Stereo sessieS met Audiofiel en Paulie

Gestart door Richi, april 2, 2005, 02:07:07

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: Richi op april 21, 2005, 23:09:27
Jullie zijn welkom. Neem je weer je ML en Classé mee?  ;)

Geen probleem! De grote of de kleine? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

Als we komen denk ik wel zonder ML en Classe zodat we is echt goed van de muziek kunnen genieten maar dat is mijn idee.

Dus het verschil is dus echt dag en nacht groot.

Hoeveel zwaarder is je speaker geworden na het gebruik van dempingsmateriaal en alles.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

Maximaal 2 kilo per speaker denk ik.

Wel meenemen van ML en CL heeft als voordeel dat we kunnen kijken hoeveel kleiner de verschillen zijn geworden, dan hebben we een referentiekader. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Citaat van: Audiofiel op april 21, 2005, 23:16:05
Maximaal 2 kilo per speaker denk ik.
Ja, hooguit. Met name de apparatuur is zwaarder geworden door grote hoeveelheden lood bitumen.  8) En een beetje lichter door het strippen van de condensatoren...  ;)

Citaat van: Audiofiel op april 21, 2005, 23:16:05
Wel meenemen van ML en CL heeft als voordeel dat we kunnen kijken hoeveel kleiner de verschillen zijn geworden, dan hebben we een referentiekader. ;)

Dat lijkt me een goed idee. We horen snel genoeg hoe groot de verschillen nog zijn. Er is overigens nog ruimte voor verbetering bij de eindversterker door de ingangssectie aan te pakken. Maar ja, je moet een keer ergens een grens trekken.  :(
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Richi

Rian en ik hadden het er net nog over. Misschien is een en ander wel mooi te combineren. Johnny_Bravo heeft de ongemodificeerde TD-8's en wil die graag met onze gemodificeerde TD-8's vergelijken. En vanmiddag aan de telefoon mopperde hij dat zijn ML's hem nog niet muzikaal genoeg zijn. En Paulie en Audiofiel willen graag de luistersessie van een paar weken geleden over doen om te horen of en waar er verbeteringen zijn opgetreden. En Rian wil graag weten of we niet voor niets zoveel geld hebben uitgegeven.  ;)

Kunnen we dit alles misschien combineren in één sessie a.s. zondag? Audiofiel neemt zijn ML28 en CA-100 mee. Johnny_Bravo neemt zijn TD-8's en ML's eindversterkers mee. En Paulie neemt zichzelf mee.  ;D

Wij zorgen voor hapjes en drankjes, zodat we niets te kort komen. Wat denken jullie daarvan?

Groetjes,
Richard
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Johnny_Bravo

Zondag is wat mij betreft goed....

Ik heb overlegd met de potentiele koper van de ML's.
Hij komt zondagmorgen de ML's beluisteren en eventueel meenemen en voelt niets voor een luistersessie  ??? :-\.

Wat is er nu mooier dan je toekomstige eindversterkers te vergelijken ?!?!
Misschien ook wel beter voor de verkoop van de ML's als de Kenwood zo goed klinkt  ;D

De TD8's neem ik uiteraard mee  ;)

Audiofiel

Ik zal hier ook even overleggen over zondag.

Citaat van: Johnny_Bravo op april 22, 2005, 08:02:00
Zondag is wat mij betreft goed....

Ik heb overlegd met de potentiele koper van de ML's.
Hij komt zondagmorgen de ML's beluisteren en eventueel meenemen en voelt niets voor een luistersessie  ??? :-\.

Wat is er nu mooier dan je toekomstige eindversterkers te vergelijken ?!?!
Misschien ook wel beter voor de verkoop van de ML's als de Kenwood zo goed klinkt  ;D
Maar dan is zondag voor jou toch juist niet handig? Of woon je in dezelfde straat als Richi?

Johnny_Bravo

Paulie

Ik denk dat ik zondag verstek moet laten gaan. Ik laat dit morgen nog even weten zit namelijk morgen in oisterwijk en einde van dag een jaardag tot laat in de avond dus dan hou ik de zondag liever vrij. Alhoewel de verleiding erg groot is moet ik zeggen.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Richi

Zou leuk zijn als het op zo'n korte termijn zou lukken met Paulie erbij! Maar ja, het blijft een eind rijden voor jou. Als ik morgenmiddag een tijdstip weet, dan hou ik rekening met de boodschappen: lunch of avondeten extra inslaan.  ;D

Ah, Paul, wil je niet toch overwegen om te komen?  :'(  :-*

Johnny_Bravo

Het moet niet gekker worden....

Mag ik de rest van de familie ook meenemen ?  ;D ;D ;D

Richi

Citaat van: Johnny_Bravo op april 22, 2005, 08:52:09

Nou, eigenlijk is dat best een leuk idee. Als het lekker weer is, dan kunnen de kids lekker in de tuin spelen. Wat mij betreft geen probleem hoor.  :) Stein is 4 en Veerle 1,5. Die vermaken zich wel met jouw dochter.  ;D

Jiri

@ Richi

Kan je me iets meer vertellen over de modificatie die je hebt laten uitvoeren op je TD 8's?
Wat is er verandert en hoe klinkt het ten opzichte van het origineel?

