Jean's 2.0 Hifi-set voorheen Jean's 5.1 Hifi/HT-set

Gestart door Jean Sibelius, maart 15, 2005, 19:33:43

Vorige topic - Volgende topic

Jean Sibelius

Citaat van: Audiofiel op maart  2, 2007, 17:39:24
Tsja, die keuze zul je toch echt zelf moeten maken. ;D
1.
De keuze is gevallen op: "wachten tot zowel de center als de base binnen zijn".

Het resultaat: de speaker staat al enige weken stof te happen in de kelder bij de leverancier, maar de base is nog steeds niet beschikbaar vanuit de importeur :-X. Hopelijk krijg ik vandaag het 'verlossende' telefoontje wanneer de base eindelijk geleverd gaat worden.

2.
Afgelopen maandag is Toine Dingemans langsgeweest om het effect van de absorptiepanelen te meten.

Hetgeen je hoort blijkt óók gemeten te worden... de breedbandige nagalmtijd zakt dankzij de panelen van circa 0.5 [sec] tot 0.3 [sec]. Het bleek zelfs mogelijk om een nagalmpiek tussen de 250 [Hz] en 400 [Hz] aan te pakken door op een specifieke plaats (een inham bij de achterdeur) een paneel te plaatsen.

Zodra ik het meetrapport binnen heb, zal ik de grafieken hier posten.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jean Sibelius

Citaat van: DA BoSS op maart 28, 2007, 09:56:12
geinig...ben benieuwd!

Toine heeft hard doorgewerkt en vandaag al het rapport opgestuurd ;D!

Ik was bij de metingen aanwezig, dus wat dat betreft géén verrassingen, maar toch typisch wat een paar panelen kunnen doen met de nagalmtijd.

- De eerste meting is de situatie waarbij alleen het kleed op de grond ligt.
- In de tweede situatie zijn 5 panelen geplaatst.
- Tot slot zijn alle 8 panelen geplaatst waarbij er eentje is geplaatst in een kleine ruimte links achter de subwoofer.

In de praktijd merk ikzelf niets van de 'pieken' bij 200 [Hz] en 315 [Hz], dus dit hoofdstuk kunnen we sluiten 8)

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Vandaag terug gebeld door de leverancier van de centerspeaker...

Ze gaan er alles aan doen om komende zaterdag de centerspeaker en de bijbehorende base te kunnen leveren...

Ik ben benieuwd :-\
The Confidence Mansion

DA BoSS

Citaat van: Jean Sibelius op maart 28, 2007, 19:15:05
Toine heeft hard doorgewerkt en vandaag al het rapport opgestuurd ;D!

wow, dat lijkt Overtoom wel ;D

Heeft Tione nog iets geroepen over overdemping ( of onderdemping) ?
Raad ie je nog aan iets aan het (sub)laag te doen?
Was ie tevreden over het resultaat tot dusver? (effectief)
en hoe sluiten je plannen mbt diffusers aan op deze metingen?

succes met de speakerstandaard...als ze nou net zo snel dat ding op transport zetten als Toine kan mailen... ;D 8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jean Sibelius

Citaat van: DA BoSS op maart 28, 2007, 22:52:26
wow, dat lijkt Overtoom wel ;D
Inderdaad wel lekker als er zo snel iets geleverd wordt :D

Heeft Toine nog iets geroepen over overdemping ( of onderdemping) ?
De situatie met 5 panelen heb ik een tijd geleden ervaren als de ideale situatie, maar daarbij is óók een stuk gewenning van belang
(zoals je ziet valt hierbij over het hele frequentie gebied de nagalmtijd het beste tussen de geijkte grenzen).

Toine schrijft zelf dat het meettechnisch het beste is om alle demping toe te voegen (je ziet dan met name bij het sublaag een extra onderdrukking als gevolg van de keuze van de plaatsing van de panelen).
De situatie met 8 panelen is berekend door Toine => dus dit klopt goed met de praktijk.

