Wordt het Blu-ray of HD-DVD?

Gestart door Randal, maart 23, 2005, 14:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
141 (48.5%)
HD-DVD
78 (26.8%)
Beide formaten naast elkaar...
72 (24.7%)

Totaal aantal stemmen: 273

kermit

MichielO

BluRay is inderdaad veelbelovend. Ik heb ze al gezien op de IFA in Berlijn in 2003 (!) en ook afgelopen september weer. Het heeft dus wel lang geduurd, maar het schijnt er eindelijk aan te komen. Het is ook goed dat winkels ze nu in huis krijgen (al is het nog ter demo)...

Robbo

Het blijft nog moeilijk te zeggen welke standaard het gaat worden.  Wellicht wel allebei.

Waarom?   Het is wel duidelijk dat Blu-Ray flink bezig is op PC gebied.  Zowel Philips, BenQ en Samsung hebben binnenkort al combo-branders op de markt voor $500,-    Op HD-DVD gebied is nog bijna niks te zien op brander/recorder gebied.

Voordeel van HD-DVD is de prijsstelling   De meeste Blu-Ray spelers kosten zo rond de $1000 itt HD-DVD welke al voor $500 wordt aangeboden. 

Daarintegen biedt Blu-Ray standaard wel 1080p60, iets waar HD-DVD pas in een later stadium mee gaat komen.

Dus het zou zomaar kunnen dat HD-DVD het op huiskamer gebied gaat worden en Blu-Ray op PC-gebied.   

Maar wie weet.  Ik verwacht dat het voorlopig zal het niet zo'n storm lopen op players (beide formaten) die enkel kunnen afspelen. Zeker gezien het handjevol titels wat beschikbaar is.    Een recorder is natuurlijk veel interessanter.  Wat dat betreft is de Samsung BD1000 wel een mooi product.  400Gig HDD met EPG en een zeer goed opgezette user-interface !   Kost wel $2000,-   Maar ja plasma schermen vliegen ook over de toonbank dus of de prijsstelling van HD-DVD nu echt een voordeel zal zijn kan Toshiba nog wel eens tegenvallen.

MichielO

Tja, het is koffie-dik kijken. Maar ik denk juist andersom dan jij; juist op PC-gebied heeft HD-DVD de beste papieren, omdat de meeste computerbedrijven (incl. Microsoft) voor HD-DVD hebben gekozen (voorlopig) en juist de consumentenelectronica bedrijven vrijwel allemaal voor Blu-ray. Dat zie je ook aan de spelers bij de CES in Las Vegas; alle merken hebben een BD-player en maar een paar een HD-DVD.

Maar we zullen het wel zien... ;)

Gr,
Michiel

Robbo

Wat HD-DVD voor heeft op PC gebied is dat waarschijnlijk Microsoft HD-DVD gaat promoten als 'prefered' bij Vista.

Voor de rest heeft HD-DVD echter het nakijken.

Een rijtje fabrikanten voor HD-DVD branders:
- NEC
- Toshiba

Blu-Ray:
- Philips
- Pioneer
- LG
- Sony
- Panasonic
- HP
- BenQ
- Samsung

Daarbij blijft het akelig stil op brander gebied bij HD-DVD

Randal

CiteerHD-DVD- en Blu-ray-kamp leggen AACS-geschil bij

Problemen rond de kopieerbeveiliging AACS die voor de dvd-opvolgers HD-DVD en Blu-ray wordt gebruikt, zijn voorlopig opgelost. De organisatie die over de specificaties van AACS gaat, AACS LA, kon eerder intern geen overeenstemming bereiken over de volledige invulling van de standaard. Een uitstel dreigde opnieuw voor de fabrikanten van spelers en schijfjes van HD-DVD en Blu-ray. Leden van de AACS LA zijn nu tot een voorlopige overeenkomst gekomen, waardoor de encryptiesleutels, nodig voor de implementatie van AACS, beschikbaar kunnen worden gesteld aan producenten.

