47Labs: Ja of Nee?

Gestart door Raphie, maart 18, 2005, 14:54:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kronzilla

Dat bedoel ik niet, als je wagens in een bepaalde klasse vergelijkt is dit ongeveer zelfde vermogen. Btw ben je daar zo zeker van dat je die componenten kunt zomaar vervangen? Die mens wil zijn schakeling geheim houden,dus denk dat je dit niet kan. die gaincard heb ik eigenlijk nog niet gehoord NAAST een buizenversterker van zelfde vermogen. Mar denk dat dit geen eerlijke vergelijking is, een buizenversterker kost wel meer. Maar een buis kan korstondig het zevenvoudige vermogen afgeven,dus denk qua dynamiek dat die gaincard achter zal hinken.....
maar dit zeg ik, ik heb die nie naast elkaar gehoord he, maar om heel eerlijk te zijn,zo fantastisch was ik er niet van onder de indruk.het was overigens wel een blinde test. Ik heb verschillende types transistorversterkers,en ook buizenversterkers dus ik weet wel wat mijn voorkeur geniet...
Het heftige discussiepunt lijkt mij wel de vraagprijs. Mocht die nu voor 200€ verkocht worden,zou niemand er zoveel over discussieren, want denk dat dit wel erg controversieel is. Het product verkoopt simpel niet genoeg,anders zou de prijs wel veeel lager liggen hoor. Als technisch persoon zou ik nooit van mijn leven het geld er willen aan geven, want meer dan 20voudige winstmarge voor je product vragen,dat zit mij gewoon niet lekker. Daar zit mijn ergernis hoofdzakelijk, dat het een vreemde eend in de bijt is. Een chip-amp wordt naar mijn mening voor een woekerprijs verkocht. Gelukkig voor 47-labs dat mensen die prijs willen geven maar eerlijk is het niet. De reinste afzetterij. Hoetje af dat hij zo'n geluid kan neerzetten met zo'n componenten,maar zijn vraagprijs vind i kniet correct.
De balon gaat maar zolang opgaan,tot iemand een exacte copy ervan gemaakt eeft,en dan zal die niet meer zogoed verkopen.

reMC

#151
Citaat van: Kronzilla op maart 26, 2005, 20:40:47
En die gaincard is precies voodoo en snake-oil. Zo'n bakkie gaat echt niet bvb een Wilson Audio, B&W, Magnepan, Revel of dergelijke luidspreker deftig uitsturen

Wel eens geprobeerd?

Ik namelijk wel, B&W gaat gemakkelijk...

reMC

Citaat van: Kronzilla op maart 26, 2005, 21:12:12
Dat 47labs alle versterkers wegspeelt rond zijn prijsklasse is de grootste onzin die er bestaat. Zeker qua klank.

Nee hoor, dat heeft gewoon met smaak te maken. Ik weet dat ik inderdaad vaak zeg dat ik vind dat het prachtig is en dat ik, zeker voor het geld, nog niks mooiers ken. Maar ik leg wel altijd uit WAT ik mooi vind en WAAROM.

Ik zou het leuk vinden als jij ook aangeeft wat je niet bevalt aan de Gaincard, anders wordt het wel een heel oppervlakkig ja/nee-spelletje. ;)

Je hebt inderdaad een beetje te maken met de beperking van het luidsprekers dat ze kunnen aansturen. Hoewel, dat valt in de praktijk ook wel mee te vallen. Harbeth Monitor spelen vol overtuiging met 47labs er voor en zijn geloof ik 84db. Verder mag volgens 47labs de impedantie ook niet onder de 4ohm komen. Ook dat blijkt in de praktijk heel erg mee te vallen, heb ik begrepen van de importeur van de Benelux. Anders is er nog de 50watt versie..

Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat de nadelen van 47labs liggen bij, hoewel belangrijk, vooral praktische zaken, zoals 'beperkt' in het aansturen van luidsprekers ipv nadelen op het gebied van geluidskwaliteit. Mij maak je niet blij met een versterker die alles kan aansturen maar niet klinkt op mijn speakers ;) Als je speakers hebt die je helemaal geweldig vindt, maar er door de gebreken van de Gaincard niet goed mee kan spelen..dan geef ik je gelijk..