Raad ie je nog aan iets aan het (sub)laag te doen?
Toine schrijft daarover dat als het sublaag gehoormatig geen probleem is, om daar niets aan te doen. Het is wel vreemd dat ik bij de eerste meetsessie daar geen problemen had. Voorlopig ga ik geen extra maatregelen treffen. Ik zal de komende tijd wel extra alert zijn ;)

Was ie tevreden over het resultaat tot dusver? (effectief)
"Voor mij is dit een mooie casus om te kunnen laten zien dat het zelfs onder dergelijke beperkende woonomstandigheden toch mogelijk is om iets van betekenis te doen aan de akoestiek".

Inderdaad => een significante verbetering aan mijn hifi-ervaring die ik nooit had kunnen bereiken door (verder) te gaan prutsen met kabels / ontkoppeling / ...  ;D

en hoe sluiten je plannen mbt diffusers aan op deze metingen?
Op dit moment nog géén plannen om hier verder mee te gaan. Uiteindelijk is het ERG lastig/onpraktisch om ze in de woonkamer te plaatsen en daarbij was er wel wat verbetering mogelijk, maar zeker niet significant. Mogelijk als ik straks achterspeakers heb dat ik een paar diffusers achter deze jongens ga plaatsen (maar hier is alles zo veranderlijk als het weer) ;)

succes met de speakerstandaard...als ze nou net zo snel dat ding op transport zetten als Toine kan mailen... ;D 8)
haha, dan had ik al 6 weken van mijn centerspeaker kunnen genieten ;D
The Confidence Mansion

jan-rotterdam

Citaat van: Jean Sibelius op maart 28, 2007, 19:20:16
Vandaag terug gebeld door de leverancier van de centerspeaker...

Ze gaan er alles aan doen om komende zaterdag de centerspeaker en de bijbehorende base te kunnen leveren...

Ik ben benieuwd :-\

En binnen ?

Groeten Jan

Jean Sibelius

The Confidence Mansion

jan-rotterdam

Jean Sibelius

Citaat van: Jean Sibelius op maart 30, 2007, 06:42:04
Op dit moment nog géén plannen om hier verder mee te gaan. Uiteindelijk is het ERG lastig/onpraktisch om ze in de woonkamer te plaatsen en daarbij was er wel wat verbetering mogelijk, maar zeker niet significant. Mogelijk als ik straks achterspeakers heb dat ik een paar diffusers achter deze jongens ga plaatsen (maar hier is alles zo veranderlijk als het weer) ;)
Daarom vandaag besloten om zelf diffusers te gaan bouwen ;D

Ik heb wel wat leuk materiaal op Internet gevonden, dus ik ga lekker zelf wat prutsen ;)
Op dit moment 's avonds een hoop tijd over en dit lijkt me wel leuk werk...

Citaat van: jan-rotterdam op april  1, 2007, 11:06:11
Balen !

Groeten Jan
Yep! Gisteren daarom maar wederom gebeld... (plus ongenoegen feit niet gebeld doorgegeven) >:D

Base is nu schijnbaar bij de importeur, dus komende zaterdag met 99.9 [%] zekerheid de center binnen volgens eigen zeggen van de leverancier :-\.
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Citaat van: Jean Sibelius op april  4, 2007, 15:15:00
Base is nu schijnbaar bij de importeur, dus komende zaterdag met 99.9 [%] zekerheid de center binnen volgens eigen zeggen van de leverancier :-\.
Afgelopen vrijdag langsgereden bij firma 'X'. Schijnbaar zijn ze daar in staat om zelfs bij 99.9 [%] zekerheid nog de boel te verprutsen. Als ik komende vrijdag nog niets heb (of me een hele goede compensatie kunnen bieden), dan aanbetaling terug en dan mogen ze mij definitief uit hun klantenbestand halen :-X.
The Confidence Mansion

bmateijsen

Krijg nou wat..........  De base stond toch al bij de importeur??

Citaat van: Jean Sibelius op april  8, 2007, 12:24:14
Afgelopen vrijdag langsgereden bij firma 'X'. Schijnbaar zijn ze daar in staat om zelfs bij 99.9 [%] zekerheid nog de boel te verprutsen. Als ik komende vrijdag nog niets heb (of me een hele goede compensatie kunnen bieden), dan aanbetaling terug en dan mogen ze mij definitief uit hun klantenbestand halen :-X.

