Luisteren bij Blue Eyes

Gestart door Raphie, maart 19, 2005, 22:08:17

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Vrijdagavond was het dan zo ver: luisteren naar de set van Blue Eyes. Wat als eerste wel grappig is, is dat Eisse hemelsbreed nog geen kilometer bij mij vandaan woont, in het zelfde gedeelte van Lelystad.

De eerste vraag die me bij het binnengaan te  binnenschoot was "is die kamer nou zo klein of is die set zo groot"
Ik kan je zeggen, de set is GROOT, de JBLs zijn 4 enorme pilaren die prominent in de huiskamer staan, voor de stage en de "toe in" tevens een redelijk stuk van de muur af, in deze kamer kan je er niet omheen dat audio een groot deel uitmaakt van dit huishouden.

De MLs zijn trouwens ook niet bepaald klein te noemen en zijn in het echt een stuk groter dan op de foto.
Verder stond er natuurlijk de TAG DVD32FLR en de TAG AV32 processor.

Eerst maar eens wat eigen CDs opgezet, terwijl Eisse vertelde hoe het allemaal tot deze set gekomen was en wat hij zoekt in audio. De set klonk voor mij dynamisch, enorm gedetailleerd, helder zonder schel te worden. En er was rust in de set. Eisse wilde graag de bank wat verder naar achter hebben om de sweetspot optimaal te benutten, en daarin zit ook gelijk het enige manco van zijn set.

Onze Blue Eyes heeft een heel vervelend bas probleem. De sweetspot van z'n bas ligt zo'n dikke meter achter de sweetspot van de rest van de speaker. dit vertaald zich dat hoog, mid en sublaag goed doorkomen op de luisterplek, maar slaglaag (ik schat zo tussen de 120 en 80 hertz) een enorme dip heeft. De onderste regionen  (sublaag) doen over het algemeen wel weer gewoon mee. De JBLen zijn op dit moment geen vriendjes met de kamer en kunnen in de huidige opstelling niet hun volledige full range potentieel tonen. Ik ben er van overtuigd dat met voldoende ruimte deze speakers net zo sterk zijn in het slaglaag als in de rest van het full range spectrum.

Na dit een plaatsje te hebben gegeven eens goed gaan luisteren naar m'n CDs, Wat ik ontdenkte als grootste verschillen met thuis was de enorme gelaagde en brede frontstage, waar ik bij Martin de diepte kon voelen, hoorde ik bij Eisse de breedte en vooral de hoogte van de instrumenten. Stage was niet zo diep, maar wel pinpoint. je kan ieder instrument zowel over de X als over de Y as precies aanwijzen. W A A N Z I N N I G  :D

De TAG combi zette een ontzettend gedetailleerde weergave neer. je hoorde meer, maar tevens met de plaatsing zoals hierboven beschreven en dit alles zonder clinisch/analytisch te worden. De MLs zorgden voor de perfecte balans tussen warm en helder.

Mini shootout: Arcam analoog <> TAG coaxiaal
Helderheid > TAG
Detail > TAG
Warmte > Arcam

Dire Straits > Private Investigations > Dit was de enige song waarbij de ARCAM ECHT overtuigde, met de andere opnamens wezen we beiden naar een paar maten al de TAG aan als lekkerder. (maar ja mag ook wel, is 5x zo duur) Maar met bovengenoemde opname was dit voor mij gelijk spel.

Ik heb gisteren ondekt dat mijn smaak ergens tussen Martin_M en Eisse z'n set inzit. 2 goede benchmarks waarvan ik hoop dat de zaken die mij hierin aanspreken ook in m'n nieuwe set terug ga vinden.

Eisse bedankt voor de toffe avond, de volgende sessie is bij mij :D

JBL PRX Power!

blue-eyes

Graag gedaan! Volgende keer maar lopen ipv de auto ;). Ik vond het ook gezellig en heb me best vermaakt. Herhaling waard, je uitnodiging is aangenomen!

Ik heb eingelijk niet zoveel te zeggen, behalve bedankt voor de complimenten, erg leuk te horen.

De beschrijving vind behoorlijk goed kloppen, je beschrijving van het manco heb ik nog niet zo gedetaileerd horen vertellen. Mijn probleem is idd de bass.

De sterke punten (3D, detail en brede stage) kan ik bevestigen. Dat zijn dan ook de drie termen die ik aangeef als mensen naar mijn set vragen.

