Advies gevraagd met plaatsing 'rears'

Gestart door Robbo, juli 22, 2002, 12:05:30

Vorige topic - Volgende topic

Robbo

Na reeds vele malen mijn hoofd te hebben gebroken over de indeling mijn woonkamer annex HT, heb ik nu weer een 'probleem' met het plaatsen van de rears.

Het probleem zit hem in de plaatsing tov de deuren en het looppad. Ik heb er op bepaalde plaatsen wat nummers bijgezet om de plaatsing wat makkelijker te maken. Dit is wat ik bedacht heb wat de opties kunnen zijn. Heb je een ander voorstel: graag!

Het onderstaande is een plattegrond van mijn woonkamer/HT:

Qwa praktische plaatsing is optie 1 eigenlijk het beste, daar heb ik het minste kans dat er een speaker wordt omgestoten. Maar dan staan ze wel op ong. dezelfde lijn als de bank.

Optie 2 : dat de balkondeur niet open kan maakt niet zoveel uit, het probleem zit bij de entree, daar zal met een boog om de speaker heen moeten worden gelopen. Denk niet dat dat altijd goed zal gaan.

Optie 3: zie optie 2 maar dan is het probleem de balkonkant waar de speaker 'gevaarlijk' geplaatst staan.

Ik heb nog niet beslist of het vloerstaanders worden of monitors. In geval van een monitor is misschien nog de optie om ze aan de muur te hangen en naar beneden te richten.

Graag jullie input ! :)

Thanks,
Rob

J.A.F._Doorhof

Optie 1 of Optie 2.

Ligt een beetje aan je toekomstplannen.
Als EX/ES in de planning zit dan optie 1, als je met 5.1 wilt blijven draaien waarschijnlijk optie 2.

Een consessie doen kan door dipolen op lokatie 1 te plaatsen, is voor film goed, maar voor MC muziek niet aan te raden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

Het blijft waarschijnlijk bij 5.1

Wat mis ik als ik bij 5.1 toch voor optie 1 ga?

Indien optie 2: doe ik een concessie als ik de speakers op 2 meter hang en naar beneden gericht ? Het worden waarschijnlijk Nautilus 805's

Tussen 2 en 3 zit een verlaging in het plafond (daar stond eerst een muur; waar de tafel staat was eerst een slaapkamer) is het wat om daar in de hoeken de speakers te hangen? Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien :

Dit is hetzelfde in het echt:

Zo zouden de speakers dan opgehangen worden:

J.A.F._Doorhof

Ik zou speakers NOOIT aan het plafond hangen als fronts. Je krijgt dan echt een gevoel dat het geluid van boven komt.

Voor sides/surrounds kun je het overwegen maar een lagere ophanging verdient de voorkeur.

Als je de surrounds naast je hangt en TEGENELKAAR in laat spelen dan krijg je alsnog een goed beeld. Richt je ze naar de luisteraar dan zou ik ze toch iets achter je plaatsen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

Ja die laatste foto is misschien niet zo'n goed voorbeeld, maar het ging alleen maar even om de manier van ophangen. Maar dan op de manier zoals ik op tekening2 getekend had.

J.A.F._Doorhof

Toch blijf ik erbij dat ik front speakers niet aan het plafond zou hangen, de tweeters moeten ongeveer op oorhoogte.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Rob_Dingen

Hoi Rob

Probeer gewoon eens uit wat je zelf het beste vind klinken
Wat ook belangrijk is is dat je procesor deze standen aan kan en dat je voeldoende mogelijkheden voor instellingen hebt

Rob

Robbo

Hoi Rob,

Dat zal ik ook zeker doen en idd op de processor is ook nog het eea in te stellen.

