Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Gestart door Audiofiel, april 2, 2005, 09:06:40

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

chansig

Mooie spullen zeg.. :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

Iemand maakte de opmerking al dat hij het bijzonder vind dat het hele spul eerst een uur nodig heeft om te klinken..maar goed. Ieder zijn heug zeg ik dan maar.

's Avonds luisteren als de kids op bed liggen is ook lekker ontspannen. Is er ergens al een totaal foto of zitten we daar met z'n allen op te wachten. Mooi verhaal van dat geld bij de ING...dan heb je echt je jongensdroom te pakken als je het op die manier moet aanpakken.

Veel plezier ermee.
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Audiofiel

Het enig juiste antwoord is inderdaad onderstaande. De voorversterker heeft een half jaar ongebruikt in een flight case gestaan en heeft daarna slechts 1 keer aangestaan (namelijk voor de koop).

Citaat van: ArjanR1 op november 24, 2010, 08:20:48
Gaat het er hier niet om, dat hij die vv net aan het stroom had gezet?

Bovendien trek ik toch duidelijk de conclusie dat het niet alleen aan vuile stroom ligt? Bij mij klinkt alles 's avonds beter, dus dat is een gegeven en dat geldt voor alle apparaten. In het verleden heb ik ook met CD-loopwerk, Digital Lens en DAC gemerkt wat het met het geluid doet als ze niet continu op stroom staan.  Dus die staan bij mij continu aan.

Bij mij stond de Levinson 38 dan ook altijd aan, net als de Moon P5 de afgelopen weken. Ook de Omega Pre zal dus altijd aan blijven staan of op standby (als dat even goed klinkt). Niets vreemds aan, de fabrikant heeft ze ook ontworpen om altijd aan te staan.

Het is niet de bedoeling om er een discussie over te starten, maar ik wil jullie als lezers deze ervaring meegeven. Wat je er vervolgens mee doet (zelf ook uitproberen, schouders ophalen of ongeloof), mag je zelf weten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: chansig op november 24, 2010, 08:45:47
Mooie spullen zeg.. :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

Iemand maakte de opmerking al dat hij het bijzonder vind dat het hele spul eerst een uur nodig heeft om te klinken..maar goed. Ieder zijn heug zeg ik dan maar.

Van zodra alles behalve de eindversterkers hun permanente plek hebben, is er nagenoeg geen opwarmtijd meer. Zoals ik al schreef, verandert het geluid alleen bij het aanzetten van de eindversterkers (de rest staat immers continu aan). En dat is na een half uur al op 99% van zijn kunnen, dus dat vind ik te verwaarlozen. ;D

Citaat's Avonds luisteren als de kids op bed liggen is ook lekker ontspannen. Is er ergens al een totaal foto of zitten we daar met z'n allen op te wachten. Mooi verhaal van dat geld bij de ING...dan heb je echt je jongensdroom te pakken als je het op die manier moet aanpakken.

Veel plezier ermee.

Thanks! Een totaal foto is er nog niet. De Omega Mono's zitten nog in de flight case. Zo'n foto komt later wel. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

chansig

Al enig zicht op wanneer je de mono's kan gaan aansluiten..Wel een ernstige vorm van SM overigens. ;D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pjotr27

CitaatHet enig juiste antwoord is inderdaad onderstaande. De voorversterker heeft een half jaar ongebruikt in een flight case gestaan en heeft daarna slechts 1 keer aangestaan (namelijk voor de koop).

Ik had dezelfde ervaring met mijn Sun Audio voorversterker, die had ook lang uitgestaan en pas na een week speelde zo dat het na uit en aanzetten binnen een half uur weer hetzelfde is..
Blijkbaar is verplaatsen en uitzetten slecht voor het geluid..
Maar waanzinnig mooie set Arjen, heel veel plezier ermee.
Ik was al jaloers toen een aantal jaren geleden de monoblokken getest werden in de Sterophile.
Wat een waanzinnig design! ( en geluid schat ik zo).. ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

scrutinizer

Citaat van: Audiofiel op november 24, 2010, 00:00:37
[...]