De tussenoplossing die nu gevonden is, geldt slechts voor het afspelen van de content op de schijfjes. Het gecontroleerd kopiƫren van multimedia wordt pas geregeld in de definitieve specificaties. Wat de precieze reden is van de vertraging in het vaststellen van de standaard is niet officieel bekend. Gesuggereerd wordt dat de extra beveiligingslaag die het Blu-ray-kamp gebruikt, BD+ geheten, in de huidige vorm nog op bezwaren stuit van sommige leden van AACS LA. Het voorkomen van uitstel zal waarschijnlijk vooral voor het HD-DVD-kamp een voordeel zijn, aangezien de eerste filmtitels in dat formaat eind maart worden verwacht.
Bron: tweakers.net

rijstfj

Toshiba brengt volgende maand twee hd-dvd-spelers uit, te weten de HD-XA1 en de HD-A1. Het betreft de eerste hd-dvd-spelers die op de mark zullen verschijnen. Beide spelers bieden ondersteuning voor het iHD-formaat voor interactieve content, zijn voorzien van een HDMI-aansluiting voor beschermde content, zijn backwards-compatibel met cd's en dvd's, en kunnen dvd's van de huidige generatie 'opwaarderen' naar HD-resolutie (720p of 1080i). De HD-A1 is het basismodel; deze gaat 499 dollar kosten. De HD-XA1, die 799 dollar op moet brengen, biedt uitbreidingen op het gebied van het gebruikersinterface, heeft twee extra usb-poorten aan de voorzijde, vier voetjes aan de onderzijde, en huisvest vier DSP-engines om geluid de huiskamer in te pompen. De apparaten zullen nog niet alle interactieve features ondersteunen, wat veroorzaakt wordt door door het nog niet af zijn van de AACS-specificatie, maar dit zal later via een firmware-upgrade gefixt worden. Verdere details kunnen verwacht worden tijdens de zojuist door Toshiba in de VS gestarte hd-dvd-toernee, waarbij het bedrijf zijn formaat en spelers in veertig grote Amerikaanse steden zal aanprijzen. Warner, Paramount en Universal zullen vanaf 28 maart hd-dvd-films uit gaan brengen

Bron:tweakers.net

Teejoo

Citaat van: rijstfj op februari 22, 2006, 17:30:22
vier voetjes aan de onderzijdeBron:tweakers.net
Nou nou  :o, gekkenhuis! ;D ::)

AppleMies

Geplukt van MACNED

De nieuwe HD-spelers krijgen een kopieerbescherming die stichting Brein nog op pasvinders laat lijken. Het Adavanced Access Control System (AACS) neemt de complete controle over als het aankomt op het bekijken van met je zuur bediende HD-schijfjes. Mike Evangelist, die zelf jaren bij Apple werkte, schrok zich het apelazerus van de nieuwe beveiliging en roept op tot een boycot van het systeem.

Naast een verregaande beperking in afspeelvrijheid, je mag blij zijn dat je nog kunt kijken, is ook bepaald dat analoge apparaten op termijn niet langer door de electronica fabrikanten gemaakt mogen worden. HD-DVD en Blu-Ray ondersteunen allebei dit draconische systeem dat regelrecht indruist tegen het 'fair use'-principe. Dus, lieve lezertjes, als je een glorieuze advertentie ziet van Sony met hun Blu-Ray of eentje van Apple met hun nieuwe ingebouwde HD-DVD-speler, steek dan je middelvinger omhoog, je tong uit en lach hard. Ze verdienen het en niet je zuurverdiende centjes.

gr

AppleMies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

searcher

Hi,

Zoals ik het lees gaat voor mij de lol eraf. :'(
Met mijn zuurverdiende centjes heb ik mijn Arcam AVR200 destijds gekocht , Goliath ,..BenQ 8700+

De Goliath is al geen ,... meer waard en nu kan straks ook de Arcam de deur uit ? :-X
DVD is net op de markt,... een standaard is ver te zoeken,.... beveiligingen zorgen ervoor dat discs niet meer afspeelbaar zijn,..

