Jean's 2.0 Hifi-set voorheen Jean's 5.1 Hifi/HT-set

Gestart door Jean Sibelius, maart 15, 2005, 19:33:43

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Leuk dat je de stoute schoenen hebt aangetrokken om Toine langs te laten komen. Het is één van die weinige dingen die bij mij nog op het lijstje staat... ;)

Citaat van: HSN op juli  8, 2006, 17:04:57
Tijdens de koffie en de worstenbroodjes is al een idee geboren wat het waarschijnlijk gaat worden (daarover later meer). Het mooiste was dat dit idee van mijn vriendin kwam, dus ik heb meteen haar commitment als ik straks e.e.a. ga (ver)bouwen ;D.

Fantastisch! Je mag jezelf gelukkig prijzen. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Niet actief

Citaat van: HSN op juli  8, 2006, 17:04:57
..... maar de conclusie is 'helaas' dat er toch wel wat gedaan moet worden aan de akoestiek (althans als ik het optimale uit mijn huidige set wil halen). Het belangrijkste probleem is dat er in het midden en hoog iets te weinig demping is waardoor er bij complexe nummers versmering van het midden en hoog op gaat treden.
De nagalmtijd in het laag is prima, maar in het midden en hoog zou deze dus wat omlaag moeten.

Het "helaas" valt toch best mee, denk ik. Ik bedoel, je kunt blij zijn dat het laag zo fraai onder controle is..... Het komt niet vaak voor dat het met zoveel definitie en contour wordt neergezet, zeker niet in een in principe onbehandelde woonkamer! Voor het eerst heeft een subwoofer me van zijn nut kunnen overtuigen, maar dat is ongetwijfeld voor een groot deel ook te danken aan de electronica die 'm actief en zelfdenkend aanstuurt. Prachtig kort laag (Joe Satriani's genoemde cd is een killer.....) dat je normaal alleen via een koptelefoon zo kort hoort......  of bij jou thuis dus.  :)

Het lage middengebied zou voor mijn gevoel wat meer kracht mogen hebben, maar de metingen en de experimenten hebben me tot de conclusie gebracht dat er waarschijnlijk nog het een en ander aan de sub zelf moet worden afgeregeld. De bottleneck van subwoofers is de integratie met het hoofdsysteem; ik vermoed dat daar ook eer te behalen is, los van de akoestiek zelf.

Enfin, de metingen stuur ik je later en dan kun je ze met wat commentaar hier plaatsen.

Wat de metingen niet zeggen is hoe het klonk en ik denk dat je je wel heel gelukkig mag prijzen met deze set in deze situatie. Natuurlijk zit er in aanleg nog meer in, met name op het punt van ruimtelijkheid, maar los daarvan kan ik me voorstellen dat je sowieso al blij kunt zijn met wat je hoort.
Toine.

Jean Sibelius

Vandaag toegevoegd aan mijn set:

Een Samsung LE26R71 LCD-TV ;D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

R

Ah gaaf, die staat hier ook erg hoog op het lijstje. Kan ik hem mooi even checken binnenkort. Nu nog iemand mijn jvc dist verkopen.

Jean Sibelius

Citaat van: ThingMan op juli  8, 2006, 19:24:06
Enfin, de metingen stuur ik je later en dan kun je ze met wat commentaar hier plaatsen.

Wat de metingen niet zeggen is hoe het klonk en ik denk dat je je wel heel gelukkig mag prijzen met deze set in deze situatie. Natuurlijk zit er in aanleg nog meer in, met name op het punt van ruimtelijkheid, maar los daarvan kan ik me voorstellen dat je sowieso al blij kunt zijn met wat je hoort.
Toine.
Toine,
Nogmaals bedankt voor het uitvoeren van de metingen en de uitvoerige (en informatieve) rapportage!

Hieronder een korte samenvatting van de eerste aanbevelingen van Toine op basis van wat hij heeft gezien, gehoord en heeft gemeten.