Er rest me alleen nog te zeggen dat deze 4 speakers voor op de groei zijn gekocht, ooit gaan we verhuizen :) .
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Spacebass

Hee Blue, wanneer neem je de Tag eens mee  :D  Begin toch wel benieuwd te worden wat de Tag in mijn set voor verbeteringen zou kunnen opleveren  8)

blue-eyes

Citaat van: Spacebass op maart 19, 2005, 23:00:04
Hee Blue, wanneer neem je de Tag eens mee  :D  Begin toch wel benieuwd te worden wat de Tag in mijn set voor verbeteringen zou kunnen opleveren  8)

De TAG kan best eens een keer meegebracht worden, doen we. Realiseer je wel dat hetgeen Raphie beschrijft het totaal is, niet alleen de TAG. Het zijn de onderdelen zoals beschreven in mijn sig die het doen.

Schiet me te binnen dat je hier nog zou komen. Voor mei zou handig zijn zijn ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Spacebass

Citaat van: Blue-Eyes op maart 19, 2005, 23:05:48
De TAG kan best eens een keer meegebracht worden, doen we. Realiseer je wel dat hetgeen Raphie beschrijft het totaal is, niet alleen de TAG. Het zijn de onderdelen zoals beschreven in mijn sig die het doen.

Schiet me te binnen dat je hier nog zou komen. Voor mei zou handig zijn zijn ;)
LOL Uiteraard  ;D Het is altijd een samenspel, maar juist omdat de arcam een vreemde eend in de bijt is in jouw set, lijkt mij het wel grappig om te horen wat een Tag in de "minderheid" neerzet  :D

Maar ik moet nog steeds iemand vinden die toevallig ook jouw kant op gaat...je weet het ben een OV'er  :(

En idd Als de kleine er is heb je meer dan genoeg om handen  O0

blue-eyes

Ik weet het ;)

Ik weet ook dat je naast de gezelligheid die je meebrengt ook altijd wat kennis mee brengt voor kamer acoustiek ;) . Raphie gaf al aan dat hij een dip hoorde tussen 80 - 120 hz. Ben benieuwd wat jij gaat meten ;D

p.s. Ik dacht dat Garmt je zou halen en brengen ;D

Raphie

Ben ik ook wel benieuwd naar, ik denk dat ik er niet al te veel naast zit. 
JBL PRX Power!

Spacebass

HA!! Ik schuif mijn bank ook altijd naar achteren hoor  ;D  Niets mis mee hoor  ;D
Je leert er mee leven zeg maar  ;)

80-120 Hz is wel een erg groot gebied  :o

Ervaar je het muzikaal gezien ook als zo'n groot gebied?

Raphie

Ja, ze het als een hele brede Q factor op de mengtafel, een vrij vlakke afname vanaf zo'n 120 hertz, met het dieptepunt zo rond de 100hz. daarna ga ie weer oplopen waarna die rond de 80hz weer nagenoeg lineair klinkt. om naar ROLAND te vertalen een 808 zou het beter doen dan de 909 kick.
JBL PRX Power!

Spacebass

Hoeveel db zakt het in bij 100 Hz? (+/-)

blue-eyes

Ik heb daar niet het technische gehoor voor om te bepalen bij welke frequenties dit optreedt. Ik heb wel duidelijk een gemis in het laag. Dat heb ik wel vaker aangegeven op dit forum.

Ik zoek iemand dit dit kan meten, ik word nu toch wel erg nieuwsgierig of Raphie er dicht bij zit ;)

====
aantal dB zou ik niet weten, zie antwoord hierboven. Het is wel een vrij forse dip.

Raphie

voor m'n gevoel een 5dbtje of 5 a 6 op de luisterplek
JBL PRX Power!

blue-eyes

Citaat van: Raphie op maart 19, 2005, 23:35:55
voor m'n gevoel een 5dbtje of 5 a 6 op de luisterplek

Ik kan ze op 120 Hz afkappen en de speakers als monitor gaan gebruiken. Uiteraard nog een TIK sub erbij voor het laag ;)

Voordat ik hier serieuze reacties op krijg: GEINTJE! :D

Spacebass

Anders moet je eens zo'n trail versie downloaden van een RTA software progje.  Als ik langskom gaan we eens meten...had je nou al eens de maten van je ruimte aangegeven?

Citaat van: Raphie op maart 19, 2005, 23:35:55
voor m'n gevoel een 5dbtje of 5 a6
 :o  WOW da's veel!  

Is dit nu in de luisterpositie meer naar achteren of normaal?

Raphie

Daar zat ik dus net aan te denken, het geluid doet denken aan monitoren die rond de 100hz afvallen met een sub die dan op een cutoff van 80 staat het is niet echt een gat want je voelt hem zeg maar langzaam wegbeginnen te ebben vanaf 110 a 120 en onder de 70/80 is het er weer volledig
JBL PRX Power!

blue-eyes

Ik zal het eens precies meten voor je.