Marketing staat op 1 en de consument heeft het nakijken ,..pure commercie,... >:( >:(

Gr Searcher

Arno P

Citaat van: searcher op februari 25, 2006, 12:06:30
Hi,

Zoals ik het lees gaat voor mij de lol eraf. :'(
Met mijn zuurverdiende centjes heb ik mijn Arcam AVR200 destijds gekocht , Goliath ,..BenQ 8700+

De Goliath is al geen ,... meer waard en nu kan straks ook de Arcam de deur uit ? :-X
DVD is net op de markt,... een standaard is ver te zoeken,.... beveiligingen zorgen ervoor dat discs niet meer afspeelbaar zijn,..

Marketing staat op 1 en de consument heeft het nakijken ,..pure commercie,... >:( >:(

Gr Searcher

Upgrading kent geen grenzen... ;D ;)

redfox001

Als ik dit zo lees dan ben ik bang dat we afhankelijk worden van de gecomprimeerde HD die we via de satelliet kunnen ontvangen. Ik zou niet weten hoe ze dat nog een halt kunnen toeroepen  ;D

Toevoeging: ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat we in de toekomst onze filmen nog op die plastic schijfjes uit die winkel een paar kilometer verderop halen  ;D

THX-UltraII

net even gebeld met Denon in Engeland. Gesproken met iemand die de nieuwe versterkers van Denon gaat bouwen voor de komende 3 jaar. Hij kon me vertellen dat het voor mijn Denon A1-SR niet mogelijk zal zijn om deze verder te upgraden naar een HDMI 1.3 input. Er zal eind dit jaar, wanneer er zekerheid is over de geluidssporen op HD/Blu-Ray, gestart worden met een nieuwe lijn versterkers die wel HDMI 1.3 input zullen ondersteunen. Het blijft dus hopen op dvd-spelers die een interne codering hebben voor de nieuwe geluidsstandaard welke aan te sluiten zal zijn op de externe 7.1 input van mijn versterker.....

Danakin

Citaat van: THX-ultraII op februari 28, 2006, 12:50:18
net even gebeld met Denon in Engeland. Gesproken met iemand die de nieuwe versterkers van Denon gaat bouwen voor de komende 3 jaar. Hij kon me vertellen dat het voor mijn Denon A1-SR niet mogelijk zal zijn om deze verder te upgraden naar een HDMI 1.3 input. Er zal eind dit jaar, wanneer er zekerheid is over de geluidssporen op HD/Blu-Ray, gestart worden met een nieuwe lijn versterkers die wel HDMI 1.3 input zullen ondersteunen. Het blijft dus hopen op dvd-spelers die een interne codering hebben voor de nieuwe geluidsstandaard welke aan te sluiten zal zijn op de externe 7.1 input van mijn versterker.....

Heeft hij nog iets gezegd over de AVC-A1XV en -A11XV??
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

THX-UltraII

ja, ook met die versterkers ben je de lul

MichielO

Tja, het blijft jammer dat HDMI nog steeds aan het ontwikkelen is en nieuwe zaken toegevoegd worden. Naast 1.3 hoorde ik ook al dat men alweer met de opvolger daarvan bezig zou zijn, waar weer meer zaken mogelijk zijn. Het is dus wel leuk dat ik een plasma met HDMI heb, maar in hoeverre ik er straks nog wat aan heb, is de vraag...  :(

Robbo

De uitbreidingen in HDMI 1.2 en 1.3 voegt nagenoeg tov 1.1 niks extra's toe aan wat voor jou plasma nuttig kan zijn. 

MichielO

Dat klopt, maar zoals gezegd zitten de volgende mogelijk wijzigingen er ook alweer aan de horizon aan te komen. Wat ik dus wil zeggen; 1.3 is ook niet de definitieve standaard/eindpunt....

