Jean's 2.0 Hifi-set voorheen Jean's 5.1 Hifi/HT-set

Gestart door Jean Sibelius, maart 15, 2005, 19:33:43

Vorige topic - Volgende topic

Jean Sibelius

Citaat van: Jenkins op augustus 22, 2006, 17:04:33
Foto's! Foto's! Foto's!

:D
haha... ;)

Ik weet nog niet eens of ik uiteindelijk twee kamerschermen ga maken (eentje voor links en eentje voor rechts van de set), dan wel een systeem aan het plafond ga maken, waarmee ik de panelen in 1 keer over de volle lengte uit kan schuiven.

Wil eigenlijk een beetje feeling krijgen voor deze panelen (hoe kwetsbaar zijn ze, kan ik ze direct gebruiken of moet ik er toch een frame omheen bouwen, e.d.), vandaar dat ik ze besteld heb.

Hoe ik ze uiteindelijk ga verwerken, dat is een probleem voor volgende week :)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Deze week (nog) vakantie, dus naast klussen in huis wat tijd voor wat 'pimp your HT-akties'.

Sinds vandaag heb ik eindelijk mijn Tuner werkend (na 2 maanden het gezeur van mijn vriendin aangehoord te hebben). Ben vandaag op pad geweest voor een connector om die rare antenne ingang van de Parasound aan te kunnen sluiten. Het koste wat moeite om zo'n ding te vinden, maar uiteindelijk is het gelukt.

Daarnaast heb ik sinds vandaag een Playstation 2 aan het systeem gehangen.
Lekker spelletjes spelen, als ik het luisteren moe ben ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Afgelopen vrijdag is het pakket binnengekomen met de Fibral akoestische panelen van Rockon.

In totaal 12 panelen met afmetingen van 2100 x 600 x 25 [mm]. In combinatie met zo'n 4 [m2] vloerkleed geplaatst tussen de speakers en de luisterpositie zou ik volgens berekeningen van Toine zo'n 8 à 8.5 [m2] Fibral paneel nodig hebben om de breedbandige nagalmtijd in het midden en hoog op een 'ideaal' niveau te krijgen. De 12 panelen komen overeen met circa 15 [m2], dus ik ben begonnen met 8 panelen te plaatsen (op posities die ik zonder al teveel problemen kan rechtvaardigen bij mijn vriendin).

Alvorens echt aan de slag te gaan met de panelen, ben ik eerst gaan luisteren naar de verschillen met de juiste hoeveelheid panelen op de gewenste plaatsen (zie bijgevoegd plaatje).

Al meteen hoor je het positieve effect van deze panelen: het diepte beeld en de plaatsing van alle instrumenten wordt aanzienlijk beter, de assymetrie in mijn geluidsbeeld is helemaal verdwenen, er is nog meer rust in het geluidsbeeld! (je zit nu echt naar de opname te luisteren) en zelfs bij een CD als Madonna (Ray of Light), hoor ik ineens nieuwe dingen op de achtergrond (nog nooit opgevallen dat er ineens een drum staat te spelen). Dit zijn dus blijvertjes!!! Gezien het geld zou ik echt iedereen aanraden om eens te spelen met dit soort dingen, want de prijs/kwaliteit-verhouding is in deze echt gigantisch!

Ik had de panelen echter gewoon vanuit de doos tegen de muur 'gesmeten', dus mijn vriendin was ondertussen al gewaarschuwd dat ze niet moest schrikken als ze thuis zou komen en dat dit niet de uiteindelijke situatie zou worden ;).

Helaas bij thuiskomt van mijn vriendin een zware afknapper... deze dingen zijn echt foei- en foeilelijk :-[ (tja, wat had je dan verwacht voor dat bedrag?). Het is met name de dikte van 2.5 [cm] en het 'hoge bouwput gehalte' waarop ze afknapt (had eigenlijk verwacht dat het een soort van deken was of, terwijl toch vooraf duidelijk was gemaakt, dat dit niet het geval zou zijn) -> ze snapt nu óók mijn 'probleem' met een soort van schuifsysteem aan het plafond gezien de dikte van de panelen.

Uiteindelijk komen we tot een compromis: de panelen verdwijnen uit het zicht zodra er niet echt serieus geluisterd gaat worden (in de gangkast kan ik met goed fatsoen alle panelen neerzetten en ik heb ze binnen een paar minuten op de gewenste plekken staan). Aangezien de panelen in de huidige vorm niet echt geschikt zijn om tientallen keren op en neer te sjouwen moeten ze wel afgewerkt worden (aan de zijkanten en achterzijde kun je gewoon het glaswol zien zitten), dus gisteren zijn we op zoek geweest naar een mooie manier op het af te werken (viel overigens nog niet mee op iets geschikt te vinden).