Verslavend mooi. De vingerknip in "So Long" klinkt levensecht. De basloopjes zijn perfect. Er is meer lucht, vooral in het belangrijke middengebied (stemmen!). Het lijkt wel een hele fraaie buizenversterker. Maar dan met een superstrak en diep laag. En een betere ruimtelijke afbeelding.


Haha, waar het hart van vol is, loopt de mond van over. ;D

Gefeliciteerd, Arjen. :coffee:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Citaat van: scrutinizer op november 24, 2010, 14:18:35
Haha, waar het hart van vol is, loopt de mond van over. ;D

Ik bedoelde dat het middengebied aan een mooie buis doet denken, maar dat het (mid)hoog voor mij juist de voordelen van de transistor biedt (zoals je weet heb ik daar vaak ruzie met buizen). En ik vind de ruimtelijke afbeelding van een goede transistor in het hoog/tophoog inderdaad fraaier dan een buis. ;D

CitaatGefeliciteerd, Arjen. :coffee:

Anton.

Thanks Anton, ik ben benieuwd wat je er de volgende keer van vindt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Citaat van: Audiofiel op november 24, 2010, 00:00:37
Ik had nog wat leesvoer beloofd van mijn luistersessies. Voor mij zijn de laatste maanden qua voorversterking nogal in een stroomversnelling gekomen. Eerst van de Levinson 38 naar de Moon P5 en nu - vier weken later - al de volgende upgrade... Sneller kan bijna niet. Maar goed, deze mogelijkheid kwam voor mijn voeten en ik heb hem met beide handen aangegrepen omdat dit mijn stereo droomset was.

Is het het allemaal ook waard? Dat is natuurlijk de grote vraag. Het is een grote rib uit mijn lijf en kwam eigenlijk op een ongelukkig moment, dus alle spaarpotten zijn omgekeerd, overtollige spullen (en niet overtollige spullen zoals de Velo subwoofer) verkocht en zilveren 5-euromunten ingeleverd. Ik ben anderhalf uur bezig geweest bij de ING om een zak vol in te leveren... "Nee, meneer dat kunt u écht hier niet inleveren, hoe komt u daar bij?" -"Nou, jullie afdeling klantenservice zegt dat het kan" "Echt niet" -"Echt wel". Afijn, na een half uur wisten ze dat het kon, maar was niet duidelijk hóé... Nog eens een uur later was het geregeld. ;D

En dan nu verder met de belangrijkste vraag: hoe klinkt het?

Klasse A, maar lange opstarttijd
Het is overduidelijk dat de Omega Pre direct uit de doos niet optimaal klinkt. Bij voorversterkers is het vaak genoeg om ze simpelweg 'aan' te zetten aangezien ze toch helemaal in klasse A spelen (stroomverbruik is immers geen probleem met een voorversterker). Zo warmen ze snel op. Aldus heb ik dus de voorversterker eerst een uurtje of vijf laten opwarmen. Dat bleek echter nog niet voldoende.

In eerste instantie klinkt de P5 bijzonder goed met "When Luther played the blues". Veel meer resolutie dan de Levinson 38. Echt een klasse beter. Daarna de Omega Pre 'overgeprikt'. Gelijk een stuk meer lucht rondom de stem en langer uitklinken van de gitaar. Makkelijk en vloeiend. Baslijnen beter te volgen en een meer dynamische performance.

Zitten mijn oren een beetje dicht?
Een nummer later, bij "No Common Future" komt de Omega juist een beetje harder over in het midhoog. Het klinkt bij drukkere muziek wat minder fraai, het loopt wat sneller dicht dan de Moon. Hoe kan dit, zitten mijn oren een beetje dicht? Ik check voor de zekerheid de fase van het netsnoer (die was goed), 'demagnetiseer' de CD nog eens (klinkt iets beter, maar wel op beide voorversterkers) en slik een paar keer om de oren geforceerd te openen. Het mag niet baten. Bij dit nummer klinkt de Omega even goed (maar op punten anders) dan de Moon. Complimenten voor de Moon dat die zo waanzinnig klinkt in vergelijking met een concurrent die bijna drie keer zo duur is...