Kronzilla

Je hebt eigenljk wel een beetje gelijk,het wordt net een kat en muis spel. Ik ben meer voor bvb een class A versterker,met snelheid,die gaincard krijg ik luistermoeheid van. Ik luister heel veel naar verschillende muziek,van pakweg Sarah Brightman,Emma Chaplin tot bvb Nightwish of ander,Enigma,Delerium,en andere. En op heel veel versterkers klinkt bepaalde muziek mateloos agressief in het hoog,en met die versterker heb ik dat ook,krijg er gewoon koppijn van,het klinkt mij niet lekker.Het klinkt te chirurgisch,zodat ik er luistermoe van wordt. Ik muggezift enorm op de details dat weet ik. Een sopraan op de gaincard doet mij gillend de kamer uitlopen,het hoog gaat snerpend klinken. En dat klinkt niet lekker in het super hoog vind ik. En ik erger mij ook idd aan de prijs,die niet in verhouding is. Het ontwerp vind ik ook niet mooi. Ik denk dat ik geshoqueerd zou zijn hoe het er vanbinnen uitziet.
Maar over smaak en kleur valt niet te twisten....
Maar ook op andere fora wordt er gediscussieerd,omdt heteen erg controversieel product is he. De gainclones zien er soms mooier van afwerking uit dan de gaincard. Het oog wil ook wat.
Maar wil er niet meer over discussiëren, men moet anderen niet in het harnas jagen  ;D en das ook niet mijn bedoeling,alhoewel dat maybe wel zo overkwam. Mijn excuses daar wel voor  :-\

Spacebass

heeft iemand de ontwerper van de amp gesproken?

Kronzilla

Nee,hoezo? jij wel? :)
Vind dat dit wel een product is die fantastisch veel reacties losweekt precies

Spacebass

RELAXED MAN!  ;D

Ik vroeg mij nl af of hij zelf wel wat verdient aan zijn ontwerp...

beunky

Citaat van: Spacebass op maart 27, 2005, 22:01:12
heeft iemand de ontwerper van de amp gesproken?

Ik denk niet dat ze bij National Semiconductors jou of iemand anders laten spreken met de ontwerper.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Spacebass

LOL, ik weet niet wat jij en Kronnie precies in mijn posts lezen, maar ik vraag mij serieus af  wat "zijn/haar" verhaal is achter de ontwerpen.
Zijn er interviews bekend?

beunky

Citaat van: Spacebass op maart 27, 2005, 22:29:35
LOL, ik weet niet wat jij en Kronnie precies in mijn posts lezen, maar ik vraag mij serieus af  wat "zijn/haar" verhaal is achter de ontwerpen.
Zijn er interviews bekend?

Jij vraagt of iemand de ontwerper van de amp gesproken heeft. De ontwerper is National Semiconductors, de datasheets van NS zijn (terecht!) 1 op 1 overgenomen door 47Labs.
Het is dan ook, naar mijn bescheiden mening, erg knap van NS dat ze voor zo'n luttel bedrag ($ 0,95) zo'n aardig klinkend ic'tje (getuige de vele ontwerpen die rond dit ic'tje zijn gemaakt, onder andere actieve luidsprekers en zo, waar mensen dik tevreden mee zijn) hebben kunnen maken.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Spacebass

Ik vind het nl ook wel leuk om het verhaal erachter te leren kennen, en dan vooral niet van de verkopende partij maar van de bedenker.

beunky

Citaat van: Spacebass op maart 27, 2005, 22:38:14
Ik vind het nl ook wel leuk om het verhaal erachter te leren kennen, en dan vooral niet van de verkopende partij maar van de bedenker.

Dat snap ik, nou ik zou zegggen: bel of mail met NS!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Spacebass

#162
Iemand connecties bij NS  ;D (en dan niet die figuren die met treintjes spelen enzo!)  ;D

reMC

Ik kan wel aan wat info wbt de winst komen, denk ik.

beunky

Citaat van: reMC op maart 27, 2005, 23:24:44
Ik kan wel aan wat info wbt de winst komen, denk ik.

De winst?
Denk niet dat 47Labs graag ziet dat je hun jaarrekening bekend maakt ;) ;D 8) :-* >:D >:D :-*
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Leonard Shelby

Een gesprekje met iemand van NS lijkt me niet zinvol..... die jongen hadden geen idee van de mogelijkheden van hun opampje toen ze hem ontworpen.

Weer wordt de ontwerper schaamteloos tekort gedaan  >:(

Niet klakkeloos overgenomen van de datasheet dus. Als je dat doet krijg je een leuke autoradio. De veranderingen zijn genoeg om het tot een kwaliteits versterker te maken, en daar moet je maar net op komen. Extreem korte signaal weg is daar 1 van. Gooi op de verkeerde plaats een paar centimeter draad of printbaan er tussen en het werkt niet meer. De afvlakking van de voeding die geen traditioneel denkend mens zou verzinnen.... en zo zijn er best wel wat dingen die verzonnen/ontworpen heeft om met die paar onderdelen tot de Gaincard te komen.

De man durft anders te denken en maakt er geen geheim van dat dit inderdaad bereikt wordt met een handje onderdelen. Hij legt ook gewoon uit wat hij veranderd t.o.v. het datasheet en waarom. Niks geen snakeoil maar gewoon gezond verstand en experimenteren.

@Spacebass: Ik denk dat je dit wel boeiend vindt
http://www.sakurasystems.com/articles/Op-amps%20Junji.html
Dat is dus degene die in mijn ogen de Gaincard ontworpen heeft.

Kronzilla

Eigenlijk best geschift  :D
Dat hij eigenlijk de klank bekomen heeft door het ondenkbare te doen. Eigelijk is het niet super de componentkeuze maar de plaatsing tov elkaar. Ik ga daar ook eens mee experimenteren  ;D lijkt mij eigelijk wel geschift dat et lukt,maarkom,goedkope fun  ;D

Leonard Shelby

Citaat van: Kronzilla op maart 28, 2005, 00:16:30
Eigenlijk best geschift  :D
Dat hij eigenlijk de klank bekomen heeft door het ondenkbare te doen. Eigelijk is het niet super de componentkeuze maar de plaatsing tov elkaar. Ik ga daar ook eens mee experimenteren  ;D lijkt mij eigelijk wel geschift dat et lukt,maarkom,goedkope fun  ;D

Begin je eindelijk waardering te krijgen voor de man en zijn vinding. ;D

Leonard Shelby

#168
Citaat van: Kronzilla op maart 28, 2005, 00:16:30
<knip>  Eigelijk is het niet super de componentkeuze maar de plaatsing tov elkaar. Ik ga daar ook eens mee experimenteren  ;D lijkt mij eigelijk wel geschift dat et lukt,maarkom,goedkope fun  ;D

Componenten zijn ook belangrijk en hij laat het 1 en ander weg (verteld hij ook) maar het is inderdaad vooral de extreem korte signaalweg (signaalweg 32mm en 9mm negative feedback loop, incl componenten  :o) die het doet.
Daarom zitten die dingen ook zo rommelig in elkaar gesoldeerd.... het heeft een rede.

Toch lukt het schijnbaar niemand om het geluid echt te kopieeren van de Gaincard. Er zijn er die zelfs gedeeltes van de Opamp behuizing weg slijpen om de rest er nog dichter tegen aan te kunnen plakken. ;D

Audiofiel

Citaat van: Leonard Shelby op maart 28, 2005, 00:07:09
Niet klakkeloos overgenomen van de datasheet dus. Als je dat doet krijg je een leuke autoradio. De veranderingen zijn genoeg om het tot een kwaliteits versterker te maken, en daar moet je maar net op komen. Extreem korte signaal weg is daar 1 van. Gooi op de verkeerde plaats een paar centimeter draad of printbaan er tussen en het werkt niet meer.

Wel eens gekeken binnenin een autoradio? Die hebben ook extreem korte signaalwegen. En een VEEL mooiere voeding dan zo'n 47 Labs met een vette accu in je 'car'. De signaalwegen worden meestal teniet gedaan buiten de autoradio, maar dat kun je zelf oplossen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Leonard Shelby

Citaat van: Audiofiel op maart 28, 2005, 09:29:54
Wel eens gekeken binnenin een autoradio? Die hebben ook extreem korte signaalwegen. En een VEEL mooiere voeding dan zo'n 47 Labs met een vette accu in je 'car'. De signaalwegen worden meestal teniet gedaan buiten de autoradio, maar dat kun je zelf oplossen. ;D

Om je de moeite van het uitbouwen te besparen zou ik mijn hele auto de HT ruimte inrijden.
Dan kost het gelijk ook weer 20.000 + euro's en is iedereen wat dat betreft ook weer gerust gesteld...... ;)

Jiri

Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

reMC

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=1703.msg38274#msg38274

Na veel discussies over de geluidskwaliteit terwijl vrijwel niemand het gehoord had, eindelijk iemand op hififorum die eens de 47labs apparatuur aan de tand gaat voelen, leuk! Ik ben benieuwd wat de bevindingen zijn 8)

R

Ik dacht dat je daar niet meer kwam..>:D

reMC

Citaat van: Ruben op september 13, 2005, 09:50:36
Ik dacht dat je daar niet meer kwam..>:D

Ik post daar niet meer. Bovendien hoorde ik het van onze forum-collega Proprius..;)