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Audiofiel

Richi

Citaat van: Jiri op april 22, 2005, 13:45:17
@ Richi

Kan je me iets meer vertellen over de modificatie die je hebt laten uitvoeren op je TD 8's?
Wat is er verandert en hoe klinkt het ten opzichte van het origineel?

Groetjes,
Jiri

De TD-8's klinken vooral 'schoner' en straker. Het laag is nu vreselijk strak geworden. Echt lagen tonen kan je nu echt horen pulseren, terwijl ze er daarvoor wel aanwezig waren, maar geen detail hadden. De lage tonen beïnvloeden het midden gebied niet meer (of minder in ieder geval), waardoor stemmen en instrumenten veel beter te volgen zijn. De speaker is nog opener geworden en de ruimtelijkheid en plaatsing is enorm verbeterd. Misschien kan je het beste zeggen dat de speakers minder 'bruin' klinken. Het maakt nu veel minder uit op welke bank ik ga zitten, want het klinkt overal goed. Vraag maar eens aan Audiofiel en Paulie hoe dat eerst was.

Op zich is er niet zoveel veranderd:
- de filters voor laag en midden zijn gemodificeerd (de spoelen)
- de filters zijn ingepakt in folie zodat ze niet meer beïnvloed worden door de driver
- de interne draden zijn allemaal in de juiste richting gezet
- de kast is meer dood gemaakt

Vooraf zeiden mijn vrouw en ik tegen elkaar: de TD-8's zijn in orde, 'daar blijft ie vanaf'. Nu zijn we heel blij dat hij ze heeft aangepakt. Onvoorstelbaar dat je tegen zo'n relatief gering bedrag (rond de vierhonderd euro voor de set) zo'n verbetering kan bereiken bij zo'n goede speaker.

Groetjes,
Richard

Richi

Citaat van: Johnny_Bravo op april 22, 2005, 08:52:09

@Paulie, Johnny_bravo,Audiofiel:
Wat denken jullie van zondag 11.00 uur bij ons? Aanhang en kinderen zijn van harte welkom, maar ze moeten wel stil zijn!  >:D Details vind je in de PM.

Johnny_Bravo

Mijn review van de luistersessie bij Richard:

Bij aankomst eerst even  >:D de Tannoy's uit de auto halen....

Eenmaal binnen werd er als opwarm-ronde voor de luistersessie een cd'tje opgezet van Tuck & Patti.
na de eerste tonen kregen zowel Richard als ik kippenvel van de emotie en betrokkenheid waarmee het nummet ten gehore werd gebracht.
Wat klonk zijn set lekker. Losjes, muzikaal en vooral....gewoon goed.

Eerst maar eens wat bijkletsen terwijl de muziek op de achtergrond doorspeelde.

Na ongeveer e en uur verscheen Arjen met zijn vrouw en niet geheel onbelangrijk....zijn apparatuur. De Mark Levinson pre, de Classe EV en de Acurus EV.

Eerst maar eens kijken wat Louis er van gemaakt had.
Het resultaat van de modificatie van de Tannoy's.

Bij de eerste wissel van de speakers werd al duidelijk dat er bij de modificatie goed was nagedacht over het behoud van karakter en het wegnemen van de wat mindere eigenschappen van de TD8's.

Het laag was strakker, directer en meer punch.
Het midden was voller, gedetaileerder, meer open en met name de overgang naar het hoog was zeer aangenaam.

Waar mijn ongemodificeerde TD8's nog wel eens schel neigde te gaan klinken, bleven de TD8's van Richard beschaafd, maar toch in de juiste proporties qua toonhoogten.
Het laag was bij mijn speakers wat wollig en de kastresonantie was bij sommige extreme passages licht waarneembaar. Ook hier had louis een aanpassing voor bedacht.

Na de lunch (Richard is een echte gastheer  ;), waarvoor nog bedankt) begonnen we aan deel 2.

Wederom werden speakers afgewisseld om de verschillen duidelijk naar voren te halen. Mijn besluit staat vast....Mijn TD8's gaan naar louis.

Vervolgens was de set van Arjen aan de beurt.
De Mark Levinson gecombineerd met de Classe.
Meteen bij het eerste nummer viel het Mark Levinson geluid op.
Zeer mooi mid, zeer diep, maar gecontroleerd laag en een zijdezacht hoog.

De set van Richard klonk zeer mooi, maar dit ging nog even wat verder.
Toch merkte ik bij bepaalde nummers op dat de Kenwood iets muzikaler was, maar dat is waarschijnlijk niet de goede bewoording. Arjen bestempelde de Mark Levinson / Classe combinatie als analoger....misschien is dat toepasselijker.

Ik denk dat bij beluisteren van muziek op dit niveau, de smaak van de luisteraar behoorlijk meetelt.
De Kenwood klinkt heel erg mooi, maar mijn keuze zou (lichtelijk) vallen op de Mark Levinson / Classe combi. Dit ook omdat deze set ongemodificeerd dicht bij of in sommige aspecten, over de Kenwood heen gaat.