De panelen zullen waar nodig op maat gemaakt worden om niet uit te steken bij de muren  en daarna worden ze rondom afgewerkt met een kunststofstrip die op de panelen geklemt kan worden. Onder de panelen maak ik verdraaibare voetjes zodat de panelen rechtop kunnen blijven staan (gezien het gewicht van de panelen, verwacht ik hierbij geen problemen).

Helaas géén permanente oplossing, maar gezien de randvoorwaarden toch een mooi compromis.

[EDIT]: Helaas had mijn vriendin de camera meegenomen, anders had ik vast wat foto's genomen ;).
Morgen weer een 'serieuze' luistersessie, dus dan kan ik alsnog mooi wat foto's maken.

The Confidence Mansion

DA BoSS

dat klinkt als een vrij bewerkelijk compromis :-\ , zijn er geen mooiere oplossingen te bedenken? (verven van de panelen, Auralex, etc)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jean Sibelius

Citaat van: DA BoSS op september  3, 2006, 12:45:19
dat klinkt als een vrij bewerkelijk compromis :-\ , zijn er geen mooiere oplossingen te bedenken? (verven van de panelen, Auralex, etc)
Natuurlijk heb je gelijk, maar op dit moment bevalt samenwonen we nog steeds beter als vrijgezel zijn ;).

Na de opmerking: "die dingen zijn foeilelijk", heb ik meteen gevraagd WAT er zo lelijk aan is. Het is niet de kleur, maar het zijn vooral de afmetingen en de dikte van die panelen (en het feit dat je nu onze, vorig jaar gespachtelputze muur, niet meer ziet). Dit zijn allemaal aspecten die onlosmakelijk verbonden zijn aan het gebruik van akoestische panelen...

Aan mij nu de taak om vanaf volgende week (dan verwacht ik de afwerkstrips binnen) deze panelen dusdanig te pimpen dat ze wel gewoon mogen blijven staan (b.v. met uitzondering van verjaardagen, e.d.), maar ik loop alvast vooruit -> in deze is het óók nog even wennen ;)
The Confidence Mansion

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Jean Sibelius

Citaat van: Peerless Monster op september  4, 2006, 21:25:51
Foto's..... ;)
Daar komen ze. Even een foto vóór en na... ;)

Deze hoek is het meest dominant. Aangezien ik nog niets op maat heb gemaakt is de andere kant minder interessant. Hopelijk heb ik over een weekje of 2 foto's van hoe het uiteindelijk is geworden. Qua performance is het in ieder geval een aanzienlijke verbetering.

The Confidence Mansion

Jean Sibelius

The Confidence Mansion

Jenkins

:o

Beste HSN,

Klopt het, dat je niet veel commentaar van anderen hierop nodig hebt?
Wat een mooie inrichting!

En dan die platen...
:'(

Voor heen en weer schuiven lijken me de panelen te breekbaar.
Je hebt groot gelijk om een systeemschuifwandenachtige constructie uit de denken.
ZEKER als het zo'n grote akoestische vooruitgang brengt.

Al ideetjes?

Groet,

Jenkins

Audiofiel

Dus als je serieus gaat luisteren, dan zet je die panelen er voor?

En hoe kom je dan bij je CD's :P ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jean Sibelius

Citaat van: Jenkins op september  5, 2006, 17:40:26
Beste HSN,

Klopt het, dat je niet veel commentaar van anderen hierop nodig hebt?
Wat een mooie inrichting!
THX! Het interieur is inderdaad wel lekker strak doorgevoerd door de hele woonkamer (maar dat zul je wel de 25-ste)!

Zeker als ik nu tussen de situatie vóór en na op-en-neer scroll, dan kan ik alleen maar toegeven dat mijn vriendin in deze gelijk heeft. Vandaar mijn poging om de panelen nog te pimpen tot aanvaarbare proporties vanuit haar oogpunt ;).

Citaat van: Jenkins op september  5, 2006, 17:40:26
En dan die platen...
:'(

Voor heen en weer schuiven lijken me de panelen te breekbaar.
Je hebt groot gelijk om een systeemschuifwandenachtige constructie uit de denken.
ZEKER als het zo'n grote akoestische vooruitgang brengt.

Al ideetjes?
Ik heb ondertussen kunststof profielen besteld die ik rondom op de panelen kan klemmen, daarmee voorkom ik in ieder geval dat de panelen beschadigen bij het verplaatsen. Op de foto hierboven staan de panelen strak tegen elkaar aan. Ik vermoed dat wat tussenruimte het allemaal wat minder massief maakt. Anders zit er niets anders op dat regelmatig de spullen op te pakken en in de kast te zetten (ik heb tenslotte alles binnen 5 [min] op de goede plek staan.