Jean Sibelius

Citaat van: bmateijsen op april  8, 2007, 12:35:15
Krijg nou wat..........  De base stond toch al bij de importeur??
Hoi Bjorn,

Klopt... volgens eigen zeggen van de persoon die de hele distributie regelt. Vrijdag verhaal gaan halen bij de 'grote baas' en die is er nu persoonlijk achteraan aan het gaan (volgens eigen zeggen). Heb nu ondertussen tot 4 maal toe een belofte gekregen dat het spul geleverd zou worden (2 maal per e-mail en 2 maal per telefoon), dus nu ben ik echt zat ;).

Helaas is jouw scepsis eerder deze week dus waarheid gebleken... Audio moet een leuke hobby blijven en ik zit me dus op deze manier de laatste tijd meer te irriteren dan te genieten (dan maar iets meer betalen voor mijn spullen).

Snap je meteen waarom ik af en toe zo verbaasd ben dat jullie je wel netjes houden aan afspraken en levertijden ;D

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion

JCL

Komt die hele grapje toevallig van Stassen? Heb daar al veel vaker dit soort verhalen over gehoord :-\

FrankB

Dag Jan,
Probeer ook zonder je center te blijven genieten en laat alle stress van je center lekker van je afglijden met een kop koffie en een mooi stukje muziek. Die center komt dat vanzelf ;).

Groeten,
Frank
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

bmateijsen

Tja Jan, ik zou niet anders willen. ;).

Citaat van: Jean Sibelius op april  8, 2007, 17:58:48

Snap je meteen waarom ik af en toe zo verbaasd ben dat jullie je wel netjes houden aan afspraken en levertijden ;D

Groetjes, Jan

Jean Sibelius

Citaat van: FrankB op april  8, 2007, 19:06:14
Probeer ook zonder je center te blijven genieten en laat alle stress van je center lekker van je afglijden met een kop koffie en een mooi stukje muziek. Die center komt dat vanzelf ;).

Groeten,
Frank
Ga ik zeker doen ;D

Vandaag eens rond zitten bellen, want de leverdatum van de centerbase2 schuift weer verder naar achteren :-[.
Op zich is de centerbase2 géén uitzonderlijk lastig ding om te leveren, dus zojuist een goede deal gemaakt.
Morgen ga ik de center ophalen. Ik betaal: offerte - (aanbetaling + adviesprijs centerbase2).
Dus risico voor mij is daarmee 0 geworden, waarbij ik wel de bedongen korting blijf behouden.

Als ik bereid ben om nog twee weken te wachten (100% levering!) dan krijg ik later dit jaar (eind mei ;D?) de Dynaudio Stands (type 4) in chrome en behorende bij o.a. de Dynaudio Confidence C1 en de Dynaudio Special 25's bijna gratis.

Dus morgen veel foto's (de diffusers zijn ondertussen óók klaar) en een naamswijziging van dit topic! 8)
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Hieronder alvast een foto van de 'vaste' diffuser zoals deze nu staat opgesteld in de garage.
De andere diffuser heb ik verrijdbaar gemaakt, zodat ik zonder problemen bij mijn CD's kan komen ;)
The Confidence Mansion

R

Ik zeg.... BBQ >:D

Wat een werk zeg. Ziet er wel gaaf uit. Hoe klinkt het?

Jean Sibelius

Citaat van: Ruben op april 12, 2007, 16:43:18
Ik zeg.... BBQ >:D

Je bent nog steeds van harte welkom...
Als ik daarvoor een BBQ moet organiseren, so be it! ;D

Citaat van: Ruben op april 12, 2007, 16:43:18
Wat een werk zeg. Ziet er wel gaaf uit. Hoe klinkt het?

Ik had wat afleiding nodig n.a.v. dat centerbase gedoe, dit was precies de afleiding die ik nodig had...