Richard....Mijn indruk van de Kenwood set is erg goed.

Mijn aanvullingen in dit topic zullen nog wel volgen.

R

Leuk om te lezen. Klinkt als een leuk dagje met een verwachte uitkomst.

Richi

Leuk, leuk, leuk. Ik ben aan het schrijven, mijn reactie volgt vanavond nog.  :)

Audiofiel

Citaat van: Richi op april 24, 2005, 21:02:03
Leuk, leuk, leuk. Ik ben aan het schrijven, mijn reactie volgt vanavond nog.  :)

De mijne volgt morgen. Ik ga nu eerst slapen. Moe van alle indrukken. ;)

Richi

We hadden net ons ontbijt achter de kiezen toen de bel ging en Johnny_Bravo met zijn vrouw en dochter voor de deur stond. Snel zijn TD-8's uit de auto gehaald en naast die van mij neergezet. En omdat Tuck & Patti toch aan het inspelen waren, hebben we meteen even meegeluisterd. ;) Wauw, wat klinkt het toch allemaal lekker. Toen buiten een kopje koffie/thee genuttigd in het heerlijke lentezonnetje en voor we het wisten kwam Audiofiel met zijn vrouw aanrijden.

Al snel zaten we met zijn allen binnen om een begin te maken met de luistersessie. De muziek hebben we beperkt tot Tuck & Patti (anders wordt Audiofiel zo ongelukkig >:D ), Amos Lee en Robbie Wiliams als stabiele factor. Hier en daar aangevuld met Harry Connick Jr., Abba (op speciaal verzoek van Nicole) en Massive Attack (op mijn verzoek). De sesamstraat CD is vandaag in de kast gebleven. ;D

Allereest zijn we begonnen met onze gemodificeerde Kenwood set en de gemodificeerde Tannoys. Het geluid dat deze set voorbrengt, stemde iedereen wel tevreden geloof ik. 8) Johnny_Bravo kon natuurlijk niet wachten om te horen of de modificatie de Tannoys goed heeft gedaan, dus werd er relatief snel gewisseld naar zijn luidsprekers. Het werd vrij snel duidelijk dat de modificatie de luidsprekers goed heeft gedaan in met name het middengebied (minder agressief) en het laag (meer definitie). Ik vond het eigenlijk wel vreemd: als je naar de standaard TD-8 luistert dan klinkt die heel goed. Schakel je naar de gemodificeerde TD-8 over, dan klinkt die gewoon beter. Met beide zou ik prima kunnen leven, totdat je het effect van de modificatie hebt gehoord... :-*

Vervolgens hebben we de Kenwood voor- en eindversterking verruild voor de ML/Classé combinatie. Dat speelt toch nog een slag beter, hoewel het verschil in absolute zin veel kleiner is geworden ten opzichte van de vorige luistersessie. Vooral het middengebied zoals stemmen en blazers klinken op de ML/Classé combi nog opener en analytischer. Dit verschil is goed hoorbaar! Het (voelbare!) laag daarentegen werd naar mijn smaak wat te dik aangezet, maar volgens Arjen is dat een eigenschap van de lichtere Classé. Zijn grotere broers (zussen?) hebben op dit vlak meer controle.

Aan de Acurus zijn we helaas niet toegekomen, want ik verwachte dat die toch een heel andere klankleur heeft (en Arjen bevestigde dat).

Als ik zou moeten kiezen tussen de beluisterde sets, dan weet ik nog niet voor welke combinatie ik zou gaan. De ML/Classé wint zondermeer in het midden, heeft meer punch, maar verliest het wat mij betreft nèt in het laag. De Kenwood heeft een afstandsbediening voor pre, power en cd wat ik wel prettig vind. Laten we het er maar op houden dat ik heel gelukkig ben met de set die ik nu heb staan. ;D

Al met al was dit weer een geslaagde en vooral gezellige luistersessie. Ik vond het heel leuk om te ervaren wat er met modificatie is te bereiken, zeker nu we opnieuw konden vergelijken met de ML/Classé combinatie. Het is allemaal mooie apparatuur die heel fraai muziek maakt, maar die op klankkleur en karakter van elkaar verschilt. Waar ik me wel over heb verbaasd in relatie met de modificatie, is dat er ook bij zeer goede apparatuur zo veel verbetering is te behalen met een relatief beperkte investering. Dit is wat mij betreft een heel groot compliment voor Louis Raatjes van Art Speak, maar tegelijk ook een héél kritische noot naar de grote fabrikanten waar de economie en marketing het blijkbaar vaak wint van het audiofiele hart.

Richi

Alle apparatuur op een rij...

Richi

En wisselen maar weer...  :-\

Richi

Het setje van Audiofiel.  >:D

Richi

Luisteraars op een rij: Johnny_Bravo (denkt aan het geld dat hij moet uitgeven voor de modificatie van zijn speakers), mevrouw Audiofiel (is tevreden met wat ze hoort) en mevrouw Richi (is hopelijk ook tevreden met wat ze hoort).  ;)