Het is op de luisterpositie, dus de bank naar achteren geschoven. Plusminus 3 meter van de speakers af, speakes 2,50 meter uit elkaar schat ik. Speakers staan een meter van de achterwand en zijwanden. Veel grote stoffen meubelen. Achter de bank staat een vrij dichte kast, die weerkaatst behoorlijk neem ik aan.

Is het een idee daar eens een deken over te hangen? Zou dat meer absorberen?

Raphie

Citaat van: Spacebass op maart 19, 2005, 23:39:18
Is dit nu in de luisterpositie meer naar achteren of normaal?

Dat was zittend met de bank naar achteren, door te gaan staan of iets te gaan lopen werdt het alweer anders, het is dus geen speaker manco, maar echt iets met de acoustiek van de kamer (fase?)..... Eisse ik durf het bijna niet te vragen..... maar check je polariteit van je speakerkabel eens? (of je bruggetjes want je kan toch quad ampen?)
JBL PRX Power!

Spacebass

Mja dat laag kan je met een deken niet beinvloeden.

Misschien moet je Thingman eens op bezoek vragen...of ben je bang dat je dan ineens met allemaal tubes ed. in je kamer zit  ;D

Raphie

Citaat van: Spacebass op maart 19, 2005, 23:48:30
Mja dat laag kan je met een deken niet beinvloeden.

Misschien moet je Thingman eens op bezoek vragen...of ben je bang dat je dan ineens met allemaal tubes ed. in je kamer zit  ;D
Space, je moet de kamer zien, deze speaker heeft daar gewoon net te weinig ruimte.

Blue, wat gebeurt er trouwens als je met je achterset speelt? heb je dan hetzelfde effect?
JBL PRX Power!

blue-eyes

Dat lijkt me stug, want dan zou er wel meer niet goed hebben geklonken dan alleen ergens tussen de 80 - 120 hz.

Maar ik ga het checken! Je weet maar nooit en het is een kleine moeite.

Ik zit me net te bedenken dat je met een DP versie dit ook kan meten, tenminste dat staat me bij dat Martin dat eens heeft gedaan.

Spacebass

Ja MARTIN!!!! Bel em op!  ;D

Kijken of het ook in jouw situatie verlichting kan bieden  O0

blue-eyes

Citaat van: Raphie op maart 19, 2005, 23:51:03
Space, je moet de kamer zien, deze speaker heeft daar gewoon net te weinig ruimte.

Blue, wat gebeurt er trouwens als je met je achterset speelt? heb je dan hetzelfde effect?

het is eerste is zeker waar, de speakers zijn te groot voor mijn huis. Maar dat zegt nog niet dat de speaker dat gebied dan maar moet overslaan ;) . Vooralsnog kan ik er mee leven, ik speel niet op superharde niveau's waar het alleen maar duidelijker wordt dat er iets mist.

De achterset zal ik eens als fronts gebruiken. Ben benieuwd. Ik had de keus om mijn set 180 graden neer te zetten. Echter mocht ik geen gat in de vloer boren voor de stroomkabel voorziening. Toen heb ik de set neergezet waar het nu staat. Wel geprobeerd natuurlijk, de set andersom klinkt beter..... :)

Raphie

Het meten kan ook al met de SP versie, je hebt alleen een DP versie nodig om je metingen te kunnen verwerken, zie de sticky op het AVforum in de TAG sectie
JBL PRX Power!

blue-eyes

Citaat van: Raphie op maart 19, 2005, 23:58:11
Het meten kan ook al met de SP versie, je hebt alleen een DP versie nodig om je metingen te kunnen verwerken, zie de sticky op het AVforum in de TAG sectie

Aaaah! Moet ik dat eens uitzoeken.

Ter info, hier een oud overzicht die voor 90% nog wel klopt.

Veranderingen:
Sub (zwarte box) verkocht
Rears zijn vervangen door TIK10's, dus groter
Meubels iets anders
CD racks verkocht

Raphie

kortweg komt het op het volgende neer, je sluit de soundcard v/d PC aan op een ingang van je set
je speelt met een toongererator op je pc frequenties af over je speakers. op de sweetspot ga je zitten met je db meter en je noteert het aantal DBs per meting. met een DP kan je deze metingen dan erin pompen, met een SP lukt dat natuurlijk niet, maar de voorbereidende handelingen blijven dus hetzelfde
JBL PRX Power!