Wordt het Blu-ray of HD-DVD?

Gestart door Randal, maart 23, 2005, 14:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
141 (48.5%)
HD-DVD
78 (26.8%)
Beide formaten naast elkaar...
72 (24.7%)

Totaal aantal stemmen: 273

Randal

Citaat van: Rob_Dingen op juni 20, 2006, 16:12:05
Hoi

Bij HD-DVD is het mosterd na de maaltijd mijn speler kan geen 1080p uitsturen.
En waneer komt 1080p dan wel op HD-DVD?
Blu-ray heeft dat vanaf het begin al gepresenteert.

Randal dat is geen valide opmerking voor Blu-Ray dat hoeft zich namelijk niet te ontwikkelen je moet alleen wachten op een paar fatsoenlijke titels en apperatuur.
Vanaf vandaag 20 juni word blu-ray pas vrijgegeven en mogen de titels worden verkocht.

Rob

Inderdaad wachten op titels en apparatuur = wachten op alles....
Ik heb begrepen dat de tweede generatie HD-DVD spelers wel 1080p ondersteunen, daar kan je dus iets langer op wachten.
(De HD-DVD titels ondersteunen gewoon 1080p).

Daarnaast kosten de Blu Ray spelers minstens twee keer zo duur als de Toshiba HD-A1 (499 dollar)  :o
Dat vind ik toch wel een heel groot verschil en mede bepalend voor de aankoopkeuze...

DE HD-A1 levert overigens dezelfde beeldkwaliteit levert als zijn duurdere broer, de HD-XA1 (799 dollar):
CiteerAccording to the Toshiba rep, both players will have identical picture and sound quality, as well as video playback features. The main distinction between them will be that the XA1 has an RS232 port for additional networking capabilities. The flagship XA1 will also have more robust build quality (read: it's heavier) and some cosmetic differences such as a motorized flip-down front panel and a fancier remote control. Is that really worth an additional $300? That's a personal decision, but I would dare to guess that most buyers will be perfectly happy with the HD-A1.
Bron:dvdtalk.com

EdwinB

Citaat van: SiR-ROUND op juni 20, 2006, 09:07:49
Theoretisch is BR gewoon beter, maar dan moeten ze wel de moeite erin steken om zo veel mogelijk 1:1 een filmpje erop te ketsen natuurlijk.

Wat is er theoretisch allemaal beter aan Blu-ray dan HD-DVD?

Het enige verschil dat ik zie is dat de mogelijke opslag-capaciteit van Blu-ray hoger is, vraag is echter hoeveel heb je echt nodig om een HD film kwijt te kunnen in goede kwaliteit?

30 GB? Dat kunnen beide formaten aan, voor HD films zie ik de meerwaarde van een "200 GB" Blu-ray disc dus niet in.

Misschien wel belangrijker is DRM, dit schijnt op Blu-ray nog stricter te worden dan op HD-DVD. Niet een bepaald voordeel voor Blu-ray vanuit de consument gezien.

Mvg,

Edwin

CineSmurf

Citaat van: SiR-ROUND op juni 20, 2006, 17:08:54
Welke speler voor in de PC is er inmiddels?

Mijn vraag precies. Mijn keuze gaat waarschijnlijk worden om HD-dvd, cq blu ray eerst eens een tijdje van een HTPC af te spelen, dat laat ook meer mogelijkheid om de speler te vervangen als het andere formaat het gaat worden.

Wat ik begrijp is dat de Toshiba speler sowieso eigenlijk een PC in een mooie doos is. Ik ga er dus vanuit dat er vrij snel software zal komen om schijfjes op een PC af te spelen. Of zie ik dat verkeerd?

Dick
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

EdwinB

Citaat van: CineSmurf op juni 21, 2006, 11:58:05
Wat ik begrijp is dat de Toshiba speler sowieso eigenlijk een PC in een mooie doos is. Ik ga er dus vanuit dat er vrij snel software zal komen om schijfjes op een PC af te spelen. Of zie ik dat verkeerd?

Windows Vista gaat HD-DVD ondersteunen als ik het goed heb.

SiR-ROUND

CiteerWat is er theoretisch allemaal beter aan Blu-ray dan HD-DVD?

Het enige verschil dat ik zie is dat de mogelijke opslag-capaciteit van Blu-ray hoger is, vraag is echter hoeveel heb je echt nodig om een HD film kwijt te kunnen in goede kwaliteit?

30 GB? Dat kunnen beide formaten aan, voor HD films zie ik de meerwaarde van een "200 GB" Blu-ray disc dus niet in.

Wil je een goede encoder zo lossless mogelijk laten werken, dan moet je voor echt acceptabele kwaliteit denken aan de bitrate van bv de JVC D-Theater die als ik me niet vergis op ca. 25 Mbps draait. Onder de 20Mbps wil je echt niet gaan.

Met een beetje rekenwerk kom ik op ca. 22,5 GB als opslag voor een 120 minuten film, dus je hebt gelijk als die grootte overdreven is... Kan iemand ff narekenen?

De transportstream standaard is echter op 19,2Mbps vast gesteld. MAar dat is de totale stream. Zelden zal de bitrate van de film zelf inclusief audio hoger zijn dan 18,4Mbps. Dit merk je dus ook goed bij de downloads van de nieuwsgroepen. Broadcasters zijn vrij in hun doen en laten wat invullen van de 19,2Mbps betreft.

Van wat ik weet is echter de BR niet gekoppeld aan de WMV codec en is de kwaliteit theoretisch beter omdat er minder gecompressed zou moeten worden.

Starred

Sony delays Blu-ray debut. Again

First it was June 30th. Then it was July. Then it was August 15. Now, rather scarily, the 'target' US launch date for Sony's first ever Blu-ray player, the BDP-S1, is stated on sonystyle.com to be 'on or about' October 25.

With Toshiba's HD-DVD players already on sale in the US, these ongoing delays for Blu-ray could potentially prove disastrous for Sony's baby. And at the very least they'll mean that the BDP-S1 only has a month or so to fly by itself before the cheaper PS3 Blu-ray option becomes available. Assuming the PS3 isn't delayed as well, of course...

Starred

Shorty

Mooi design! Da's bij Toshiba niet altijd  ::) het geval....

VrGr,

Bart J.

Tube-freak

Citaat van: Starred op juni 22, 2006, 09:37:08
Sony delays Blu-ray debut. Again

First it was June 30th. Then it was July. Then it was August 15. Now, rather scarily, the 'target' US launch date for Sony's first ever Blu-ray player, the BDP-S1, is stated on sonystyle.com to be 'on or about' October 25.

Sterker nog,  Met kerst 2005 zou het al in de winkel liggen,  Zowel Blue-ray als HD-DVD haalde dat niet.

Veel van de .TS Streams die ik wel een download halen overigens niet echt een hoge bitrate. In elk geval veel lagere kwaliteit dan je zou verwachten met HD.

Sommige Superbit DVD's zien er dan nog beter uit via mijn Denon DVD-A1.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rob_Dingen

Hoi Tube-freak

Waar kijk je dat dan op als ik vragen mag?

Rob

jaco

Je moet niet een gedownloade film gaan vergelijke met een CBR film die via DVHS loopt qua bitrate.
Dat is onzinnig, en dan heb je niet door wat je aan het vergelijken bent.

Bij DVHS en ook de sateliet uitzendingen heb je een constante bitrate. Dat is lekker makkelijk voor de appratuur die dat verwerken moet. De film zelf is in basis VBR en om naar CBR te gaan voegt men null-bits toe. Als die films geupload worden strippen ze de null bits om zodoende tot 40% of zo minder up te hoeven loaden. Dit is dus geen her-compressie met mindere kwaliteit.
Overigens is DVHS dacht ik 28 mbit, dus dat kan potentieel er beter uitzien dan iets wat tot 19.2 mbit beperkt is.

Voor mij ziet HD er eigenlijk altijd beter uit dan DVD, en ik heb wel een redelijk goede scaler.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

EdwinB

Er wordt hier vergeten dat er nieuwe codecs gebruikt worden voor HD-DVD. VC-1 levert op 10Mb een betere prestatie dan MPEG-2 op 20Mb waardoor een 30 GB HD-DVD voldoende ruimte biedt om een HD film van 4 uur in zeer goede kwaliteit op te slaan.

Wat de beloftes kwa opslag-capaciteit van Blu-ray betreft, dit moet allemaal met een korreltje zout worden genomen. Sony heeft nu al moeite om een dual-layer Blu-ray disc (50 GB) te maken, laat staan een 8-layer 200 GB disk...