Het valt mij op dat ik de Moon ook beter heb horen presteren dan vanmiddag, dus ik hou het deels ook wel op het tijdstip (tussen 16.00 en 17.30), waarbij er meer vuile stroom is. Eerder op de dag en zeker aan het begin van de avond klinkt het bij ons meestal een stuk beter. Dus tijd om te stoppen en later door te gaan. Dan heeft de Omega er bovendien wat meer draaiuren op zitten.

Hoe later de avond, hoe schoner het volk
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Zodra mijn dochter op bed ligt, begint het feestje opnieuw. Weer anderhalf uur luisteren. Ik ben heel erg benieuwd. Ik stop Allan Taylor in de Wadia en wacht op de eerste klanken van "Hard to Tell". Eerst is de Omega aan de beurt. Wat een hoop lucht rondom de stemmen, gitaren mooi los, veel diepte in het beeld, veel lagen in de muziek te onderscheiden. Zeer vloeiend geluid, heel analoog klinkend. Totaal ander geluid dan eerst, heel verwonderlijk. Dat moet dan toch die vuile stroom zijn, in combinatie met de langere opstarttijd. Dus: hoe later de avond, hoe schoner het volk.

Daarna de Moon. Wederom een geluidsbeeld van een zeer hoge kwaliteit, maar duidelijk minder vol en minder compleet dan de Omega. Het klinkt dunner, net alsof de gitaaraanslagen een kleiner spectrum of meer vervorming hebben. Wel is het geluid heel open. Het is waanzinnig goed, maar de Omega is gewoon nóg beter. Verslavend mooi. De vingerknip in "So Long" klinkt levensecht. De basloopjes zijn perfect. Er is meer lucht, vooral in het belangrijke middengebied (stemmen!). Het lijkt wel een hele fraaie buizenversterker. Maar dan met een superstrak en diep laag. En een betere ruimtelijke afbeelding.

Kortom, ik ben om. Dit is en blijft mijn nieuwe voorversterker die de Moon gaat vervangen. :)

Zit hier HT pass through op?

Als ik ooit zo gek wordt HT en stereo te scheiden zal bovenstaande set je antwoord worden schat ik zo  :D



Erg mooi A.!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Citaat van: Blue-Eyes op november 24, 2010, 14:35:36
Zit hier HT pass through op?

Nee, helaas niet. Dat zit pas op de Omega Pre MkIII uit 2003 (ik heb de II zoals duidelijk op de foto is te zien). Ik zal dus moeten gaan werken met een vaste volumestand voor het doorlussen van HT en stereo. Maar met de digitale weergave van het volume is dat niet onoverkomelijk. Ik moet alleen nog even uittesten of het volume op een eventueel heel hoge stand blijft staan bij switchen naar een andere bron... ???

CitaatAls ik ooit zo gek wordt HT en stereo te scheiden zal bovenstaande set je antwoord worden schat ik zo  :D
Erg mooi A.!

;D ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

scrutinizer

Citaat van: Audiofiel op november 24, 2010, 14:30:01
Ik bedoelde dat het middengebied aan een mooie buis doet denken, maar dat het (mid)hoog voor mij juist de voordelen van de transistor biedt (zoals je weet heb ik daar vaak ruzie met buizen). En ik vind de ruimtelijke afbeelding van een goede transistor in het hoog/tophoog inderdaad fraaier dan een buis. ;D

Thanks Anton, ik ben benieuwd wat je er de volgende keer van vindt. ;)

Het is ook de vraag van het individu die verantwoordelijk is voor het huidige aanbod aan verscheidenheid, Arjen. :)

Wanneer jij lijf en leden geriskeerd hebt om deze Canadians tussen de plafondkrabbers geplaatst te hebben, zou ik gezien je enthousiasme niet achter willen blijven en neem ik met alle plezier nog eens plaats in the center seat. ;)


Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

kermy

Citaat van: dre73 op november 24, 2010, 19:45:32
je bedoeld dat je jezelf uitnodigd? :D

En wie kan het hem kwalijk nemen?
Veel plezier met je prachtige spullen gewenst.
Met vriendelijke groet,


Kermy

scrutinizer

Citaat van: dre73 op november 24, 2010, 19:45:32
je bedoeld dat je jezelf uitnodigd? :D

Geen wachttoren en voetje tussen de deur nodig, Dre.
De hobby delen met welgemeend enthousiasme, will do. :)