Gr,
Michiel

Shorty

Toshiba heeft een eigen website voor hun HD-DVD-spelers gemaakt...

VrGr,

Bart J.

Randal

Citaat van: Shorty op maart  2, 2006, 12:06:10
Toshiba heeft een eigen website voor hun HD-DVD-spelers gemaakt...

VrGr,

Bart J.

Mbt design, hebben ze goed naar Harman Kardon gekeken ... 

Randal

CiteerLG overweegt hybride HD-DVD/Blu-ray-speler

LG gaat een hybride HD-DVD-/Blu-ray-speler uitbrengen, zo blijkt uit een brief die het bedrijf naar zijn dealers heeft gestuurd. De elektronicafabrikant ziet tegelijkertijd af van de geplande introductie van de BD199, een Blu-ray-speler die eind deze maand op de markt gebracht zou worden. Volgens LG-topman Bob Perry zijn de vooruitzichten voor hogedefinitieschijfjes hoogst onzeker, reden om 'tegen het einde van de zomer of aan het begin van de herfst' met de tweesmakenspeler te komen. Met de brief worden ook twee LCoS 1080p-televisies uit het assortiment gehaald, naar verluidt vanwege de slechte verkrijgbaarheid van enige onderdelen. Het niet uitbrengen van de BD199 en de tv's zal geen negatieve invloed op het bedrijfsresultaat hebben, denkt Perry.

Eerder maakte ook Samsung bekend met een dergelijke alleseter te zullen komen, maar die plannen werden door zowel het Blu-ray- als door het HD-DVD-kamp afgeschoten. Noch Sony, noch Toshiba waren erg gecharmeerd van de hybride speler en verboden Samsung destijds om van de benodigde patenten en technologieƫn gebruik te maken. Op het eerste gezicht lijkt het een kwestie van tijd voordat ook LG door de high def-kemphanen wordt teruggefloten, maar gegeven het late tijdstip van de aankondiging - nog geen drie weken voordat het product in de handel zou moeten komen - lijkt het erop dat de beiden formaten elkaar ondertussen het licht in de ogen leren te gunnen. Juist omdat het bedrijf met de koerswijziging onzekerheid zegt te willen wegnemen, is het immers niet waarschijnlijk dat het bedrijf gegarandeerde Blu-ray-verkopen inruilt voor die van een niet-bestaande hybride. Ook de fusie tussen Blu-ray-voorstander Sony en HD-DVD-adept NEC en de oplossing van de HD-DVD-diehards van Toshiba om toch Blu-ray-spelers te kunnen verkopen, wijzen erop dat de standaarden hun geschil uiteindelijk in de winkel gaan uitvechten.
Bron: tweakers.net

Robbo

CiteerOok de fusie tussen Blu-ray-voorstander Sony en HD-DVD-adept NEC en de oplossing van de HD-DVD-diehards van Toshiba om toch Blu-ray-spelers te kunnen verkopen, wijzen erop dat de standaarden hun geschil uiteindelijk in de winkel gaan uitvechten.

Huh?

schedel

Kreeg net een mailtje van DVDSoon met hierin prijzen voor Bluray discs
Blu-Ray DVD*
Saw (Blu-ray Disc) - $19.98 CAD
Crash (Blu-ray Disc) - $25.98 CAD
Lord of War (Blu-ray Disc) - $25.98 CAD
Terminator 2: Judgment Day (Blu-ray Disc) - $19.98 CAD
Punisher (Blu-ray Disc) - $19.98 CAD
T+A | REL | Denon | JVC

FrankB

Die prijzen zijn goed te doen!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

jaco

Inderdaad is dat minder dan dat ik verwacht had.

Maar zolang je nog 15 stuks HD films op een 250 GB HD van 100 Euro kan zetten blijft downloaden een optie.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable