Jean's 2.0 Hifi-set voorheen Jean's 5.1 Hifi/HT-set

Gestart door Jean Sibelius, maart 15, 2005, 19:33:43

Vorige topic - Volgende topic

Jean Sibelius

Ondertussen heeft een tweede serie metingen plaatsgevonden om de optimale instellingen van de Velodyne en de Arcam in te stellen. Uit de 'impuls'-metingen was (zoals ook logisch is) gebleken dat de Velodyne minder snel is als de Dynaudio's. Na kritisch luisteren heb ik toch besloten om de kantelfrequentie terug te zetten naar 80 [Hz] omdat het geluidsbeeld minder transparant vond klinken. Soms leek het zelfs hol te worden. Op basis van de 80 [Hz] kantelfrequentie en de afstanden zoals ingesteld in de Arcam hebben we gezocht naar de optimale instellingen van de Velodyne. Omdat in werkelijkheid muziek meer lijkt om 'roze ruis' als 'sweep' is besloten om op basis van ruisexperimenten de settings van de Velodyne te bepalen. Dit is nu héél aardig gelukt. Alleen een dip bij 60 [Hz] was redelijk onverklaarbaar. Deze was niet weg te werken m.b.v. de parametrische equalizer van de Velodyne. Tevens bleek deze dip op verschillende plaatsen in de ruimte waarneembaar. We hebben nog gekeken of het iets 'positie afhankelijks' is, maar zowel gemeten ruis vanuit de subwoofer als vanuit de fronts laat deze dip zien. Het lijkt dus iets te maken te hebben met de ruimte waarin ik zit, waarbij momenteel het verlaagde plafond te grootste verdachte is.

Ik moet het nog even na rekenen, maar het gaat om een plafond van 4 meter bij 9.5 meter met daarachter een ruimte lucht met een diepte van circa 20 centimeter.

Desalnietemin... het klinkt allemaal weer erg lekker aan deze zijde. Daarom heb ik mezelf alvast getrakteerd op twee nieuwe Isotek Supreme Powercords voor op de JC-1's. Qua upgrades zal het de komende tijd wel wat rustiger zijn. Mocht het doorgaan dan zal de volgende upgrade een flinke investering zijn waarvoor eerst flink gespaard zal moeten worden ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jenkins

Citaat van: HSN op november 12, 2006, 17:43:33Qua upgrades zal het de komende tijd wel wat rustiger zijn. Mocht het doorgaan dan zal de volgende upgrade een flinke investering zijn waarvoor eerst flink gespaard zal moeten worden ;)

:o
Wooowww, DIT noem ik nog 'ns een cliff hanger!!!

Krijgen we nog een tipje van die sluier omhoog gelicht of wat?

;)

jan-rotterdam

Citaat van: HSN op november 12, 2006, 17:43:33
Mocht het doorgaan dan zal de volgende upgrade een flinke investering zijn waarvoor eerst flink gespaard zal moeten worden ;)

Heeft het te maken met bepaalde documentatie die ik je heb opgestuurd ?  ;)

Groeten Jan

R

Interessant. Vertel vertel vertel... mag ook per pm ;)

Jean Sibelius

Citaat van: Jenkins op november 12, 2006, 21:35:31
wooowww, DIT noem ik nog 'ns een cliff hanger!!!

Krijgen we nog een tipje van die sluier omhoog gelicht of wat?

Citaat van: jan-rotterdam op november 12, 2006, 21:39:55
Heeft het te maken met bepaalde documentatie die ik je heb opgestuurd ?  ;)

Groeten Jan

Citaat van: Ruben op november 12, 2006, 21:58:36
Interessant. Vertel vertel vertel... mag ook per pm ;)

Het heeft inderdaad te maken met een prijslijst die Jan me vorige week heeft opgestuurd.

Dat wil echter niet zeggen dat ik volgend jaar al nieuwe front speakers hier in de woonkamer heb staan.
Weet wel dat ik ondertussen verschillende malen Kharma heb gehoord met een sound die me ontzettend aan staat. Maar voordat ik sowieso serieus overweeg om tot een dergelijke aanschaf over te gaan gaat er nog héél veel water door de Rijn.

Wil ik eerst nog eens op locatie gaan luisteren en daarna de desbetreffende speakers thuis flink aan de tand voelen. Het gaat wel over een enorme investering en misschien dat er in de toekomst wel hele andere prioriteiten gaan spelen. Tot dan... elke maand het geld wat ik overhoud netjes sparen ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

R

Citaat van: HSN op november 12, 2006, 22:08:43
Het heeft inderdaad te maken met een prijslijst die Jan me vorige week heeft opgestuurd.

Dat wil echter niet zeggen dat ik volgend jaar al nieuwe front speakers hier in de woonkamer heb staan.
Weet wel dat ik ondertussen verschillende malen Kharma heb gehoord met een sound die me ontzettend aan staat. Maar voordat ik sowieso serieus overweeg om tot een dergelijke aanschaf over te gaan gaat er nog héél veel water door de Rijn.
Zoiets vermoedde ik al. Ik vond het ook wel echt een gave speaker. Wat voor bedragen praat je hier eigenlijk over? Dan natuurlijk de match met de rest en zo.. niet zo makkelijk allemaal. Heb je wel genoeg power >:D

Citeer
Tot dan... elke maand het geld wat ik overhoud netjes sparen ;)
Ha ha, probeer ik ook altijd ;)

jan-rotterdam

Citaat van: HSN op november 12, 2006, 22:08:43

Wil ik eerst nog eens op locatie gaan luisteren en daarna de desbetreffende speakers thuis flink aan de tand voelen. Het gaat wel over een enorme investering en misschien dat er in de toekomst wel hele andere prioriteiten gaan spelen. Tot dan... elke maand het geld wat ik overhoud netjes sparen ;)

Heel verstandig, ik heb er ook meer dan een jaar over gedaan om de definitieve keus te maken

Groeten Jan

Jean Sibelius

Citaat van: Ruben op november 12, 2006, 22:12:06
Zoiets vermoedde ik al. Ik vond het ook wel echt een gave speaker. Wat voor bedragen praat je hier eigenlijk over? Dan natuurlijk de match met de rest en zo.. niet zo makkelijk allemaal. Heb je wel genoeg power >:D
Bedragen zijn te genant om hier te vermelden (zie PM), maar het belangrijkste zal de match zijn.
Daarnaast denk ik dat iemand hier in huis toch gaat stuiteren als ze dit soort bedragen hoort.

Ach, als ik niet voldoende power heb kan ik altijd nog overwegen om er twee JC-1's bij te kopen >:D (just kidding)
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Vandaag zijn de twee Isotek Supreme Powercords binnengekomen ;D.

Alvorens ze om te wisselen met de huidige, standaard bij de JC-1's geleverde powercords, eerst nog even geluisterd naar wat referentie nummers. Eén van deze standaard powercords zit nu op de Velodyne ;).

Wat meteen opvalt na het aansluiten van de nieuwe powercables... meer bas/punch ('fijn' kan ik nogmaals met de Velodyne in de weer om de frequentiekarakteristiek weer helemaal vlak te krijgen), maar hiermee is volgens mij wel meteen het idee van "overgedimensioneerde versterkers hebben voldoende stroomreserve" om zeep geholpen. Hoe is anders te verklaren dat er ineens meer laag te horen is ???

Ik heb nog niet geluisterd in de situatie waarbij de akoestische panelen geplaatst zijn, dus het is momenteel even lastig om aan te geven waar nu exact de verschillen zitten (het effect van de akoestiek is mijn inziens groter dan het effect van de stroomkabels). Bovendien is het lastig luisteren zolang de bas 'overheersend' aanwezig is.

[EDIT]: + foto
The Confidence Mansion

DA BoSS

ach zolang ze maar bevallen..... klinkt dus als een waardevolle upgrade   ???

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jean Sibelius

Citaat van: DA BoSS op november 15, 2006, 00:15:44
ach zolang ze maar bevallen..... klinkt dus als een waardevolle upgrade   ???
Het bovenstaande nogmaals lezend staat het er wel wat 'negatief', maar ik ben er natuurlijk hartstikke blij mee ;)
The Confidence Mansion

mikeske

Feli met de nieuwe powercords  ;)
Hoe ze klinken weet ik niet maar ze zien er wel  O0 uit.

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

R

Flink kabelgeweld zo ;)

Ziet er goed uit O0

Martin_M

Gefeliciteerd Jan,

Citaat van: HSN op november 14, 2006, 21:05:35
...maar hiermee is volgens mij wel meteen het idee van "overgedimensioneerde versterkers hebben voldoende stroomreserve" om zeep geholpen. Hoe is anders te verklaren dat er ineens meer laag te horen is ???
omdat 'ie met het vorige powercord wat 'afgeknepen' was?
Mijn ervaring met powercords is van een zelfde orde als interlinks. Er kan gewoon heel veel verschil te horen zijn met verschillende bekabeling.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Rob Eric Blank

Weer een aantal zeer aangename kabels aangesloten!

Deleted member

Niet vervelend bedoeld hoor maar wat gebruikt Parasound een ongelovelijk 'el cheapo' speaker binding posts zeg!! De mooie Frey's maken voor meer dan 50% geen contact als ik het goed zie! :o

Verder gefeliciteerd met de nieuwe Isotek powercords!  :)

Martin_M

Citaat van: Antoine op november 15, 2006, 18:03:21
Niet vervelend bedoeld hoor maar wat gebruikt Parasound een ongelovelijk 'el cheapo' speaker binding posts zeg!! De mooie Frey's maken voor meer dan 50% geen contact als ik het goed zie! :o

Dan moet je maar 'gewoon' spades gebruiken ;D >:D

Deleted member

Citaat van: Martin_M op november 15, 2006, 18:16:22

Ja maar ik heb geen JC-1's staan, HSN wel!  ;D (zie bovenstaande foto)

Martin_M

Citaat van: Antoine op november 15, 2006, 18:18:40
Ja maar ik heb geen JC-1's staan, HSN wel!  ;D (zie bovenstaande foto)

Ik had het gezien ja (ik bedoele met 'je' dan ook meer 'men' ;)).
Ik kan met mijn huidige aansluitingen niet eens meer banana's gebruiken. Zo te zien had mijn 'oude' Krell dezelfde bindingposts als die van HSN.

Jean Sibelius

THX iedereen! Qua kabels zijn de JC-1's nu volledig 'gepimped' ;)

Citaat van: Martin_M op november 15, 2006, 18:16:22

haha, daar komt ie nu mee :D!

Maar Antoine heeft inderdaad gelijk. Er is intern ontzettend veel moeite en geld gestoken om alles op niveau te krijgen en dan moet je via dat soort kl*te aansluitingen je speakers aansluiten. Zéér waarschijnlijk is dit ook een van de eerste dingen die ze aanpakken bij een eventuele modificatie.
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Citaat van: Martin_M op november 15, 2006, 15:42:20
Mijn ervaring met powercords is van een zelfde orde als interlinks.
Er kan gewoon heel veel verschil te horen zijn met verschillende bekabeling.
Hoi Martin,

Daar lijkt het inderdaad wel op. Ongelofelijk dat zelfs als je zoveel reserve hebt een standaard kabel toch de boel zo knijpt. Ik had natuurlijk al een vergelijkbare ervaring destijds bij mijn 'stroomkabel shootout', maar sommige dingen blijven je verbazen... Leuke hobby! :D

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion

Rob Eric Blank

Shoot outs zijn mooie gelegenheden om zoiets te bepalen!

Jean Sibelius

Vandaag een historische dag :D

Ik heb zo'n 4 jaar geleden mijn Dynaudio's gekocht en toen met veel en aandachtig luisteren de optimale positie bepaald voor de speakers. Tijdens de verbouwing twee jaar geleden zijn de speakers wel van hun plek geweest, maar de exacte locatie waar ze stonden was nauwkeurig afgeplakt om ze naderhand precies op dezelfde plek terug te zetten.

Na een bezoekje van wat medeleden van de audioclub was de enige serieuze opmerking: "Jammer dat de speakers zo dicht bij elkaar staan, ze zouden in principe veel verder uit elkaar kunnen en mogen staan". Vandaag deze 'kritiek' ter harte genomen en wat geëxperimenteerd met het verder naar buiten plaatsen van de speakers. Het is een compromis geworden tussen breedte van de stage, muziekkwaliteit en praktisch nog te hebben (zonder nergens meer bij te kunnen zoals de CD-racks).

Uiteindelijk heb ik de speakers bijna 25 [%] verder uit elkaar gezet, wat in mijn woonkamer behoorlijk veel is. Op gehoor kon ik geen extra geïntroduceerde fouten ontdekken en metingen achteraf bevestigen dit (slechts een kleine correctie in het laag was noodzakelijk). Al met al is de stage en de diepte nu aanzienlijk groter geworden wat in één woord: 'kicken' is. Het feit dat één van de Dynaudio's nu voor de Velodyne staat maakt qua geluid niets uit. Nu nog hopen dat mijn vriendin niet gaat klagen over de nieuwe inrichting ;) .
The Confidence Mansion

mikeske

altijd wel super als je grote verbeteringen ondervind en het je niks gekost heeft  ;D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost