Thuis Bioscoop Zolder *Is Niet Meer*

Gestart door Sander Nooy, maart 2, 2005, 17:12:57

Vorige topic - Volgende topic

Sander Nooy

Updates komen snel weer ... eerst alle spullen binnen hebben ... dan komt de bouw van de Huiskamer Bios :)

Goed, ik heb mijn vrouw zover dat ik de zolder kan gebruiken als een Dedicated Home Theatre.

Meteen gebruik gemaakt van de goede bui, heb ik ook gezegd dat er dan wel een Beamer in hoort.

Duurt nog even voordat ik die kan aanschaffen, maar het idee is er. Belangrijker is nu de aankleding van de zolder.

Laten we het daar maar meteen eens over hebben. Hieronder even een tekening van de zolder.

En van de opstelling zoals deze nu staat. Bij de center speaker staat ook de TV/DVD/Receiver/XboX/PS2 ;)

(jaja, gemaakt met Paint ... Copy/Paste ... en geduld)

Ik zal even een en ander uitleggen. Ik kan tot op 1.5m "in" de schuine muur zitten. Waar ik dan nog zat kijkruimte overhou. Ook zit er een dakkapel van 1.5m waar ik alles onder kwijt kan wat ik wil. Het is IETWAT klein, maar het past allemaal. Moet alleen nog even wat troep weghalen zodat het er niet meer uitziet als alleen een zolder waar een TV + Audio apparatuur staat ;)

Wat mij brengt tot de inrichting. In de dakkapel wil ik spotjes aanbrengen met een dimmer. Voor het mooie lichteffect en bioscoopsfeer. De daken zijn bekleed met houten latten. Die laat ik zo. Misschien een donkere lak eroverheen. Maar de muren zijn nu wit en het dak van de dakkapel ook, met de gedachte van een beamer kan dat niet. Lijkt mij te licht. Dus dacht ik dat ik het dak van de dakkapel zwart schilder en de muren donkerrood of bordeaux rood. Ook weer in de bios sfeer.

Er zit nu ook een witte deur in, daar wil ik ook een mooi zwaar en donkerrood gordijn hangen, als ingang.

Ook moeten de DVDs in deze kamer komen, die komen aan de muur met mooie plankjes.

Helaas heb ik zelf geen goede digitale camera, dus kan ik even geen fotos laten zien. Maar ik ga kijken of ik er eentje kan lenen. Kunnen jullie in iedergeval de tijdelijke inrichting zien.

Voordelen van onze zolder is dat wij de enige zijn met een dakkapel op de zolder. Dus zullen de buren niet echt last hebben.

Meteen ook wat vragen uiteraard, is donkerrood geschikt. En moeten de kleuren mat zijn ?

En HOE donker moet het zijn voor een beamer ... s'avonds is geen probleem ... gaat me meer om overdag.

Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

Rappie

Overdag is 100% verduistering het mooiste natuurlijk, en verder is moeilijk te zeggen hoe donker het MOET zijn om iets te zien, maar donkerder = beter.

Donkerrood is goed geschikt voor een HT en heeft als bijkomstigheid dat de vrouw het makkelijk accepteerd (in tegenstelling tot zwart), en bij voorkeur mat. Bij hoogglans zie je het beeld ook op de muren, en dat wil je natuurlijk vermijden. Vandaar dat ook veel mensen met gordijnen werken etc. Die weerkaatsen nog minder. Kijk maar eens in het HT van Sjors die maakt ook gebruik van zwart/rood gecombineerd.  Verder zou ik hier alle HT topics op dit forum even doorkijken, er zitten vele zolders bij en vele verschillende kleurcombinaties.
Eigenaar van Paulthé

Xander

Hallo,

Welkom bij de HT-zolder bouw....  ;D
Je bent nummer 10 of zo die op dit moment begint met het ombouwen naar zijn zolder!

Succes!

Xander
Full HD, Dolby surround HD & Blu-ray:
Panasonic plasma TH-42PZ80
Marantz SR5003 - Marantz DV4003 - Playstation 3
Mordaunt Short 902i avant Atacama Nexus 5 stands REL Quake

Sander Nooy

Hahahaha ... jah ... ik zag het ... vandaar dat ik ook op het idee kwam :)

En gelukkig kon ik een goede ruil maken met mijn vrouw. Zij de logeerkamer ... ik de HT Zolder O0
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

Walter_PPK

grappig, lijkt een beetje op mijn zolder. Ik heb alleen een dakkapel van 3m breed. 2,5 meter is wel krap denk ik.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Sander Nooy

Valt erg mee hoe krap het is hoor. Ik heb nu die twee stoelen erin staan, en daar kan nog makkelijk een tafeltje tussen waar de beamer in/op komt ;)

Heb ik meteen een tafeltje voor de afstandsbedieningen :)

Zaterdag naar verf kijken, kan ik misschien zondag al het meeste schilderwerk doen ... is dat alvast maar af.