@ Arjen,

We hadden het laatst nog even over deze Behemoths, maar je gaf geen krimp. :smile:
Ik vraag me af hoe gemakkelijk dat was voor je. :sneaky2:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Citaat van: scrutinizer op november 24, 2010, 20:36:37
Geen wachttoren en voetje tussen de deur nodig, Dre.
De hobby delen met welgemeend enthousiasme, will do. :)

@ Arjen,

We hadden het laatst nog even over deze Behemoths, maar je gaf geen krimp. :smile:
Ik vraag me af hoe gemakkelijk dat was voor je. :sneaky2:

Anton.

Dat was heel erg makkelijk. Toen was ik nog niet tegen deze set aangelopen! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op november 27, 2010, 10:21:48
Van harte met de Omega-bakken..... 8)

Thanks! :) 






Toen ik ze ging ophalen en ze bij de vorige eigenaar in de huiskamer zag staan kwam de omschrijving Versterker der Versterkers in mij naar boven... ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

oud_account_1

Citaat van: Audiofiel op november 27, 2010, 10:31:35
Toen ik ze ging ophalen en ze bij de vorige eigenaar in de huiskamer zag staan kwam de omschrijving Versterker der Versterkers in mij naar boven... ;) ;D
Dan zou het toch Versterkers der Versterkers moeten zijn? :tongue2:

Gefeliciteerd met je aanwinsten :worship:
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Audiofiel

Citaat van: Audiofiel op november 24, 2010, 14:42:26
Nee, helaas niet. Dat zit pas op de Omega Pre MkIII uit 2003 (ik heb de II zoals duidelijk op de foto is te zien). Ik zal dus moeten gaan werken met een vaste volumestand voor het doorlussen van HT en stereo. Maar met de digitale weergave van het volume is dat niet onoverkomelijk. Ik moet alleen nog even uittesten of het volume op een eventueel heel hoge stand blijft staan bij switchen naar een andere bron... ???

Inmiddels heb ik dit uitgetest. Bij switchen naar een andere bron blijft het volume gelijk. Dat is dus een potentieel risico bij gebruik met surround doorlus, want als daarvoor het volume redelijk hoog moet staan, dan schrik je je rot als je later naar de gewone CD als bron schakelt (die een veel hoger output heeft dan de surround prepro)... :-[


Echter, als ik de Omega Pre op standby set, staat het volume bij aanzetten altijd direct weer op 0, ofwel 'Mute'. Ik moet mij dus aanwennen hem telkens na het luisteren op standby te zetten. ::)


Ondanks deze missende SSP-functie heb ik toch besloten de Moon P-5 te koop te zetten. Deze heeft die SSP-functie wel maar de Omega Pre is gewoon echt nog een stuk beter. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Dirk

Citaat van: Audiofiel op november 27, 2010, 11:18:42
Inmiddels heb ik dit uitgetest. Bij switchen naar een andere bron blijft het volume gelijk. Dat is dus een potentieel risico bij gebruik met surround doorlus, want als daarvoor het volume redelijk hoog moet staan, dan schrik je je rot als je later naar de gewone CD als bron schakelt (die een veel hoger output heeft dan de surround prepro)... :-[
kan je de ingangsgevoeligheid op de Omega dan niet "gelijk trekken" als je zo'n verschillen bemerkt tussen bvb CD en je surround ?
Ik heb eerlijk gezegd nog geen pre gekend die deze mogelijkheid niet had...of is er een klanktechnische reden (lees : kwaliteitsverlies) waarom je dit niet wilt toepassen ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kjelt

Citaat van: Kjelt op november 21, 2010, 16:08:18
wow man, dan zie ik in mijn kristallen bol een Moon vv in de marktsektie  :D
Citaat van: Audiofiel op november 27, 2010, 11:18:42
heb ik toch besloten de Moon P-5 te koop te zetten.
:D

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Kjelt

Citaat van: Nahpets op november 27, 2010, 11:38:33
VERZOEK AAN MODS: verander nicknaam van Kjelt in Jomanda
:D  verander dan maar eerder in: KentAudiofiel'sVoorliefdeVoorClasseOmegaPrePros  :D