Ik citeer mezelf even (morgenavond een luisteravondje met wat collega's, dan worden ze echt op de proef gesteld) ;)

Citaat van: Jean Sibelius op februari 25, 2007, 08:36:20
Het zou natuurlijk een erg triest verhaal worden als er géén enkele verbetering te bereiken zou zijn met diffusers. Bij de allerlaatste opstelling heb ik de ruimte tussen woonkamer en de 'open' keuken dichtgebouwd met diffusers. Dit heb ik wel symmetrisch gedaan en tevens zijn de originele absorptie panelen teruggeplaatst. Oók in dit geval een freaky opstelling, maar eindelijk hoor ik hier wat ik wil horen!

Ik heb heel wat CD-tjes geluisterd afgelopen middag, maar mijn vriendin heeft óók zo haar voorkeuren. Op het moment dat ik Metallica S&M ('The Call of the Ktulu' ) beluister weet ik het zeker: 'best performance ever' ;D.

Om Angelie te laten horen dat al die akoestische toeters en bellen géén marginaal verschil uitmaken maar significant meer, haal ik haar er even bij en luisteren we samen naar enkele van onze referentie nummers en inderdaad... het plaatje klopt! Qua praktische uitvoering nog lastiger als de absorptie panelen, maar dat noemen we een 'uitdaging' ;)

Wat is er nu zo goed? Het stereobeeld loopt diep en parallel naar achter. De harmonie tussen de muziek op de voorgrond en achterin is nog mooier in balans. De plaatsing is erg nauwkeurig (daar zorgde de absorptie panelen al voor). Alle instrumenten zijn perfect te plaatsen (óók hierbij de credits voor de absorptie panelen).

Afgezien van de mooiere ruimtelijke afbeelding is er óók een hoger WOW en Live gevoel ontstaan. Ik heb natuurlijk nog wat old-time heroes te revue laten passeren waaronder Jazz of the Pawnshop en die gasten spelen nu echt bij mij achter in de tuin. Erg gaaf!

Waarbij ik nog steeds van mening ben dat nagalmtijd beheersing in mijn geval verreweg het belangrijkste is geweest.
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Vandaag was het dan eindelijk zover...

De Dynaudio Contour S CX center zou alvast worden opgehaald in afwachting van de centerbase2. Bij het bekijken van de spullen en de volgens de leverancier foutief geleverde base slaat mijn hart een keer over... Dynaudio heeft 2 bases een centerbase1 en centerbase2 en geen aparte stand voor de evidence center ??? De Evidence center wordt ondersteund door tweemaal centerbase2. Hoppa, de doos open en inderdaad... de centerbase waar ik al 7 weken op zit te wachten ligt hier gewoon al weken stof te happen! Hieronder een foto van de 2 dozen, het is inderdaad verwarrend ;)

The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Het oorspronkelijke plan was om de center midden in het rack te zetten en de twee buitenzijde van het Spectral rack wat verder naar buiten te draaien. Helaas blijkt bij het plaatsen van het rack dat de kabels (digitaal/cinch) de kort zijn om een dergelijk grote rotatie toe te laten. Bovendien zit de center toch wel zielig opgesloten tussen al dat glas. Dus plan B! Center bovenop het rack en de Arcam weer naar beneden.

The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Angelie wilde dit eigenlijk niet, omdat dan de TV naar achter zou moeten (op de vensterbank), maar nood breekt wetten. Eindelijk mag de Parasound A51 na 1 jaar niets doen óók weer aan het werk. Alleen balen dat de center behoorlijk laag gaat en daarma mijn kamerakoestiek exciteert. Dat wordt dus nog een keertje meten om de boel rustig te krijgen (en ik moet nog even nakijken of het sowieso mogelijk is om 2 sets filters te bewaren) => volgens mij zit dit in de laatste firmware, dus die moet ik maar eens gaan downloaden :D.

Hieronder een foto van de huidige set-up. Zal binnenkort proberen om een wat nettere foto te maken!

The Confidence Mansion

Raphie

als je nou mijn rack overneemt, kan je er nog wat extra plateaus bij aan / op bouwen!

Gefeliciteerd met de center! ERG mooi!  8)
JBL PRX Power!

R

Gaaf hoor. Het begint nu wel wat druk te worden eerlijk gezegd ;)

Maar veel plezier ermee.