Het probleem is alleen dat ik ook nog moet beslissen tussen vloerstaander (dus identiek aan de fronts) en monitor.  

garmtz

Ga voor optie 1 en schuif je bank wat naar voren! :)

Raf1

Robbo,

Zoals altijd zijn er meer wegen naar Rome!
Tussen speaker's op oor hoogte(in een horizontale lijn), en speaker's strak tegen het plafond, zit een gebied waar je kunt hangen, zonder dat het van boven gaat klinken.
De vraag is alleen waar?
Leen een trap(je) en probeer het uit.
Zet een speaker elke keer wat hoger neer, todat je gaat horen dat hij (te) hoog staat.
En dit hangt ook van de afstand speaker/luisteraar af.
Zo kan het gebeuren dat je speakers op pakweg 1,6m in de lucht komen.(vanaf de grond)
Maar als het goed klinkt!
Natuurlijk moet er niet midden voor een deur, of op een plek waar een speaker "in de weg" hangt.
Ik prefereer zelfs "ophanging"!
Ik ben al geen voorstander van vloerstaanders(voor hun omvang leveren ze geen effectieve meerwaarde t.o.v. goede bookshelfs), en ze zijn makelijker plaatsbaar d.m.v. ophanging.
Tussen 1 meter en 1,8 meter hoogte is veel te doen, zeker als de zitafstand 3 meter of meer is, maar uitproberen zal het beste zijn.
En de speaker moet gericht worden op de luisteraar, zowel links/rechts als boven/onder.
Bij mij thuis "hangt" ook alle speakers(behalve de sub), en op gelijke afstanden t.o.v. de luisterpositie, maar niet op dezelfde hoogte, en het werkt prima.
De frontstage hangt nog te hoog, maar ik ben nog steeds te lui geweest om ze op de goede plek te hangen.
Ze moeten op 1,6 m vanaf de grond komen, en achter hangen ze op 2m, maar wel allemaal op 2,35m van de luisterpositie, gelijke volumes op alle kanalen(staan op 0db) en geen delay.(lekker makelijk met instellen)

Groetjes,

Raf.

jaco

Ophangen kost meer tijd dan delay instellen  ;D

Maar verder is volgens mij vaak een bookshelf speaker ook gemaakt om te staan bij/tegen een muur. Vooral aan de onderkant heeft een speaker steun natuurlijk van zijn omgeving. Mocht je zo'n speaker los ophangen dan mist hij deze steun. Natuurlijk hebben we bass management, dus dan kun je dit weer grotendeels compenseren.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

searcher

Optie 1 geniet ook mijn voorkeur het lijkt me het meest praktisch uitvoerbaar.

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Had nog niet gedacht aan de bank verplaatsen.  ::)

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robbo

OK, iedereen bedankt voor hun input.  Allemaal een plusje verdiend  :)

Ik hou het verlopig bij optie 1 en zet de bank wat naar voren (weer terug waar die een maand geleden stond  ::) )   en ga daarna wel een keer experimenteren met de andere mogelijkheden.

cinepaulis

Hoi Robbo,

Optie 1 i.c.m. de bank een stukje naar voren lijkt me een uitstekende keuze.
Ik zou persoonlijk je surrounds echter niet 'hoog' ophangen of op zijn kop monteren. Het mooiste lijkt me nog altijd dat al je speakers (indien redelijkerwijs mogelijk) op oorhoogte staan. Dus ook de surrounds op dezelfde hoogte als je fronts en niet 1 meter hoger. Maar experimenteren levert waarschijnlijk de antwoorden die je zoekt.  :)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Robbo

Wat het 'richten' van de achter speakers betreft: dienen ze in principe recht naar de luisteraar of voor of achter de luisteraar gericht te staan.

De onderstaande opstelling staat ongeveer zoals ik wil beginnen. Speakers dus net iets voor de oren gericht:

Rob

cinepaulis

Hoi Robbo,

Ik zou de surround speakers wel iets verder achter de bank neerzetten. Op de foto staan ze naast en zelfs een beetje voor de luisterplaats, da's toch minder ideaal.

Een centimeter of 50 naar achter ten opzichte van je oren is een beter uitgangspunt. En als je het precies wilt weten: op 110 graden t.o.v. de luisterplek :)

Met de mate van indraaien ('toe in') kun je experimenteren. Een beetje toe in zal op de sweet spot waarschijnlijk leiden tot een beter gevoel van diepte in het surround geluid en iets meer focus. Maar of dat als aangemaam wordt ervaren, dat is persoonlijk.