- Verfijning van de opstelling
Gegeven de woonkamer staat de stereo redelijk optimaal, maar aangezien deze staat opgesteld in de aanbouw van de woonkamer, wordt de ruimtelijke afbeelding 'aangetast' door twee muurtjes die redelijk dicht bij de speakers staan (een deel van het directe geluid wordt direct teruggekaatst).
Om dit probleem enigszins te ondervangen heb ik momenteel de speakers ietswat ingedraaid.

- Elektronische Fijnregeling Subwoofer
Om één of andere reden lukte het ten tijde van het bezoek van Toine niet om de subwoofer optimaal af te stellen (ondanks dat was de laagweergave al goed, maar het kan volgens mij stukken beter). Afgelopen zondag ben ik zelf nog aan het meten, experimenten, luisteren en tweaken geweest en momenteel is de laagweergave stukken beter.

Onderaan deze posting de meting van afgelopen zaterdag (waarbij het lijkt als de subwoofer en Dynaudio's elkaar niet aanvullen).

- Beheersing van de nagalmtijd.
Met name in het midden en hoog is op dit moment de nagalmtijd iets te lang. Dit heeft tevens effect op o.a. de ruimtelijke afbeelding. In deze zou een vloerkleed, een absorber aan het plafond of eventueel aan de wand uitkomst bieden (deze aanpassingen zijn op dit moment 'under investigation' met mijn vriendin).

Al met al heeft Toine duidelijk weten te maken waar de pijnpunten zitten en wat er aangepast zou moeten worden om alles beter in belans te krijgen. De eerste stappen zijn ondertussen gezet en er zullen er nog (hopelijk) enkele volgen.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Citaat van: Ruben op juli 11, 2006, 20:38:44
Ah gaaf, die staat hier ook erg hoog op het lijstje. Kan ik hem mooi even checken binnenkort. Nu nog iemand mijn jvc dist verkopen.
haha is prima! De echte kenner is trouwens FrenkB, want die heeft hem al een tijdje.
Maar het is inderdaad een mooi ding! ;D
The Confidence Mansion

R

Citaat van: HSN op juli 12, 2006, 22:11:37
haha is prima! De echte kenner is trouwens FrenkB, want die heeft hem al een tijdje.
Maar het is inderdaad een mooi ding! ;D
had frank niet de vorige versie?

FrankB

Citaat van: Ruben op juli 12, 2006, 22:13:27
had frank niet de vorige versie?

Ja, de R4x versie. Inderdaad een generatie terug, maar ook al uitstekend. Ik heb de R7x versie nog niet gezien.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

R

Citaat van: FrenkB op juli 13, 2006, 08:32:56
Ja, de R4x versie. Inderdaad een generatie terug, maar ook al uitstekend. Ik heb de R7x versie nog niet gezien.
Zijn dat dan 3 generaties terug?

@hsn, zou je voor mij eens wat echt foto's kunnen schieten? ook van de achterkant/aasluitingen.
vast bedankt.

Jean Sibelius

Hoi Ruben,
Hieronder wat foto's ;)
Groetjes, Jan

De voorzijde:

The Confidence Mansion

Jean Sibelius

En de achterzijde:
The Confidence Mansion

R

Jean Sibelius

Gisteravond heb ik, na afloop van een spetterende demo van BB&G bij ons op de audioclub (waarover laten meer), de Nordost Heimdall, Frey en Tyr meegekregen om thuis te testen.

'Toevallig' had ik vandaag een vrije dag genomen, dus éénmaal raden wat ik vandaag ga doen ;D.
Foto's en bevindingen volgen nog...

Daarnaast krijg ik morgen bezoek van medeforumgenoten: Frank ('FrenkB'), Lucas ('Incognito'), Tom ('Berserker') en Martin & Miranda ('Martin_M').