Sjors

Leuke ruimte! dat word wel wat  :D 

mocht je nog wat willen weten over de verf die ik gebruikt heb? kan je het altijd even vragen  ;)

Groet, Sjors

Sander Nooy

Is dat ook nog speciaal nodig dan ?

Ik zit met een niet al te groot budget, dus wil gewoon praxis verf halen. En schilderen maar.

Komen toch ook een heleboel posters aan de muur, en planken voor de DVDs.

Moet van het weekend dan toch echt even de digitale camera lenen van mijn schoonouders. Want ik weet hoe graag mensen hier fotos willen zien ;)

Rappie

Inderdaad . fotos zeggen meer dan 1000 woorden ;) Over die posters moet je wel opletten dat je ze niet tussen je scherm en jezelf inhangt, anders probeer je eerst de reflecties weg te werken met donkere verf en ga je vervolgens weer sterk reflecterende posters ophangen. ;D
Eigenaar van Paulthé

Sander Nooy

Gheh ... Daar had ik nog niet eens aangedacht.

Okee, dan worden het iets minder posters ... lol ... :D

Dat is wel jammer, want er is 1 hele lelijke muur, die ik met een poster wilde bedekken.
Nouja, vinden we wel wat anders op.

En ik heb net dat Flexy Audio Rack gezien. Die komt er dus ook. Zag er mooi uit, en simpel/goedkoop om te maken.

Sander Nooy

Whoohoo ... ze hadden alle spullen voor mijn Flexy Audiorack.

6 eindbouten - 7,50
24 Moeren - 5,50
30 ringen - 3,00
3 Draadstangen - 12,50
240x60 MDF - 10,00
-------------------------------------
totaal - 38,50

Niet slecht. Nu alleen nog inelkaar zetten. Maar dat komt wel. Moet eerst een goede boor lenen.

Sander Nooy

Okee, vanmiddag met behulp van mijn schoonvader (timmerman geweest) mijn FleXy Audiorack in elkaar gezet.

Bij de G*mma het hout laten zagen op 60cm en aan de slag.

Het boren ging goed, in een keer. Alle draadeinden pasten zoals het hoort. Goed begin.

Dan de moeren erop. Wat een rotwerk. Gelukkig hielp me vrouw ook nog even mee ;)

Meten is weten ... en inderdaad. Alles was 15cm.

Voor de zekerheid TOCH nog even alles nagemeten ... en uiteraard moest er een en ander versteld worden :P

Bijna klaar.

Ik vind het aardig gelukt.

Even de dimensies.
Onderop komt de receiver, daar zit 25cm ruimte.
Daarboven de DVD-speler en de PS2 met 15cm ruimte.
En op de bovenste plank komt de XboX te staan.

Maar dat komt later. Heb ook nog wat verf gekocht om alvast wat zwart te schilderen op de zolder.

Moet nog zoveel halen en doen.

- Rode verf voor de rest van de zolder. En verven uiteraard ;)
- Gordijn voor de deur. Liefst dubbeluitgevoerd.
- Dakraampje blinderen.
- Zwarte stof voor het raam hangen om de zolder nog donkerder te maken. Wel oprolbaar.
- Mooi licht ophangen met dimmer.
- Alles wat er nog bijkomt als je bezig bent.

Nouja, ben in iedergeval lekker bezig. Houdt je van de straat zullen we maar zeggen.

Sjors

Resultaat mag zijn!   8)  het ziet er simpel uit, maar je moet toch erg precies blijven  :)

is het rack stevig?