Ga je de surrounds op stands zetten ?

groeten,
Paul
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Robbo

Hoi Paul,

Yep, de speaker komen op stands (de orginele) te staan. Het probleem is echter dat ik geen 50cm naar achteren kan. Tenminste rechts wel, maar dan heb ik een probleem met links die dan in de deuropening staat. Dus in principe ben ik gebonden aan ongeveer hoe het op de foto staat: in dezelfde lijn als de zitpositie.

Rob

cinepaulis

Mohammed....berg.... ;)

(ofwel: misschien kun je de bank dan iets verder naar voren zetten ?)

groeten,
Paul
Visit Cinepaulis

J.A.F._Doorhof

Ik zou ze ook wat verder weg zetten ze staan hier onderhand in je oren te blazen (en dus wat achteruit).

MvrGr.
Frank
Custom installer

searcher

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus  8, 2002, 13:18:21Ik zou ze ook wat verder weg zetten ze staan hier onderhand in je oren te blazen (en dus wat achteruit).

MvrGr.
Frank

Bij mij lukte dat niet en na een beoordeling van Garmt waar ik hem nog dankbaar voor ben kwam hij met een oplossing aanbevolen door Dolby Labs.

Mijn rears stonden te dicht bij me,de integratie met mijn fronts was slecht.
Echter dit was de beste plaatsing in onze woonkamer.

De REARS zijn nu 180 gedraaid en stralen indirect via de muur achter me naar me toe.
Het verschil is enorm,het geluid komt werkelijk achter me vandaan.
Ook is het gehele geluidsbeeld homogeen,de effecten zijn ook niet meer aanwijsbaar.

Garmt bedankt. ;D

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Is ook een oplossing, of via de achtermuur of plafond.

MvrGr.
Frank
Custom installer

searcher

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus  8, 2002, 19:14:40Is ook een oplossing, of via de achtermuur of plafond.

MvrGr.
Frank

Klopt,speakers bevestigd aan de achtermuur die iets hoger geplaatst naar mij toe zouden stralen was een nog betere oplossing geweest.
Maar we vonden dit niet zo netjes staan in de huiskamer.
En ik wilde exact dezelfde rears aanschaffen als mijn fronts om zo homogeen mogelijk te blijven in het geluidsbeeld.
 m.v.g Searcher

jaco

Rob,

Ik heb ook wel een (dure) tip:
Huis zoeken met ruimte om alles wel goed in neer te zetten.

Dit is natuurlijk niet een tip waar je direct iets aan hebt, maar mocht je ooit nog gaan verhuizen moet je een ruimte geschikt voor home cinema wel als eis meenemen.

Nu terug naar je probleem. Ik zou inderdaad toch maar iets naar voren gaan zitten.

Je zal denk ik een afweging moeten maken hoe belangrijk je het geluid vindt. Als dat beter wordt door verder naar voren te gaan zitten, zul je misschien wat scherm breedte op moeten offeren als je voor je gevoel te dicht bij komt te zitten.

Misschien is het ook een argument om een 7.1 opstelling te nemen.
Als je wel speakers naast je kunt plaatsen, dan zouden de rears meer naar het midden achter kunnen, en je toch nog je deur blijven gebruiken. - heb je in ieder geval een reden om 7.1 te gaan doen.
Je hebt bij mij kunnen luisteren hoe 7.1 klinkt op basis van normaal 5.1

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Robbo

Jaco,

Da's wel een hele dure tip ;D

Maar inderdaad daar is wel iets waar ik rekening mee ga houden als ik een nieuw huis koop / ga bouwen.

Kweet nog niet of het 7.1 gaat worden bij mij. Voorlopig doe ik het nog even met 5.0 (yep, geen sub).

Maar ik ga het gewoon maar proberen, als ik de N805'jes binnen heb.

Rob