Eigenlijk was het de bedoeling dat we alleen maar gezellig zouden kletsen en CD's zouden luisteren, maar mocht er tijd en zin zijn, dan zijn de volgende aanpassingen mogelijk:

- Artspeak netsnoer en digitale interlink ('Incognito')
- TEAC VRDS-25x (SE mod.) ('Martin_M')
- Furutech Demagnetizer ('Martin_M')
- TAG McLaren AV192R ('Tom') -> deze gaan we sowieso doen

Ik heb er in ieder geval hartstikke veel zin in ;D
The Confidence Mansion

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jenkins

Citaat van: HSN op juli 21, 2006, 08:10:21
Gisteravond heb ik, na afloop van een spetterende demo van BB&G bij ons op de audioclub (waarover laten meer)

Je laat ons toch niet langer dan strikt noodzakelijk wachten op je recensie, he? :D

Met vriendelijke groet,

Jenkins

Jean Sibelius

Citaat van: DA BoSS op juli 21, 2006, 08:40:06
heel veel plezier vandaag en morgen O0
Dank je, maar dat gaat ongetwijfeld helemaal goed komen :)

Citaat van: Jenkins op juli 21, 2006, 08:53:36
Je laat ons toch niet langer dan strikt noodzakelijk wachten op je recensie, he? :D
Cuno en Koen hebben geschreven en de foto's gemaakt, maar ik kan je verzekeren dat dit de beste demo is geweest die we sinds lange tijd in onze club hebben gehad. Zelfs de kritische luisteraars onder ons waren muisstil en zaten echt van de muziek te genieten ;). Ik ben zelfs tijdens de pauze nog op en neer gereden om Angelie thuis op te halen (had 's middags al de Michell Gyro in combinatie met de Lavardin en Living Voice speakers gehoord en dat wilde ik haar niet onthouden) ;)

Is jouw avond met Toine nog succesvol verlopen?

Zit hier ondertussen met de Frey tussen de DVD-3910 en FMJ AV8 te spelen en de Tyr tussen de FMJ AV8 en de JC-1's... In één woord: WOW!!!
The Confidence Mansion

R

Succes met testen van de kabels hsn, ze zijn werkelijk prachtig. Een setje frey/tyr zou prima staan ;)

Helaas kan ik er niet bij zijn. Had er graag bij aanwezig geweest, maar moest kiezen. Jullie zijn het niet geworden Wink

In ieder geval vast veel plezier.

Wanneer komt het verslag van je clubavond?

Jean Sibelius

Na de luistersessie van afgelopen zaterdag rommelt het weer aardig en ben ik eerlijk gezegd met teveel dingen tegelijkertijd bezig.

Afgelopen vrijdag heb ik 2 akoestische vloerkleden gehaald, heb ik dus 3 monofils binnengekregen en ben ik op zoek naar een goede akoestische ontkoppeling voor de Arcam (en neem daar dan meteen de JC-1's mee). Ik ben nog niet fatsoenlijk toegekomen aan het kritisch beluisteren van de monofils tussen de pré en de JC-1's. Voor de DVD-speler -> Pré, ben ik er al uit... dat gaat een Frey worden. Wat er tussen de Arcam en de JC-1's gaat komen is nog twijfelachtig. De Tyr klinkt onwijs goed, maar is natuurlijk wel ontzettend duur :-[.

In de loop van deze week nog maar eens kritisch luisteren (als het weer een beetje mee wil werken, want bij +30 [°C] luisteren is géén pretje).

Trouwens wel grappig dat ik zojuist nog eens naar Patricia Barber heb zitten luisteren (Cafe Blue, Track 9) op de Denon, dus via SACD en dan blijkt het ontzettend mee te vallen met dat scherpe hoog. Conclusie: die Sony als loopwerk is óók aan een upgrade toe ;).
The Confidence Mansion

Martin_M

Doe je rustig aan??
Straks blijkt na een paar verschillende aanpassingen dat na een tijdje het geluid toch niet helemaal is wat je zoekt. Weet je niet meer wat waaraan ligt en kan je overnieuw beginnen met rommelen  ;)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jean Sibelius

Citaat van: Martin_M op juli 25, 2006, 01:14:27
Doe je rustig aan??
Uiteraard ;D.