Groet, Sjors

OscarTango

Waarom worden er maar 3 steunpunten gebruikt, ipv 4 ??? Heeft dat een reden, of gewoon omdat het leuk uitziet ?
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

DrBoom

Het originele Flexy Rack design (van TNT-Audio) is ook zo, met 3 steunpunten.
De reden hiervoor is simpel, 3 steunpunten staan altijd stabiel en gaan nooit wiebelen zelfs al is 1 poot 3mm korter dan de rest.
Met 4 steunpunten heb je dat probleem dus wel, en als je dan ook nog een niet-vlakke ondergrond hebt is het helemaal mooi.
Nu eigenlijk is het met deze racks geen probleem want je kan elke poot (draadstang) toch afzonderlijk verstellen.
Ik heb de mijne ook met 4 poten uitgevoerd, gewoon omdat ik dat steviger vond staan en uitzien :)

OscarTango

Zo voelt dat voor mij ook aan. Ik wil/moet straks ook nog een rack hebben...dus ik dacht hieraan, maar ik denk dat ik 'm ook met 4 poten ga maken. Gewoon voor de gemoedsrust  ;D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500

Sander Nooy

Ik vond het resultaat ook ERG goed. Had ik niet verwacht. ;)

En je moet inderdaad redelijk precies zijn, maar met een meetlat is het zo gebeurd.

En het helpt ENORM dat mijn schoonvader Timmerman is geweest voor zo'n 10 tot 15 jaar O0

Ik zal straks eens fotos van de ruimte maken. Kan ik laten zien waar alles komt te staan.

Ik begin straks met het verven van het zwarte gedeelte.

patrick_vdb

Hi Oscar,

Citaat van: OscarTango op maart  5, 2005, 21:32:55
Zo voelt dat voor mij ook aan. Ik wil/moet straks ook nog een rack hebben...dus ik dacht hieraan, maar ik denk dat ik 'm ook met 4 poten ga maken. Gewoon voor de gemoedsrust  ;D

Als je de gemoedsrust wilt stillen dan kun je het beste voor 3 poten gaan ipv 4 ;)

mvrg

Patrick

Arno P

En echte puristen beperken het zelfs tot maar 2 poten... ;D

Sjors

Citaat van: Sander Nooy op maart  6, 2005, 09:26:06
Ik vond het resultaat ook ERG goed. Had ik niet verwacht. ;)

En je moet inderdaad redelijk precies zijn, maar met een meetlat is het zo gebeurd.

En het helpt ENORM dat mijn schoonvader Timmerman is geweest voor zo'n 10 tot 15 jaar O0

Ik zal straks eens fotos van de ruimte maken. Kan ik laten zien waar alles komt te staan.

Ik begin straks met het verven van het zwarte gedeelte.

Laat die foto's maarkomen  8) 

wat ik nog even wilde weten, staat het rack stabiel?

patrick_vdb

Citaat van: Arno P op maart  6, 2005, 10:46:42
En echte puristen beperken het zelfs tot maar 2 poten... ;D

Whoahahaha, om een maximale koppeling met de ondergrond te garanderen moet je eigenlijk uitwijken naar slechts 1 poot...nadeel is dat alles dan wel extreem goed in evenwicht moet staan ;D

mvrg

Patrick

Arno P

Citaat van: patrick_vdb op maart  6, 2005, 11:05:38
Whoahahaha, om een maximale koppeling met de ondergrond te garanderen moet je eigenlijk uitwijken naar slechts 1 poot...nadeel is dat alles dan wel extreem goed in evenwicht moet staan ;D

mvrg

Patrick

Dat heet dan ook meteen een goed gebalanceerde set  ;D

OscarTango

Zou het wat zijn om een rack aan het plafond op te hangen ? Met 4 staalkabels bijvoorbeeld... dan is ie toch maximaal ontkoppeld, niet ? Of krijg je dan weer trillingen van de geluidsgolven die een invloed gaan uitoefenen ?
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500

beunky

Citaat van: OscarTango op maart  6, 2005, 12:39:53
Zou het wat zijn om een rack aan het plafond op te hangen ? Met 4 staalkabels bijvoorbeeld... dan is ie toch maximaal ontkoppeld, niet ? Of krijg je dan weer trillingen van de geluidsgolven die een invloed gaan uitoefenen ?

Moet geen probleem zijn, dan krijg je in principe geen trillingen anders dan de eigenresonantie geloof ik.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Sander Nooy

Citaat van: Sjors op maart  6, 2005, 11:03:55
Laat die foto's maarkomen  8) 

wat ik nog even wilde weten, staat het rack stabiel?

Erg. Vooral omdat de receiver onderop staat. En die weegt al rond de 13kilo.
Niet om te krijgen hoor.

En ik heb net geschilderd boven. Zal zo de fotos even online zetten.

Ben alleen beetje brak, gister mijn verjaardag gevierd ... en die kleine wordt ook weer wakker om 0800uur.
Maar het is toch gelukt ;)