. 8)

Bovendien is de Wadia weer gerepareerd retour, dus ik kan weer heerlijk plaatjes draaien.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Perfectionist

Citaat van: Audiofiel op april  1, 2012, 20:35:00
Sinds vandaag een nieuwe opstelling voor de set(s). Alle apparatuur staat nu tussen de Acoustats en de tussenruimte tussen de speakers is toegenomen tot ruim 2,2 meter. Tevens een 'nieuw' rack, de Creaktiv Midi Reference. Als hij goed (genoeg) bevalt, dan gaan beide Finite Elemente racks in de verkoop. 8)

Bovendien is de Wadia weer gerepareerd retour, dus ik kan weer heerlijk plaatjes draaien.



Is dit een aparte luisterruimte of huiskamer?
Een beter forum begint bij jezelf.

Audiofiel

Huiskamer met tevens de functie stereo luisterruimte en HT met gescheiden sets. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Jeetje!! Dat ziet er ontzettend strak uit Arjen!
Een heel gaaf meubel, maar denk je dat je daar niet voor moet inboeten in het geluid?

Ik hoop overigens dat de douche nu wel gemaakt is ;)?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Bas Akkerman

Mooi geworden zo Audiofiel! Merk je, naast de terugkeer van de Wadia, nog verschillen in het geluidsbeeld nu het anders opgesteld staan? Grappig trouwens, ik had in mijn hoofd gezet dat de Acoustats breder waren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Audiofiel

Citaat van: Peerless Monster op april  1, 2012, 20:51:43
Jeetje!! Dat ziet er ontzettend strak uit Arjen!
Een heel gaaf meubel, maar denk je dat je daar niet voor moet inboeten in het geluid?

Het Finite Elemente rack is in principe een beter rack. Maar ook dit rack is een zeer goed rack, met alleen een andere benadering. De poten en de planken zijn overigens gevuld. Deze Creaktiv Midi Reference is een stukje goedkoper dan de Master Reference en als ik beide racks wegdoe, is het uiteindelijk een besparing.

CitaatIk hoop overigens dat de douche nu wel gemaakt is ;)?

Yep. En de schilder is geweest en alle schade is hersteld.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Bas Akkerman op april  1, 2012, 20:52:39
Mooi geworden zo Audiofiel! Merk je, naast de terugkeer van de Wadia, nog verschillen in het geluidsbeeld nu het anders opgesteld staan? Grappig trouwens, ik had in mijn hoofd gezet dat de Acoustats breder waren.

Het geluidsbeeld is (uiteraard) een stuk breder geworden, nu iets minder intiem, maar wel veel beter in balans tussen breedte en diepte. Ik wilde deze opstelling al langer, maar de twee losse racks naast de set verhinderden dat. Nu met het rack er tussen is het wel mogelijk. En als ik de stereo en surroundset wil gaan combineren, dan kan er ook een scherm achter hangen.

De Acoustats zijn trouwens maar 30 cm breed, dus behoorlijk smalle speakers. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Citaat van: Bas Akkerman op april  1, 2012, 20:52:39
Mooi geworden zo Audiofiel! Merk je, naast de terugkeer van de Wadia, nog verschillen in het geluidsbeeld nu het anders opgesteld staan? Grappig trouwens, ik had in mijn hoofd gezet dat de Acoustats breder waren.

wellicht dat je In de war bent met andere types? Je hebt ook kamer brede schermen van Acoustat... Het staat in ieder geval prachtig zo...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kjelt

Ziet er mooi uit, dat rack heeft een Classé look die goed past (in mijn opinie).

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op april  1, 2012, 21:33:12
Ziet er mooi uit, dat rack heeft een Classé look die goed past (in mijn opinie).

Ja, dat zwart met grijs komt er mooi uit, nietwaar? :yin-yang:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Peerless Monster op april  1, 2012, 21:31:26
wellicht dat je In de war bent met andere types? Je hebt ook kamer brede schermen van Acoustat... Het staat in ieder geval prachtig zo...

Vrienden noemden ze wel eens "The Doors". Momenteel staan deze 80 cm brede 3-paneels jongens op zolder opgeslagen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.