Ik was niet van plan om iets te gaan veranderen in de electronica, maar meer in het 'randgebeuren' er omheen.
Ondertussen wel zwaar overtuigd dat akoestiek en ondergrond , e.d. een enorme invloed (kunnen) hebben op de performance van je systeem (en zo zijn er natuurlijk verschillende andere zaken tevens van belang) -> de hobby wordt hiermee steeds interessanter, maar óók steeds vager voor de niet ingewijden ;)
The Confidence Mansion

R

Jean Sibelius

Vanmiddag kon ik wat eerder naar huis, dus ik heb mooi de tijd genomen om eens uitgebreid te gaan luisteren naar de verschillen tussen de Nordost Frey en Tyr tussen de Arcam FMJ AV8 en de Parasound JC-1's.

De play-list van deze middag:
#1: Madonna - Ray of Light; #1 Substitute for Love
#2: Marcus Miller - Live & More; #2 Panther
#3: George Michael - Ladies & Gentlemen; #7 I can't make you love me
#4: Nils Lofgren - Acoustic Live; #5 Keith don't go
#5: Joe Satriani - Engines of Creation; #5 Attack
#6: Manu Katché - Neighbourhood; #1 November 99

Sinds vrijdagochtend heb ik de Frey tussen de DVD-speler en de processor zitten en de Tyr tussen de processor en de monoversterkers. Ik ben dus eerst in deze set-up gaan luisteren -> met koude electronica, jawel ;)

Nadat ik de zes nummers had beluisterd heb de Frey tussen de DVD-speler en de processor losgehaald en omgewisseld met de Tyr.

Allereerst: de Blue Heaven die eerst op mijn DVD-speler zat aangesloten is absoluut géén partij voor de Frey. In alle opzichten wordt deze volledig weggespeeld en komen de kwaliteiten van de Denon 3910 pas echt naar voren. SACD CD's zoals Patricia Barber (Cafe Blue) en Pink Floyd (Dark Side on the Moon) klinken waanzinnig goed, maar gewone CD's zijn nu óók goed om aan te horen via dit pad.

Maar even terug naar het verschil tussen de Tyr en de Frey... Aangezien ik de Tyr al enkele dagen intensief heb beluisterd vallen me de volgende dingen op (al teruggaand van #6 naar #1).

Manu Katché klinkt dunner. Het karakter van de Frey en Tyr is wel identiek, maar de Frey is minder transparant. De complexe muziek van Joe Satriani klinkt minder open met de Frey en bovendien wordt de stage minder breed. De stem van Nils Lofgren vind ik minder mooi naar voren komen, maar het grootste verschil tussen de Frey en de Tyr is dat de laatste echt emotie brengt in de muziek. Beide kabels zijn technisch gezien erg goed, maar op het punt van emotie verslaat de Tyr de Frey ruimschoots.

Eerder deze week heb ik al gehoord wat de Tyr (en dus óók de Frey) extra brengt in de muziek beleving... Stage, diepte en micro details die ik niet eerder had gehoord in deze set. Enige nadeel is dat de extra bas en mid/hoog wat deze kabels wel door laten in vergelijking met de Red Dawn is een wat schel hoog bij hele specifieke nummers. De oorzaak hiervan is ondertussen duidelijk: het glazen rack in combinatie met het scherpe hoog van het Sony loopwerk. Maar dat mag in principe niet de reden zijn om niet een dergelijke sprong met mijn interlinks te maken.

Ik ga me nog even bezinnen op de volgende stap... (en luister nog even lekker naar de Tyr) ;D

The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Ach, what the HELL... In bestelling:

1 x Nordost monofil Frey (1 [m])
1 x Nordost monofil Tyr (1 [m])

8)
The Confidence Mansion

Deleted member

Citaat van: HSN op juli 25, 2006, 16:48:25
Ach, what the HELL... In bestelling:

1 x Nordost monofil Frey (1 [m])
1 x Nordost monofil Tyr (1 [m])

8)

Whoehahaha, zo dacht ik precies ook toen ik de Heimdall's bestelde!  ;D

Martin_M

Haha, gefeliciteerd dan maar.

Hoe lang is de levertijd?? (en dan nog inspelen zeker..)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)