Als er mensen zijn die andere goede ideeën hebben, dan houd ik me natuurlijk van harte aanbevolen, maar gezien de 8 à 8.5 [m2] die nodig zijn, is het erg lastig om vrije m2's te vinden op geschikte plaatsen.
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Citaat van: Audiofiel op september  5, 2006, 17:48:27
Dus als je serieus gaat luisteren, dan zet je die panelen er voor?

En hoe kom je dan bij je CD's :P ;D
Paneel oppakken en nieuwe CD selecteren (dan kan ik weer 60 [min] ongestoord luisteren) :D
(het blijft bewerkelijk, ik weet het)  ::)
The Confidence Mansion

Deleted member

Jean Sibelius

Citaat van: Antoine op september  6, 2006, 00:15:05
Hmmm...geef mij maar Roomperfect!  ;D ;)
Werkt inderdaad leuk (gebruik het bassmanagement van de Velodyne naar volle tevredenheid), maar óók Roomperfect kan in deze helemaal niets betekenen :D
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

OK, de spullen zijn eindelijk binnen om de Rockfon akoestische panelen 'te pimpen'.

Naast ca. 40 [m] afwerkprofiel heb ik verschillende soorten aluminium profiel gekocht om er een leuke rack onder te bouwen. Morgen hopelijk wat foto's en starten met de werkzaamheden!

Hieronder (héél) schematisch hoe het ongeveer zou moeten worden.

The Confidence Mansion

hifiman

Deleted member

Citaat van: Audioloog op september 21, 2006, 09:00:06
Het is beter te voorkomen dan te genezen  >:D

Daarom bewerkt RP het signaal voor het de ruimte in wordt gestuurd door de luidsprekers! Deze panelen genezen pas achteraf!  ;)

Jean Sibelius

Citaat van: Antoine op september 21, 2006, 12:36:03
Daarom bewerkt RP het signaal voor het de ruimte in wordt gestuurd door de luidsprekers! Deze panelen genezen pas achteraf!  ;)
Met deze panelen hoeft er helemaal niets meer gecorrigeerd te worden...

Maar zonder gekheid:
Je gelooft toch niet werkelijk dat Roomperfect iets kan doen aan een te hoge breedbandige nagalmtijd ???
The Confidence Mansion

Deleted member

Citaat van: HSN op september 21, 2006, 18:38:59
Maar zonder gekheid:
Je gelooft toch niet werkelijk dat Roomperfect iets kan doen aan een te hoge breedbandige nagalmtijd ???

Ik weet niet waar je dat op baseert maar ik zou willen zeggen, waarom niet?

Om een idee te krijgen van een RT60 resultaat bij Myself: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32315.msg698831#msg698831

En ook hier een overzicht van wat er wel en niet kan: http://www.lyngdorf.com/ContentId/374/Default.aspx?ExpandId=374

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

beunky

Citaat van: Antoine op september 21, 2006, 18:46:00
Ik weet niet waar je dat op baseert maar ik zou willen zeggen, waarom niet?

Om een idee te krijgen van een RT60 resultaat bij Myself: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32315.msg698831#msg698831

En ook hier een overzicht van wat er wel en niet kan: http://www.lyngdorf.com/ContentId/374/Default.aspx?ExpandId=374

Het is natuurlijk ALTIJD beter om het niet op elektronische manier te doen, maar te zorgen dat je de kamer gewoon beter ingericht hebt hierop...
Voorkomen is beter dan genezen zeg maar.
Wat je niet hoeft te corrigeren is altijd mooi meegenomen...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

DA BoSS

Citaat van: Peerless Monster op september 22, 2006, 00:56:07
Jasper! Altijd maar foto geil ;)
;D

(nou mag HSN zijn set cq woonkamer natuurlijk gezien worden!!)

advr

Jan heeft geen tijd, dis is aan het nageineten van gisteravond ;D ;D

mooie demo van Behold. Alles helemaal digitaal t/m de conversie van het analoge pickup sigaal aan toe :o :o

de plaat klinkt dan toch weer beter dan de cd.... ;D

Bedankt Jan voor een heerlijk avondje luisteren!!

Ad. (en ook namens Eric) 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

advr

oh ja, op het laatst werd een nummer van Rob de Nijs gedraaid :o :o (mijn vrouw is daar gek van, dat zeggen ze allemaal maar het is ook zo :o), maar weet jij van wie die was of van welkde cd dat af komt? 8) 8) ik moet zeggen dat het een beste opname was.  8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A