Voor puur film distributie biedt HD-DVD voldoende opslag en ik zie dan ook geen meerwaarde voor Blu-ray tegenover HD-DVD.

HD-DVD heeft juist een groot voordeel, de prijs is veel voordeliger.

Mvg,

Edwin

Starred

Citaat van: EdwinB op juni 22, 2006, 18:46:05

En op dit moment de snellere beschikbaarheid, betere films, betere codec, en een schrijver.

Attie

Starred, ff tussendoor: wereld Avitar heb je!  O0

Djang

Citaat van: EdwinB op juni 22, 2006, 18:46:05
Er wordt hier vergeten dat er nieuwe codecs gebruikt worden voor HD-DVD. VC-1 levert op 10Mb een betere prestatie dan MPEG-2 op 20Mb waardoor een 30 GB HD-DVD voldoende ruimte biedt om een HD film van 4 uur in zeer goede kwaliteit op te slaan.

Wat de beloftes kwa opslag-capaciteit van Blu-ray betreft, dit moet allemaal met een korreltje zout worden genomen. Sony heeft nu al moeite om een dual-layer Blu-ray disc (50 GB) te maken, laat staan een 8-layer 200 GB disk...

Voor puur film distributie biedt HD-DVD voldoende opslag en ik zie dan ook geen meerwaarde voor Blu-ray tegenover HD-DVD.

Mvg,

Edwin

En die prijs is precies het gene wat de doorslag aan de mainstream geeft.
En daar zijn wij weer afhankelijk van met beschibaarheid  :D
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

Tube-freak

Citaat van: Rob_Dingen op juni 22, 2006, 17:36:49
Hoi Tube-freak

Waar kijk je dat dan op als ik vragen mag?

Rob

De HD films kijk ik op een Snazio 1350 met een Epson TW 600 beamer en Projecta scherm van 2,40 meter breed.

IK wil niet zeggen dat HD echt slecht is maar veel films die ik heb gekeken zien er niet altijd superveel mooier uit als dvd ofzo.  Ze zullen er vast wel zijn maar ik heb ze nog niet echt gezien volgens mij.

Sommige gewone DVD's en meeste superbit DVD's kunnen er toch ook echt verdacht goed uitzien.
Zeker met een goede scaler of dvd speler.  Als ik een DVD als Underworld of LOTR kijk kan ik niet echt zeggen goh wat mis ik dat HD toch erg.   Sterker nog ik denk eigen,ijk eerder:  jammer dat al die andere DVD's niet in deze kwaliteit worden gemaakt.....

Ik denk dat mooie kwaliteits DVD's met een zeer goede upscaler toch wel aardig dicht in de buurt komen van slechte / gemiddelde HD films. Maar goed het kan best zijn dat ik per ongelijk de verkeerde HD films heb gedownload.....

Starred

Citaat van: Tube-freak op juni 22, 2006, 20:40:42
De HD films kijk ik op een Snazio 1350 met een Epson TW 600 beamer en Projecta scherm van 2,40 meter breed.

IK wil niet zeggen dat HD echt slecht is maar veel films die ik heb gekeken zien er niet altijd superveel mooier uit als dvd ofzo.  Ze zullen er vast wel zijn maar ik heb ze nog niet echt gezien volgens mij.

Sommige gewone DVD's en meeste superbit DVD's kunnen er toch ook echt verdacht goed uitzien.
Zeker met een goede scaler of dvd speler.  Als ik een DVD als Underworld of LOTR kijk kan ik niet echt zeggen goh wat mis ik dat HD toch erg.   Sterker nog ik denk eigen,ijk eerder:  jammer dat al die andere DVD's niet in deze kwaliteit worden gemaakt.....

Ik denk dat mooie kwaliteits DVD's met een zeer goede upscaler toch wel aardig dicht in de buurt komen van slechte / gemiddelde HD films. Maar goed het kan best zijn dat ik per ongelijk de verkeerde HD films heb gedownload.....

Ik ben het met je eens. Sommig HD materiaal komt nauwelijks boven een gemiddelde DVD uit. En sommige referentie DVDs komen boven de gemiddelde HD film uit. Wanneer je echter echt eerste klas HD materiaal hebt dan maakt geen enkele DVD een schijn van kans. En gelukkig maar, anders was het somber gesteld met de toekomst van HD.

Grappig trouwens dat je Underworld en LOTR noemt als voorbeeld, want juist van die films is het beschikbare HD materiaal bijzonder goed :-*

Randal

Citaat van: Starred op juni 22, 2006, 15:00:16
Erster HD-DVD Recorder der Superlative Toshiba RD-A1

http://www.cine4home.de/Meldungen/ToshRD-A1/RDA1.htm

En het beestje ondersteunt 1080p...  ;)
Zie hier (leesbaar met babelfish)

Edit: Dat stond al in de tekst van cine4home  :-X

Tube-freak

Citaat van: Starred op juni 22, 2006, 20:51:12
Grappig trouwens dat je Underworld en LOTR noemt als voorbeeld, want juist van die films is het beschikbare HD materiaal bijzonder goed :-*

De DVD's zien er ook ongelooflijk goed uit.  Misschien enig verband hiertussen???

spotmatic

Citaat van: Tube-freak op juni 22, 2006, 22:27:48
De DVD's zien er ook ongelooflijk goed uit.  Misschien enig verband hiertussen???

Uiteraard, het heeft allemaal dezelfde master. De master is namelijk in HD, wat wordt gedownscaled naar de SD resolutie voor DVD. Ik denk dat je nog niet het juiste HD materiaal te pakken hebt gekregen. Ik vermoed overigens ook dat de Snazio (die ik dus ook heb) niet erg goed is in het downscalen van 1080i HD films naar 720p. Ik heb het maar 1 keer gedaan en toen heb ik besloten gewoon 1080i te projecteren. En dat ziet er geweldig uit met bijv. LOTR: The Two Towers en The Fifth Element. Vooral die laatste zou je eens moeten proberen, als het goed is staat-ie nu nog op Usenet. De kleuren en de scherpte spatten gewoon van het doek af!

Ik heb trouwens een BarcoData 708s. Nu is de TW600 geen partij voor de Barco, maar het lijkt me dat de TW600 toch ook een geweldig HD plaatje moet neerzetten? Tip: probeer de Terminator 2 WMVHD trailer eens uit (te vinden op http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/contentshowcase.aspx). Deze clip gebruik ik steeds als ik een projector voor de eerste keer heb geconvergeerd. Als dit je nog niet uit je sokken blaast, is er iets mis met jou of de TW600, of je hebt de Snazio verkeerd ingesteld op 576p ofzo. ;D

Edit: o ja, download natuurlijk wel de 720p versie...
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

EdwinB

Citaat van: Tube-freak op juni 22, 2006, 20:40:42

Vraagje, de HD films die je kijkt zijn dat downloads van internet of echte HD-DVD/Blu-ray films?

Ik heb zo'n idee dat de downloads niet de echte HD kwaliteit benaderen, zeker met een beamer zou je goed verschil moeten zien tussen HD en SD.

Mvg,

Edwin

EdwinB

Citaat van: spotmatic op juni 22, 2006, 22:41:17
En dat ziet er geweldig uit met bijv. LOTR: The Two Towers en The Fifth Element. Vooral die laatste zou je eens moeten proberen, als het goed is staat-ie nu nog op Usenet. De kleuren en de scherpte spatten gewoon van het doek af!

Het grappige is dat The Fifht Element op DVD inderdaad referentie materiaal is. Echter, de Blu-ray uitgave wordt in verscheidende reviews als een van de slechtste HD transfers tot nu toe gezien.

SiR-ROUND

De broadcast HD versie is echt wel beter dan de DVD...

spotmatic

Citaat van: EdwinB op juni 22, 2006, 22:49:32
Het grappige is dat The Fifht Element op DVD inderdaad referentie materiaal is. Echter, de Blu-ray uitgave wordt in verscheidende reviews als een van de slechtste HD transfers tot nu toe gezien.

Over de Blu-Ray versie heb ik dat ook gelezen. Maar... mijn eigen DVD van The Fifth Element een van de slechtste die ik in mijn collectie heb: hij is namelijk NIET anamorphic en de beeldkwaliteit is verder ook allerbelabberdst. Ik snap nog steeds niet hoe ze deze bagger hebben kunnen produceren. De HD versie (waarvan ik niet weet wat de bron is, hij komt van Usenet af) is daarentegen prachtig. Maar mijn mening is misschien gekleurd omdat het gewoon van het scherm afspat en toch duidelijk kleurrijker en scherper is dan een willekeurige DVD uit mijn collectie.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

SiR-ROUND

De eerste Gaumont release is bagger idd...